- Dzięki dofinansowaniu dróg lokalnych poprawia się bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego oraz zwiększa dostępność transportowa. Spójny system dróg powiatowych i gminnych będzie także sprzyjać wyrównywaniu szans rozwoju regionów - wyjaśnia cele programu minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak.
„Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019" jest kontynuacją tzw. „schetynówek". Samorządy mogą otrzymać dotację z budżetu państwa, przeznaczoną na dofinansowanie zadań własnych w zakresie budowy, przebudowy i remontów dróg powiatowych i gminnych. Kwota dotacji na zgłaszana zadania nie może przekroczyć 3 mln zł.
Tak, jak poprzednio, inwestycje muszą zostać rozpoczęte i zakończone w roku, w którym dotacja zostaje udzielona. W każdym roku funkcjonowania programu, gmina, w tym miasto na prawach powiatu, będą mogły skorzystać z dofinansowania nie więcej niż jednego zadania z dofinansowaniem do 50 proc. Nieco korzystniej sytuacja przedstawia się dla powiatów, które mogą skorzystać z dofinansowania dwóch zadań.
Poziom udziału własnego ma tu istotne i kluczowe znaczenie. Bo wartość 3 miliona złotych oznacza, że samorządu muszą znaleźć co najmniej drugie tyle, by inwestycje przeprowadzić. Wielu gmin na to zwyczajnie nie stać. Nie znaczy to oczywiście, że chętnych na pieniądze będzie brakowało. Decyzja o rezygnacji z tegorocznej inwestycji, jaką miało Starostwo Powiatowe przeprowadzić w Rokicinach, było precedensem w skali całego kraju.
Złożone wnioski i tym razem będą rozpatrywane przez komisje powoływane przez wojewodów. Następnie na podstawie listy rankingowej zatwierdzonej przez ministra, wojewoda zatwierdzi listę wniosków zakwalifikowanych do dofinansowania w ramach dostępnego limitu środków przyznanych na dane województwo.
Wśród kryteriów według których oceniane będą wnioski znalazły się: podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez zastosowanie właściwych parametrów technicznych; funkcja danej drogi w układzie komunikacyjnym (np. „ponadlokalność", zgodność z kryteriami zaliczania dróg do kategorii dróg powiatowych i gminnych); wpływ zadania na poprawę dostępności komunikacyjnej obszarów wiejskich, lokalnych ośrodków gospodarczych, instytucji publicznych oraz istotnych dla sprawnej realizacji zadań państwa o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa obywateli, transportu zbiorowego; współpraca w zakresie dofinansowania realizacji zadania przez jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty.
Na terenie Tomaszowa Mazowieckiego wniosek o dotację złoży z całą pewnością Urząd Miasta. Jak informuje nas doradca prezydenta, Joanna Szczepańska, obejmie on m.in. przebudowę ulicy Słowackiego i ulic do niej przyległych. Prace związane będą też ze zmianą organizacji ruchu w tej części miasta.
Dobra wiadomość jest taka, że Starostwo Powiatowe zaplanowało złożenie wniosku na dofinansowanie przebudowy ulicy Oskara Lange. Od kilku lat w biurkach powiatowych urzędników leży gotowy i jak się podkreśla bardzo dobry projekt budowlany, według którego wzbogacimy się nie tylko w nową jezdnię, ale także ciągi pieszych, ścieżkę rowerową oraz wysepki spowalniające ruch.
Napisz komentarz
Komentarze