Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 5 listopada 2024 01:21
Z OSTATNIEJ CHWILI:
Reklama
Reklama

Historyczny cios w Region Łódzki

25 października br na swojej sesji łódzki sejmik przyjął stanowisko: protest przeciw zerwaniu przez polski rząd negocjacji w sprawie zakupu bojowych helikopterów tzw „Caracali”. Ta broń dla Polskiego Wojska miała być produkowana i serwisowana pod Łodzią dając potężny impuls rozwojowy dla gospodarki całego województwa łódzkiego.

[reklama2]

Sejmik stanowisko przyjął głosami koalicji PO-PSL. Oczywiście przeciw był opozycyjny w Sejmiku klub radnych PiS. Sejmik wyraził dezaprobatę wobec decyzji ministra rozwoju zrywającej negocjacje offsetowe z Airbus Helicopters co stanowi ekonomiczny i gospodarczy cios dla regionu łódzkiego. Dalej mowa jest m.in. o tzw. Wyżynie Lotniczej i szczegółowe wyliczenia strat: 300 miejsc pracy w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 w Łodzi, a także 300 w Radomiu i Dęblinie.

 

Szanowni czytelnicy w sumie Airbus gwarantował 1.250 bezpośrednich miejsc pracy przy produkcji,  montażu i kolejne 2 tys. u podwykonawców. Naprawdę niewiele osób zdaje sobie sprawę jak wiele straciliśmy. Smutek ogarnia myśląc, że w ten sposób nie zostanie właściwie wykorzystany potencjał Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, którego filię mamy również w Tomaszowie. Co za tym idzie zdolni, młodzi ludzie z naszego regionu, w tym również z Tomaszowa nie znajdą w przyszłości atrakcyjnej i dobrze płatnej pracy. Cały region na tym naprawdę wiele straci. Mówimy tu o odpowiedzialności na zapewne kolejne dziesiątki lat. Decyzja rządu PIS to historyczny cios w przyszłość i rozwój samej Łodzi oraz całego Regionu Łódzkiego, którego częścią jest Tomaszów.

 

Obietnica 100 miejsc pracy dla WZL nr 1, którą niedawno złożyła w Łodzi premier Beata Szydło i szef MON Antoni Macierewicz, to tylko utrzymanie istniejącego stanu rzeczy. Negocjacje umowy offsetowej rozpoczęły się 30 września 2015 r. po rozstrzygnięciu przez rząd PO i PSL Ewy Kopacz, przetargu na dostawę śmigłowców wielozadaniowych dla polskiej armii.
 

Na sesji obecny był i przemawiał poseł PO Cezary Grabarczyk, który wspierał argumenty radnych. "Presja w tym przypadku ma sens. Pod jej wpływem minister obrony Antoni Macierewicz trzykrotnie już zmienił zdanie, kiedy nastąpi rozstrzygnięcie w sprawie zakupu nowych śmigłowców. Wiemy, że zaproszenie do negocjacji zostało skierowane już do trzech firm, w tym także do Airbusa. Z tym wiążą się szanse rozwoju przemysłu lotniczego na terenie woj. łódzkiego. Dlatego jestem wdzięczny za podjęcie tego tematu przez sejmik województwa" – powiedział poseł PO w czasie sesji Sejmiku.

 

Radny Marcin Bugajski, który prezentował stanowisko koalicji dał wykład na temat historii polskiej wojskowości przed wybuchem kampanii wrześniowej 1939 r. Dowodził, że po odstąpieniu od zakupu Caracali, polska armia będzie bezbronna jak w 1939 r. Mamy do czynienia z rezygnacja z ponad 600 bezpośrednich miejsc pracy oraz szansy na rynki zbytu dla wyników tej pracy, ponieważ mieliśmy uzyskać licencję na eksport śmigłowców, stając się jednym z pięciu filarów Airbusa na świecie. Nasz region stracił historyczne szanse na rozwój i nowoczesne technologie – tłumaczył radny klubu PO.

 

Radni klubów PO i PSL w Sejmiku Województwa Łódzkiego zaprotestowali uchwałą. Oczywiście również oddałem swój głos za tą uchwałą. Przykro jest niestety pisać takie wiadomości. Jednak takie są fakty i mieszkańcy regionu powinni je poznać.

 

Arkadiusz Gajewski

Radny Sejmiku Województwa Łódzkiego

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
asto 02.11.2016 11:15
Co nie zmienia faktu że cywilna wersja Caracala ma co i rusz zakaz lotów i jest to konstrukcja z 1965 roku której używa bardzo niewiele krajów i to głównie dla ratownictwa morskiego i ochrony platform (nomen omen Platforma, nowoczesna :) ), więc wracając do meritum, co tutaj Pan Gajewski o niesamowicie nowoczesnej technologii? Ktoś przywołał F 16 i bardzo dobrze, ktoś wie czemu Caracal dla Polski ma kosztować dużo więcej niż Caracal dla każdego innego odbiorcy, czyli tyle ile samolot wielozadaniowy? I w końcu czemu świat się roi od idiotów kupujących dla swoich armii Black Hawki i czemu Francuzi kupili tylko 20 sztuk tego super nowoczesnego cuda.

asto 02.11.2016 11:05
zasięg Caracala jest o połowę mniejszy koszty eksploatacji dużo wyższe

org 29.10.2016 16:16
Dodatkowo caracale mają lepsze parametry: pułap, zasię, udżwig.

29.10.2016 14:35
No już w 2005 r. zakupiliśmy 48 szt. F-16 (cud techniki, co tydzień leciał z Ameryki). Na F-16 można, a nawet trzeba instalować alternatywnie szereg modułów wyposażenia i uzbrojenia. Polska nabyła swoje samoloty tylko z wyposażeniem podstawowym. Aktualnie chcielibyśmy nabyć od strony amerykańskiej 40 samonaprowadzających się pocisków operacyjnych klasy powietrze-ziemia, które można podwiesić pod skrzydłami F-16. Strona amerykańska wyraziła wstępnie zgodę. Jednak zaproponowana nam cena jest horrendalna. Jeden pociski miałby kosztować ponad 41 mln zł! Ponadto Amerykanie nie chcą słyszeć nawet o nieśmiałych postulatach strony polskiej, że chętnie kupilibyśmy nowszą wersję tego uzbrojenia o zasięgu prawie 500 km. Nam się oferuje mutację tych pocisków, pochodzącą sprzed ok. 15 lat, o zasięgu 370 km. Czyli Ameryka pozbyła się złomu i jeszcze na nim dobrze zarobiła.

powrót do teraźniejszości 29.10.2016 12:50
Przecież te amerykańskie (dokładnie) Black Hawki z Afganistanu i Iraku to całkiem inne zabawki niż te produkowane w Mielcu czy Świdniku. Inne silniki i możliwości , pełne uzbrojenie , zastosowane tam technologie nie są jeszcze na eksport nawet do "przyjaciół ". Naprawdę nie wiesz o tym , czy elegancko rżniesz głupa ? Swoją drogą , nie ma sprzętu bezawaryjnego czego przykładem akcja porwania Bin Ladena gdzie uległ awarii jeden z biorących udział w akcji helikopterów Black Hawk , też nie wiedziałeś o tym czy równie elegancko rżniesz głupa jeśli takie wydarzenie nie mieści się w twojej propagandzie.?

asto 29.10.2016 11:32
Chciałbym poinformować że Altair, defence24, Przegląd Lotniczy, i biuletyn Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego nie są jeszcze gazetami popierającymi obecna władzę, chociaż kto wie co będzie dalej Ojciec Rydzyk ma długie ręce :).

asto 29.10.2016 11:25
Czyli nie zakazano lotów cywilnej wersji Caracala na 4 miesiące w Europie? I nie zakazano ich w Norwegii jeszcze wcześniej? Co ciekawe argument Norwegów był taki że z modelem tym i właśnie tą rozlatująca się przekładnią były już problemy w latach 2012-2013. W żadnym wypadku nie udaję fachowca, liczę na wypowiedzi fachowców Pan Gajewski wg mnie do nich nie należy chociaż jest fachowcem zdaje się od Szpitali, Urzędów Pracy i urzędów sejmików i partii wszelkiej maści. Ty też jesteś fachowiec, który już dokładnie wie że zaraz zaczną wszyscy uciekać z pracy z jednostki. Pewnie w pierwszej kolejności Ci którzy zapoznali się z Black Hawk'ami w Iraku i Afganistanie :).

29.10.2016 01:46
Bardzo fajna fota. M.in. pan Klimczak czy jak mu tam reprezentujący były układ rządzący wzór protekcjonizmu;-) Jego młódka bez większych kompetencji została swego czasu jakąś tam dyrektorką czegoś tam w Skierniewicach;-) Żenujące. Partie w których każdy z każdym puszczałby się za kasę sieją teraz swój żal. Panie Gajewski zamiast 1.250 mógł Pan napisać 1250000 miejsc pracy byłby lepszy efekt;-) Żenujące. Dokumenty, umowy, dowody.

Lemur 29.10.2016 01:09
Widzisz kolego próbujesz rżnąc fachowca a przeleciałeś tylko po nagłówkach gazet popierających obecną władzę. Swoją drogą gazety te swoja rzetelnością zaczynają przypominać tak znienawidzoną przez ten obóz GW. Można krytykować wybór Caracali jednak to co robi obecnie Macierewicz kwalifikuje się pod działanie a szkodę obronności państwa. A dla twojej informacji to akurat w 25BKPow wielu pilotów i techników czekało na nowe śmigłowce i wielu mówiło że Caracale to niezły wybór. Obawiam się że obecna sytuacja może doprowadzić do masowych odejść z tej jednostki.

asto 28.10.2016 21:02
Pozwolę sobie wkleić info o cywilnej wersji Caracala z 7 X Dzisiaj Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) tymczasowo zniosła zakaz wykonywania lotów przez śmigłowce rodziny Super Puma (EC225LP i AS332L2). Został on wprowadzony w życie 2 czerwca, po kwietniowej katastrofie jednego z wiropłatów eksploatowanych przez Statoil w Norwegii. EASA wydała oświadczenie, w którym podaje, że dokładna przyczyna katastrofy wciąż nie jest znana. Najprawdopodobniej została ona spowodowana pęknięciami i odpryskiwaniem się materiału zewnętrznej bieżni łożyska koła obiegowego 2. stopnia przekładni głównej i propagacją pęknięć na wieniec koła, co spowodowało jego zniszczenie. EASA zezwala na loty w/w typów wiropłatów pod warunkiem zabudowania tylko jednego typu przekładni głównej (Typu B), innego niż tego (Typu A), w jaki wyposażony był rozbity w kwietniu śmigłowiec, ze względu na jego większą niezawodność. Dodatkowo EASA nakazuje, aby przekładnie Typu B były wymieniane znacznie wcześniej – przed upływem połowy okresu, jaki obowiązywał dotychczas. Zespoły te dostarczane są przez różnych producentów. Airbus Helicopters nie podał, który ma większą niezawodność, zaznaczając, że obydwa zostały skonstruowane i wyprodukowane zgodnie z wymaganiami. Oprócz tego nakazuje się wykonywanie bardzo dokładnych przeglądów detektora opiłków w oleju codziennie lub po 10 h lotu (cokolwiek nastąpi jako pierwsze) i filtra oleju po każdych 10 h lotu. Wszystkie przekładnie główne, które były poddane obciążeniom innym niż wynikające ze standardowej eksploatacji (np. uderzenie pioruna czy wypadek drogowy podczas transportu), bez widocznych pęknięć, powinny zostać wycofane z eksploatacji. Polska byłaby drugim po Brazylii poważnym odbiorcą tego śmigłowca i jedynym na świecie poważnym użytkownikiem wersji lądowej. Filtracja oleju codziennie bądź po każdych 10 h lotu, nie zdziwię się jak w którymś z Tomaszowskich Kościołów trafię na Msze zamówioną przez personel naziemny śmigłowcowej transportówki i rodziny żołnierzy 25 BKP w podzięce za wynik zeszłorocznych wyborów i nowy przetarg na śmigłowce :).

misiewicz 28.10.2016 21:32
Czy to nie jest czasem dezinformacja kolego ?

asto 28.10.2016 22:55
W żadnym wypadku dezinformacja, proszę sobie poszukać na stronach Agencji Lotniczej Altair zresztą bez ściemy, Ty to wiesz kolego i całe PO i Pan Gajewski to wiedzą i każdy rozsądny człowiek wie że dezinformacji to raczej należy się doszukiwać w tych "tysiącach miejsc pracy" i "nowoczesnej technologii rodem z 1965 roku" i to w cenie jak za nowoczesny odrzutowiec wielozadaniowy Kwaśniewski ma pewnie rację to miała być rekompensata za Mistrale. Nie zdziwię się jeśli we wszystkich portalach i gazetach lokalnych w woj. Łódzkim, Radomiu i Dęblinie lokalni działacze PO publikują właśnie podobne artykuły wg wytycznych z centrali :). Tak przy okazji to winszuje pomysłu budowy obronności Polski w oparciu o Francję w której duże szanse na udział we władzy mają nacjonaliści głośno wychwalający Putina i idący mu na rękę, świadczy to tylko o kompetencjach poprzedniej ekipy do sprawowania władzy.

asto 28.10.2016 20:39
Jaki eksport? Caracali nie używa praktycznie nikt w Europie, na świecie głównie używa się wersji morskich np. w Kuwejcie bo cywilna wersja Puma jest bardzo znana jako transport na platformy wiertnicze po za tym w państwach dość egzotycznych po kilka sztuk Malezja, Meksyk, jakieś kraje afrykańskie jedyny poważniejszy odbiorca to Brazylia ale j.w. głównie wersja morska. Sami Francuzi mają raptem 20 sztuk pewnie wypychają to w ramach umówi wiązanych i "propozycji nie do odrzucenia". Eksport to ma Mielec teraz Black Hawk'ów dla Słowacji. Jeśli pamiętacie katastrofę śmigłowców w Norwegii wiosną tego roku to właśnie były cywilne wersje Caracali, po zbadaniu tego wypadku stwierdzono poważne wady konstrukcyjne i zakazano nimi lotów w Norwegii i UK.

powrót do teraźniejszości. 28.10.2016 19:44
Proszę , bardzo proszę , nie biczuj się zbyt mocno.

asto 28.10.2016 15:11
Pisze po raz trzeci, jak śmigłowce dopuszczone do przetargu w tym Caracal oceniają żołnierze 25 BKP, przeciez mają być w dużej mierze dla nich, mjr. Fiszer ocenia je fatalnie. Poszukałem informacji na temat jaki poruszał i faktycznie: o jakiej nowoczesnej technologii mówimy skoro to jest uwojskowiona wersja śmigłowca Super Puma, konstrukcja z roku 1965 Francuzi ad hoc przystosowali go do Misji ratunkowych !!!! w warunkach bojowych, po tym jak wywalił im się program super coguar i sami wykorzystując ich około 20. . Obecnie Puma często wykorzystywana jako śmigłowiec do transportu robotników na platformy wiertnicze ale robotnicy bają się nimi latać ze względu na częste wypadki, ostatnio norweskie i brytyjskie pumy uziemiono po kolejnej katastrofie.

asto 28.10.2016 14:30
po raz drugi piszę komentarz, pewnie moja wina że się nie pojawił mjr. Fiszer twierdzi że dobrze się stało że zerwano ten kontrakt http://wpolityce.pl/polityka/3...s-caracali i to w kontekście potrzeb 25 BKP, pytanie do żołnierzy czy zgadzają się z Panem Majorem że caracale były zła ofertą (tak naprawdę to śmigłowce Puma z lat 70-tych po liftingu i to w cenie myśliwca F-16) zależy nam na regionie Łódzkim, które skądinąd tradycji przemysłu lotniczego nie ma,( a zakłąd WZL1 ma gwarancje pracy i zatrudnienia) ale zalezy nam zapewne również na bezpieczeństwie naszych braci i synów z Kawalerii a te caracale coś anie nie tak często kupowane w świecie i co jakiś czas pierdut o glebę

he-man 27.10.2016 23:47
A jakie to ma znaczenie jaka partia rządzi? Pis i PO to to samo. Teraz przeciwnicy (oficjalnie, bo poza kamerami razem wóde piją i biznesy kręcą) ale w przeszłości nie jedni bywali razem w jednej partii. Oni sa u władzy od 1989 roku. I powiedzcie jak dużo dobrego zrobili dla zwykłego obywatela, a jak wiele dla siebie i kolesi?

ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.
Polecane
Podsumowanie XXVII Kwesty pn. „Ratujmy groby zasłużonych Tomaszowian”Przemysłowcy oskarżeni o niesłychane przestępstwoSkonsultuj komunikację miejskąSpotkanie z prof. Jerzym Bralczykiem w MBPUtrudnienia w ruchu 11 listopadaNisze w kolumbarium dostępne do rezerwacjiŁódzkie/ W okresie Wszystkich Świętych 14 wypadków; nie było ofiar śmiertelnychPolicja: od czwartku doszło do 161 wypadków drogowych; zginęło 11 osóbListopadowe atrakcje w Tomaszowie MazowieckimJak wybrać odpowiednie łóżko do sypialni? Oto podpowiedźW gabinetach stomatologicznych jest coraz drożejKlasyk dla Legii
Reklama
Regionalny Turniej Kół Gospodyń Wiejskich i Miejskich Regionalny Turniej Kół Gospodyń Wiejskich i Miejskich Powiatowe Centrum Animacji Społecznej po raz kolejny organizuje Regionalny Turniej Kół Gospodyń Wiejskich i Miejskich.  Będzie to już 8. edycja tego wydarzenia. Turniej skierowany jest do kół gospodyń z terenu województwa łódzkiego. Zmierzą się one w 6 konkurencjach: edukacyjnej, kulinarnej, artystycznej, sprawnościowej, modowej i teście wiedzy dotyczącym bezpieczeństwa na wsi.Tematem tegorocznej edycji jest PRL. Przedmiotem współzawodnictwa kulinarnego będzie deser. Scenka w konkurencji artystycznej będzie nawiązywała do Wszechobecnych w tamtych czasach kolejek, natomiast w edukacyjnej należy przygotować prezentację o latach 80-tych, ukrytych we wspomnieniach. Konkurencja sprawnościowa do końca pozostaje tajemnicą, natomiast pytania z wiedzy o bezpieczeństwie na wsi przygotuje KRUS. Bardzo widowiskowo natomiast zapowiada się konkurencja modowa, do której uczestnicy mają przygotować strój inspirowany modą z okresu PRL. Będą one prezentowane na wybiegu.Ponadto zapraszamy do obejrzenia wystawy, nawiązującej do PRL-u. Będzie można zobaczyć stare sprzęty elektroniczne, odzież, artykuły gospodarstwa domowego, prasę i inne eksponaty, związane z tym okresem. Nad całością imprezy czuwać będzie jury złożone z ekspertów z danych dziedzin.Na zwycięzców poszczególnych konkurencji, a także Grand Prix turnieju, czekają wspaniałe nagrody.Gwiazdą wieczoru będzie Paweł Stasiak w repertuarze Papa Dance, a na zakończenie odbędzie się zabawa taneczna z MR. SEBII. Turniej odbędzie się 9 listopada o godz. 15.00 w PCAS-ie przy ul. Farbiarskiej 20/24.Data rozpoczęcia wydarzenia: 09.11.2024
XIX Tomaszowski Bieg Niepodległości XIX Tomaszowski Bieg Niepodległości Miejskie Centrum Kultury w Tomaszowie Mazowieckim zaprasza dzieci, młodzież i dorosłych do udziału w 19. edycji Tomaszowskiego Biegu Niepodległości, który odbędzie się 11 listopada. Mieszkańcy naszego miasta i powiatu będą mogli w ten niestandardowy sposób uczcić rocznicę odzyskania przez Polskę suwerenności. Start uczestników biegu planowany jest na godz. 13 z pl. T. Kościuszki, po zakończeniu oficjalnych uroczystości patriotyczno-religijnych z okazji 106. rocznicy odzyskania przez nasz kraj niepodległości. Wydarzenie przeznaczone jest zarówno dla grup zorganizowanych (ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych, stowarzyszeń, organizacji, firm itd.), jak również dla uczestników indywidualnych. Osoby, które nie ukończyły 13 lat, mogą uczestniczyć w biegu wyłącznie pod opieką osoby pełnoletniej. Niepełnoletni mogą zostać zgłoszeni do biegu przez rodzica lub opiekuna prawnego.ZgłoszeniaBieg ma charakter rekreacyjny, do pokonania będzie trasa o długości ok. 1500 m. Zbiórka i weryfikacja zgłoszonych biegaczy odbędzie się w godz. 12-12.45 (domki na płycie pl. Kościuszki). Zgłoszenia na formularzach, których wzór znajduje się pod tekstem w załącznikach (tam też dostępny jest szczegółowy regulamin XIX Tomaszowskiego Biegu Niepodległości), w przypadku grup zorganizowanych przyjmowane będą do 6 listopada br. Uczestnicy indywidualni mogą zgłaszać się również w dniu biegu. Wypełniony formularz wraz z dołączonym do niego oświadczeniem należy dostarczyć do Biura Biegu mieszczącego się w Miejskim Centrum Kultury przy pl. Kościuszki 18. Rejestracji można także dokonać poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego online, dostępnego pod linkiem: https://cutt.ly/TeDo09HZAby podkreślić uroczysty i patriotyczny charakter biegu, organizatorzy proszą uczestników o założenie białych lub czerwonych koszulek, czapek lub innych elementów wierzchniej garderoby w tych barwach. W związku z organizacją XIX Tomaszowskiego Biegu Niepodległości oraz koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa jego uczestnikom 11 listopada między godz. 12.45 a 14 wystąpią utrudnienia w ruchu kołowym w obrębie pl. T. Kościuszki oraz w al. Piłsudskiego na odcinku od pl. Kościuszki do ul. Legionów (w obu kierunkach). Prosimy kierowców o wyrozumiałość i przyłączenie się do wspólnych obchodów Narodowego Święta Niepodległości.  Data rozpoczęcia wydarzenia: 11.11.2024
Reklama
Reklama
Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki nieuciskające DEOMED Cotton Silver to komfortowe skarpetki zdrowotne wykonane z naturalnej przędzy bawełnianej z dodatkiem jonów srebra. Skarpety ze srebrem Deomed Cotton Silver mogą dzięki temu służyć jako naturalne wsparcie w profilaktyce i leczeniu różnych schorzeń stóp i nóg!DEOMED Cotton Silver to skarpety bezuciskowe, które posiadają duży udział naturalnych włókien bawełnianych najwyższej jakości. Są dzięki temu bardzo miękkie, przyjemne w dotyku i przewiewne.Skarpetki nieuciskające posiadają także dodatek specjalnych włókien PROLEN®Siltex z jonami srebra. Dzięki temu skarpetki Cotton Silver posiadają właściwości antybakteryjne oraz antygrzybicze. Skarpetki ze srebrem redukują nieprzyjemne zapachy – można korzystać z nich komfortowo przez cały dzień.Ze względu na specjalną konstrukcję oraz dodatek elastycznych włókien są to również skarpetki bezuciskowe i bezszwowe. Dobrze przylegają do nóg, ale nie powodują nadmiernego nacisku oraz otarć. Dzięki temu te skarpety nieuciskające rekomendowane są dla osób chorych na cukrzycę, jako profilaktyka stopy cukrzycowej. Nie zaburzają przepływu krwi, dlatego też zapewniają pełen komfort przy problemach z krążeniem w nogach oraz przy opuchnięciu stóp i nóg.Skarpetki DEOMED Cotton Silver są dostępne w wielu kolorach oraz rozmiarach do wyboru.Dzięki swoim właściwościom bawełniane skarpetki DEOMED Cotton Silver z dodatkiem jonów srebra to doskonały wybór dla wielu osób, dla których liczy się zdrowie i maksymalny komfort na co dzień.Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów Honorujemy Tomaszowską Kartę Seniora 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Napisz do nas
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama