W województwie łódzkim zostaną zbudowane obwodnice wokół Łowicza, Srocka, Brzezin, Błaszek i Wielunia. Srock nieco dziwi, bo co prawda obecnie miejscowość jest oblegana przez TIR, to jednak leży w bezpośrednim sąsiedztwie drogi A1.
W Tomaszowie prowadzono akcję zbierania podpisów w sprawie lokalizaji obwodnicy. Co prawda propozycja jej lokalizaji budzi liczne kontrowersje, to jednak samo umieszczenie na liście mogłoby pozolić na maksymalnie optymalne jej trasowanie. Tak więc na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z naszego miasta będziemy musieli jeszcze długo poczekać i należy poszukac rozwiązań o charakterze alternatywnym.
- Korki na wieki wieków. Nie będzie obwodnicy Skierniewic, Mokrej Prawej, Tomaszowa i Radomska. Rząd nie zaplanował pieniędzy także na Poświętne czy Inowłódz. Zamiast zbudować brakujący łącznik drogi ekspresowej S8 między węzłem Łódź - Południe a Tomaszowem, będzie tańszy zamiennik w postaci obwodnicy Srocka, co bez obejścia miejscowości Rękoraj niewiele da. Lepszy rydz niż nic, jak to się mówi. Przynajmniej mieszkańcy Srocka będą mieli trochę więcej spokoju i nie będą musieli kolejny raz blokować uciążliwej drogi. Podobnych uwag można mieć wiele do szumnie zapowiadanego programu 100 obwodnic. O Sulejów nawet nie pytam. Postawiono w większości na małe miejscowości i tanie rozwiązania, które nie zastąpią dalekowzrocznych rozwiązań komunikacyjnych. Ci, którzy znaleźli się na liście poczekają nawet do 10 lat na wymarzoną obwodnicę, więc trzeba zachować cierpliwość. Miał być efekt propagandowy i jest. Dobrze, że wspomniane 100 obwodnic nie powstaje w 100 lat, tylko szybciej! - mówi poseł Dariusz Klimczak z PSL do ubiegłego roku cżłonek zarządu województwa łódzkiego,.
Może to i lepiej, jesli plany budowy obwodnicy Tomaszowa miałyby powstawać ad hoc, bez szerszych konsultacji społecznych. W ramach rządowego programu, którego wyniki naboru ogłoszono w sobotę, powstanie 100 obwodnic o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. To o tyle istotne, że będą one włączone do sieci dróg krajowych.]
- Od początku informowaliśmy, że znalezienie się w tym programie proste nie będzie. Potrzeby w całej Polsce są ogromne w tym zakresie. Co więcej, jak dziś czytamy, przyjęte kryteria programu nas wykluczały, ponieważ program dotyczy dróg krajowych. Naszych planów to jednak nie zmienia. Braliśmy pod uwagę taki scenariusz, dlatego też współdziałamy w ramach trzech samorządów i liczymy na dofinansowania właśnie dla jednostek samorządowych. Cały czas liczymy również na wsparcie parlamentarzystów z regionu, bo droga do obwodnicy nie jest zamknięta - mówi wiceprezydent Tomasz Jurek
Co zadecydowało o wyborze konkretnych lokalizacji? Jak twierdzi Ministerstwo Infrastruktury, wybór przedsięwzięć do realizacji odbywał się przy uwzględnieniu stanu prac przygotowawczych, natężenia ruchu, w tym ruchu ciężkiego, stanu bezpieczeństwa ruchu w miejscowościach liczonego poziomem wypadkowości i ofiarami wypadków, poprawy dostępności połączeń z państwami sąsiednimi oraz koniecznością zachowania zrównoważonego rozwoju kraju. Ponadto część obwodnic ma już opracowaną dokumentację niezbędną do rozpoczęcia inwestycji. Są jednak i takie zadania, dla których przygotowania dopiero się rozpoczną.
Jeszcze w 2020 roku ogłoszone zostaną pierwsze postępowania przetargowe. Inne realizowane będą na przestrzeni najbliższych 10 lat. Łączny koszt realizacji wszystkich inwestycji to blisko 28 mld zł.
Napisz komentarz
Komentarze