Prezentacja projektów przygotowanych przez Autorską Pracownia Architektury CAD sp. z o.o z Warszawy, rozpoczęła się od przedstawienia krótkiego rysu historyczno społecznego. Następnie omówiono jego obecny stan oraz funkcję i dostępność elementów infrastruktury technicznej.
Przedstawiciel Projektanta, Krzysztof Popiński, przedstawił dwa warianty rozwiązań komunikacyjnych, architektonicznych i użytkowych.
Wariant I
Wariant ten przewiduje pozostawienie jezdni biegnącej ze wschodu na zachód w tym samym, co obecnie położeniu, natomiast jezdnie z zachodu na wschód projektuje się przysunąć do pierzei południowej, w ten sposób stwarza się plac z widocznymi dwiema strefami.
Wzdłuż jezdni północnej ulokowanych zostanie 12 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych, 6 miejsc dla postoju dla taksówek oraz przystanek autobusowy. Przy jezdni południowej zaprojektowano 22 miejsca parkingowe ustawione pod katem 60° oraz pas dla autobusów, wzdłuż elewacji południowo-wschodniej znajdzie się 18 miejsc ustawionych prostopadle do jezdni, oraz przystanek autobusowy.
Projektanci przyjęli, że przejścia dla pieszych sytuowane zostaną na poziomie chodników, dzięki czemu ruch kołowy napotka na swojej drodze przeszkody w formie spowalniaczy.
W wyniku zmiany organizacji ruchu kołowego plac zostanie podzielony na dwie części. Pierwsza stworzona będzie wzdłuż pierzei północnej. Część tą przeznacza się na tereny związane z usługami gastronomicznymi.
Zaprojektowano tu miejsca ulokowania ogródków letnich. Dzięki takiej lokalizacji ogródków również partery usługowe budynków będą miały w przyszłości większą szanse na rozwój w kierunku gastronomii. Stworzyłoby się w ten sposób swoiste „zagłębie” restauracyjno dostępne w części placu, który swoją zabudowa jest bardziej atrakcyjny od reszty.
Część ta dzieli się w poprzek pasami zieleni niskiej, która dodatkowo stwarza bardziej kameralny układ projektowanych ogródków. W części drugiej, wzdłuż osi podłużnej placu projektuje się założenie wodne – długa fontanna ulokowana w posadzce, poprzedzielana kamieniami stworzy swego rodzaju plac zabaw dla dzieci.
Zaprojektowane atrakcje wodne w formie tryskającej ponad nieckę wody stworzyć mają najmłodszym możliwość zabawy woda.
W części południowo - wschodniej i południowo – zachodniej lokalizuje się obiekty kubaturowe – budynek toalety publicznej z kioskiem, budynek informacji turystycznej z kioskiem oraz dwa mniejsze budynki przeznaczone na inne usługi.
Przed budynkami zaprojektowano murki kamienno-drewniane, które stanowić mają zarówno siedziska jak i złącza dla ewentualnych ogródków letnich oraz imprez masowych z rozkładana sceną.
Po obu stronach murku w układzie naprzemiennym projektuje się niewielka ilość zieleni wysokiej, która poprzez swoja formę przypominającą rozłożone parasole daje trochę cienia i dodatkowo wzbogaca przestrzeń placu. Ta część placu, pomiędzy projektowanymi pawilonami traktuje się jako część dającą wiele możliwości zaaranżowania, w razie potrzeby zorganizowania większej imprezy plenerowej.
W ciemnej nawierzchni zlokalizowano porozrzucane światełka, które nocą maja dawać efekt rozgwieżdżonego nieba.
Na osi podłużnej od skrzyżowania ulicy Kościuszki, Warszawskiej i Św. Antoniego do placu Kościuszki projektuje się aleje lipowa, która zaczyna się zaraz za wyeksponowanym i dostępnym z czterech stron pomnikiem Tadeusza Kościuszki, przecina się z osia widokowa z ulicy Rzeźniczej i dochodzi do założenia wodnego. Na przecinających się osiach ulicy Kościuszki i Rzeźniczej projektuje się miejsce na pomnik, który ma tutaj w przyszłości stanąć.
Wariant II
Zasadnicza różnica między obydwoma wariantami dotyczy usytuowania pasów jezdnych dla samochodów. Wariant numer 2 przewiduje podsuniecie obu jezdni pod pierzeje północną i południową. W ten sposób stworzony zostać może jednolity plac nie przedzielony komunikacją kołową.
Wzdłuż jezdni północnej zaprojektowano się 11 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych, 6 miejsc dla postoju taksówek oraz przystanek autobusowy. Przy jezdni południowej lokalizuje się 16 miejsc parkingowych ustawionych pod katem 60° oraz pas dla autobusów, wzdłuż elewacji południowo-wschodniej przewiduje się 17 miejsc ustawionych prostopadle do jezdni, oraz przystanek autobusowy.
W tej wersji projektu przyjęto również, że przejścia dla pieszych będą sytuowane na poziomie chodników.
W wyniku zmiany organizacji ruchu kołowego stworzy się jeden obszar zaprojektowany wyłącznie z myślą o ruchu pieszym. Przestrzeń tą projektuje się podzielić założeniem wodnym, które tak jak w wariancie 1 ma nie tylko spełniać zadanie atrakcji wizualnej ale również ma odgrywać rolę placu zabaw dla najmłodszych.
Na północ od fontanny, miedzy jezdnią północną a fontanną zaplanowano zlokalizować miejsca na ogródki letnie. Zostały one oddzielono od siebie pasami niskiej zieleni.
W tym wariancie również przewidziano miejsce, w którym odbywać by się mogły imprezy masowe.
Na osi podłużnej od skrzyżowania ulicy Kościuszki, Warszawskiej i Św. Antoniego do placu Kościuszki projektuje się aleje lipowa, która zaczyna się zaraz za wyeksponowanym i dostępnym z czterech stron pomnikiem Tadeusza Kościuszki, przecina się z osia widokowa z ulicy Rzeźniczej i dochodzi do założenia wodnego. Na przecinających się osiach ulicy Kościuszki i Rzeźniczej projektuje się miejsce na pomnik, który ma tutaj w przyszłości stanąć.
W obydwu wariantach zaplanowano całkowitą przebudowę sieci elementów infrastruktury technicznej. Zlokalizowana ona będzie w oplatającym cały plac kanale technicznym.
Wymieniona zostanie w całości nawierzchnia jezdni i chodników. Ciągi piesze w nawierzchni z płyt granitowych zaprojektowano w kolorze jasno szarym i beżowym, w części centralnej placu nawierzchnia z płyt porfirowych w kolorze brązowym, krawężniki wykonane zostaną z bloków granitowych jasno szarych wtopionych w poziom nawierzchni.
Po zapoznaniu się z projektami radni mieli możliwość zadawania pytań, na które odpowiadał przede wszystkim prezydent Zagozdon, który podkreślał, że projekty wraz z ankietami będą dostępne do publicznej oceny i że wszelkie uwagi będą przyjmowane i rozpatrywane w lipcu.
- Miasto nie może już dłużej czekać z przebudową. W Regionalnym Programie Operacyjnym województwa łódzkiego zadanie to jest zaplanowane na 2010 rok, jako inwestycja wykonywana w cyklu 2-3 letnim – mówił do zebranych. – Zagospodarowanie Placu Kościuszki to nie tylko przebudowa nawierzchni ale również zagospodarowanie szeroko rozumianej przestrzeni społecznej. Staramy się wprowadzić w to miejsce dużo nowoczesności – tłumaczył.
Dalej prezydent stwierdził, że rewitalizacja Centrum Miasta stanie się faktem już w tym roku, ponieważ ogłoszono już przetarg na adaptację i odnowienie budynku byłego Sądu.
Radny Mariusz Węgrzynowski dopytywał prezydenta o wnioski, jakie do projektu złożyła kierowana przez niego komisja Spraw Społecznych Rady Miejskiej. Dotyczyły one pomników założycieli miasta oraz lokalizacji zegara słonecznego.
Adam Iwanicki z kolei dopytywał o miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych.
Wiceprzewodniczący Tomasz Kumek mówił o „drobnych krokach” i marzeniu całkowitego wyeliminowania ruchu kołowego z centrum. Wtórowała mu radna Krystyna Wilk.
Żałować tylko należy, że żaden z radnych nie wpadł na pomysł, by zadać pytanie na zgodność koncepcyjną, architektoniczną, czy materiałową, koncepcji z wykonywanym obecnie remontem alei Marszałka Piłsudskiego. Płyty granitowe, którymi ma zostać wyłożona płyta placu, to jednak nie to samo, co brukowa kostka.
Poniżej prezentujemy obydwa przygotowane warianty. Ankietę, o której wspominał prezydent Zagozdon znaleźć można na stronie www.tomaszow-maz.eu.
Napisz komentarz
Komentarze