Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 6 kwietnia 2025 01:13
Z OSTATNIEJ CHWILI:
Reklama

Historyczny cios w Region Łódzki

25 października br na swojej sesji łódzki sejmik przyjął stanowisko: protest przeciw zerwaniu przez polski rząd negocjacji w sprawie zakupu bojowych helikopterów tzw „Caracali”. Ta broń dla Polskiego Wojska miała być produkowana i serwisowana pod Łodzią dając potężny impuls rozwojowy dla gospodarki całego województwa łódzkiego.

[reklama2]

Reklama

Sejmik stanowisko przyjął głosami koalicji PO-PSL. Oczywiście przeciw był opozycyjny w Sejmiku klub radnych PiS. Sejmik wyraził dezaprobatę wobec decyzji ministra rozwoju zrywającej negocjacje offsetowe z Airbus Helicopters co stanowi ekonomiczny i gospodarczy cios dla regionu łódzkiego. Dalej mowa jest m.in. o tzw. Wyżynie Lotniczej i szczegółowe wyliczenia strat: 300 miejsc pracy w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 w Łodzi, a także 300 w Radomiu i Dęblinie.

 

Szanowni czytelnicy w sumie Airbus gwarantował 1.250 bezpośrednich miejsc pracy przy produkcji,  montażu i kolejne 2 tys. u podwykonawców. Naprawdę niewiele osób zdaje sobie sprawę jak wiele straciliśmy. Smutek ogarnia myśląc, że w ten sposób nie zostanie właściwie wykorzystany potencjał Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, którego filię mamy również w Tomaszowie. Co za tym idzie zdolni, młodzi ludzie z naszego regionu, w tym również z Tomaszowa nie znajdą w przyszłości atrakcyjnej i dobrze płatnej pracy. Cały region na tym naprawdę wiele straci. Mówimy tu o odpowiedzialności na zapewne kolejne dziesiątki lat. Decyzja rządu PIS to historyczny cios w przyszłość i rozwój samej Łodzi oraz całego Regionu Łódzkiego, którego częścią jest Tomaszów.

 

Obietnica 100 miejsc pracy dla WZL nr 1, którą niedawno złożyła w Łodzi premier Beata Szydło i szef MON Antoni Macierewicz, to tylko utrzymanie istniejącego stanu rzeczy. Negocjacje umowy offsetowej rozpoczęły się 30 września 2015 r. po rozstrzygnięciu przez rząd PO i PSL Ewy Kopacz, przetargu na dostawę śmigłowców wielozadaniowych dla polskiej armii.
 

Na sesji obecny był i przemawiał poseł PO Cezary Grabarczyk, który wspierał argumenty radnych. "Presja w tym przypadku ma sens. Pod jej wpływem minister obrony Antoni Macierewicz trzykrotnie już zmienił zdanie, kiedy nastąpi rozstrzygnięcie w sprawie zakupu nowych śmigłowców. Wiemy, że zaproszenie do negocjacji zostało skierowane już do trzech firm, w tym także do Airbusa. Z tym wiążą się szanse rozwoju przemysłu lotniczego na terenie woj. łódzkiego. Dlatego jestem wdzięczny za podjęcie tego tematu przez sejmik województwa" – powiedział poseł PO w czasie sesji Sejmiku.

 

Radny Marcin Bugajski, który prezentował stanowisko koalicji dał wykład na temat historii polskiej wojskowości przed wybuchem kampanii wrześniowej 1939 r. Dowodził, że po odstąpieniu od zakupu Caracali, polska armia będzie bezbronna jak w 1939 r. Mamy do czynienia z rezygnacja z ponad 600 bezpośrednich miejsc pracy oraz szansy na rynki zbytu dla wyników tej pracy, ponieważ mieliśmy uzyskać licencję na eksport śmigłowców, stając się jednym z pięciu filarów Airbusa na świecie. Nasz region stracił historyczne szanse na rozwój i nowoczesne technologie – tłumaczył radny klubu PO.

 

Radni klubów PO i PSL w Sejmiku Województwa Łódzkiego zaprotestowali uchwałą. Oczywiście również oddałem swój głos za tą uchwałą. Przykro jest niestety pisać takie wiadomości. Jednak takie są fakty i mieszkańcy regionu powinni je poznać.

 

Arkadiusz Gajewski

Radny Sejmiku Województwa Łódzkiego

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

asto 02.11.2016 11:15
Co nie zmienia faktu że cywilna wersja Caracala ma co i rusz zakaz lotów i jest to konstrukcja z 1965 roku której używa bardzo niewiele krajów i to głównie dla ratownictwa morskiego i ochrony platform (nomen omen Platforma, nowoczesna :) ), więc wracając do meritum, co tutaj Pan Gajewski o niesamowicie nowoczesnej technologii? Ktoś przywołał F 16 i bardzo dobrze, ktoś wie czemu Caracal dla Polski ma kosztować dużo więcej niż Caracal dla każdego innego odbiorcy, czyli tyle ile samolot wielozadaniowy? I w końcu czemu świat się roi od idiotów kupujących dla swoich armii Black Hawki i czemu Francuzi kupili tylko 20 sztuk tego super nowoczesnego cuda.

Reklama
asto 02.11.2016 11:05
zasięg Caracala jest o połowę mniejszy koszty eksploatacji dużo wyższe

org 29.10.2016 16:16
Dodatkowo caracale mają lepsze parametry: pułap, zasię, udżwig.

29.10.2016 14:35
No już w 2005 r. zakupiliśmy 48 szt. F-16 (cud techniki, co tydzień leciał z Ameryki). Na F-16 można, a nawet trzeba instalować alternatywnie szereg modułów wyposażenia i uzbrojenia. Polska nabyła swoje samoloty tylko z wyposażeniem podstawowym. Aktualnie chcielibyśmy nabyć od strony amerykańskiej 40 samonaprowadzających się pocisków operacyjnych klasy powietrze-ziemia, które można podwiesić pod skrzydłami F-16. Strona amerykańska wyraziła wstępnie zgodę. Jednak zaproponowana nam cena jest horrendalna. Jeden pociski miałby kosztować ponad 41 mln zł! Ponadto Amerykanie nie chcą słyszeć nawet o nieśmiałych postulatach strony polskiej, że chętnie kupilibyśmy nowszą wersję tego uzbrojenia o zasięgu prawie 500 km. Nam się oferuje mutację tych pocisków, pochodzącą sprzed ok. 15 lat, o zasięgu 370 km. Czyli Ameryka pozbyła się złomu i jeszcze na nim dobrze zarobiła.

powrót do teraźniejszości 29.10.2016 12:50
Przecież te amerykańskie (dokładnie) Black Hawki z Afganistanu i Iraku to całkiem inne zabawki niż te produkowane w Mielcu czy Świdniku. Inne silniki i możliwości , pełne uzbrojenie , zastosowane tam technologie nie są jeszcze na eksport nawet do "przyjaciół ". Naprawdę nie wiesz o tym , czy elegancko rżniesz głupa ? Swoją drogą , nie ma sprzętu bezawaryjnego czego przykładem akcja porwania Bin Ladena gdzie uległ awarii jeden z biorących udział w akcji helikopterów Black Hawk , też nie wiedziałeś o tym czy równie elegancko rżniesz głupa jeśli takie wydarzenie nie mieści się w twojej propagandzie.?

asto 29.10.2016 11:32
Chciałbym poinformować że Altair, defence24, Przegląd Lotniczy, i biuletyn Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego nie są jeszcze gazetami popierającymi obecna władzę, chociaż kto wie co będzie dalej Ojciec Rydzyk ma długie ręce :).

asto 29.10.2016 11:25
Czyli nie zakazano lotów cywilnej wersji Caracala na 4 miesiące w Europie? I nie zakazano ich w Norwegii jeszcze wcześniej? Co ciekawe argument Norwegów był taki że z modelem tym i właśnie tą rozlatująca się przekładnią były już problemy w latach 2012-2013. W żadnym wypadku nie udaję fachowca, liczę na wypowiedzi fachowców Pan Gajewski wg mnie do nich nie należy chociaż jest fachowcem zdaje się od Szpitali, Urzędów Pracy i urzędów sejmików i partii wszelkiej maści. Ty też jesteś fachowiec, który już dokładnie wie że zaraz zaczną wszyscy uciekać z pracy z jednostki. Pewnie w pierwszej kolejności Ci którzy zapoznali się z Black Hawk'ami w Iraku i Afganistanie :).

29.10.2016 01:46
Bardzo fajna fota. M.in. pan Klimczak czy jak mu tam reprezentujący były układ rządzący wzór protekcjonizmu;-) Jego młódka bez większych kompetencji została swego czasu jakąś tam dyrektorką czegoś tam w Skierniewicach;-) Żenujące. Partie w których każdy z każdym puszczałby się za kasę sieją teraz swój żal. Panie Gajewski zamiast 1.250 mógł Pan napisać 1250000 miejsc pracy byłby lepszy efekt;-) Żenujące. Dokumenty, umowy, dowody.

Lemur 29.10.2016 01:09
Widzisz kolego próbujesz rżnąc fachowca a przeleciałeś tylko po nagłówkach gazet popierających obecną władzę. Swoją drogą gazety te swoja rzetelnością zaczynają przypominać tak znienawidzoną przez ten obóz GW. Można krytykować wybór Caracali jednak to co robi obecnie Macierewicz kwalifikuje się pod działanie a szkodę obronności państwa. A dla twojej informacji to akurat w 25BKPow wielu pilotów i techników czekało na nowe śmigłowce i wielu mówiło że Caracale to niezły wybór. Obawiam się że obecna sytuacja może doprowadzić do masowych odejść z tej jednostki.

asto 28.10.2016 21:02
Pozwolę sobie wkleić info o cywilnej wersji Caracala z 7 X Dzisiaj Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) tymczasowo zniosła zakaz wykonywania lotów przez śmigłowce rodziny Super Puma (EC225LP i AS332L2). Został on wprowadzony w życie 2 czerwca, po kwietniowej katastrofie jednego z wiropłatów eksploatowanych przez Statoil w Norwegii. EASA wydała oświadczenie, w którym podaje, że dokładna przyczyna katastrofy wciąż nie jest znana. Najprawdopodobniej została ona spowodowana pęknięciami i odpryskiwaniem się materiału zewnętrznej bieżni łożyska koła obiegowego 2. stopnia przekładni głównej i propagacją pęknięć na wieniec koła, co spowodowało jego zniszczenie. EASA zezwala na loty w/w typów wiropłatów pod warunkiem zabudowania tylko jednego typu przekładni głównej (Typu B), innego niż tego (Typu A), w jaki wyposażony był rozbity w kwietniu śmigłowiec, ze względu na jego większą niezawodność. Dodatkowo EASA nakazuje, aby przekładnie Typu B były wymieniane znacznie wcześniej – przed upływem połowy okresu, jaki obowiązywał dotychczas. Zespoły te dostarczane są przez różnych producentów. Airbus Helicopters nie podał, który ma większą niezawodność, zaznaczając, że obydwa zostały skonstruowane i wyprodukowane zgodnie z wymaganiami. Oprócz tego nakazuje się wykonywanie bardzo dokładnych przeglądów detektora opiłków w oleju codziennie lub po 10 h lotu (cokolwiek nastąpi jako pierwsze) i filtra oleju po każdych 10 h lotu. Wszystkie przekładnie główne, które były poddane obciążeniom innym niż wynikające ze standardowej eksploatacji (np. uderzenie pioruna czy wypadek drogowy podczas transportu), bez widocznych pęknięć, powinny zostać wycofane z eksploatacji. Polska byłaby drugim po Brazylii poważnym odbiorcą tego śmigłowca i jedynym na świecie poważnym użytkownikiem wersji lądowej. Filtracja oleju codziennie bądź po każdych 10 h lotu, nie zdziwię się jak w którymś z Tomaszowskich Kościołów trafię na Msze zamówioną przez personel naziemny śmigłowcowej transportówki i rodziny żołnierzy 25 BKP w podzięce za wynik zeszłorocznych wyborów i nowy przetarg na śmigłowce :).

misiewicz 28.10.2016 21:32
Czy to nie jest czasem dezinformacja kolego ?

Reklama
asto 28.10.2016 22:55
W żadnym wypadku dezinformacja, proszę sobie poszukać na stronach Agencji Lotniczej Altair zresztą bez ściemy, Ty to wiesz kolego i całe PO i Pan Gajewski to wiedzą i każdy rozsądny człowiek wie że dezinformacji to raczej należy się doszukiwać w tych "tysiącach miejsc pracy" i "nowoczesnej technologii rodem z 1965 roku" i to w cenie jak za nowoczesny odrzutowiec wielozadaniowy Kwaśniewski ma pewnie rację to miała być rekompensata za Mistrale. Nie zdziwię się jeśli we wszystkich portalach i gazetach lokalnych w woj. Łódzkim, Radomiu i Dęblinie lokalni działacze PO publikują właśnie podobne artykuły wg wytycznych z centrali :). Tak przy okazji to winszuje pomysłu budowy obronności Polski w oparciu o Francję w której duże szanse na udział we władzy mają nacjonaliści głośno wychwalający Putina i idący mu na rękę, świadczy to tylko o kompetencjach poprzedniej ekipy do sprawowania władzy.

asto 28.10.2016 20:39
Jaki eksport? Caracali nie używa praktycznie nikt w Europie, na świecie głównie używa się wersji morskich np. w Kuwejcie bo cywilna wersja Puma jest bardzo znana jako transport na platformy wiertnicze po za tym w państwach dość egzotycznych po kilka sztuk Malezja, Meksyk, jakieś kraje afrykańskie jedyny poważniejszy odbiorca to Brazylia ale j.w. głównie wersja morska. Sami Francuzi mają raptem 20 sztuk pewnie wypychają to w ramach umówi wiązanych i "propozycji nie do odrzucenia". Eksport to ma Mielec teraz Black Hawk'ów dla Słowacji. Jeśli pamiętacie katastrofę śmigłowców w Norwegii wiosną tego roku to właśnie były cywilne wersje Caracali, po zbadaniu tego wypadku stwierdzono poważne wady konstrukcyjne i zakazano nimi lotów w Norwegii i UK.

powrót do teraźniejszości. 28.10.2016 19:44
Proszę , bardzo proszę , nie biczuj się zbyt mocno.

asto 28.10.2016 15:11
Pisze po raz trzeci, jak śmigłowce dopuszczone do przetargu w tym Caracal oceniają żołnierze 25 BKP, przeciez mają być w dużej mierze dla nich, mjr. Fiszer ocenia je fatalnie. Poszukałem informacji na temat jaki poruszał i faktycznie: o jakiej nowoczesnej technologii mówimy skoro to jest uwojskowiona wersja śmigłowca Super Puma, konstrukcja z roku 1965 Francuzi ad hoc przystosowali go do Misji ratunkowych !!!! w warunkach bojowych, po tym jak wywalił im się program super coguar i sami wykorzystując ich około 20. . Obecnie Puma często wykorzystywana jako śmigłowiec do transportu robotników na platformy wiertnicze ale robotnicy bają się nimi latać ze względu na częste wypadki, ostatnio norweskie i brytyjskie pumy uziemiono po kolejnej katastrofie.

asto 28.10.2016 14:30
po raz drugi piszę komentarz, pewnie moja wina że się nie pojawił mjr. Fiszer twierdzi że dobrze się stało że zerwano ten kontrakt http://wpolityce.pl/polityka/3...s-caracali i to w kontekście potrzeb 25 BKP, pytanie do żołnierzy czy zgadzają się z Panem Majorem że caracale były zła ofertą (tak naprawdę to śmigłowce Puma z lat 70-tych po liftingu i to w cenie myśliwca F-16) zależy nam na regionie Łódzkim, które skądinąd tradycji przemysłu lotniczego nie ma,( a zakłąd WZL1 ma gwarancje pracy i zatrudnienia) ale zalezy nam zapewne również na bezpieczeństwie naszych braci i synów z Kawalerii a te caracale coś anie nie tak często kupowane w świecie i co jakiś czas pierdut o glebę

he-man 27.10.2016 23:47
A jakie to ma znaczenie jaka partia rządzi? Pis i PO to to samo. Teraz przeciwnicy (oficjalnie, bo poza kamerami razem wóde piją i biznesy kręcą) ale w przeszłości nie jedni bywali razem w jednej partii. Oni sa u władzy od 1989 roku. I powiedzcie jak dużo dobrego zrobili dla zwykłego obywatela, a jak wiele dla siebie i kolesi?

Opinie

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
zachmurzenie małe

Temperatura: 0°C Miasto: Tomaszów Mazowiecki

Ciśnienie: 1014 hPa
Wiatr: 32 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklama
Reklama
Reklama