Łotysz Peteris Vasks należy do najsłynniejszych kompozytorów współczesnych. W jego twórczości istotną rolę odgrywa szeroko pojmowana duchowość. „Moją intencją jest dostarczać pokarmu duszy i to staram się przekazać w mojej muzyce – mówi Vasks. – Współcześni ludzie w większości nie kierują się wiarą, miłością, nie mają ideałów. Zagubiony gdzieś został wymiar duchowy”. „Dona nobis pacem” (z łac. „obdarz nas pokojem”) Vasksa to modlitwa o pokój, spokojna, poważna i pełna skupienia.
Dominują tu ciemne, dość surowe brzmienia. Wbrew pozorom więcej pogody i spokoju wnosi Requiem Gabriela Fauré. Wedle słów kompozytora, utwór przenika uczucie ufności w wieczny odpoczynek. „Śmierć postrzegam bardziej jako wybawienie i dążenie do szczęścia, niż doświadczenie pełne bólu.
Być może długie lata uczestniczenia w pogrzebach w roli organisty sprawiły, że szukałem ucieczki od tych wszystkich trudnych uczuć, które tradycyjnie łączy się ze śmiercią” – wyjaśniał. Requiem Fauré, pełne subtelnych i delikatnych, niebiańskich niemal brzmień, powstało w latach 1887–1890.
Wykonawcy:
Olga Pasiecznik – sopran, Michał Partyka – baryton
Daniel Raiskin – dyrygent
Dawid Ber – przygotowanie chóru
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej, Chór Mieszany Filharmonii Łódzkiej
Program:
Edward Grieg - Dwie elegijne melodie na orkiestrę smyczkową op. 34
Pēteris Vasks - Dona nobis pacem na chór i orkiestrę smyczkową
Gabriel Fauré - Requiem op. 48
Wstęp wolny.
Koncert w ramach projektu „FŁ 100. Stuletnia i nowoczesna Filharmonia Łódzka marką regionalną”. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa
Napisz komentarz
Komentarze