Wiadomości do pacjentów NFZ wysyła od lutego 2020 r. Przypomnienie dotyczy wizyt pierwszorazowych z 40 świadczeń m.in.: kardiologii, ortopedii, operacji jaskry, endoprotezoplastyki, gastroskopii, kolonoskopii, tomografii komputerowej czy rezonansu magnetycznego.
Pacjent otrzymuje SMS na cztery dni przed umówioną wizytą, czy badaniem.
– W treści podajemy informacje o świadczeniu, terminie wizyty, i co ważne, również numer telefonu, pod który pacjent może zadzwonić, aby odwołać wizytę – wylicza Paweł Florek, dyrektor Biura Komunikacji Społecznej i Promocji w NFZ.
Aby otrzymać SMS-a z NFZ, wystarczy, że pacjent podczas rejestracji poda poprawnie swój numer telefonu komórkowego.
Na podstawie sygnałów i skarg od pacjentów, wiemy, że nie zawsze pacjent może dodzwonić się do placówki medycznej, aby odwołać wizytę. Warto jednak podkreślić, że wraz ze świadczeniem usług zdrowotnych, placówka medyczna powinna zagwarantować pacjentom możliwość realnego kontaktu, w tym odwołania wizyty, na co zwraca uwagę również Rzecznik Praw Pacjenta.
Skala nieodwołanych wizyt jest znacząca. W NFZ monitorujemy nieodwołane wizyty oraz rezygnacje w ramach 40 świadczeń. W 2023 r. takich wizyt było prawie 1,3 miliona.
– Najwięcej, bo ponad 420 tys., przypadków nieodwołanych wizyt dotyczy świadczeń z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu, 280 tys. z kardiologii, z fizjoterapii ambulatoryjnej ponad 180 tys., blisko 120 tys. z endokrynologii, a prawie 100 tys. z onkologii – podkreśla Paweł Florek.
Porównując dane z 2022 i 2023 roku widzimy spadek nieodwołanych wizyt o ok. 100 tys. Mimo tego skala tego zjawiska nadal utrzymuje się na wysokim poziomie.
A jak jest w Łódzkiem? Najwięcej pacjentów nie przyszło na wizytę do ortopedy. Aż 26 892 pacjentów, 21 tys. powiadomiło poradnię, że nie przyjdzie na wizytę. W poradniach ortopedycznych z takich odwołanych wcześniej wizyt korzystają wówczas najczęściej chorzy do przyjęcia w trybie pilnym. W Łódzkiem na badanie RM, które często rozpoczyna diagnostykę w wielu chorobach i pozwala zaplanować leczenie, nie przyszło 2,5 tys. pacjentów, 12 tys. pacjentów – na szczęście poinformowało – o rezygnacji z badania w wyznaczonym dniu.
Pacjenci nie przychodzą także na zaplanowane wcześniej operacje stawu biodrowego – wykonuje się je w Łódzkiem w bardzo krótkim czasie od zgłoszenia do szpitala.
W Łódzkiem w 2023 r. na operację nie przyszło i nie odwołało jej 381 pacjentów, 883 pacjentów powiadomiło szpitale o rezygnacji. Tymczasem, jak mówi dr Grzegorz Sobieraj ortopeda ze łódzkiego Szpitala Bonifratrów: Nie w każdej sytuacji odwlekanie operacji to dobry pomysł. Jeśli możemy poczekać z endoprotezoplastyką, lekarz na pewno nam to powie, nie będzie nas na siłę ciągnął na salę operacyjną. Jeśli tylko będzie szansa na inne leczenie, zahamowanie rozwoju choroby zwyrodnieniowej stawów, lekarz na pewno najpierw z niej skorzysta. Ale jeśli stwierdzi, że trzeba zastosować endoprotezę, to nie warto zwlekać.
Do onkologa nie przyszło na wizytę i nie poinformowało o nieobecności 5 tys. pacjentów, to 7% wszystkich wizyt, które się odbyły. Dużo jest nieodwołanych wizyt u endokrynologa: niemal 5 tys., to 12% wszystkich wizyt, które się odbyły. Czy są zabiegi, na które przychodzą wszyscy zapisani wcześniej pacjenci? Tak! To operacja wad serca i aorty piersiowej w krążeniu pozaustrojowym; przezskórne lub z innego dostępu wszczepianie zastawek serca; Wszczepienie protezy ślimaka lub wszczepienie wielokanałowej protezy ślimaka.
Nieodwołana wizyta to stracona szansa na zdrowie dla innego pacjenta.
– Gdyby nasza nieobecność została zgłoszona z wyprzedzeniem, inny pacjent mógłby wcześniej skorzystać z pomocy lekarskiej. Nasze zachowanie ma wpływ na zdrowie drugiej osoby – zaznacza Paweł Florek.
Nieodwołanie wizyty wpływa też na dłuższe oczekiwanie do lekarza. Dlatego tak ważne jest informowanie o swojej nieobecności. Dzięki odwołaniu wizyty termin nie przepadnie, bo szansę na skorzystanie z niego zyska inny pacjent.
W przypominaniu o odwołaniu wizyty, czy badania ważną rolę odgrywa edukacja, dlatego Narodowy Fundusz Zdrowia, oprócz wysyłania SMS-ów, dołączył do kampanii społecznej „Odwołuję. Nie blokuję”, która zwraca uwagę na zjawisko nieodwołanych wizyt lekarskich.
Kampania trwa od 2022 r. W jej ramach działania informacyjne i uświadamiające prowadzą publiczne i prywatne placówki medyczne.
Więcej o kampanii „Odwołuję. Nie blokuję”: https://odwolujenieblokuje.pl/
Napisz komentarz
Komentarze