Od kilku lat w Europie dąży się do zwiększania liczby specjalistów w postaci techników, inżynierów. Trend ten jest oczywisty i bezdyskusyjny wszędzie, tylko nie w Tomaszowie Mazowieckim, gdzie odbiega on od celów i standardów Europejskich. Polityka Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego nie dość, że nie wspiera tych dążeń to robi wszystko aby zaspokoić własną "kieszeń" a dokładniej mówiąc, by zaoszczędzić na edukacji, bo jak wiadomo, subwencje rządowe nie sa w tym względzie wystarczające. Daltego właśnie pozwala na otwieranie coraz większej liczby klas w liceach ogólnokształcących tzn. jeżeli jest założenie, że limit miejsc jest określony np. na 5 klas, to i tak jeśli są chętni pozwala się otworzyć 6 lub nawet 7 klas.
Przyczyną tego, jak już wpomniałem, są oszczędności - w liceach nie ma dodatkowych kosztów - jest tylko nauka teorii, natomiast w szkołach technicznych trzeba wyłożyć pieniądze na zapewnienie pracowni technicznych, stworzenie laboratoriów, miejsc praktycznej nauki zawodu.
Takie myślenie oczywiście jest bardzo płytkie. Kończąc dowolne liceum uczeń najczęściej skazany jest na kontynuacje nauki na studiach. Wielu z nich ze względów finansowych lub z braku wiedzy niestety nie idzie na wyższe uczelnie. Zaczyna poszukiwać pracy i w 90% przypadków jej nie znajduje, gdyż nie ma żadnego wyuczonego zawodu - nikt nie chce przyjąć ucznia, który "formalnie" nic nie potrafi.
Tymczasem, kończąc dowolne technikum, uczeń zdaje egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe w zawodzie jaki wybrał i otrzymuje w efekcie końcowym tytuł technika. Ma przygotowanie praktyczne (odbył w czasie edukacji 4 tygodniowe praktyki w zakładzie pracy), ma wyobraźnię i wiedzę techniczną, która ułatwia mu znalezienie pracy i/lub pójście na studia, a w wielu przypadkach są to inżynierskie studia z przyszłością. Nie boi się podjąć wyzwania otworzenia firmy, a tym samym dawania zatrudnienia innym absolwentom szkół. W tablicy 1 przedstawiony został obecny nabór z pierwszej preferencji - jakie szkoły wybrali gimnazjaliści.
Tablica 1. Nabór szkół średnich w Tomaszowie Mazowieckim
Szkoła średnia w Tomaszowie Mazowieckim |
Liczba miejsc |
Liczba możliwych klas do utworzenia |
Przewidywana liczebność klasy |
Liczba chętnych z pierwszej preferencji |
Nadmiar(+)/ niedobór(-) |
I Liceum Ogólnokształcące |
170 |
5 |
34 |
182 |
+ 12 |
II Liceum Ogólnokształcące |
160 |
5 |
32 |
205 |
+ 45 |
III Liceum Ogólnokształcące |
128 |
4 |
32 |
58 |
- 70 |
Liceum Plastyczne (ZSP nr 6) |
30 |
1 |
30 |
21 |
- 9 |
Technikum nr 1 (ZSP nr 1) |
280 |
8 |
35 |
272 |
- 8 |
Technikum nr 2 (ZSP nr 2) |
156 |
5 |
32 |
120 |
- 36 |
Technikum nr 3 (ZSP nr 3) |
175 |
5 |
35 |
59 |
- 116 |
Technikum nr 5 (ZSP nr 6) |
93 |
3 |
31 |
56 |
- 37 |
Patrząc perspektywicznie, w całej Europie stawia się na specjalistów (uczniów kończących szkoły techniczne), tworzy się i wspiera ośrodki badawcze, zakłada się szkoły patronackie, kształcące przyszłych pracowników firm, uczniowie mają praktyki na liniach produkcyjnych, w magazynach, firmach dystrybucyjnych, spedycyjnych, budowlanych, architektonicznych, mechanicznych, gastronomicznych, informatycznych, biurach, itd., a w naszym regionie (Wydział Edukacji Starostwa Powiatowego) patrzy jak zaoszczędzić w danym roku budżetowym pieniądze, jak zadbać (dzięki układom?) aby dana szkoła przetrwała, mimo, że nie ma sensu jej utrzymywanie - gdyż produkuje, przyszłych bezrobotnych absolwentów.
Analizując przedstawione statystyki (tablica 1) wynika, że I LO ma o 12 osób chętnych więcej niż zakładało, a II LO o 45 osób. Jak co roku III LO otrzymuje oprócz własnego niewielkiego naboru najczęściej osoby, które nie dostały się do I i II LO. Nasuwa się zasadnicze pytanie - jaki sens jest utrzymywać III LO i produkować prawdopodobnie kolejne osoby bezrobotne? Dlaczego tak jest? W I i II LO kształci się najzdolniejsza i najbardziej wybitna młodzież z całego regionu. W III LO natomiast poziom nauczania jest porównywalny do tego w technikach w naszym mieście. W związku z tym czy nie lepiej tę szkołę zlikwidować a młodzież wysłać do techników, gdzie zostaną przygotowani do życia i zawodu oraz nie zamknie im się drogi na studia?
Tablica 2. Nabór w Technikum nr 1 (ZSP nr 1)
Zawód |
Liczba miejsc |
Liczba możliwych klas do utworzenia |
Liczba chętnych z pierwszej preferencji |
Nadmiar(+)/ niedobór(-) uczniów |
Technik elektryk |
35 |
1 |
27 |
- 8 |
Technik elektronik |
35 |
1 |
10 |
- 25 |
Technik hotelarstwa |
35 |
1 |
50 |
+ 15 |
Technik mechanik |
35 |
1 |
16 |
- 19 |
Technik mechatronik |
35 |
1 |
31 |
- 4 |
Technik teleinformatyk |
35 |
1 |
3 |
- 32 |
Technik informatyk |
35 |
1 |
50 |
+ 15 |
Technik informatyk (klasa wojskowa) |
35 |
1 |
85 |
+ 50 |
Razem: |
280 |
8 |
272 |
- 8 |
Dane z dn. 16.05.2014 r. z portalu v-Edukacja, Nabór szkoły ponadgimnazjalne
Największym zainteresowaniem (tabela 2) w ZSP nr 1 cieszy się technik informatyk o profilu wojskowym oraz technik informatyk i technik hotelarstwa. O ile otwieranie być może dodatkowej klasy technika informatyka ma sens (wszechstronny dobry kierunek techniczny) o tyle otwieranie kolejnej klasy technika hotelarstwa zostawia wiele wątpliwości - bowiem istnieje już wielu bezrobotnych absolwentów po tym kierunku.
Tablica 3. Nabór w Technikum nr 2 (ZSP nr 2)
Zawód |
Liczba miejsc |
Liczba możliwych klas do utworzenia |
Liczba chętnych z pierwszej preferencji |
Nadmiar(+)/ niedobór(-) uczniów |
Technik ekonomista |
30 |
1 |
24 |
- 6 |
Technik żywienia i usług gastronomicznych |
64 |
2 |
61 |
- 3 |
Technik handlowiec |
15 |
1/2 |
10 |
- 5 |
Technik organizacji reklamy |
32 |
1 |
19 |
- 13 |
Technik obsługi turystycznej |
15 |
1/2 |
6 |
- 9 |
Razem: |
156 |
5 |
120 |
- 36 |
Dane z dn. 16.05.2014 r. z portalu v-Edukacja, Nabór szkoły ponadgimnazjalne
W ZSP nr 2 największym zainteresowaniem (tabela 3) cieszy się technik żywienia i usług gastronomicznych, co na szczęście jest trafne, gdyż na rynku pracy ciągle jest zapotrzebowanie na ten rodzaj zawodu. Bardzo dużą grupę zawodową stanowią urzędnicy - w tym celu kształcenie w techniku ekonomiście jest zasadne - ale patrząc po statystykach bezrobocia - w zupełności wystarczy jedna klasa tego profilu.
Tablica 4. Nabór w Technikum nr 3 (ZSP nr 3)
Zawód |
Liczba miejsc |
Liczba możliwych klas do utworzenia |
Liczba chętnych z pierwszej preferencji |
Nadmiar(+)/ niedobór(-) uczniów |
Technik mechanik |
35 |
1 |
6 |
- 29 |
Technik pojazdów samochodowych |
35 |
1 |
27 |
- 8 |
Technik logistyk |
35 |
1 |
16 |
- 19 |
Technik budownictwa |
35 |
1 |
7 |
- 28 |
Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej |
35 |
1 |
3 |
- 32 |
Razem: |
175 |
5 |
59 |
- 116 |
W ZSP nr 3 na dzień wykonywania statystki największym zainteresowaniem (tabela 4) cieszył się technik pojazdów samochodowych i technik logistyk. Generalnie Technikum nr 3 oferuje wszystkie zawody poszukiwane na rynku pracy. Poczynając od technika mechanika i technika pojazdów samochodowych, gdzie tylko w Polsce zarejestrowanych jest ok. 23 mln samochodów (zapotrzebowanie na warsztaty, sklepy, stacje diagnostyczne, itd.), poprzez technika logistyka (transport, magazynowanie, zaopatrzenie, dystrybucja - występuje w każdej branży), technika budownictwa (od zawsze popularny i dobrze płatny zawód) a kończąc na najnowszym techniku urządzeń i systemów energetyki odnawialnej - zawód bardzo ,,na czasie”, na który jest już zapotrzebowanie, np. na fachowców do montażu, konserwacji i diagnostyki pomp ciepła, solarów dachowych, elektrowni wiatrowych (wiatraki), ogniw fotowoltaicznych (produkcja prądu).
Tablica 5. Nabór w Technikum nr 5 (ZSP nr 6)
Zawód |
Liczba miejsc |
Liczba możliwych klas do utworzenia |
Liczba chętnych z pierwszej preferencji |
Nadmiar(+)/ niedobór(-) uczniów |
Technik usług fryzjerskich |
31 |
1 |
12 |
- 19 |
Fototechnik |
31 |
1 |
29 |
- 2 |
Technik cyfrowych procesów graficznych |
31 |
1 |
15 |
- 16 |
Razem: |
93 |
3 |
56 |
- 37 |
Dane z dn. 16.05.2014 r. z portalu v-Edukacja, Nabór szkoły ponadgimnazjalne
Fototechnik to w ZSP nr 6 najchętniej (tablica 5) wybierany kierunek dalszej edukacji - kierunek, który najczęściej rozwija pasjonatów fotografii, cyfrowej obróbki zdjęć, jak również może stać się zawodem wykonywanym na co dzień, gdyż mimo wielu zakładów fotograficznych wciąż daje najlepszym możliwość wejścia na rynek pracy.
Wstępna rekrutacja już się odbyła, jej ciąg dalszy nastąpi pod koniec czerwca, kiedy to gimnazjaliści wraz ze swymi rodzicami będą mogli dokonać w zależności od wolnych miejsc i działań Starostwa przesunięć swych podań między szkołami. Wiadomym jest, że gimnazjaliści niechętnie wybierają technika, gdyż w każdym z nich występuje wiele przedmiotów zawodowych, w których korzysta się z podstaw wiedzy z zakresu matematyki, a niestety obecna młodzież "obrośnięta" gadżetami elektronicznymi nie wykazuje zainteresowania liczenia czegokolwiek.
Co zrobi Starostwo? Czy wyjdzie naprzeciw oczekiwaniom rynku pracy i nie pozwoli na otwarcie ponad przewidziany limit klas w liceach? Czy znów będzie patrzyło na własne dobro i budżetową kasę a nie na przyszłość młodych ludzi, którzy mogliby zostać w regionie, a nie wyjeżdżać do innych miast lub za granicę kraju. Oferta techników jest bardzo kusząca - nowoczesna wiedza techniczna, dobre zawody, wysokiej jakości specjaliści (egzaminatorzy, autorzy zadań), praktyki zawodowe - to argumenty, dla których rodzice i gimnazjaliści powinni jeszcze raz rozważyć swą wstępną decyzję (deklarację wyboru szkoły średniej), aby póki jeszcze nie jest za późno móc ją zmienić.
Innym ważnym aspektem jest polityka Starostwa na przestrzeni ostatnich lat. Wybudowanie hali sportowej przy ZSP nr 6 - jaki miało sens? Mała szkółka, z niewielką liczbą uczniów, oddalona od centrum miasta o znaczącą odległość mogła już dawno zostać połączona z inną szkołą lub szkołami. Podchodząc racjonalnie do inwestycji w edukację już kilka lat temu powinno się w Tomaszowie Maz. pozostawić dwa wiodące licea (I i II) oraz trzy szkoły techniczne (ZSP nr 1, 2 i 3).
ZSP nr 1 w ubiegłym roku otrzymało dodatkowy nowy budynek dydaktyczny, ZSP nr 2 nową halę sportową a ZSP nr 3 staje przed olbrzymia szansą na nowy budynek dydaktyczny (ma zatwierdzony projekt budowlany). Czy Starostwo pozwoli na rozpoczęcie tej inwestycji (większość z niej ma być z funduszy UE), czy jednak zaprzepaści szansę posiadania jednej z najnowocześniejszych szkół średnich w regionie? Czy jednak dalej będzie kontynuować własne zamierzenia (układy partii politycznych i jej członków) nie zwracając uwagi na dobro społeczeństwa? A może wreszcie, ktoś zachowa się jak mądry gospodarz - nie będzie patrzył krótkowzrocznie a zaplanuje długoterminowo - aby miasto nie wyludniło się poprzez brak pracy, a szkoły nie musiały walczyć o uczniów celem przetrwania i nie zwalniania pracowników (w niektórych placówkach nauczyciele nie mają etatu, a w innych mają prawie 1,5 etatu (nawet z tego samego przedmiotu) - jak to się dzieje i jak organ prowadzący na to pozwala - czy to są układy, czy niektóre szkoły funkcjonują na innych zasadach niż pozostałe?). W niedługim czasie poznamy odpowiedzi na nurtujące nas pytania. A wyborcy w wyniku obecnych działań może na jesieni zweryfikują obecne partie
Napisz komentarz
Komentarze