Kiedy kilka lat temu, ówczesny Starosta Powiatu tomaszowskiego, Mirosław Kukliński, postanowił zamknąć miejskie ulice dla ruchu ciężarówek z Białej Góry wybuchła wielka awantura. Protestowali między innymi właściciele kopalni, władze gminy Tomaszów, która jest beneficjentem części płaconych rzez spółkę podatków. Powiat straszono (nie wiedzieć czemu) procesami, a kierowcy pod osłoną nocy demontowali drogowe oznakowanie.
Starosta ostatecznie ze zmiany organizacji ruchu się wycofał. nie trzeba było długo czekać, by most zemknięto. Tym razem ze względu na uszkodzenia. W złym stanie są także inne mosty. Remont W713 odsłonił uszkodzenia również tego na ulicy Mireckiego. Większość z nich jest częścią dróg powiatowych, a samorządu na kosztowne remonty nie stać.
Burmistrza Wolborza jest bardzo wzburzony, twierdzi na stronie internetowej miasta, że Zarząd Powiatu Tomaszowskiego skierował bez uzgodnienia z nim wszystkie ciężarówki o masie powyżej 3 ton, m.in. te dostarczające piasek z kopalni Biała Góra do Huty Szkła w Niewiadowie (przyp. red. Biała Góra nie dostarcza piasku do Niewiadowa). Denerwuje się, że dziesiątki ciężarówek w kilka tygodni zniszczyły nową nawierzchnię drogi w Młoszowie, która nie jest przystosowana do ruch ciężkiego i na której stoją znaki zakazujące ruchu ciężarówek.
- Jesteśmy zbulwersowani tą sytuacją i decyzjami powiatu tomaszowskiego. Mamy dokumentację filmową i zdjęciową pokazująca sznur ciężarówek jadących po naszych drogach. Nie można w ten sposób rozwiązywać problemu z wyznaczeniem objazdu, niszcząc drogi u sąsiada, którym jest Gmina Wolbórz. - mówi Andrzej Jaros Burmistrza Wolborza.
Burmistrz wskazuje, że obecnie powiat tomaszowski przygotowuje projekt czasowej organizacji ruchu dla ciężarówek. Jest zbulwersowany faktem, że ta czasowa organizacja ma trwać ok. 3 lata.
Andrzej Jaros, interweniując w sprawie niszczonej drogi w Młoszowie, spotkał się z Wójtem Gminy Tomaszów oraz przedstawicielami zarządu dróg w Piotrkowie Trybunalskim i kopalni piasku Biała Góra.
- Problem jest bardzo poważny, zniszczono nam nową drogę w Młoszowie, co więcej dalej powiat tomaszowski planuje, na okres co najmniej 3 lat niszczyć nam tę drogę, bo nie mają jak poprowadzić objazdu z powodu zamkniętego mostu w Tomaszowie Mazowieckim. Będziemy domagali się od powiatu tomaszowskiego naprawy tej drogi. - dodaje Burmistrz,
Irytacji władz Wolborza trudno się dziwić. W inwestycje drogowe inwestują skromne środki finansowe, jakie posiadają. W podobnej sytuacji są też inne samorządy. Od lat mówi się o konieczności budowy obwodnicy miasta. Powinna ona rozwiązać problem z ciężarówkami w Tomaszowie. Jednak nie stanowi ona rozwiązania o charakterze systemowym. Ktoś bowiem wydaje zgody na lokalizację inwestycji w postaci np. huty szkła ni zwracając uwagi, czy będzie miała ona dostęp do bocznicy kolejowej, by piasek przewozić za pomocą kolei. Ze strony kopalni nie powinno być problemu, bo odpowiednią bocznicę posiada.
Przeciwnicy takiego rozwiązania zwracają uwagę na wyższy koszt transportu kolejowego. Pytanie tylko, czy uwzględniają koszty napraw ulic i mostów. Bo one też stanowią obciążenie związane z zarobkową działalnością wydobywczą. Tyle, że jest ono przeniesione na lokalne samorządy. Tych kosztów nie są w stanie pokryć nawet odprowadzane przez firm podatki.
Napisz komentarz
Komentarze