Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych jest realizowany w Polsce od 2008 roku. Przygotowany został w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, którym kierował wówczas Grzegorz Schetyna. Przez kilka lat pomysł uznawany był za jeden z najlepszych w pierwszej kadencji rządów Platformy Obywatelskiej w Polsce.
Przez pierwsze trzy lata wydatkowano z budżetu centralnego ponad 3 miliardy złotych na odbudowę najbardziej zdewastowanych i zaniedbanych dróg i ulic powiatowych oraz gminnych. Pod koniec listopada ubiegłego roku rząd zdecydował jednak, że w 2013 r. na program zamiast miliarda złotych przeznaczone będzie tylko połowa tej kwoty.
Na „osłodę” zmieniono proporcje finansowania poszczególnych inwestycji. W tym roku nastąpiło dalsze obniżenie wysokości środków. Zamiast planowanych przebudów 2,4 kilometrów dróg, zrealizowane będzie tylko 600 kilometrów.
Warto przypomnieć, że w ramach tego programu np. Powiat Tomaszowski przebudował między innymi Aleje Marszałka Józefa Piłsudskiego oraz ulicę Jana Pawła II.
W tym roku do łódzkiego Urzędu Marszałkowskiego wpłynęło 35 wniosków od powiatów z terenu województwa na realizację inwestycji o łącznej wartości 150 milionów złotych oraz 58 wniosków od gmin, których inwestycje kosztować mają ponad 100 milionów złotych. Łączna kwota wnioskowanej dotacji to prawie 114 milionów złotych. Tymczasem łódzkie na realizację wszystkich zadań otrzymało od rządu jedynie 15 milionów. Dotację otrzymają więc tylko pięć spośród blisko stu projektów samorządowych. Najwyżej notowane w rankingu są powiaty: łowicki, piotrkowski, wieruszowski, opoczyński i wieluński.
W Opocznie pieniądze przeznaczone będą na rozbudowę drogi powiatowej Świątkowice – Lutów – Klonowa. Długość drogi 3,3 kilometra a wartość prac ponad 4 miliony złotych. Drugi wniosek powiatu opoczyńskiego obejmujący remont fragmentu drogi Radzice Mała – Radzice Duże znalazł się dopiero na 28 miejscu listy rankingowej .
Spory problem mają samorządy tomaszowskie. Dwa wnioski złożone przez powiat znajdują się na dalekich pozycjach arkusza oceny merytorycznej. Przebudowa ulicy Św. Antoniego trafiła na 13 pozycję a droga między Olszowcem a Brenicą na miejsce 16. Obie warte ponad 10 milionów.
Miasto raz jeszcze złożyło wniosek o dotację ulic Polnej, Żwirki i Wigury oraz Bohaterów Getta Warszawskiego. Znalazł się on na 14 miejscu w kategorii dróg gminnych, praktycznie bez szans na uzyskanie wsparcia.
Przebudowa ulicy Garncarskiej, o którą ubiega się gmina Opoczno znalazła się na 54 miejscu listy.
Napisz komentarz
Komentarze