Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 27 listopada 2024 19:51
Reklama
Reklama

Utworzenie punktu dydaktycznego pn. „Bliżej natury” przy Szkole Podstawowej w Wiadernie

W czwartek, 2 października 2020 roku, na terenie Szkoły Podstawowej w Wiadernie odbyło się uroczyste otwarcie punktu dydaktycznego pn. „Bliżej natury”. Głównym celem projektu jest stworzenie miejsca, które zaciekawi i zainspiruje uczniów do poznawania środowiska przyrodniczego, ze szczególnym uwzględnieniem jego bioróżnorodności oraz pozwoli kształtować świadomość ekologiczną i aktywną postawę dzieci i młodzieży wobec otaczającej ich przyrody.

Punkt dydaktyczny „Bliżej natury” zostanie usytuowany na pasie zieleni o szerokości 8 m, położonym pomiędzy ogrodzeniem szkoły, a bieżnią  i posłuży do realizacji wybranych zajęć z zakresu edukacji ekologicznej, przyrody, biologii, geografii, języka polskiego, plastyki, muzyki, techniki. 
Od strony zachodniej zostanie on oddzielony od bieżni żywopłotem z bukszpanu. Krzew ten ze względu na zwartą  strukturę  będzie stanowił nie tylko element dekoracyjny, ale także osłoni  przed wiatrem.


Przestrzeń punktu dydaktycznego „Bliżej natury” będzie zagospodarowana poprzez utworzenie następujących stanowisk tematycznych:
1.    Ptasi zakątek 
Wzdłuż ogrodzenia, od strony wschodniej sąsiadującej z polami  powstanie szpaler utworzony z krzewów i niewielkich drzew: dereni, głogu, tarniny, jarząbu  lub jarzębiny, świdośliwy gładkiej. Miejsce to  będzie ostoją dla ptactwa. Uczniowie będą mogli poznawać gatunki ptaków i  dokonywać obserwacji ornitologicznych, a także prowadzić ptakoliczenie                   i dokarmianie. Zostaną też zamontowane karmniki i poidełka, wykonane samodzielnie przez uczniów na zajęciach techniki. W ptasiej edukacji pomogą zakupione „Teczki wiedzy- Ptaki leśne” oraz tablica dydaktyczna. Zdobytą wiedzą uczniowie będą mogli podzielić się podczas konkursu wiedzy przyrodniczej „Co wiem o ptakach?”. 


2.     „Zioła” (mięta, melisa, szałwia,  tymianek, lubczyk, dziurawiec, lawenda, oregano).
Zielarstwo było kiedyś wiedzą naturalnie przekazywaną z pokolenia na pokolenie. Ziół używano nie tylko w celach kulinarnych, ale także leczniczych. Obecnie wiedza ta zanika. Na stanowisku zielnym uczniowie będą mogli poznać różne rodzaje ziół, ich właściwości                    i zastosowanie. Zdobytą wiedzą dzieci będą mogły wykazać się na zajęciach plastycznych, technicznych wykonując kompozycje, aromatyczne woreczki, poduszki i bukiety ziołowe oraz przygotowując różnorodne mieszanki, potrawy i napary ziołowe.


3.    „Kwietna łąka” (bodziszek łąkowy, krwawnik pospolity, koniczyna łąkowa, cykoria podróżnik, wiesiołek, chaber bławatek, firletka,  trawy).
Kwietna łąka będzie stanowiła materiał edukacyjny, głównie dla klas I –IV. Podczas lekcji plenerowych dzieci będą miały okazję poznać różne gatunki roślin łąkowych i traw. Zrozumieją ważną rolę ekosystemu łąkowego w życiu wielu gatunków zwierząt, jak również w życiu człowieka. Chcemy otworzyć się na „ekoeksperymentowanie” w ogrodzie poprzez pozostawienie kwietnej łąki bez ingerencji, bez koszenia, grabienia. Równie ciekawym doświadczeniem będzie obserwacja życia organizmów na pozostawionym, martwym fragmencie drewna w wybranym miejscu ogrodu.


4.    „Zwiastuny pór roku” (krokus, sasanka, przebiśnieg, tulipan, zawilec, cebulica, szafirek, narcyz, niezapominajka, pierwiosnek, jeżówka, słoneczniczki, rudbekia, wrzosy, chryzantemy, aksamitki).
Rabatka będzie dobrym miejscem do obserwacji zmieniającej się przyrody w różnych porach roku. Uczniowie będą zdobywali wiedzę nie tylko teoretyczną ale także praktyczną. Będą brali udział we wszystkich etapach prac ogrodowych na przestrzeni roku, nasadzeniach, pracach pielęgnacyjnych i zabezpieczających przed zimą. 

5.    Ogródek skalny:  szarotka alpejska, dziewięćsił, goryczka,  kosodrzewina i roślinami nadmorskimi: mikołajek nadmorski, rokitnik, rozplenica, wydmuchrzyca piaskowa oraz skały: wapień, granit, piaskowiec, żwir, piasek.

 W ogródku skalnym uczniowie poznają wiele gatunków roślin chronionych i zagrożonych wyginięciem. Kompozycja skalno-roślinna będzie ważnym elementem edukacyjnym, umożliwi rozpoznawanie i badanie skał. 
Dobór pięciu powyższych stanowisk został tak przemyślany, aby umożliwić poznanie roślin występujących w różnych ekosystemach. Różnorodna i rodzima roślinność pozwoli na dobre funkcjonowanie całego lokalnego systemu przyrodniczego oraz podniesie walor estetyczny tego miejsca.
     

  6.      „Świat owadów”
Owady - to najliczniejsza grupa zwierząt. Żyją we wszystkich środowiskach lądowych, wtórnie przystosowały się też do życia w wodzie. Odgrywają  ważną rolę w ekosystemach lądowych – zapylają bowiem rośliny, które są podstawą naszego pożywienia. Na szczególną uwagę zasługują w tym względzie  pszczoły, których liczba w ostatnich latach drastycznie zmalała. Dlatego  właśnie  im - pszczołom chcielibyśmy poświęcić w naszym  ogrodzie najwięcej uwagi. Przede wszystkim posiejemy na naszej kwietnej łączce wiele gatunków miododajnych, przyjaznych pszczołom roślin. Na zajęciach technicznych uczniowie wykonają piętrowy domek dla owadów, który postawimy  w wyznaczonym miejscu. Zaprosimy do współpracy pszczelarza, który „wprowadzi” dzieci w świat pszczół. Opowie o ich ciekawym, społecznym życiu i roli jaką odgrywają w przyrodzie. Odbędą się warsztaty, podczas których dzieci poznają rodzaje miodów, ich zastosowanie oraz inne produkty wytwarzane przez pszczoły, wykonają świece z wosku. Podsumowaniem działań edukacyjnych  będzie konkurs przyrodniczy „W świecie owadów’ z wykorzystaniem tablicy dydaktycznej. Podjęte działania mają na celu uzmysłowienie uczniom olbrzymiej roli owadów w przyrodzie, oraz ich znaczenia dla życia i gospodarki człowieka.
     

 7.    „Leśny zakątek”
Szkoła Podstawowa w Wiadernie położona jest w bliskim sąsiedztwie lasu. W lesie mieszkają zwierzęta, które szczególnie zimą potrafią w poszukiwaniu pożywienia zbliżyć się do szkoły. Wtedy dzieci z dużym zainteresowaniem obserwują ich zachowanie. Nasza szkoła współpracując z  Nadleśnictwem Smardzewice wielokrotnie przeprowadzała akcje odnowy remiz śródpolnych, ratując życie wielu zwierzętom. Położenie szkoły w otoczeniu lasu zobowiązuje do poznania  leśnych zwierząt, ich trybu życia i otoczenia w którym mieszkają. Pomoże nam w tym niewątpliwie magiczne miejsce w naszym ogrodzie. Powstanie w nim piaskownica która posłuży do rozpoznawania tropów zwierząt, będzie otoczona altaną  z sadzonek wierzby energetycznej. Ze względu na duże nasłonecznienie punktu dydaktycznego żywa altana z wierzby osłoni to miejsce i zapewni bezpieczne i komfortowe warunki do przeprowadzenia zajęć. W pobliżu tego miejsca zostaną usytuowane pieńki różnych gatunków drzew, które będą wykorzystane do określania struktury i wieku drzewa. Dzięki zakupionemu i zainstalowanemu „Multilabiryntowi” uczniowie poznają budowę warstwową lasu, natomiast dendrofon będzie służył do poznania przez dzieci  właściwości akustycznych drewna. Do współpracy zaprosimy leśników z Nadleśnictwa Smardzewice, którzy w naszym „Leśnym zakątku” przeprowadzą  prelekcje, warsztaty poświęcone nauce rozpoznawania drzew i krzewów, wykorzystując do tego celu zakupione mobilne „Teczki wiedzy - Drzewa Leśne”. W okresie jesienno-zimowym w szkole zostanie zorganizowana akcja pod hasłem „Pomóżmy zwierzętom przetrwać zimę”, w czasie której dzieci będą zbierały karmę dla leśnych zwierząt. Podsumowaniem naszej leśnej edukacji będą wycieczki badawczo-obserwacyjne pogłębiające zdobytą wiedzę w punkcie dydaktycznym. 

8. Ścieżka sensoryczna
Ścieżka sensoryczna stanowi ważne narzędzie, umożliwiające stymulację wielozmysłową  w naturalnym środowisku oraz uczy orientacji ciała w przestrzeni i rozwija dużą motorykę. W tworzeniu ścieżki sensorycznej wykorzystamy  materiały pochodzenia naturalnego, dostępne w najbliższym otoczeniu, dzięki czemu możliwa będzie interakcja dziecka z naturalnym środowiskiem zewnętrznym. Materiałami, które zastosujemy będą między innymi szyszki, piasek, kamienie, mech, igliwie, kora, drewniane krążki. Walory terapeutyczne ścieżki sensorycznej będziemy mogli stosować u wszystkich uczniów, również u dzieci z różnymi dysfunkcjami. Ścieżka zostanie w całości zbudowana i sfinansowana przez rodziców.

9. Segregujemy odpady
Odpady są jednym z najważniejszych problemów środowiskowych w Polsce i na świecie. Produkuje je każdy, bez wyjątku.  Uczniowie muszą mieć świadomość, ze selekcja odpadów niesie za sobą wiele korzyści. Segregując śmieci przyczyniamy się do zmniejszenia ich ogólnej ilości i szkodliwości, ograniczamy zużycie energii, ograniczamy też zanieczyszczenia atmosfery, wód i gleby. Aby przyszłe pokolenia ludzi mogły w pełni korzystać z bogactwa natury - edukację dzieci i młodzieży musimy zacząć już teraz. Posłużą nam w tym celu pojemniki do segregacji, które chcemy zakupić do naszego punktu dydaktycznego. Zorganizujemy wycieczkę do pobliskiego zakładu „ENERIS” w Tomaszowie Mazowieckim, zajmującego się zbiórką i segregacją odpadów. Zorganizujemy Piknik Ekologiczny w czasie Festynu Rodzinnego. Z okazji Dnia Ziemi zaprezentujemy Festiwal Mody Ekologicznej. Stworzymy wystawę prac uczniów pochodzących z materiałów pozyskanych z recyklingu.  Wierzymy, że edukacja już najmłodszych dzieci, przyczyni się do wykształcenia mądrych, światłych obywateli dbających o wspólne dobro - „Zieloną Planetę”. 

10. Naturalna ochrona i pielęgnacja w ogrodzie
Ważnym elementem naturalnej pielęgnacji ogrodu jest rezygnacja ze stosowania nawozów sztucznych na rzecz nawozów naturalnych, na przykład kompostu. Stosowanie go jest jednym ze sposobów użyźnienia gleby w ogrodzie, przy jednoczesnym uniknięciu zanieczyszczenia gleb i wód. Kompostownik zainstalowany w naszym ogrodzie będzie miał nie tylko wymiar edukacyjny, ale także wytworzony w nim kompost z trawy, chwastów, obierek posłuży jako nawóz i podłoże do wzrostu roślin.

11. Wiata z wyposażeniem
W centralnym miejscu naszego punktu dydaktycznego „Bliżej natury” zostanie zainstalowana wiata z wyposażeniem, w której odbywać się będą plenerowe zajęcia dydaktyczne, prezentacje, doświadczenia, gry i zabawy. Przeprowadzane na świeżym powietrzu sprzyjać będą w naturalny sposób rozwijaniu spostrzegawczości i prawidłowemu pojmowaniu zjawisk. Rozmiary konstrukcji umożliwią przeprowadzenie zajęć dla dużej liczby uczniów. Zadaszona wiata będzie chroniła przed zmieniającymi się warunkami atmosferycznymi: silnym nasłonecznieniem, opadami  deszczu, silnym wiatrem. 

12. „Bujamy w obłokach”
Na stanowisko „Bujamy w obłokach” zostanie przeniesiona stacja meteorologiczna, która obecnie znajduje się przed budynkiem szkoły. W tym miejscu uczniowie będą dokonywać obserwacji chmur i określać z której chmury spadnie deszcz, a która zwiastuje bezdeszczową pogodę. Poznają też inne składniki pogody oraz przyrządy do ich pomiaru. Utrwalą zdobyte wiadomości korzystając z zakupionej tablicy dydaktycznej.
Podsumowaniem naszych całorocznych działań w punkcie dydaktycznym „Bliżej natury” będzie zorganizowanie happeningu „Ochrona przyrody - przyszłością człowieka”. Przejdziemy ulicami naszej miejscowości wygłaszając hasła nawiązujące do dbania o przyrodę i jej ochronę. Chcemy w ten sposób zwrócić uwagę mieszkańców na globalne problemy  Matki Ziemi  i zachęcić do podejmowania codziennych czynności świadomego dbania o przyrodę. 

Informacja o dofinansowaniu, ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi, zadania w ramach konkursu z dziedziny Edukacja Ekologiczna pn. „Nasze Ekologiczne Pracownie”
 

  W ramach Konkursu pn. „Nasze ekologiczne pracownie” 
ogłoszonego przez WFOŚiGW w Łodzi 
utworzono w Szkole Podstawowej w Wiadernie punkt dydaktyczny pn.„Bliżej natury”.

Całkowity koszt projektu wyniósł 61 878,80 zł , 
w tym dotacja WFOŚi GW  w Łodzi 48 157,08 zł

     Głównym celem projektu „Utworzenie punktu dydaktycznego pn. „Bliżej natury” przy Szkole Podstawowej w Wiadernie” było stworzenie miejsca, które zaciekawi i zainspiruje uczniów do poznawania środowiska przyrodniczego, ze szczególnym uwzględnieniem jego bioróżnorodności oraz pozwoli kształtować świadomość ekologiczną i aktywną postawę dzieci i młodzieży wobec otaczającej ich przyrody. Punkt dydaktyczny posłuży do realizacji wybranych zajęć z zakresu edukacji ekologicznej, przyrody, biologii, geografii, języka polskiego, plastyki, muzyki, techniki. 
Efekty rzeczowe zadania:
a)    Elementy wyposażenia punktu dydaktycznego
- tablice dydaktyczne/plansze
- tabliczki do oznaczania roślin
- ścieżka sensoryczna
- domki dla owadów
- rumowisko skalne
- budki
- karmniki dla ptaków
- wiata wraz z wyposażeniem
- zewnętrzne kosze do segregacji odpadów
- kompostownik
- system nawadniający
- kompostownik
- sprzęt ogrodniczy
- pędy wierzby energetycznej
- sztaluga drewniana

b)    Nasadzenia:
- drzewa
- krzewy
- byliny
- trawy
- nasiona warzyw i ziół
- przygotowanie gruntu pod nasadzenia (ziemia, torf, żwir, kora, geowłóknina)
    c) Pomoce dydaktyczne
             - Teczka wiedzy -Ptaki leśne
             - Teczka wiedzy - Zwierzęta leśne
             - Teczka wiedzy - Drzewa leśne
             - Teczka wiedzy - Owady
             - Dendrofon
             - Tropy zwierząt

c)    Tablica informacyjna


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ajdejano 07.10.2020 16:23
To typowy przykład tego, jak lokalne władze samorządowe, xczyli lokalne przygłupy olewają nawoływania centrali do przestrzegania zasad społecznego dystansu i izolacji maskami. Jesteśmy na zupełnym dnie w tym zakresie. I mamy tego dowody w ostatnich dniach. Za***, ciemnota i nic więcej.

tomaszowianin 06.10.2020 21:15
„Przemoc stosujesz, źle wychowujesz!” – znamy wyniki. Gdzie są maseczki.

tomaszowianin 06.10.2020 20:56
Zapomniano, że dzieci powyżej lat 16 muszą zakrywać się przepisowo maseczkami.

Opinie
Reklamamuzyczny spektakl Metamorfozy
Reklama
„Miłość jak miód” „Miłość jak miód” „Miłość jak miód”seans w ramach cyklu Kultura Dostępna!W czwartkowe popołudnie, 28 listopada w kinach zagości cykl Kultura Dostępna i polska komedia romantyczna „Miłość jak miód”. Majka i Agata zamieniają się miejscami, dzięki czemu odnajdują wielkie uczucie.Majkę (Agnieszka Suchora) i Agatę (Edyta Olszówka) równie dużo łączy, co dzieli. Obie są po pięćdziesiątce, przechodzą menopauzę i nie wierzą, że w ich życiu cokolwiek zmieni się na lepsze. Jedna mieszka nad Bałtykiem, druga w Tatrach. Jedna prowadzi cukiernię, druga jest wziętą architektką wnętrz. Jedna jest wdową, drugą partner właśnie zostawił dla młodszej. Jedna poświęca się dzieciom i wnukom, kompletnie zapominając o sobie, druga nie ma rodziny i dba o swój duchowy rozwój. Pewnego dnia przyjaciółki spotykają się na pogrzebie koleżanki z liceum. Agata namawia Majkę do spontanicznego wyjazdu w góry, sama zaś zajmuje jej miejsce. Nieoczekiwana zamiana ról przynosi szereg komplikacji, zabawnych zwrotów akcji i wyzwań, którym kobiety będą musiały stawić czoła. Czy uda im się przezwyciężyć przyzwyczajenia, uprzedzenia i lęki? Czy zdobędą się na odwagę, żeby otworzyć się na miłość i rozpocząć nowy rozdział w życiu? Czy naprawdę nigdy na nic nie jest za późno?Kultura Dostępna w Kinach jest częścią programu realizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, którego operatorem jest Narodowe Centrum Kultury. Projekt dofinansowano ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Szczegółowe informacje i repertuar najnowszej edycji cyklu w kinach Helios w całej Polsce dostępne są pod adresem: www.helios.pl/kultura_dostepna oraz www.nck.pl/projekty-kulturalne/projekty/kultura-dostepna. Data rozpoczęcia wydarzenia: 28.11.2024
Repertuar kina Helios Repertuar kina Helios Tegoroczna jesień nie przestaje zaskakiwać różnorodnymi nowościami. Od najbliższego piątku w repertuarze kin Helios zagoszczą aż trzy premiery: „Simona Kossak”, „Vaiana 2” i „Heretic”. Ponadto widzowie mogą zapoznać się z licznymi filmowymi przebojami oraz projektami specjalnymi, takimi jak Kultura Dostępna czy Maraton Władcy Pierścieni.Polską nowością na najbliższy tydzień jest dramat „Simona Kossak”, przybliżający prawdziwą historię potomkini artystycznej rodziny Kossaków. Młoda kobieta porzuca dotychczasowe życie i towarzyskie salony, aby objąć posadę naukowczyni w Białowieży. W środku puszczy, pomimo trudnych warunków – bez prądu i bieżącej wody – rozpoczyna życie na własnych warunkach. Tam poznaje fotografa Lecha Wilczka, z którym łączy ją niezwykła relacja. Jednakże wyobrażenia Simony o pracy przyrodnika ulegają bolesnej weryfikacji. Musi stanąć w obronie nie tylko swoich ideałów, ale również świata roślin i zwierząt… W rolach głównych występują: Sandra Drzymalska, Jakub Gierszał i Agata Kulesza.W repertuarze znajdzie się także nowa animacja wprost ze studia Disney – to „Vaiana 2”, czyli kontynuacja ciepło przyjętej historii nawiązującej do kultury wysp Polinezji. Trzy lata po wydarzeniach z pierwszej części, Vaiana otrzymuje nieoczekiwane wezwanie od swoich przodków. Dziewczyna musi wypłynąć na dalekie i dawno zapomniane wody Oceanii. Vaiana zbiera więc grupę śmiałków gotowych na przygodę życia, wśród których znajduje się jej przyjaciel Maui. Ich zadaniem będzie przełamanie niebezpiecznej klątwy, a nie będzie to proste, gdyż będą musieli stawić czoła starym i nowym wrogom.Jesienna aura sprzyja oglądaniu horrorów, a już w najbliższym tygodniu pojawi się kolejna nowość z tego gatunku. „Heretic” opowiada o dwóch młodych kobietach, które od drzwi do drzwi starają się głosić słowo Boże. W jednym z domów otwiera im czarujący pan Reed – szybko okazuje się jednak, że mężczyzna posiada diaboliczną drugą twarz. Niespodziewanie wszystkie wyjścia zostają zamknięte, a podejrzany gospodarz co chwila pojawia się, aby zadać im kolejną zagadkę testującą ich wiarę. Rozpoczyna się śmiertelnie niebezpieczna gra, w której stawką jest przetrwanie…Ponadto w repertuarze Heliosa znajdą się hitowe nowości ostatnich tygodni, takie jak „Gladiator 2” w reżyserii Ridleya Scotta. Lucjusz jako dziecko był świadkiem śmierci Maximusa z rąk swojego wuja Commodusa. Teraz decyduje się walczyć w Koloseum jako gladiator, aby przeciwstawić się dwóm cesarzom, rządzącym Rzymem żelazną pięścią. Z wściekłością w sercu i z nadzieją na lepszą przyszłość Cesarstwa Lucjusz musi spojrzeć w przeszłość, aby znaleźć siłę i honor, by zwrócić chwałę Rzymu jego ludowi.Fani kina familijnego mogą wybrać się do kin na pozytywną produkcję „Paddington w Peru”. Tytułowy bohater wraz z rodziną Brownów postanawia wyruszyć w daleką podróż do Ameryki Południowej, a dokładniej do Peru, aby odwiedzić swoją ukochaną ciocię Lucy. W tym celu wszyscy udają się do umieszczonego nieopodal lasu deszczowego Domu dla Emerytowanych Niedźwiedzi. To jednak dopiero początek niezwykle ekscytującej przygody, w trakcie której odkryją wiele tajemnic.Kinomani, którzy pragną poczuć ducha zbliżających się Świąt, mogą zapoznać się z najnowszą częścią kultowej serii. Film „Listy do M. Pożegnania i powroty” ukazuje losy różnorodnych bohaterów, które krzyżują się w Wigilię. Do sagi po dłuższej przerwie powraca postać Mikołaja. Mężczyzna odwiedza dawnych i nowych przyjaciół, podczas gdy jego synek Ignaś rusza w pościg za utraconym prezentem i duchem Świąt… Ponadto w obsadzie znalazła się plejada polskich gwiazd!Kina Helios słyną z organizacji popularnych Nocnych Maratonów Filmowych, najbliższa edycja cyklu będzie w pełni poświęcona produkcjom stworzonym na podstawie dzieł J.R.R. Tolkiena. W piątek, 22 listopada odbędzie się Maraton Władcy Pierścieni, podczas którego widzowie będą mogli obejrzeć wszystkie części przebojowej trylogii w wersji reżyserskiej. Z kolei melomani mogą wybrać się do Heliosa na porywające koncerty uwielbianego tenora. Widowisko „Andrea Bocelli 30: The Celebration”, które zawita na wielkich ekranach 23 i 24 listopada, podsumowuje trzydzieści lat artysty na scenie i jest okazją do przypomnienia największych przebojów w jego wykonaniu. W poniedziałek, 25 listopada w wybranych lokalizacjach odbędą się seanse z cyklu Kino Konesera. Widzowie będą mogli zobaczyć słynny koreański thriller „Oldboy” w odnowionej jakości obrazu. Główny bohater, Dae-su, mści się po latach za zabójstwo swojej żony… Natomiast w czwartkowe popołudnie, 28 listopada w kinach zagości cykl Kultura Dostępna i polska komedia romantyczna „Miłość jak miód”. Majka i Agata zamieniają się miejscami, dzięki czemu odnajdują wielkie uczucie.Bilety na listopadowe seanse dostępne są w kasach kin Helios, w aplikacji mobilnej oraz na stronie www.helios.pl. Dokonując zakupu wcześniej, można wybrać najlepsze miejsca, a  także zaoszczędzić w ramach oferty „Wcześniej kupujesz, więcej zyskujesz”. Data rozpoczęcia wydarzenia: 22.11.2024
Poszukiwanie Świętego Mikołaja Poszukiwanie Świętego Mikołaja Bezpłatnym autobusem komunikacji miejskiej na poszukiwanie Świętego Mikołaja w SpaleWybieracie się na Poszukiwanie Świętego Mikołaja w Spale? Zachęcamy tomaszowskich poszukiwaczy przygód od skorzystania z bezpłatnego transportu publicznego. W niedzielę 1 grudnia, będzie można dojechać i wrócić ze Spały specjalną linią komunikacji miejskiej.V edycja rodzinnej gry terenowej Poszukiwanie  Świętego Mikołaja odbędzie się ona na terenie Spalskiego Parku im. Prezydentów II Rzeczpospolitej. Impreza rozpocznie się już 1 grudnia, o godzinie 12:00 w Spalskiej Sołtysówce. Organizatorzy zapraszają dzieci wraz z opiekunami do wzięcia udziału we wspólnej zabawie i odnalezieniu drogi do świętego Mikołaja.Na szlaku przygody czekają liczne atrakcje w tym m.in. stanowisko Miejskiego Centrum Kultury w Tomaszowie Mazowieckim, na którym za wykonanie zadania otrzymacie na mapie wyzwań stosowny stempel.Napiszcie list do świętego Mikołaja i wyruszajcie linią specjalną Miejskiego Zakładu Komunikacji w Tomaszowie Mazowieckim w drogę.Rozkład jazdy bezpłatnych autobusów miejskich linii nr 54 na Spalskie Mikołajki z pl. Kościuszki do Spały (i z powrotem) w niedzielę 1 grudnia br.:- odjazdy z Tomaszowa Mazowieckiego z przystanku pl. Kościuszki – centrum godz.:11:00, 12:00, 13:00, 14:30, 15:30, - odjazdy ze Spały (przystanek przy stacji paliw) godz.:11:35, 12:35, 14:05, 15:05, 17:00.Data rozpoczęcia wydarzenia: 01.12.2024
Reklama
Reklamamuzyczny spektakl Metamorfozy
Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki nieuciskające DEOMED Cotton Silver to komfortowe skarpetki zdrowotne wykonane z naturalnej przędzy bawełnianej z dodatkiem jonów srebra. Skarpety ze srebrem Deomed Cotton Silver mogą dzięki temu służyć jako naturalne wsparcie w profilaktyce i leczeniu różnych schorzeń stóp i nóg!DEOMED Cotton Silver to skarpety bezuciskowe, które posiadają duży udział naturalnych włókien bawełnianych najwyższej jakości. Są dzięki temu bardzo miękkie, przyjemne w dotyku i przewiewne.Skarpetki nieuciskające posiadają także dodatek specjalnych włókien PROLEN®Siltex z jonami srebra. Dzięki temu skarpetki Cotton Silver posiadają właściwości antybakteryjne oraz antygrzybicze. Skarpetki ze srebrem redukują nieprzyjemne zapachy – można korzystać z nich komfortowo przez cały dzień.Ze względu na specjalną konstrukcję oraz dodatek elastycznych włókien są to również skarpetki bezuciskowe i bezszwowe. Dobrze przylegają do nóg, ale nie powodują nadmiernego nacisku oraz otarć. Dzięki temu te skarpety nieuciskające rekomendowane są dla osób chorych na cukrzycę, jako profilaktyka stopy cukrzycowej. Nie zaburzają przepływu krwi, dlatego też zapewniają pełen komfort przy problemach z krążeniem w nogach oraz przy opuchnięciu stóp i nóg.Skarpetki DEOMED Cotton Silver są dostępne w wielu kolorach oraz rozmiarach do wyboru.Dzięki swoim właściwościom bawełniane skarpetki DEOMED Cotton Silver z dodatkiem jonów srebra to doskonały wybór dla wielu osób, dla których liczy się zdrowie i maksymalny komfort na co dzień.Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów Honorujemy Tomaszowską Kartę Seniora 
zachmurzenie małe

Temperatura: 3°C Miasto: Tomaszów Mazowiecki

Ciśnienie: 1024 hPa
Wiatr: 10 km/h

ReklamaArtis Gaudum
Reklama
Wasze komentarze
Autor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: Jaki ty jesteś, kur.., "mundry" : jak kiszony ogórek z beczki. Złapałeś miernoto jakieś typowe slogany z tv i je powtarzasz - pajacu. Intelektualnym gigantem to ty już nie będziesz.Źródło komentarza: Mariusz Węgrzynowski sam powinien złożyć rezygnacjęAutor komentarza: BoloTreść komentarza: Racja! mohery już skołowane komu najpierw wysyłać co łaska, Tadziowi czy raczej Tv panda.Źródło komentarza: TVN w tomaszowskiej DwunastceAutor komentarza: ...Treść komentarza: Cokolwiek się marnuje ? Przy takiej ilości wynoszenia jedzenia z każdej placówki przez kucharki szkolne ? Niemożliwe...Źródło komentarza: TVN w tomaszowskiej DwunastceAutor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: Tak. Masz rację, że głównym winowajcą jest idiotyczny system opieki zdrowotnej. Ten fatalny system tworzy fatalne warunki pracy lekarzy i pozostałej obsługi medycznej. Jednak ten fatalny system nie zwalnia pielęgniarki od empatii wobec chorych i rzetelnej "obsługi" tych chorych. Pielęgniarki nie przychodzą do szpitala z ulicy, ale z odpowiednich szkół. Do tych szkół idą chyba nie dla jakiejś kasy, która zarobią w zawodzie, ale z jakiegoś powołania (tak powinno być) - co ?! I w tych szkołach chyba je uczą, że to nie jest "robota" w markecie, a obsługa ludzi chorych - co?! Tak więc, nie zwalajmy narzekania na pielęgniarki z powodu złego systemu, ale bierzmy pod uwagę i to, że ten zawód wymaga poświęcenia, niezależnie od humorów i charakterów pielęgniarek. Ten sam temat dotyczy lekarzy. Jeden lekarz traktuje ludzi, jak szara masę, nie ma żadnych sukcesów zawodowych, ale zawsze wyciąga łapę po kasiorkę. Ja nieraz tę kasiorkę chciałbym dać, ale tylko dobrym lekarzom, bo sobie na to zasługują.Źródło komentarza: Trzy nowe stanowiska dyrektorskie w szpitalu, a pacjenci... nie powinni chorowaćAutor komentarza: Człowiek...Treść komentarza: Bardzo bogaty zasób słów Państwo posiadacie , bogaty i przeniesiony tutaj. Mam odrobinę inne zdanie. System jest chory. Pielegniarki ,lekarze i cała ochrona zdrowia pracuje w takich warunkach jakie mają. 30 pacjentów i dwie pielęgniarki. Co One mogą zrobić? Już piszę zlecenia i dokumentację. Dla pacjenta nie ma czasu. Niestety. To system zawinił. Biurokracja wzięła górę nad rozsądkiem. Pozdrawiam serdecznie i życzę zdrowia .Źródło komentarza: Trzy nowe stanowiska dyrektorskie w szpitalu, a pacjenci... nie powinni chorowaćAutor komentarza: boloTreść komentarza: Czy na tego lewackiego gnojka nie ma mocnych?Źródło komentarza: Krytykuje to.... co sam robi. Adrian Witczak wśród tłustych kotów
Reklama
Reklama
Napisz do nas
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama