Inicjatywy Fundacji Orange: MegaMisja (dla klas 1-3) i #SuperKoderzy (dla klas 4-8) odpowiadają na wyzwania, przed którymi stoją dziś dyrektorzy, nauczyciele, rodzice, a przede wszystkim dzieci. Trwająca od roku edukacja zdalna mocno zaburza balans między życiem online i offline, a w przypadku najmłodszych stanowi też ryzyko podejmowania w sieci aktywności, które nie zawsze są bezpieczne. Programy MegaMisja i #Superkoderzy mają pomóc nauczycielom rozmawiać z młodymi o ich działaniach online i pokazać, jak twórczo wykorzystać technologię podczas lekcji. Dodatkowo uczniowie zdobędą kompetencje cyfrowe, w dużej mierze bez użycia ekranów – głównie przez zabawę, współpracę, dyskusję w grupach i tworzenie wspólnych projektów.
– Często wydaje się, że jeśli dziecko potrafi obsłużyć smartfon, tablet i różne aplikacje, to „radzi sobie” w cyfrowym świecie. Może być to mylące, bo kompetencje cyfrowe to więcej niż sprawna obsługa urządzeń. W naszym rozumieniu to znajomość zasad bezpieczeństwa w internecie, dbanie o swoją prywatność, krytyczne podejście do treści zawartych w sieci, kreatywne spędzanie czasu z ekranami i bez nich. Takie dbanie o cyfrową równowagę jest istotne szczególnie teraz, kiedy tak wiele aktywności, w tym szkoła, przeniosło się do sieci – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.
MegaMisja – o technologii „z głową”
Czy wszystko, co jest w internecie, to prawda? Jak chronić swoją prywatność i zabezpieczać sprzęt? Jak zachować umiar w korzystaniu z ekranów? Jak odróżnić informację od reklamy? Jak zareagować na niebezpieczne treści? Te zagadnienia poznają dzieci z klas 1-3 podczas zajęć MegaMisji. To 10-miesięczny kurs przygotowujący najmłodszych do tego, aby odpowiedzialnie korzystać ze smartfonów, tabletów i komputerów oraz unikać pułapek cyfrowego świata. Zajęcia odbywają się w formie zabawy, w której uczniowie za wykonanie kolejnych zadań zdobywają nagrody dla całej szkoły – na przykład tablety, audiobooki, książki, materiały plastyczne i pomoce edukacyjne. Lekcje prowadzą nauczyciele i wychowawcy, których Fundacja Orange przygotuje do tej roli i zapewni także gotowe scenariusze zajęć. Do realizacji programu wystarczy jedna godzina tygodniowo w ramach zwykłych lekcji lub zajęć w świetlicy.
#SuperKoderzy – podstawy programowania i robotyki
#SuperKoderzy dla klas 4-8 to zajęcia, na których uczniowie poznają podstawy programowania i obsługi robotów. Nie tylko na lekcjach informatyki, ale też na innych np. na przyrodzie, historii, fizyce, muzyce, lekcji języka polskiego i języków obcych. Co ważne, #SuperKoderzy mają także propozycję dla szkół specjalnych i integracyjnych, co pozwala również dzieciom z tych placówek zdobywać te ważne kompetencje. Nauczyciel nie musi mieć umiejętności informatycznych ani umieć programować, by móc prowadzić zajęcia, a szkoły mają do wyboru jedną z czternastu ścieżek edukacyjnych. W czasie zajęć uczniowie poznają cyfrowe narzędzia, uczą się logicznego myślenia i pracy zespołowej. Każda szkoła, która dostanie się do programu, może liczyć nie tylko na wsparcie z zakresu prowadzenia zajęć, ale otrzyma też grant na niezbędny sprzęt – na przykład zestawy robotów.
– Widzimy, jak program, który pojawił się już w ponad 600 szkołach, wpływa na uczniów i ich zaangażowanie na lekcji. To bardzo ważne, żeby młodzież, która ma przecież nieustanny kontakt z technologią, widziała, że można jej używać w sposób wartościowy, a nie tylko do grania – mówi Monika Wrońska, koordynatorka programu #SuperKoderzy z Fundacji Orange.
Kto i jak może się zgłosić?
Każda szkoła, która chce przystąpić do któregoś z tych programów (lub do obu z nich), musi do 10 maja 2021 r. wypełnić formularz online na stronie https://fundacja.orange.pl/nabor-szkol i dołączyć do niego pracę zgłoszeniową. Polega ona na wykonaniu wspólnie z uczniami prostego zadania, dostosowanego do obecnych warunków e-nauczania. Zgłoszenia może, za zgodą dyrekcji szkoły, dokonać nauczyciel wybrany na lidera projektu. Spośród nadesłanych wniosków Komisja wybierze 140 szkół do MegaMisji i 140 do #SuperKoderów, które od września zaczną realizować zajęcia.
Obie inicjatywy nie wiążą się z żadnymi kosztami dla szkół, wpisują się także w podstawę programową oraz mają patronaty Ministra Edukacji i Nauki oraz Cyfryzacji KPRM (dawniej Ministerstwo Cyfryzacji). Dotychczas udział w MegaMisji i #SuperKoderach wzięło ponad 1700 szkół i blisko 44 tys. uczniów w całej Polsce.
– W naszych programach rozwijają się uczniowie i nauczyciele z różnych szkół: małych, dużych, z wielkich miast, ale także tych z dala od ośrodków miejskich. W tym roku szczególnie zachęcamy do udziału szkoły z wybranych gmin z Podkarpacia, Podlasia czy Warmii i Mazur (lista gmin dostępna jest na stronie Fundacji), bo w kolejnej już edycji MegaMisji i #SuperKoderów chcemy z naszą edukacją docierać jak najszerzej i równomiernie „pokrywać” mapę Polski naszymi inicjatywami. Choć zależy nam na każdej szkole! – podsumowuje Konrad Ciesiołkiewicz.
Napisz komentarz
Komentarze