Szanowni Samorządowcy:
Marszałkowie, Prezydenci, Starostowie, Burmistrzowie, Wójtowie
dotyczy: starań o wpisanie do programu rządowego
drogi ekspresowej relacji Łódź – Tomaszów Maz. –
Kielce, jako kontynuacji drogi ekspresowej S8
(Wrocław – Łódź) i drogi ekspresowej S74
W sierpniu bieżącego roku (26) minęła 18 rocznica starań samorządu województwa łódzkiego, samorządów tomaszowskich i innych zainteresowanych podmiotów o wpisanie do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, drogi ekspresowej relacji j.w. Inicjatorem w/w drogi był samorząd tomaszowski na terenie którego i w powiecie opoczyńskim, zlokalizowanych jest szereg podmiotów gospodarczych korzystających z ciężkiego transportu samochodowego, uciążliwego dla mieszkańców, ale i dla lokalnych dróg. Niezależnie od funkcji drogi tranzytowej, odciążającej autostradę A2 i A1 relacji Warszawa – Wrocław i drogi nr 12 Piotrków –Sulejów itp. droga ta ma wyjątkowy charakter prorozwojowy. W 2003 roku Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego wykonało studium trasowanie dla przebiegu tej drogi. Przebieg drogi od węzła Łódź – Południe (A1) przewiduje lokalizację dla każdej gminy węzła drogowego połączonego funkcjonalnie z drogami lokalnymi. Przewiduje również na terenie gm. Tomaszów Maz. węzła przy kopalni „Biała Góra”, w pobliżu kopalni „Grudzeń Las” gm. Sławno i dalszy łączący tę drogę z drogą krajową nr 12 w przyszłości drogą S12, ale dopiero od tego węzła na kierunku Opoczna i Radomia. Pełne uzasadnienia dla potrzeby realizacji tej drogi są w pismach kierowanych do premierów ministrów. Ostatnie pismo w tej sprawie zostało skierowane do Pana Mateusza Morawieckiego Wicepremiera, Ministra Rozwoju i Finansów (pismo z dnia 21 września 2017 r. L.dz. TPTM/2/2017 w załączeniu) przeze mnie, obecnie Przewodniczącego Towarzystwa Przyjaciół Tomaszowa Mazowieckiego, wcześniej pracownika Urzędu Miejskiego w Tomaszowie Maz. i Starostwa Powiatowego tamże, współinicjatora pomysłu tej drogi, pilnującego i „popychającego” sprawę od 18 lat. 27 listopada br. prof. nadzw. dr hab. inż. Remigiusza Kozłowskieg Kierownik Zastosowania Nowoczesnych Technologii w Logistyce, Kierownik Centrum Technologii Bezpieczeństwa w Logistyce z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego wystosował również do Wicepremiera Mateusza Morawieckiego pismo wspierające właściwość realizacji tej drogi (pismo z 27.11.2017 w załączeniu).
Ziemia Tomaszowska, Ziemia Opoczyńska i tereny woj. świętokrzyskiego są obszarami o wielkich walorach turystyczno - krajoznawczych i znaczące wyeliminowanie ciężkiego transportu z dróg lokalnych poprzez realizację tej drogi, poprawi jakość turystyki i bezpieczeństwa turystów oraz mieszkańców. Budowa odcinka drogi S8 Tomaszów – Łódź będzie w zgodzie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dot. rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T i na długo odroczy potrzebę budowy trzeciego pasa ruchu na autostradzie A2 między Warszawą i Łodzią. Czy w świetle decyzji rządowych w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego w gm. Baranów pow. Grodzisk Mazowiecki odcinek Kielecko – Tomaszowski drogi S74 i dalej S8 nie będzie najlepszym dojazdowym układem drogowym dla województwa świętokrzyskiego, podkarpackiego, a nawet małopolskiego?
Już w czerwcu 2008 roku Przewodniczący Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN prof. dr hab. Tadeusz Markowski na Konferencji pt. „Strategiczne znaczenie dróg ekspresowych S8, S12 i S74 dla rozwoju Polski Środkowo-Wschodniej mówił, że województwo łódzkie jest szczególnym województwem gdzie sprawa układów logistycznych i powiązań transportowych jest szalenie istotna i ważna a układ powiązań Łodzi z Kielcami przez Tomaszów Maz. bardzo dobrze wpisuje się w myślenie o polskiej przestrzeni. Ważnym również elementem tego myślenia są sprawy związane z wojskiem i obronnością na co szczebel centralny nie za bardzo zwraca uwagę.
4 grudnia br. podobnej treści pismo, jak do Państwa, zostało skierowane do kilku dużych podmiotów gospodarczych, które w ramach swojej działalności korzystają z bardzo dużej ilości ciężkiego transportu, dla których przebieg tej drogi w istotny sposób pomoże w eliminacji tego transportu z podrzędnych lokalnych dróg samorządowych. (Ceramika Paradyż, kopalnia „Biała Góra”, kopalnia „Grudzeń Las”, Euroglas Sp. z o.o. Ujazd, Polskie Centra Handlowe „Ptak”, Atlas Sp. z o.o., Joka Group Tomaszów, FM Loigistic Tomaszów)
Jeżeli Państwo uważacie, że taki układ drogowy jest dobrym i korzystnym wariantem dla wielu obszarów Polski Centralnej i Południowo - Wschodniej, to wspierajcie ideę realizacji tej drogi.
Tomaszów Mazowiecki dnia 6 grudnia 2017 roku
Z wyrazami szacunku
Jacek Kowalewski
Przewodniczący Zarządu Towarzystwa
Przyjaciół Tomaszowa Mazowieckiego
W załączeniu:
1. pismo z 21 września 2017 r. z mapami
2. pismo z 27 listopada 2017 r. z mapami
3. mapa – studium trasowania drogi ekspresowej
Otrzymują:
Samorządy województw: łódzkiego, świętokrzyskiego, podkarpackiego,
Prezydenci miast: Łodzi, Kielc, Rzeszowa, Tomaszowa Maz.
Starostowie powiatów: koneckiego, łódzkiego-wschodniego, tomaszowskiego, opoczyńskiego
Burmistrzowie i Wójtowie miast i gmin
Do wiadomości:
- Pan Witold Słowik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju
- Pan Marek Chodkiewicz Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa
- Pan Witold Bańka Minister Sportu i Turystyki
- Pan Zbigniew Rau Wojewoda Łódzki
- Pani Agata Wojtyszek Wojewoda Świętokrzyski
- Pani Ewa Leniart Wojewoda Podkarpacki
- Pan Jacek Gryga p.o. Dyrektora Generalnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Warszawa
- Pan Maciej Tomaszewski Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Łodzi
- Pan prof. Tadeusz Markowski Przewodniczący Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk
10.Pan prof. nadzw. dr hab. inż. Remigiusz Kozłowski Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania
Napisz komentarz
Komentarze