Uczniowie szkół podstawowych będą mogli otrzymać dodatkowe wsparcie materialne i niematerialne, a nauczyciele nagrody za swoje osiągnięcia pedagogiczne w pracy z uzdolnionymi wychowankami. Miasto będzie mogło również finansować dodatkowe zajęcia innowacyjne oraz pozalekcyjne. To efekt nowego Tomaszowskiego Programu Wspierania Uzdolnionych Uczniów – „Nie zagubić talentów”. Dokładnie tak brzmiał jeden z punktów programu wyborczego KWW Marcina Witko.
Program ma zachęcać uczniów do uczestnictwa w konkursach i olimpiadach na szczeblu wojewódzkim, ogólnopolskim i międzynarodowym, a także zwiększać aspiracje edukacyjne i aktywności uczniów. Celem Programu jest także motywowanie nauczycieli do podejmowania aktywności na rzecz wspomagania uczniów, wdrażania innowacyjnych programów edukacyjnych, mobilizowania uczniów do poszerzania wiedzy i rozwoju talentów.
- Cieszę się, że program zgodnie z moimi wcześniejszymi zapowiedziami, został już przygotowany i przyjęty. Podstawowym jego założeniem jest potrzeba otoczenia szczególną opieką uzdolnionych uczniów, osiągających wybitne wyniki. Co ważne, jeżeli chodzi o zajęcia dodatkowe i innowacje, to będą one opiniowane i rekomendowane przez rady pedagogiczne, tak by zachować pełną transparentność i jawność takich a nie innych wyborów. Mam nadzieje, że nikt nie będzie chciał umniejszać ich roli w tym procesie. Właściwe wspieranie rozwoju talentów to jedno z najważniejszych zadań edukacyjnych. Opracowanie, przyjęcie i realizacja programu pozwoli wspierać edukację uczniów wykazujących uzdolnienia w różnych dziedzinach, ale i samych nauczycieli - mówi prezydent Marcin Witko.
Uchwała w sposób kompleksowy i systemowy zbiera w całość i porządkuje dotychczas funkcjonujące już wsparcie uczniów uzdolnionych, wzbogacając je o nowe, dodatkowe elementy (rozszerzony system nagradzania uczniów wzmocniony o elementy finansowe, element docenienia nauczycieli pracujących z uczniami uzdolnionymi i uzyskujący w pracy z nimi wymierne efekty).
Program był szeroko konsultowany z dyrektorami samorządowych szkół oraz z Młodzieżową Radą Miasta, która pozytywnie odniosła się do programu. Zacznie on obowiązywać po 14 dniach od opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.
W przygotowanym przez prezydenta dokumencie znajdujemy szereg wyróżnień i nagród, jakie będę z nowym rokiem szkolnym przyznawane uczniom.
Pierwsza z nich to „Olimpijski Laur” - za szczególne osiągnięcia w konkursach, olimpiadach nagroda może być przyznana uczniowi klasy IV-VIII szkoły podstawowej, który jest laureatem najwyższego stopnia konkursu lub olimpiady zorganizowanych w sposób przewidziany rozporządzeniem wydanym na podstawie ustawy o systemie oświaty. Nagroda przyznawana jest w formie pieniężnej. Wartość nagrody dla uczniów spełniających kryteria do jej otrzymania wynosi: 500 zł brutto za konkurs lub olimpiadę i 300 zł brutto za każdy kolejny konkurs lub olimpiadę. Prawo zgłaszania kandydatów przysługuje dyrektorom szkół.
Nagroda Edukacyjna Prezydenta Miasta Tomaszowa Mazowieckiego „Tomaszowski Diament” może być przyznana uczniowi klasy IV-VIII szkoły podstawowej, który w bieżącym roku szkolnym spełnił łącznie następujące warunki: jest laureatem najwyższego stopnia konkursu, olimpiady, turnieju zorganizowanych w sposób przewidziany Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, wywiązuje się z podstawowych obowiązków ucznia, uzyskując w klasyfikacji rocznej średnią ocenę z obowiązkowych zajęć edukacyjnych w szkole podstawowej na poziomie nie niższym niż 5,4 bez ocen dostatecznych, ocenę wzorową z zachowania oraz nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności z zajęć edukacyjnych. Nagroda przyznawana jest jednorazowo w formie pieniężnej w wysokości 1000 złotych brutto dla jednego ucznia.
Statuetkę Prezydenta Miasta Tomaszowa Mazowieckiego „Pomocna Dłoń” może otrzymać uczeń, który w bieżącym roku szkolnym spełnił łącznie następujące warunki: działa aktywnie na rzecz innych, zwłaszcza w formie wolontariatu w szkole, poza szkołą; został wytypowany do tego wyróżnienia przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski szkoły, do której uczęszcza lub uczęszczał w roku, którego wyróżnienie dotyczy; uzyskał w klasyfikacji rocznej ocenę z zachowania nie niższą niż bardzo dobrą.
Nagroda „Ósmoklasista - Absolwent 100%” jest szczególną nagrodą dla uczniów klas VIII szkół podstawowych, którzy uzyskali z egzaminu ósmoklasisty średni wynik procentowy mieszczący się w przedziale 95% - 100%.. Uczeń otrzymuje nagrodę pieniężną w wysokości 700 zł złotych brutto.
Ponadto ustanowiono stypendia za wyniki w nauce oraz osiągnięcia sportowe.
Nie zapomniano o nauczycielach. Nagroda Prezydenta Miasta Tomaszowa Mazowieckiego "Nauczyciel Roku" przyznawana będzie dla nauczycielom wykazującym szczególną aktywność i innowacyjność w pracy z uczniem. Ma na celu wyróżnienie nauczycieli samorządowych szkół podstawowych,
Po raz pierwszy w Tomaszowie Mazowieckim udało się opracować tak kompleksowy program wspierania uczniów. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że przewiduje on nie tylko nagrody na utalentowanej młodzieży. Paca z uzdolnionymi dziećmi i młodzieżą w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę - Miasto Tomaszów Mazowiecki, realizowana będzie poprzez prowadzenie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych oraz realizacje autorskich programów nauczania i innowacji pedagogicznych. Na ich realizację przyznawana będzie dodatkowa liczba godzin dydaktycznych
W czasie obrad program ukierunkowany na lokalne tomaszowskie talenty skrytykował lider Platformy Obywatelskiej. Mimo, iż wcześniej odczytano stanowisko Młodzieżowej Rady Miejskiej, której członkowie z zadowoleniem przyjęli proponowane rozwiązania i pomysły. Zauważyli, że mają one charakter motywujący, czego zdają się nie dostrzegać radni opozycji, na co dzień przecież deklarujący swoją wolę wspierania tomaszowskiej młodzieży. Szef PO dokonał zestawienia ze zmianami w systemie oświaty, jakie próbuje wprowadzać parlament. W jego ocenie mogą być one szkodliwe.
Zdaniem radnych Platformy szkoła musi być autonomiczna i to uczniowie oraz rodzice i nauczyciele powinni decydować o tym, co się dzieje na terenie szkoły. Radnym nie podoba się na przykład punkt w regulaminie dotyczący tego, że to Prezydent Miasta Tomaszowa Mazowieckiego rozstrzyga o wyborze dodatkowych zajęć pozalekcyjnych w danym roku szkolnym i przyznaje od 1 do 4 godzin tygodniowo. Źle przyjmują też zapis o prawie Prezydenta do rozstrzygania o wyborze do dofinansowania w danym roku szkolnym autorskich programów nauczania i innowacji pedagogicznych.
Rzecz jednak w tym, że regulamin należy czytać w sposób całościowy a nie cytować jedynie wybranych jego fragmentów. Wskazane przez szefa PO fragmenty być może i miałyby wpływy na ograniczenie autonomii szkół (obecnie stosunkowo iluzoryczne poprzez system prawa oświatowego). Wnioski do Prezydenta Miasta składa bowiem dyrektor szkoły i to on dokonać powinien wstępnej selekcji cyt. wniosek o przyznanie godzin z organu prowadzącego na prowadzenie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych składa dyrektor jednostki oświatowej. Do wniosku dołącza się potwierdzony przez dyrektora program zajęć (zawierający m.in.: cele, metody, formy, treści, liczba godzin, liczba uczniów, przewidywane efekty, osiągnięcia itp.). Czy wszystkie uzyskają dofinansowanie? Czy powinny je uzyskać?
Przede wszystkim o autonomii szkół podstawowych, podobnej do tej, jaką mają wyższe uczelnie nie można w ogóle mówić. To nie przypadek, że mówimy o organie prowadzącym. Lokalne polityka oświatowa musi być skorelowana z ogólną strategią rozwoju i jej celami cząstkowymi. Dlatego planistyczne aspekty polityki oświatowej pozostają głównie w kompetencjach organu prowadzącego i nie dotyczą jedynie wyznaczenia sieci szkół. Ten aspekt wymieniany jest przez analityków samorządowych zwykle na samym końcu. Dużo ważniejsze jest formułowanie lokalnych celów i zadań, tworzenie instrumentów lokalnej polityki oświatowej, a w tym programów finansowo-inwestycyjnych, czy koordynacja koordynację polityki oświatowej z dokumentami planistycznymi dotyczącymi innych obszarów aktywności samorządu lokalnego.
Radni pomylili też możliwość kreowania lokalnej polityki oświatowej przy pomocy instrumentów, takich jak programy stypendialne z nadzorem pedagogicznym. Przyznali jednak, że program został bardzo dobrze napisanym z wyjątkiem braku ubezwłasnowolnienia władz samorządowych.
Napisz komentarz
Komentarze