Okazuje się, że wykonawca wystąpił do Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta z wnioskiem o zajęcie pasa drogowego. Organizację ruchu zaakceptował także Zarząd Dróg Powiatowych. Nikt jednak nie pokusił się o to, by sprawdzić, czy faktycznie wprowadzono proponowane i zakceptowane rozwiązania.
- Na odcinku od skrzyżowania z ulicą Dąbrowską prowadzone są od kilku miesięcy prace budowlane związane z budową budynków mieszkalnych jednorodzinnych w granicach działki, której podmiotem ewidencyjnym jest "deweloper". Gmina – Miasto Tomaszów Mazowiecki nie jest właścicielem terenu, na którym powstają budynki mieszkalne, o których mowa. Zgodnie z art. 40 ust. 1, ust. 2 pkt 1, ust. 3, 4, 11, 13 i 15 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych oraz § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez „dewelopera”, została wydana wnioskodawcy decyzja zezwalająca na zajęcie pasa drogowego drogi gminnej – ulicy gen. Józefa Bema (działka o nr ewid. 50/1 obr. 24) w Tomaszowie Mazowieckim w celu prowadzenia robót polegających na budowie przyłączy do posesji zlokalizowanych przy ulicy gen. Józefa Bema 91 (działka o nr ewid. 50/5 obr. 24) oraz ulicy gen. Józefa Bema 95 (działka o nr ewid. 50/7 obr. 24) w okresie od dnia 15.06.2020 r. do dnia 19.06.2020 r.. . W celu budowy w/w przyłączy wodociągowych oraz kanalizacji ogólnospławnej zgodnie z projektem ruch kołowy pojazdów na ulicy Bema został częściowo zamknięty na odcinku budowy i przekierowany objazdem. Ruch pieszych natomiast został częściowo zamknięty na odcinku budowy i skierowany na drugą stronę ulicy ( 0,5m opaska chodnikowa ). - wyjaśnia dyrektor ZDiUM, Szymon Michalak.
Jak poinformowano nas w Zarządzie Dróg Powiatowych częściowe zajęcie pasa drogowego miało obejmować całkowite wyłączenie z ruchu odcinka ulicy Bema od ul. Dabrowskiej do ul. Ogrodowej. Mimo wykonywanych prac, wyłączenia chodnika (na okres dłuższy niż określony we wniosku) tego odcinka ulicy nie zamknięto. Ruch samochodowy odbywał się normalnie. Dopiero obecnie uzupełniono na ulicy ubytki masy bitumicznej a więc 6 dni po wskazanym we wniosku terminie.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami otrzymujący zezwolenie na wejście w pas drogowy drogi gminnej, zobowiązany jest do stosowania wszelkich środków zapewniających bezpieczeństwo ruchu drogowego na czas prowadzenia robót oraz oznakowania robót zgodnie z załączonym zatwierdzonym projektem tymczasowej organizacji ruchu oraz ponoszenia odpowiedzialności za stan bezpieczeństwa w zajmowanym pasie drogowym i odpowiedzialności cywilnej wobec osób trzecich z tytułu szkód mogących zaistnieć w tym terenie w związku z prowadzonymi robotami. W jaki sposób teren oznaczono można zobaczyć na dołączonej fotografii. Pozostaje też pytanie, czy sama odpowiedzialność uchroni osoby trzecie przed potencjalnym nieszczęściem.
W stanie istniejącym ulica Bema na odcinku wykonywanych prac, posiada nawierzchnię mineralno bitumiczną o szerokości 6,5m oraz chodnik o szerokości 2m po stronie wykonywanych prac, po drugiej stronie opaska chodnikowa o szerokości 0,5m i zieleniec po obu stronach. Koszt zajęcia samej jezdni o ile wynosi on powyżej 50% szerokości wynosi 9,00 zł za metr kwadratowy powierzchni dziennie. Licząc 100 metrów długości ulicy opłata powinna wynosić ponad 7.5 tysiaca złotych dziennie. Kwota jest więc niebagatelna.
- W wydanej decyzji zezwalającej na wejście w pas drogowy drogi gminnej – ulicy gen. Józefa Bema w celu prowadzenia robót związanych z budową przyłączy i kanalizacji do posesji nr 91 i posesji nr 95 ustalono opłatę za zajęcie pasa drogowego w oparciu o uchwałę nr XXI/183/2019 Rady Miejskiej Tomaszowa Mazowieckiego z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych na terenie miasta Tomaszowa Mazowieckiego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z dnia 30 stycznia 2020 r. poz. 716), w której § 2 ust. 1 określa stawki opłat, tj. za zajęcie 1m² powierzchni pasa drogowego drogi gminnej w celu, o którym mowa za każdy dzień zajęcia:
1) chodnik – 6,00 zł,
2) zieleniec i pobocze – 5,00 zł
3) do 50% szerokości jezdni – 6,00 zł
4) powyżej 50% szerokości jezdni – 9,00 zł
- czytamy w informacji ZDiUM.
Jak już wspomniano projekt tymczasowej organizacji rcuhu zatwierdzili i zaopiniowali pozytywanie: Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta w Tomaszowie Maz.; Komenda Powiatowa Policji w Tomaszowie Maz. (nie wnosząc żadnych uwag); Starosta Tomaszowski. Żaden z wymienionych organów nie zadał sobie jednak trudu weryfikacji wykonania i prawidłowego oznakowania. Co nie powinno być trudne, ponieaż do wniosku o wydanie zezwolenie na zajęcie pasa drogowego załączono zatwierdzony projekt organizacji ruchu.
Szczegółowe warunki zarządzania ruchem na drogach publicznych oraz w strefach zamieszkania, a zwłaszcza w zakresie wprowadzenia oznakowania pionowego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu i wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem określa rozporzędzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem ( Dz.U. z 2017 r. poz. 784).
Zarządzanie ruchem jest realizowane przez podejmowanie czynności organizacyjno – technicznych, działania te realizuje, odpowiednio od kompetencji, organ zarządzający ruchem oraz organ sprawujący nadzór nad zarządzaniem ruchem.
Organy zarządzające ruchem określa art.10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, zgodnie z którym Starosta zarządza ruchem na drogach powiatowych i gminnych. Rozpatrywanie projektów organizacji ruchu oraz wniosków dotyczących zmian organizacji ruchu, zatwierdzanie organizacji ruchu na podstawie złożonych projektów, przekazywanie zatwierdzonej organizacji ruchu do realizacji, prowadzenie kontroli prawidłowości zastosowania i funkcjonowania znaków drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ich zgodności z zatwierdzoną organizacją ruchu oraz współpraca w zakresie organizacji ruchu i jego bezpieczeństwa z innymi organami zarządzającymi ruchem, tj. Policją – należą do zadań realizowanych przez organ zarządzający ruchem.
****
Na podobne sytuacje warto zwracać uwagę. Niedawno w okolicach Wiaderna zginął młody motocyklista. Przejeżdżał obok nowowybudowanych domów oraz terenu budowy kolejnych bliźniaków. Poruszają się więc tu pojazdy budowy a na drodze nie ma żadnego stosownego oznakowania.
Napisz komentarz
Komentarze