Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 23 lutego 2025 10:34
Reklama
Reklama

Tomaszowska s74 - co dalej ?

Często w dyskusji publicznej pada temat drogi S74, która miałaby przebiegać obok Tomaszowa. Niby powinniśmy wszyscy wiedzieć o co chodzi. Jednak warto przypomnieć i uporządkować fakty związane z tą drogą. Tym bardziej, że sugerował mi to właściciel portalu. Spróbuję temat przybliżyć, ale najważniejsze jest pytanie: co dalej z "naszą" S74 ?

Przez lata, kolejne władze miasta i powiatu zabiegały o przebieg drogi ekspresowej S-74 od Łodzi - tuż obok Tomaszowa i dalej w kierunku Kielc i jeszcze dalej do granicy Polski. Póki co, bezskutecznie. Najbardziej związaną z tą ideą osobą w Tomaszowie jest Jacek Kowalewski, ale sporo innych osób brało w tym udział od 1999 roku.

 

Przed wyborami parlamentarnymi (wrzesień 2015) Rząd przyjął zmieniony program budowy dróg na lata 2015-2023, w którym nie pojawił się wariant tomaszowski drogi S-74. Niestety. Rząd PIS po przeglądzie planu budowy dróg w kwietniu 2016 roku, pozostawionego przez rząd poprzedników, nie zmienił, jak na razie, tej decyzji. 

 

Władze miasta zapewniają, że biorą udział w spotkaniach ministerstwa poświęconych drodze S-74 i nie wszystko stracone. Nieoficjalnie nadzieja, że s74 jednak będzie nie wygasa. Pomijając kwestie polityczne, to rzecz jest w jak najlepszym interesie Ziemi Tomaszowskiej i nie patrzmy przesadnie przynajmniej, kto lobbuje i kto o tym decyduje. Dlatego w tej sprawie należy, abstrahując od stosunku do obecnych rządów, władze Miasta i Powiatu wspierać. To jest w naszym wspólnym interesie ponad polityką krajową.

 

Historycznie patrząc, wersja tomaszowska drogi S74 była planowana od 1999r, Wtedy nasi samorządowcy rozpoczęli rozmowy na ten temat. Nasz wariant jest m.in. uwzględniony przez Wojewódzkie Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego oraz w tzw TNT czy europejskiej sieci dróg.

 

Tak zaplanowana S74 przede wszystkim przejęłaby ruch z drogi wojewódzkiej 713 (przejeżdża tam 13,5 tys. samochodów na dobę), która prowadzi z Łodzi, przez cały Tomaszów w kierunku na Opoczno. Odciążyłaby także drogę krajową 48, która przez turystyczną Spałę i Inowłódz prowadzi tranzyt na Radom. Droga jednocześnie zdecydowanie ułatwiłaby transport, jaki na naszym terenie związany jest z istnieniem zagłębia ceramiczno-budowlanego. Największe w Polsce kopalnie piasku kwarcowego Grudzeń Las, Syski i Biała Góra rocznie wydobywają 2,4 mln ton piasku, z czego tylko 700 tys. ton transportowanych jest koleją.

 

Huta Szkła w Ujeździe rocznie na drogach lokalnych transportuje 860 tys. ton materiałów. Około 210 tys. ton jest w ciągu roku transportowanych z kopalni Grudzeń Las przez sam Tomaszów. Do tego jeszcze szereg firm na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Tomaszowie, Paradyżu, Sławnie czy Mniszkowie.

 

Trasę S74 w wariancie biegnącym tuż obok Tomaszowa popierały oczywiście samorządy Tomaszowa oraz między innymi Sejmik Województwa Łódzkiego uchwałą z dn 10-02-2014 oraz Pani Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska, a także inne samorządy: Opoczna, Tuszyna, Rzgowa, Sławna czy Województwa Świętokrzyskiego.

 

Podsumowując, jest to od lat strategiczna sprawa dla Tomaszowa i niestety jak dotąd lobbowana była bez sukcesu. W programie rządowym budowy dróg obecnie jest wariant „tani i karłowaty” w którym S74 idzie od granicy województwa do Sulejowa, gdzie łączy się z S12 w jeden korytarz. Ten wariant jest zwyczajnie 10 razy tańszy od postulowanego przez nas.

 

O to walczymy i zabiegamy od lat by odnoga S74 odchodziła w okolicy Kozenina w kierunku na Tomaszów i dalej do Łodzi do A1 (Rzgów) przecinając oczywiście s12 (Piotrków – Radom). W ostateczności odnoga mogłaby iść nawet od Sulejowa choć to wątpliwa i sztuczna koncepcja. Realnie, ok. 10-15 kilometrów przed Sulejowem, s74 powinna odchodzić w kierunku na Tomaszów i dalej (np. w okolicy Kozenina).

 

[reklama2]

 

14 grudnia w czasie Komisji ds. Gospodarki, między innymi zajmującej się sprawami dróg,  na wniosek samorządów z Piotrkowa, Sejmik miał wyrazić poparcie dla S12 i S74. Z Piotrkowa przyszło to w wersji popierającej obecny stan planowanych dróg (S74 w wersji bardzo skróconej czyli do Sulejowa).

 

Po kilku dniach rozmów i przekonywań udało mi się do projektu uchwały Sejmiku dodać akapit na naszą korzyść. Taka też wersja przeszła na Komisji Drogowej. Potwierdza obecnie projekt tego stanowiska w dodanym na końcu akapicie, że Sejmik popiera i podtrzymuje wsparcie dla S74 w wariancie tuż obok Tomaszowa – zgodnie z własną uchwała w tej sprawie z dn 10.02.2014 roku. 

 

Obecna wersja nie jest idealna, ale wyraźnie podtrzymuje i odnawia poparcie dla wersji S74, na której zależy nam w Tomaszowie.

 

Sesja Sejmiku jest 20go grudnia i tam ten temat się rozstrzygnie. Jak się rozstrzygnie, to sam dziś mam wątpliwości. Nie wiem w jakim kierunku ostatecznie tekst radni zredagują i czy w ogóle jakiś test uchwalą. Jak widać temat budzi emocje i kontrowersje.

 

Pamiętajmy, że to tylko stanowisko Sejmiku. Budowa i planowany przebieg s74 to decyzja stricte rządowa. Sejmikiem rządzi koalicja PO-PSL, więc trudno będąc realistą sądzić, żeby rząd PIS jakoś bardzo dogłębnie wziął pod uwagę coś innego niż stanowiska samorządowców i przede wszystkim parlamentarzystów PIS. Czyli tego, co chce sam PIS w sprawie dróg. Niemniej każdy głos na plus mam nadzieję waży i może przeważyć na naszą korzyść. Nie należy odpuszczać żadnej okazji promowania projektu. Jako radny Sejmiku nie mam żadnego kontaktu i wpływu na rząd i jego decyzje. Na swoim podwórku czyli w Sejmiku robię to co do mnie należy i to nie bez oporów i trudności, ale robię. Tyle dokładnie mogę w tej sprawie i nic więcej.

 

Niezależnie kto rządzi, to budowa s74 w wariancie koło Tomaszwa, jest w naszym interesie. Dopingujmy, więc rząd PIS by chciał na naszą korzyść zdecydować o budowie tej drogi. Proponuję również, żeby lokalne samorządy Miasta i Powiatu ponowiły swoje apele wnioski by po pierwsze przypominać o sprawie, ale i pokazać, że naprawdę nam nadal zależy. Tym bardziej, że poprzednie uchwały są z okolic 2008 roku.

Staram się tej sprawy nie upolityczniać choć to nie do końca możliwe :) . To naprawdę nasz wspólny interes strategiczny Ziemi Tomaszowskiej i wielu innych samorzadowych społeczności. Wszystkie materiały jakie posiadam dodałem w załączeniu do tekstu.

Wiem, że dla wielu czytelników to wszystko oczywiste, ale dla innych mniej lub wcale, więc warto ten temat było szerzej zarysować. 

Warto też, nadal podejmować działania na rzecz "naszej" s74. Tym bardziej, że decyzje środowiskowe dla budowy s12 w obecnym wariancie, są sądownie uchylone. W takim razie wszystko jest nadal możliwe i nie możemy składać broni. 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Halinka 30.01.2018 16:14
Zimno jest to kto ma blokować, każdy się grzeje w chałupie i wsuwa zalewajkę aby zimę przeżyć.

Kosztorysant 27.01.2017 14:29
Taniej będzie przez Piotrków. Za Sulejowem Nadleśnictwo już wykarczowało pustynię drzew więc po co ludziom robić nadzieje. Taniej jest budować przez grunty państwowe niż przez prywatne. Wariant przez Tomaszów jest nieopłacalny z tego względu że większość gruntów na których miała by powstać trasa jest prywatnych i to są działki po 10 metrów szerokości gdzie jest po 15 właścicieli. Nie realne do wykonania.

kosztek 28.06.2017 11:26
taniej nic nie jest budować, a obwodnica Tomaszowa jest potrzebna

mirecki 30.01.2018 12:34
coraz bardziej oddala się obwodnica Tomaszowa wraz z expressowym połączeniem z Kielcami i Łodzia, ale tak na nasze życzenie, były blokady ruchu przez mireckiego i szczęśliwą i niewiele osób przyszło, nikt się nie stara

Pani ze Sławna 23.12.2016 12:26
Trasa by się przydała szybciej byśmy dojeżdzali do was do Galerii i marketów

Ajdejano 22.12.2016 19:40
Do wpisu nr 19. "Miszczu" : już może przestańmy bezproduktywnie dyskutować. Kopalnie piasku i piaskowca kwarcowego są DWIE: Kopalnia "Biała Góra" i Kopalnia "Grudzeń Las". Te dwie kopalnie mają po kilka złóż piasku/piaskowca kwarcowego. "Biała Góra" : złoża - "Biała Góra" - nr Dwa, lub Trzy, Unewel. "Grudzeń Las" : złoża -"Zajączków", "Syski" być może i"Trzebiatów". A przy okazji: kruszce mogą być różne. Złoto, srebro, platyna, molibden, lantanowce, minerały ziem rzadkich, itp., itd. A piasek kwarcowy jest KRUSZYWEM, a nie kruszcem. Już mi nie dziękuj za te moje uwagi. Pozdrowienia.

Ajdejano 21.12.2016 17:24
Do wpisu nr 16: po drugie - jeśli wiemy (ja to wiem - z racji swojego zawodu), że świetne złoża kredowego piasku kwarcowego (w tym i piaskowca kwarcowego) o zawartości kwarcu powyżej 98 % obejmują duży obszar powiatów opoczyńskiego i tomaszowskiego, to nie róbmy z tego jakiegoś "Zagłębia Kruszcowego pod Tomaszowem". Komu ma służyć tworzenie takich słownych dziwolągów. Piszmy normalnie: pomiędzy Tomaszowem i Opocznem są duże zasoby eksploatacyjne cennego surowca i nowa droga S74 znakomicie poprawiłaby działalność kopalni, które ten surowiec eksploatują. I gospodarkę przynajmniej dwóch - czterech powiatów (łódzki wschodni, tomaszowski, opoczyński, konecki) - też. Tak: masz rację, że się trochę czepiam tych słówek, ale nie cierpię takiej "mniemanologii stosowanej" . PS. A ten artykuł przewielebnego radnego wojewódzkiego - to taka wstępna przedwyborcza ściemka. Zobaczysz za pół roku, za rok (wybory jesienią 2018 r.) - jakie ściemy różnych "zapracowanych" radnych różnych samorządowych szczebli będą pokazywały się na takich lokalnych forach. Raptem, wszyscy sobie przypomną, że przez 3 - 3,5 roku po poprzednich wyborach totalnie olewali swoich wyborców, no i przyszedł czas, aby tym durnowatym wyborcom przypomnieć, że przecież oni - radni, przecież dbają, ku....., o tych wyborców. Mogą pojawić się takie hasła jak: Tomaszów - Centrum Światowego Wydobycia Piasku Kwarcowego, Tomaszów - Światowe Centrum Szklarstwa Kwarcowego, Tomaszów - Światowe Centrum Czystego Szkła Kwarcowego (broń Boże - czystych interesów), itp., itd.

tomaszowiak 21.12.2016 18:50
Nazwa Zagłębie jest odpowiednia, istnieje tu kilka kopalń piasku kwarcowego począwszy od Białej Góry (przy granicy z Tomaszowem i Wąwałem), dalej Grudzeń i Syski. Piasek w 90% raczej przewożony jest przez Tomaszów a nie Opoczno. I dla Tomaszowa taka obwodnica staje się konieczna. Kwestię nazwy ,,Kruszcowe" proszę zastąpić innym słowem bardziej odpowiednim skoro pan uważa to za rażace.

Ajdejano 20.12.2016 17:03
Do wpisu nr 13. Po pierwsze: użyta przez Ciebie nazwa "Zagłębie Kruszcowe pod Tomaszowem" - to nadużycie z Twojej strony, ponieważ taki nazewnictwo nigdzie nie istnieje. Jakie, ku.... , "zagłębie kruszcowe pod Tomaszowem". Co oznacza u ciebie "pod Tomaszowem" ?!?!?! Kopalnie, wydobywające piasek kwarcowy, to kopalnie, usytuowane pomiędzy Tomaszowem - Unewlem - Grudzeniem - Zajączkowem - Syskami - Trzebiatowem. I co do tych miejscowości ma Tomaszów ?!?! Tak więc: nie kombinuj jak ignorant, czyli jak koń pod górkę. Nie cierpię takich ignorantów-cwaniaków. Takie określenia typu: "Zagłębie Kruszcowe pod Tomaszowem" mogą się pojawiać w takich bulwarowych gazetach jak np. gazeta wybiórcza.

współczujący Panu Jano 20.12.2016 18:39
Natychmiast zażyj leki!

maciek 20.12.2016 21:30
A po drugie?

Krakus 21.12.2016 15:08
Czepiasz się. Ci co tu kopią i mówią, że dobrej jakości są te złoża. Nawet hutę zbudowali i teraz trzeba pomyśleć nad transportem. Teraz tak na poważnie. Poprzedni włodarze miasta dali dupy bo nie potrafili wychodzić budowy Ski. Pewnie w latach 90 mieli takich zastępców jak Ty i dlatego jest jak jest! Ale jest szansa na dobrą zmianę (śmieszne PO i dobra zmiana) za pomocą POwców PISowcy dadzą radę. Sam zastanawiam się jak to jest możliwe.

tomaszowiak 20.12.2016 08:22
Zagłębie Kruszcowe pod Tomaszowem powinno mieć dobre drogi dojazdowe, tym bardziej że Lasy Państwowe udostępniły nowe złoża do eksploatacji. Tym samym transport kruszcu się zwielokrotni a nasze drogi w mieście tego nie wytrzymają. Sprawa S-74 staje się bardzo pilna i nie należy grać na zwłokę.

maniek 19.12.2016 21:36
Posiadałem kiedyś atlas drogowy, kupiony ok. 10 lat temu, gdzie naniesiony był przerywanymi liniami ślad drogi ekspresowej przechodzący gdzieś z okolic Sławna do Łodzi. Rozmawiałem też kiedyś - za czasów rządów SLd - z osobą która pracowała w którejś z gmin w okolicach Opoczna, że jest projekt takiej drogi i w ministerstwie jest zaklepana i na pewno powstanie. Ale niedługo potem SLD przegrało wybory. Jeśli wydawnictwo wydające atlas drogowy miało podany przebieg tej drogi to projekt musiał być w zaawansowanym stanie i gdzieś ten projekt leży.

Ajdejano 19.12.2016 16:43
Do p. Kowalewskiego: nasz radny wojewódzki trochę się zaplątał w tym wyjaśnianiu, o jaki przebieg S74 z Tomaszowa do obecnej 74 chodziło ludziom z TM. Radny zapomniał (albo nie wiedział - a trza było spojrzeć na jakąkolwiek mapę), że ten Jego Kozenin leży na obecnej drodze nr 12, a nie na drodze nr 74. I moja prośba do p. Kowalewskiego : niech Pan jeszcze (po raz któryś z kolei) wyjaśni ludziom - o co mogło chodzić radnemu wojewódzkiemu. Albo zachęcić ludzi do spojrzenia na mapę - zał. nr 2 do materiału powyżej. Pisze p. radny, że tu nie chodzi o kwestie polityczne. Może i tak, bo: przez OSIEM ostatnich (2007 -2015) lat rządziła PO - w centrali, w województwie i w terenie (Gajewski, Kowalewski i wielu innych "polytycnych bonzów"). No i co - chłopaki ?! A no - WIELKIE JAJCO !!! Teraz rządzą inne chłopaki. I co ? I znów: WIELKIE JAJCO !!! I dalej jest i będzie tak: mamy nadzieję, sprawa z pewnością będzie pozytywna dla tomaszówka, popiera nas prezydent Łodzi, sraty-taty, bajeczki dla pospólstwa. A wszystko przez te pieprzone wybory samorządowe za dwa lata - co, chłopoki ?! Ciśnienie rośnie - co, chłopoki ?!?!?! No to - kombinujta, jak koń pod górkę. Kto wam (wszystkich opcji) uwierzy - to już jego strata.

Dimos 19.12.2016 13:06
Nie sądzę, że ktoś "uwali" projekt po linii partyjnej. Budowa S74 ma ogromne znaczenie dla naszego regionu. Lokalne władze i sejmikowe powinny spokojnie dogadać temat. Realizacją zajmie się nowy samorząd, który będzie wybrany za 2 lata. Teraz wystarczy, że projekt nie zostanie uśmiercony.

Mieszkaniec 19.12.2016 12:47
I co z tego, ze sejmikiem rzadzi PO-PSL, skoro to prezydent Tomaszowa i cala rada jest z PIS - tak samo jak rzad i prezydent. Nie widze problemow, zeby ta droga powstala w takim razie :-) Przeciez nie odrzuca automatycznie dobrego projektu, ze sejmikiem rzadza inne partie - skoro calym Tomaszowiem rzadzi PIS? Myslicie, ze nie patrza merytorycznie - tylko partyjnie na wnioski ?

Samer 19.12.2016 12:25
S-74 przebiegająca przez (w okolicy) Tomaszów pozwoli na wyprowadzenie ruchu tzw. TiRów poza miasto. Powstanie w ten sposób obwodnica w okolicach Smardzewic. Dodatkowo będzie to miało wpływ na lepsze zainteresowanie naszym miastem przez inwestorów, a przede wszystkim skróci czas dojazdu do pracy osobą pracującym w Łodzi, Tomaszowie. Warto również zwrócić uwagę na poprawę bezpieczeństwa podczas podróży do lub z Łodzi, w tej chwili często dochodzi do wypadków tej trasie - tylko jedno pytanie ... Czemu podczas komisji w dniu 14 grudnia według tekstu, lobbystami byli samorządowcy z Piotrkowa a nie z Tomaszowa?

krug 19.12.2016 15:11
Samorządowcy z Tomaszowa w tym czasie się modlili. To mało?

DS 19.12.2016 12:11
A co z rozbudową, przebudową 713 Kurowice- Ujazd? Czy wreszcie ruszycie państwo temat budowy " tunelu" pod przejazdem w Starzycach, bo to jest obecnie strategiczny problem drogowy TM?

Tymoteuszka 19.12.2016 11:51
Jak się okazuje, jest więcej plusów wybudowania ww. drogi. Nie tak dawno przeczytałam informację nt., że w gminie Sławno będzie największy turystyczny obiekt w Łódzkiem Czytaj dalej na: http://www.dzienniklodzki.pl/w...,11567567/

Tymoteuszka 19.12.2016 11:28
Korzyści z S74 - naturalna obwodnica Tomaszowa Maz., odciążenie DW713 w kierunku Tomaszów - Łódź oraz Tomaszów - Opoczno (co za tym idzie odciążenie wyremontowanych, zwężonych ulic (którymi powinniśmy się poruszać na rowerach bądź osobówkami, nie TIR-ami!!!), przejazd przez liczne skrzyżowania miasta, przez centrum)), stworzenie wygodnego dojazdu do fabryk: EuroGlass i kopalń piasku, lepsza komunikacja "turystyczna" - chociażby nad Zalew Sulejowski (Sulejowski Park Krajobrazowy) oraz do nowo budowanej hali/areny z min. torem łyżwiarskim - jak narazie jedynej w Polsce. Dla jadących z Warszawy np. do Wrocławia, pojawia się skrót (na wysokości Tomaszowa w kierunku Rzgowa), widzę jeszcze jeden plus, zmniejszy się znacznie zatruwanie nas spalinami samochodowymi. Minus - chyba jeden, i aż jeden, większy nakład pieniężny. Czyż nie warto walczyć o tę drogę?

czytelniczka 19.12.2016 12:02
Racja, nasze wąziutkie przebudowywane obecnie główne ulice miasta nie są dla TIRów! porozjeżdzają nam śliczne obszerne trawniczki i pozostanie kupa błota jak na zapadłej wsi!

Opinie

Ekspert: media społecznościowe to szerokie audytorium, ale o sile przekazu decyduje algorytm

Media społecznościowe należą do prywatnych firm, które mogą wpływać na siłę przekazu, nad czym użytkownicy nie mają kontroli. Używanie ich przez polityków jako głównego kanału komunikacji z obywatelami może podważać zaufanie do mediów tradycyjnych – uważa politolog i medioznawca dr Wojciech Maguś z UMCS.Data dodania artykułu: 22.02.2025 10:22
Ekspert: media społecznościowe to szerokie audytorium, ale o sile przekazu decyduje algorytm

Grypa szaleje, a Polacy nie słuchają zaleceń. Eksperci alarmują. W lutym odnotowano już 295 tys. zakażeń

Podczas przeziębienia lub grypy 40,1% Polaków mierzy temperaturę ciała dopiero po wystąpieniu objawów gorączkowych. 27,9% chorych robi to raz na dobę, a 21,3% – kilkakrotnie w ciągu 24 godzin. Do tego 77,5% rodaków nie notuje uzyskanych pomiarów. Zaledwie 7,4% badanych zapisuje je i 2,6% robi to dość sporadycznie. Eksperci komentujący wyniki raportu alarmują, że Polacy najwyraźniej nie słuchają zaleceń lekarzy. Z kolei GIS informuje, że tylko w styczniu br. zachorowało na grypę ponad 300 tys. osób, a w lutym odnotowano już 295 tys. zakażeń. Od początku stycznia hospitalizowano z rozpoznaniem grypy i jej powikłań ok. 23 tys. pacjentów. Natomiast od września ub.r. zmarło z tego powodu ok. tysiąca osób. Jednak Polacy jakby nie do końca zdają sobie sprawę z powagi sytuacji.Data dodania artykułu: 21.02.2025 17:33
Grypa szaleje, a Polacy nie słuchają zaleceń. Eksperci alarmują. W lutym odnotowano już 295 tys. zakażeń

MRPiPS: jest projekt przebudowy modelu orzekania o niepełnosprawności

Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania o niepełnosprawności oraz uporządkowania systemu świadczeń - poinformowało w piątek ministerstwo rodziny. Resort dodał, że nowy system uwzględnia postulaty osób z niepełnosprawnościami, w tym orzekanie przez specjalistów z danych dziedzin.Data dodania artykułu: 21.02.2025 17:21
MRPiPS: jest projekt przebudowy modelu orzekania o niepełnosprawności
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem

Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem

Skarpetki nieuciskające DEOMED Cotton Silver to komfortowe skarpetki zdrowotne wykonane z naturalnej przędzy bawełnianej z dodatkiem jonów srebra. Skarpety ze srebrem Deomed Cotton Silver mogą dzięki temu służyć jako naturalne wsparcie w profilaktyce i leczeniu różnych schorzeń stóp i nóg!DEOMED Cotton Silver to skarpety bezuciskowe, które posiadają duży udział naturalnych włókien bawełnianych najwyższej jakości. Są dzięki temu bardzo miękkie, przyjemne w dotyku i przewiewne.Skarpetki nieuciskające posiadają także dodatek specjalnych włókien PROLEN®Siltex z jonami srebra. Dzięki temu skarpetki Cotton Silver posiadają właściwości antybakteryjne oraz antygrzybicze. Skarpetki ze srebrem redukują nieprzyjemne zapachy – można korzystać z nich komfortowo przez cały dzień.Ze względu na specjalną konstrukcję oraz dodatek elastycznych włókien są to również skarpetki bezuciskowe i bezszwowe. Dobrze przylegają do nóg, ale nie powodują nadmiernego nacisku oraz otarć. Dzięki temu te skarpety nieuciskające rekomendowane są dla osób chorych na cukrzycę, jako profilaktyka stopy cukrzycowej. Nie zaburzają przepływu krwi, dlatego też zapewniają pełen komfort przy problemach z krążeniem w nogach oraz przy opuchnięciu stóp i nóg.Skarpetki DEOMED Cotton Silver są dostępne w wielu kolorach oraz rozmiarach do wyboru.Dzięki swoim właściwościom bawełniane skarpetki DEOMED Cotton Silver z dodatkiem jonów srebra to doskonały wybór dla wielu osób, dla których liczy się zdrowie i maksymalny komfort na co dzień.Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów Honorujemy Tomaszowską Kartę Seniora 
zachmurzenie duże

Temperatura: 2°C Miasto: Tomaszów Mazowiecki

Ciśnienie: 1028 hPa
Wiatr: 15 km/h

Reklama
Czy tak powinno wyglądać Liceum

Czy tak powinno wyglądać Liceum

Od kilkunastu lat na oświatowej mapie powiatu tomaszowskiego funkcjonuje zespół szkół "katolickich". Jego integralną częścią jest też liceum. Szkoły prowadzi Katolickie Stowarzyszenie Oświatowe im. Św. Ojca Pio. Liceum nadano imię Niepokalanego Serca Najświętszej Marii Panny Królowej Polski. Zasłynęło jakiś czas temu, że żaden uczeń w nim nie zdał egzaminu maturalnego. Biorąc pod uwagę liczbę uczniów, może nie jest to nawet jakoś specjalnie problematyczne. Problemów należy szukać gdzieś indziej. Przyjrzeliśmy się dokumentom, które dotyczą funkcjonowania liceum w okresie minionych kilku lat. Wniosek nasuwa się jeden. To Liceum po prostu należy zlikwidować.
Kolejny pisowski spadochroniarz w szpitalu

Kolejny pisowski spadochroniarz w szpitalu

Od kilku miesięcy piszemy o tym, że nasz szpital, będzie przechowalnią pisowskich działaczy tracących intratne synekury. O tym, że w tomaszowskim szpitalu zatrudniono kolejnego spadochroniarza PiS dowiedzieliśmy się... z reportażu TVN. Tym razem jest to Radosław Marzec, związany z Janiną Goss (znaną z pożyczek udzielanych J. Kaczyńskiemu). Będzie on pełnił funkcję rzecznika spółki, ale jak zapewnia, wicestarosta Włodzimierz Justyna, nie będzie to jego jedyne zadanie. Marzec to radny Rady Miejskiej w Łodzi. Zajmował też szereg stanowisk bez wątpienia z politycznego nadania. O karierze zawodowej niewiele z Internetu się dowiemy. Poza tym, że był szoferem wspomnianej wcześniej łódzkiej skarbniczki PiS orz po Prezesa Skry Bełchatów. Do grudnia był też przewodniczącym Klubu Radnych. Złożył rezygnację, kiedy porządki w łódzkim PiS zaczęła robić Agnieszka Wojciechowa Van van Hekelom.
Reklama

Wasze komentarze

Autor komentarza: TomaszowiankaTreść komentarza: Wszystko ładnie i pęknie, ale szkoda, że tak mało ludzi korzysta. Czemu ? Bo minister infrastruktury Dariusz Klimczak odpowiedzialny za transport nawala z robotą, za którą bierze niemałe pieniądze. Multum przejazdów, jednak 80% z przesiadką w Koluszkach bądź Łodzi. Nawet do stolicy oddalonej o zaledwie ponad 100 km jest przesiadka. Przecież to komiczne, ale co takiego "szanownego" ministra może obchodzić ?! On w porównaniu do 'szarego obywatela" śmiga sobie samochodem ładowanym/tankowanym za nasze podatki. Jedynie kiedy korzysta z transportu publicznego to czas przed wyborami, kiedy to trzeba się pokazać jak Pan Trzaskowski poruszający się tramwajem jeden przystanek pod publiczkę i moment, w którym dziennikarze mogą cyknąć fotkę na okładkę swojego żałosnego szmatławca. A zwykli ludzie niech sobie radzą, oczywiście tuż po wyborach. Ta sytuacja miała miejsce właśnie po objęciu stanowiska przez Pana Klimczaka. Jeszcze w roku 2023 mieliśmy kilka połączeń bezpośrednich, lecz to się wówczas zmieniło, a Koalicja wpiera nam same dobre zmiany, choć już dobrze wiemy, że ich nie ma pod każdym względem. Mam nadzieję jednak, że rodacy któregoś pięknego dnia, wezmą sprawy w swoje ręce i przestaną wspierać oszustów i złodziei. Prace nad projektem jak zwykle zaczynają się w III kwartale, kiedy to przebudowa będzie stała od IV kw. 2025 r. do końca I kwartału 2026 r. z powodu warunków atmosferycznych, przez co również będzie trwała zapewne do końca 2027 r. o ile i w tym terminie się wyrobią. Kończąc, niech nasz dworzec rośnie w siłę, bezpieczeństwo oraz piękno i wygodę dla podróżujących ludzi.Źródło komentarza: 300-metrowy peron i przejście podziemne powstanie na stacji kolejowej w Tomaszowie MazowieckimAutor komentarza: tTreść komentarza: Może mieszkańcy miasta ocenią czy takie dodatkowe skrzydła mieszkalne komponują się z wciśniętą kamienicą zabytkową. Czy modernizacja - remont zabytkowej kamienicy nie wpłynie na charakter elewacji i całego budynku (czy konserwator będzie nadzorował wszystkie działania na każdym etapie).Źródło komentarza: Dariusz Klimczak w Tomaszowie: wkrótce przedstawię projekt usprawnienia procesów inwestycyjnychAutor komentarza: obywatel TMTreść komentarza: Co się spodziewać po wyborcach skoro większość to przybysze z wiosek. Starych tomaszowian coraz mniej, wieś rządzi miastem, wybierając tzw. swoich.Źródło komentarza: Radni chcą nocnej prohibicji. Koalicja ponad podziałamiAutor komentarza: Tomaszowianka.Treść komentarza: A slyszales Stachu, ze zawsze swoj ciagnie do swojego. Dlatego jacy wyborcy, tacy ich wybrancy.Pan M to zeykly prymityw, ktory zs kase znalazl sie w tej radzie i zachlysnal sie swoja pozycja. Do tego ma ciekawych doradcow i bryluje. Za to za grosz pojecia i wiedzy.Źródło komentarza: Radni chcą nocnej prohibicji. Koalicja ponad podziałamiAutor komentarza: ,......Treść komentarza: 20lat pracy =5lat do emerytury pracując u tego "celebryty z wąwału "uczciwego i prawego przedsiębiorcyŹródło komentarza: Mordaka Patrol wjechał do WisłyAutor komentarza: Prezes JadosławTreść komentarza: Bezmózgi spod hasła BHO i można co się chceŹródło komentarza: Kolejny pisowski spadochroniarz w szpitalu
Reklama
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklamawłączenie społeczne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama