[reklama2]
Zaproszeni goście ,wspólnie z prowadzącymi Polą Królak (II A) i Kingą Dusińską (II C) debatowali nad wyżej wymienionym tematem. Była to kandydatka do Parlamentu Europejskiego p.Małgorzata Nowak, radny miejski p.Cezary Żegota, opiekun Klubu Europejskiego p.Wioletta Madej oraz uczniowie III LO.
Według danych opracowanych przez Centrum Edukacji Obywatelskiej frekwencja wyborcza w grupie 18-25 lat jest najniższa w kraju i należy do najniższych w Europie. Najmłodsza część elektoratu głosuje na ok. 20% niższym poziomie niż starsi dorośli (54,1% wyborców w wieku 18-25 wobec 73,1% w wieku 56-65 w 2011 r.). To problem nie tylko w Polsce – w poprzednich wyborach do Parlamentu Europejskiego zagłosowało tylko 29% Europejczyków poniżej 25. roku życia wobec 43% średniej dla całego elektoratu. Jedynie 14% Polaków w wieku 18-24 lata deklaruje duże lub bardzo duże zainteresowanie polityką.
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 301 uczniów pokazały, że 37 % respondentów interesuje się polityką, 60% deklaruję chęć udziału w wyborach, a 28% jest za prawem do głosowania dla 16-latków. Tym samym 34% oddałoby głos na swoich rówieśników, gdyby było to możliwe. Wynik zaufania do polityków i ich działań względem młodzieży zyskał poparcie zaledwie 5 % badanych.
Odnosząc się do tych danych uczestnicy debaty starali się wypracować działania mające na celu zwiększenie aktywności obywatelskiej młodzieży. Padły argumenty o zwiększeniu roli Parlamentu Europejskiego na codzienne życie Polaków np. rachunkach za energię i gaz, inwestycjach regionalnych, wyborze Komisarzy Europejskich. Decydowaniu przez PE o wprowadzeniu ACTA i programie Erasmus, co szczególnie zainteresowało młodzież.
Udowodniono w ten sposób, że Bruksela nie jest tak daleko od codziennego życia. Podkreślono, że wybory to nie tylko wrzucenie kartki, ale wcześniejsze sprawdzenie poglądów kandydatów oraz kontrola ich poczynań również na lokalnej scenie politycznej, chociażby poprzez strony internetowe (mamprawowiedzieć.pl, latarnikwyborczy.pl).
Poddano również pomysł reaktywacji Młodzieżowej Rady Miejskiej w naszym mieście. Dotarcie do młodzieży poprzez eventy, kampanie promocyjne i przykłady realnych działań dla młodych.
Napisz komentarz
Komentarze