Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 10 kwietnia 2025 06:24
Reklama
Reklama

Poza sztywne urzędnicze ramy

Jednym ze znaczących dochodów jednostek samorządu terytorialnego są wpływy ze sprzedaży jego majątku. Co roku w budżetach miasta i powiatu pojawia się z tego tytułu od kilku do kilkunastu milionów złotych. Wyprzedaż publicznego majątku trwa od lat, więc najatrakcyjniejsze działki przeszły już w prywatne ręce. Ostatnio możemy obserwować spory zastój na rynku nieruchomości publicznych, kolejne ogłaszane przetargi pozostają nierozstrzygnięte, a zdarza się, że samorząd sprzedaje swoją własność z tzw. wolnej ręki, prowadząc negocjacje z nabywcą. Cena oczywiście w takim wypadku jest zdecydowanie niższa od tej, którą określili rzeczoznawcy majątkowi.
Reklama dotacje unijne dla firm MŚP

 

Reklama dotacje unijne dla firm

Już samo podejście do sprzedaży nieruchomości, jakim charakteryzują się samorządy jest delikatnie mówiąc anachroniczne. Nie wybiega w zasadniczy sposób od wymogów określanych przez ustawę o gospodarce nieruchomościami i właściwe rozporządzenia dotyczące organizowania przetargów. Najczęściej mamy do czynienia ze standardowym ogłoszeniem, z którego dowiemy się, gdzie nieruchomość jest położona, jaką ma powierzchnię i jaka jest jej szacunkowa cena. Na tym się temat kończy.

 

- W mojej ocenie nie ma dużej różnicy, jeśli chodzi o sprzedaż nieruchomości publicznych a prywatnych – mówi Rafał Zieliński z Biura Nieruchomości „Renoma”. – W każdym przypadku o sukcesie sprzedażowym decyduje rynek. Cena, nawet jeśli jest oszacowana przez rzeczoznawcę, musi odpowiadać jej elastyczności, bo to popyt i podaż decydują o jej poziomie. W ostatnim czasie popyt jest zdecydowanie niższy, niż to miało miejsce jeszcze kilka lat temu, kiedy nieruchomości sprzedawały się jak przysłowiowe świeże bułeczki. Jeśli chcemy budynek, czy działkę sprzedać musimy przygotować w odpowiedni sposób przygotować ofertę. Nie chodzi tylko o prawidłowe oszacowanie wartości ale również o właściwy jej opis obejmujący stan techniczny, otoczenie, silne strony i atuty. Koniecznym jest przygotowanie dokumentacji fotograficznej.

 

Specjaliści podkreślają też, że dobrze przygotowana oferta rozszerza wachlarz potencjalnych nabywców.

 

Tą drogą poszło w ostatnim czasie Starostwo Powiatowe w Tomaszowie Mazowieckim. Dwie oferty dotyczące sprzedaży dawnej szkoły „Budowlanki” oraz Ośrodka Wypoczynkowego w Borkach rozszerzono o dokładne opisy, mapy, wskazanie lokalizacji sąsiednich obiektów użyteczności publicznej. Położenie możemy dokładnie ocenić na podstawie zdjęć satelitarnych.

 

To chyba pierwszy u nas samorząd, który poszedł w swoich działaniach o krok dalej niż nakazują sztywne ramy prasowego anonsu. Być może wkrótce doczekamy się kolejnych kroków. Dzisiaj standardem są już prezentacje 3d, w formie klipów reklamowych. Wiele biur nieruchomości ma swojej ofercie filmowanie kamerami prezentującymi przedmiot sprzedaży w sposób przestrzenny. Wirtualny spacer po nieruchomości? Czemu nie. 

 

 


Poza sztywne urzędnicze ramy

Poza sztywne urzędnicze ramy

Poza sztywne urzędnicze ramy

Poza sztywne urzędnicze ramy

Poza sztywne urzędnicze ramy

Poza sztywne urzędnicze ramy


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ajdejano 30.05.2014 16:54
Przedstawiony pomysł jest prosty i przecież nie nowy. Nie nowy, ale tylko dla prywatnych sprzedawców. Każdy rozgarnięty człowiek wie, że jak chce się towar sprzedać - to trzeba go pokazać, uwypuklić jego zalety, itp., itd. Tymczasem, w urzędach są konkretne wydziały i konkretni urzędnicy, którzy mają w swoich obowiązkach jedynie przygotowanie prasowego suchego i nic nie mówiącego ogłoszenia o przetargu lub o sprzedaży bezprzetarowej jakiejś tajemniczej działki o numerze takim i takim, powierzchni takiej i takiej oraz cenie przetargowej lub wycenie działki. Jednak, każdy urząd ma przecież swoje strony internetowe, które można podać w takim suchym ogłoszeniu prasowym i poinformować, że na takich stronach są dodatkowe materiały np. wizualne oraz inne - być może - ciekawe informacje. Ale, kto ma się tym zajmować? Komuś trzeba byłoby wpisać to do zakresu obowiązków, wyposażyć w sprzęt wizualny, itp., itd. Jednak, najpierw musieliby to poczuć odpowiedni szefowie (prezydenci, naczelnicy wydziałów) w urzędach. Ale - komu się chce ?!?! Czy za takie dodatkowe "chcenie" dostaną więcej ? A może nie dostaną ?! I to jest dopiero początkowy i ważny problem.

Reklama

Opinie

Do 2150 r. Wenecja może okresowo znaleźć się pod wodą; zagrożone też polskie miasta

Do roku 2150 r. Wenecja oraz wyspy i bagna Laguny Weneckiej mogą okresowo znaleźć się pod wodą podczas powodzi morskich – potwierdziła analiza włoskich naukowców. W rozmowie z PAP oceanolog prof. Jacek Piskozub podkreślił, że do końca wieku zalaniu ulec mogą też niektóre polskie miejscowości, w tym dzielnice Gdańska.Data dodania artykułu: 09.04.2025 11:55
Do 2150 r. Wenecja może okresowo znaleźć się pod wodą; zagrożone też polskie miasta

„Złoty konkurs dla polskich rodzin”

Narodowy Bank Polski zaprasza do udziału w wyjątkowym konkursie na temat rezerw złota.Data dodania artykułu: 09.04.2025 10:22Liczba komentarzy artykułu: 2
„Złoty konkurs dla polskich rodzin”

80 lat Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych

Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. (WSiP) to najstarsze polskie wydawnictwo edukacyjne i jedna z najbardziej rozpoznawalnych firm działających na rynku podręczników oraz narzędzi edukacyjnych dla szkół w Polsce. Podstawę oferty stanowią tradycyjne i cyfrowe produkty dla wszystkich poziomów edukacji - od wychowania przedszkolnego, przez szkoły podstawowe, licea, technika do szkół branżowych. Firma rozwija innowacyjną platformę edukacyjną - EDURANGĘ. Dbając o najwyższy poziom przygotowywanych materiałów, WSiP nie pomija roli rozwoju zawodowego nauczycieli. Dlatego prowadzi niepubliczny ośrodek doskonalenia nauczycieli ORKE, który wspiera profesjonalnymi szkoleniami nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek oświatowych.Data dodania artykułu: 08.04.2025 09:17
80 lat Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklama
Reklama
Reklama