Przez lata, kolejne władze miasta i powiatu zabiegały o przebieg drogi ekspresowej S-74 od Łodzi - tuż obok Tomaszowa i dalej w kierunku Kielc i jeszcze dalej do granicy Polski. Póki co, bezskutecznie. Najbardziej związaną z tą ideą osobą w Tomaszowie jest Jacek Kowalewski, ale sporo innych osób brało w tym udział od 1999 roku.
Przed wyborami parlamentarnymi (wrzesień 2015) Rząd przyjął zmieniony program budowy dróg na lata 2015-2023, w którym nie pojawił się wariant tomaszowski drogi S-74. Niestety. Rząd PIS po przeglądzie planu budowy dróg w kwietniu 2016 roku, pozostawionego przez rząd poprzedników, nie zmienił, jak na razie, tej decyzji.
Władze miasta zapewniają, że biorą udział w spotkaniach ministerstwa poświęconych drodze S-74 i nie wszystko stracone. Nieoficjalnie nadzieja, że s74 jednak będzie nie wygasa. Pomijając kwestie polityczne, to rzecz jest w jak najlepszym interesie Ziemi Tomaszowskiej i nie patrzmy przesadnie przynajmniej, kto lobbuje i kto o tym decyduje. Dlatego w tej sprawie należy, abstrahując od stosunku do obecnych rządów, władze Miasta i Powiatu wspierać. To jest w naszym wspólnym interesie ponad polityką krajową.
Historycznie patrząc, wersja tomaszowska drogi S74 była planowana od 1999r, Wtedy nasi samorządowcy rozpoczęli rozmowy na ten temat. Nasz wariant jest m.in. uwzględniony przez Wojewódzkie Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego oraz w tzw TNT czy europejskiej sieci dróg.
Tak zaplanowana S74 przede wszystkim przejęłaby ruch z drogi wojewódzkiej 713 (przejeżdża tam 13,5 tys. samochodów na dobę), która prowadzi z Łodzi, przez cały Tomaszów w kierunku na Opoczno. Odciążyłaby także drogę krajową 48, która przez turystyczną Spałę i Inowłódz prowadzi tranzyt na Radom. Droga jednocześnie zdecydowanie ułatwiłaby transport, jaki na naszym terenie związany jest z istnieniem zagłębia ceramiczno-budowlanego. Największe w Polsce kopalnie piasku kwarcowego Grudzeń Las, Syski i Biała Góra rocznie wydobywają 2,4 mln ton piasku, z czego tylko 700 tys. ton transportowanych jest koleją.
Huta Szkła w Ujeździe rocznie na drogach lokalnych transportuje 860 tys. ton materiałów. Około 210 tys. ton jest w ciągu roku transportowanych z kopalni Grudzeń Las przez sam Tomaszów. Do tego jeszcze szereg firm na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Tomaszowie, Paradyżu, Sławnie czy Mniszkowie.
Trasę S74 w wariancie biegnącym tuż obok Tomaszowa popierały oczywiście samorządy Tomaszowa oraz między innymi Sejmik Województwa Łódzkiego uchwałą z dn 10-02-2014 oraz Pani Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska, a także inne samorządy: Opoczna, Tuszyna, Rzgowa, Sławna czy Województwa Świętokrzyskiego.
Podsumowując, jest to od lat strategiczna sprawa dla Tomaszowa i niestety jak dotąd lobbowana była bez sukcesu. W programie rządowym budowy dróg obecnie jest wariant „tani i karłowaty” w którym S74 idzie od granicy województwa do Sulejowa, gdzie łączy się z S12 w jeden korytarz. Ten wariant jest zwyczajnie 10 razy tańszy od postulowanego przez nas.
O to walczymy i zabiegamy od lat by odnoga S74 odchodziła w okolicy Kozenina w kierunku na Tomaszów i dalej do Łodzi do A1 (Rzgów) przecinając oczywiście s12 (Piotrków – Radom). W ostateczności odnoga mogłaby iść nawet od Sulejowa choć to wątpliwa i sztuczna koncepcja. Realnie, ok. 10-15 kilometrów przed Sulejowem, s74 powinna odchodzić w kierunku na Tomaszów i dalej (np. w okolicy Kozenina).
[reklama2]
14 grudnia w czasie Komisji ds. Gospodarki, między innymi zajmującej się sprawami dróg, na wniosek samorządów z Piotrkowa, Sejmik miał wyrazić poparcie dla S12 i S74. Z Piotrkowa przyszło to w wersji popierającej obecny stan planowanych dróg (S74 w wersji bardzo skróconej czyli do Sulejowa).
Po kilku dniach rozmów i przekonywań udało mi się do projektu uchwały Sejmiku dodać akapit na naszą korzyść. Taka też wersja przeszła na Komisji Drogowej. Potwierdza obecnie projekt tego stanowiska w dodanym na końcu akapicie, że Sejmik popiera i podtrzymuje wsparcie dla S74 w wariancie tuż obok Tomaszowa – zgodnie z własną uchwała w tej sprawie z dn 10.02.2014 roku.
Obecna wersja nie jest idealna, ale wyraźnie podtrzymuje i odnawia poparcie dla wersji S74, na której zależy nam w Tomaszowie.
Sesja Sejmiku jest 20go grudnia i tam ten temat się rozstrzygnie. Jak się rozstrzygnie, to sam dziś mam wątpliwości. Nie wiem w jakim kierunku ostatecznie tekst radni zredagują i czy w ogóle jakiś test uchwalą. Jak widać temat budzi emocje i kontrowersje.
Pamiętajmy, że to tylko stanowisko Sejmiku. Budowa i planowany przebieg s74 to decyzja stricte rządowa. Sejmikiem rządzi koalicja PO-PSL, więc trudno będąc realistą sądzić, żeby rząd PIS jakoś bardzo dogłębnie wziął pod uwagę coś innego niż stanowiska samorządowców i przede wszystkim parlamentarzystów PIS. Czyli tego, co chce sam PIS w sprawie dróg. Niemniej każdy głos na plus mam nadzieję waży i może przeważyć na naszą korzyść. Nie należy odpuszczać żadnej okazji promowania projektu. Jako radny Sejmiku nie mam żadnego kontaktu i wpływu na rząd i jego decyzje. Na swoim podwórku czyli w Sejmiku robię to co do mnie należy i to nie bez oporów i trudności, ale robię. Tyle dokładnie mogę w tej sprawie i nic więcej.
Niezależnie kto rządzi, to budowa s74 w wariancie koło Tomaszwa, jest w naszym interesie. Dopingujmy, więc rząd PIS by chciał na naszą korzyść zdecydować o budowie tej drogi. Proponuję również, żeby lokalne samorządy Miasta i Powiatu ponowiły swoje apele wnioski by po pierwsze przypominać o sprawie, ale i pokazać, że naprawdę nam nadal zależy. Tym bardziej, że poprzednie uchwały są z okolic 2008 roku.
Staram się tej sprawy nie upolityczniać choć to nie do końca możliwe :) . To naprawdę nasz wspólny interes strategiczny Ziemi Tomaszowskiej i wielu innych samorzadowych społeczności. Wszystkie materiały jakie posiadam dodałem w załączeniu do tekstu.
Wiem, że dla wielu czytelników to wszystko oczywiste, ale dla innych mniej lub wcale, więc warto ten temat było szerzej zarysować.
Warto też, nadal podejmować działania na rzecz "naszej" s74. Tym bardziej, że decyzje środowiskowe dla budowy s12 w obecnym wariancie, są sądownie uchylone. W takim razie wszystko jest nadal możliwe i nie możemy składać broni.
Napisz komentarz
Komentarze