Magurskie wyprawy - podróże, góry, fotografia
Jak czytam na stronie, budowę obiektów w Stępinie - Cieszynie rozpoczęto latem 1940 roku. Prace objęte byy klauzulą tajności, dlatego dla zamaskowania rzeczywistego przeznaczenia obiektów, zarejestrowano je jako budowę jednego z zakładów dla berlińskiej firmy chemicznej Askania Werke. Taka była ,,przykrywka". Samym wykonawcą prac była "Organizacja Todt". (...) Tunel kolejowy ma długość 383 metrów, wysokość 9 metrów i szerokość 14 metrów. Grubość zrobionych z żelbetonu ścian waha się od 2 do 3 metrów. Schron nie jest prosty na całej długości. Ma w rzucie poziomym kształt wycinka łuku kołowego o załamaniu 10 stopni. Zabieg ten miał na celu utrudnienie trafienia obiektu bombą lotniczą. Na dodatek w tym samym celu zastosowano zabieg niesymetrycznych ścian. ściany po stronie południowej są od zewnątrz dużo bardziej strome, by bomby lotnicze mogły zeń się ześlizgiwać.
Zachęcamy do odwiedzenia strony i zapoznania się z historią obiektu
Napisz komentarz
Komentarze