Po pierwsze względy materialne. Przy obecnym poziomie inflacji i problemach finansowych które dotknęły całe społeczeństwo koszty utrzymania na studiach nabierają jeszcze większego znaczenia niż dotychczas. Paradoksalnie studia na uczelni niepublicznej, gdzie nauka jest płatna, mogą okazać się tańsze niż na uczelni publicznej oferującej bezpłatne kształcenie, ale zazwyczaj tylko w systemie stacjonarnym, o czym nie każdy wie. Studiując poza domem należy liczyć się z kosztami związanymi nie tylko z wynajmem mieszkania, chyba, że jest się jednym z nielicznych szczęśliwców którym zostanie przyznany akademik, ale także z kosztami wyżywienia i dojazdów na studia, co przy dzisiejszych cenach paliw staje się nieopłacalne.
Płatne studia na uczelni niepubliczne wiążą się wyłącznie z opłatami czesnego, które można wnosić w systemie ratalnym więc nie jest to aż tak duże obciążenie dla budżetu domowego. Studiując w miejscu zamieszkania nie ponosimy dodatkowych kosztów związanych z mieszkaniem i dojazdami, a koszty wyżywienia przypadające na jedną osobę przebywającą w większym gospodarstwie domowym są także dużo niższe niż w przypadku osób mieszkających oddzielnie. Podjęcie studiów wyższych „blisko domu” w niektórych sytuacjach staje się jedyną możliwością podniesienia wykształcenia, przez tych dla których barierą dalszego kształcenia są koszty utrzymania w wielkim mieście.
Po drugie jakość kształcenia. Utarła się opinia, że poziom kształcenia na studiach w uczelniach niepublicznych jest niższy niż w uczelniach państwowych. Nic bardziej mylnego! Wszystkie uczelnie w Polsce funkcjonują w oparciu o te same przepisy Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym. Są one podzielone na publiczne i niepubliczne oraz na uczelnie akademickie prowadzące działalność naukową i posiadające kategorię naukową A+, A albo B+ w co najmniej jednej dyscyplinie naukowej albo artystycznej i uczelnie zawodowe które prowadzą kształcenie uwzględniające potrzeby otoczenia społeczno-gospodarczego.
Wyrazy „akademia”, „politechnika”, „uniwersytet” są zastrzeżone dla pewnego typu uczelni spełniających jasno określone kryteria. Uczelnia niepubliczna zawodowa która spełnia łącznie warunki określone w Ustawie i uzyska zgodę ministerstwa może zmienić swoją nazwę na „akademia nauk stosowanych”. Tylko nieliczne uczelnie mogą ubiegać się o ten awans. Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Św. prowadząca Filię w Tomaszowie Mazowieckim uzyskała taką zgodę i od 1 października 2022 roku zmienia nazwę na Akademię Nauk Stosowanych im. Józefa Gołuchowskiego. Zmiana ta zbiegła się w czasie ze zmianą siedziby Filii, która od 15 lipca 2022 mieści się w Tomaszowie Mazowieckim przy ulicy Słowackiego 32/42.
Wszystkie uczelnie, bez względu na typ, podlegają tym samym kontrolom ze strony Ministerstwa Edukacji i Nauki, Polskiej Komisji Akredytacyjnej, czy - jak w przypadku kierunku pielęgniarstwo prowadzonego przez wspomnianą Filię w Tomaszowie Mazowieckim - także Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że uczelnie niepubliczne zazwyczaj są kontrolowane bardziej szczegółowo i wnikliwie.
Należy jednocześnie spełnić kilka warunków, aby można było kształcić na danym kierunku czy poziomie kształcenia. Najważniejszy jest dobór kadry z odpowiednimi kwalifikacjami i poprawna konstrukcja programu studiów, a więc kolejność przedmiotów i treści które będą realizowane, metody dydaktyczne oraz zestaw efektów które student musi osiągnąć kończąc kształcenie. Istotne jest także zachowanie odpowiednich proporcji pomiędzy poszczególnymi formami zajęć. Kolejnymi kontrolowanymi elementami są baza kształcenia teoretycznego i praktycznego, system kontroli jakości kształcenia oraz formy wsparcia studentów.
Kadra dydaktyczna uczelni niepublicznych w tym najbliższej w naszym regionie Filii w Tomaszowie Mazowieckim w większości wywodzi się z dużych ośrodków akademickich w Polsce i za granicą i - jak sami podkreślają - ich metody dydaktyczne i sposób kształcenia jest taki sam w uczelni publicznej i niepublicznej. Podobnie sami studenci i ich poziom wiedzy są zbliżone. W każdej uczelni są osoby bardzo dobre i przeciętne, ale ważne jest aby kończąc studia osiągnęli wiedzę i umiejętności na wymaganym poziomie. Jedynym szczegółem różniącym studentów uczelni publicznej i niepublicznej jest to, że studenci w dużych ośrodkach akademickich wydają się być bardziej pewni siebie i potrafią zaprezentować swoje mocne strony. Osoby z mniejszych miejscowości, studiujący blisko miejsca zamieszkania często myślą, że są gorsi i mniej wartościowi niż rówieśnicy z większych miast.
Niestety pokutuje tu „kompleks małego miasteczka” i stereotyp, że studenci z dużych miast, nieważne z jakiej Uczelni, są lepiej wykształceni i zdolni. Prawda jest taka, że wszystko zależy od samych studentów i ich samozaparcia, bowiem studia w małych ośrodkach akademickich dają takie same szanse na zdobycie wiedzy na odpowiednim poziomie i podobne możliwości rozwoju. W trakcie całego cyklu kształcenia stwarzane są okazje do rozwijania swoich umiejętności i kompetencji. Zdecydowana większość zajęć zarówno na kierunku pedagogika jak i pielęgniarstwo, prowadzonych przez Filię w Tomaszowie Mazowieckim, odbywa się w formie praktycznej, co daje gwarancję kształtowania gotowości do przekładania wiedzy teoretycznej na ścisłą praktykę zawodową.
Założenia dydaktyczne mają w pierwszej kolejności przygotować studentów do wejścia na rynek pracy, stąd dbałość o to, by mieli oni możliwość odbycia praktyk w instytucjach, których profil funkcjonowania jest zgodny z programem studiów i ich zainteresowaniami. Zagwarantowane miejsca praktyk absolutnie nie wykluczają inicjatywy studenta i dają możliwość znalezienia placówki we własnym zakresie, co jest wręcz preferowane i zgodne z założeniami, że miejsca praktyki studenckiej będą również kompatybilne z obieranym tematem pracy dyplomowej. Niezbędna jest tu oczywiście współpraca z opiekunem praktyk i jego nadzór merytoryczny
Po trzecie podmiotowe podejście do studenta. W uczelni niepublicznej w której zazwyczaj jest mniej studentów jest to możliwe. Wkraczając w poczet studentów, każdy staje się członkiem społeczności akademickiej, a nie tylko anonimowym numerem albumu. Jego potrzeby i sytuacja życiowa są równie ważne jak nabywanie wiedzy i umiejętności. Młody człowiek rozpoczynający studia często jest zagubiony, niezorientowany w procedurach i zasadach obowiązujących w uczelni wyższej, a czasem także nie do końca pewny wybranej ścieżki zawodowej.
Zadaniem zarówno nauczycieli akademickich jak i pracowników administracji jest pomoc, wsparcie i nakierowanie na odpowiednią drogę. Absolwenci mniejszych ośrodków akademickich kontynuujący naukę w dużych uczelniach, zgodnie stwierdzają, że studiując w mniejszym ośrodku czuli się ważni, byli lepiej poinformowani i mieli większe możliwości zwrócenia się o pomoc i bycia wysłuchanym. Większe ośrodki nie mogą sobie pozwolić na poświęcenie takiej samej ilości czasu i uwagi każdemu studentowi jak ma to miejsce w małych placówkach.
Po czwarte oferowane formy wsparcia. Studenci uczelni niepublicznych podobnie jak studenci uczelni publicznych mogą ubiegać się o pomoc materialną w formie: stypendium socjalnego, stypendium rektora dla najlepszych studentów oraz zapomogi dla osób które znalazły się w trudnej sytuacji materialnej z powodu choroby lub zdarzeń losowych. Każdy student posiadający orzeczenie o niepełnosprawności, może otrzymać dodatkowo stypendium dla osób niepełnosprawnych. Studenci mogą ubiegać się jednocześnie o wszystkie trzy rodzaje stypendiów. Otrzymane środki stanowią realną pomoc w pokryciu kosztów czesnego, a niejednokrotnie także uzupełnienie budżetu domowego. Dla przykładu w ubiegłym roku akademickim w Wyższej Szkole Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Św. studenci którym zostały przyznane wszystkie trzy rodzaje stypendiów otrzymywali miesięcznie kwoty rzędu 2500 zł.
Studenci otrzymują również wsparcie na polu dydaktycznym, naukowym i rozwojowym. Kładziony jest nacisk na rozwijanie działalności naukowej studentów, w tym studiów w systemie Erasmus+, wymiany dydaktycznej studentów i pracowników z uczelniami innych krajów, co niewątpliwie znacząco wpływa na poziom wykwalifikowania i przeniesienie dobrych praktyk z międzynarodowych wzorców. Istnieje możliwość rozwijania swoich zainteresowań poprzez uczestnictwo w kołach naukowych prowadzonych przez wybitnych specjalistów i zrzeszających studentów których łączą te same zainteresowania badawcze. Studenci mogą brać czynny udział w organizowanych przez uczelnię warsztatach, konferencjach, sympozjach dla rodziców, nauczycieli i pracowników różnych placówek oraz działaniach promujących zdrowie i zdrowy styl życia.
Szczególne formy wsparcia dotyczą studentów niepełnosprawnych, którzy oprócz dedykowanego dla nich stypendium mogą ubiegać się o: dostosowanie warunków zaliczenia/egzaminu, wydłużenie czasu egzaminu, zwiększenie czcionki, zmianę formy ustnej na pisemną, zmianę formy pisemnej na ustną, udostępnienie materiałów dydaktycznych ze wskazanych przedmiotów, dodatkowe zajęcia uwzględniające szczególne potrzeby osób niepełnosprawnych, indywidualny programu i plan studiów, zmianę sali wykładowej jeżeli sala wyznaczona do prowadzenia zajęć, ze względu na swoją lokalizację, jest niedostępna dla studenta z niepełnosprawnością narządu ruchu. Jak widać nie tylko w dużych ośrodkach akademickich, ale także „blisko domu” studenci niepełnosprawni mogą ubiegać się o specjalnie dla nich przeznaczone formy wsparcia.
Po piąte oszczędność czasu. Można zaryzykować stwierdzenie, że brak czasu jest kolejną chorobą cywilizacyjną, która dotyka niemalże wszystkich. Żyjemy podporządkowani normom i terminom. Zdobycie wykształcenia i ukończenie studiów jest jednym z elementów wymagającym czasu i dobrej organizacji. Łatwiej jest wygospodarować czas, kiedy możemy studiować w pobliżu miejsca zamieszkania i nie tracimy go na dojazdy na studia. Pociąga to za sobą też inne korzyści, mamy więcej czasu dla rodziny, nie jesteśmy zmęczeni dojazdami oraz obciążeni dodatkowymi kosztami utrzymania na studiach. Studiując w miejscu zamieszkania łatwiej jest także pogodzić pracę zawodową z uzupełnieniem wykształcenia.
Wszystkich których udało się przekonać, do studiowania „blisko domu”, zapraszamy na studia licencjackie na kierunku pielęgniarstwo lub pedagogika w Filii
w Tomaszowie Mazowieckim lub do uzupełnienie wykształcenia w ramach szerokiej oferty studiów podyplomowych. Wszystkich, którzy nie są jeszcze zdecydowani zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej: www.wsbip.edu.pl. i przekonania się, że warto zainwestować w siebie i studiować „blisko domu”.
Napisz komentarz
Komentarze