Wizerunek – nie to co myślisz
Zacznijmy od tego, czym tak naprawdę jest ten „pozytywny” wizerunek firmy czy marki. Wbrew pozorom nie jest to ogół działań firmy, mający na celu pokazanie wszystkiego, co w niej najlepsze. Należy na to spojrzeć nieco z drugiej strony. Wizerunek jest to obraz, jaki pojawia się w danej grupie odbiorców, na temat firmy. Krótko mówiąc jest to opinia o wielu aspektach dotyczących marki, jaki poprzez swoje działanie, stworzyła ona w oczach swoich odbiorców. Wizerunek bezpośrednio łączy się z pojęciem public relations, dlaczego?
Co to jest public relations?
Public relations jest to ogół działań, mających na celu budowanie pozytywnego wizerunku firmy, a co za tym idzie także dobrych relacji ze swoimi grupami docelowymi, m.in. klientami, mediami, pracownikami, dostawcami, partnerami biznesowymi czy władzami miasta. W zależności od profilu i zakresu działań marki, może być ona mniej lub bardziej rozpoznawalna. Tworzenie świadomości o firmie jest niezwykle ważnym aspektem z punktu widzenia długofalowej strategii komunikacji. Każde działanie ma swój cel – celem public relations jest budowanie relacji i pozytywnego wizerunku. Więcej na temat strategii PR i tworzenia pożądanego wizerunku firmy przeczytasz na https://commplace.pl/blog/public-relations-czyli-pr/.
Komunikacja w firmie i poza nią
Jednym z ważniejszych działań, związanych z pojęciem public relations jest tworzenie strategii komunikacji. Dotyczy ona zarówno otoczenia wewnętrznego firmy, czyli pracowników, udziałowców, jak również zewnętrznego, np. potencjalnych i obecnych klientów, mediów, partnerów biznesowych. Działania te pozwalają nie tylko podtrzymać obecne kontakty, ale umożliwiają też budowanie zupełnie nowej sieci interakcji.
Komunikacja z własnymi pracownikami jest dla firmy także bardzo istotna, ponieważ to oni oceniają sytuację od wewnątrz i mają bezpośredni wpływ na tworzenie opinii o marce. Wiele czynników wpływa na ich indywidualną ocenę, m.in. atmosfera pracy, zarobki, docenianie pracowników, możliwości rozwoju, stosunek kadry zarządzającej do pracowników i wiele innych aspektów, które każdego dnia mogą ujrzeć światło dzienne. Dlatego tak ważne jest budowanie strategii komunikacji z pracownikami, bo nawet jedna nieprzyjemna sytuacja, może rzutować na cały wizerunek firmy i tworzyć niechciane kryzysy.
PR kryzysowy
W każdej firmie zdarzają się większe i mniejsze sytuacje kryzysowe. Ważne, jak firma sobie z nimi radzi. Przygotowanie strategii kryzysowej nie jest łatwe, lecz naprawdę konieczne. Nieprawidłowo przeprowadzone działania kryzysowe mogą mieć przykre konsekwencje dla wizerunku, a nawet dalszego funkcjonowania marki. Warto więc zająć się tym znacznie wcześniej, aby w przypadku kryzysu być przygotowanym na każdą sytuację.
Zadowoleni pracownicy i klienci to pierwszy krok do sukcesu. Odpowiednio prowadzona komunikacja oraz inne, systematyczne działania PR-owe, mogą przynieść firmie naprawdę duży sukces w budowaniu swojej grupy oddanych odbiorców, a to bezpośrednio przełoży się na potencjalny zysk.
Napisz komentarz
Komentarze