Ochrona pieszego na pasach, zakaz jazdy zbyt blisko poprzedzającego pojazdu na drogach szybkiego ruchu i zrównanie prędkości do 50 km/h w obszarze zabudowanym – to trzy zmiany, które zaczną obowiązywać już od 1 czerwca.
Zgodnie z nowymi przepisami, osoba wchodząca na przejście dla pieszych będzie miała pierwszeństwo przed pojazdem, za wyjątkiem tramwaju.
Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany:
- zachować szczególną ostrożność,
- zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu lub wchodzącemu na to przejście
Nowe regulacje nie zwalniają również pieszego z obowiązku zachowania szczególnej ostrożności podczas wchodzenia i przechodzenia przez jezdnię lub torowisko oraz korzystania z przejścia. W dalszym ciągu zabrania się wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd.
Bardzo ważną zmianą dla pieszego jest zakaz korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia czy przechodzenia przez jezdnię albo torowisko.
- Dojeżdżając do oznakowanego przejścia trzeba zachować szczególną ostrożność i zmniejszyć prędkość. Uczę w ten sposób, gdy widzę osobę stojącą albo szybkim krokiem i stanowczym dochodząca do przejścia każę zatrzymywać moim kursantom pojazd. Oczywiście nie gwałtownie. Trzeba czasami przewidywać zachowania pieszych. Pieszy natomiast ma obowiązek zachowania szczególnej ostrożności i dochodząc do przejścia popatrzeć co dzieje się na jezdni i ocenić sytuację czy może na nie wejść. Bardzo dobrze że wprowadzono przepis dla pieszych mówiący o zakazie używania telefonów na pasach. Zdarza mi się obserwować naprawdę drastyczne zachowania. Często osoba taka nie tylko wpatrzona jest w ekran ale w uszach ma słuchawki przez które nie docierają do niej sygnały świata zewnętrznego
- mówi Adam Nawrocki, instruktor nauki jazdy w szkole Auto Bis.
Limit prędkości
Kolejną zmianą jest zrównanie dopuszczalnej prędkości pojazdu lub zespołu aut przez całą dobę na obszarze zabudowanym do 50 km/h.
- Byliśmy jedynym krajem w Europie, gdzie mieliśmy na obszarze zabudowanym wprowadzone dwie prędkości 50 km/h oraz od 23.00 do 5.00 60 km/h. Teraz w końcu zostało to prawidłowo zrobione. Całą dobę 50 km/h. Nikt już nie będzie miał wątpliwości
- dodaje Adam Nawrocki
Zakaz jazdy na zderzaku
Na autostradach i drogach ekspresowych kierujący pojazdem obowiązany jest zachować minimalny odstęp od poprzedzającego go - na tym samym pasie ruchu - samochodu. Na przykład przy prędkości 100 km/h odstęp nie może być mniejszy niż 50 m.
- Nareszcie. Koniec jazdy na tzw. zderzaku. Na drogach ekspresowych i autostradach trzeba zachować odpowiednią odległość czyli jadąc 120 km/h musimy utrzymać odstęp od poprzedzającego nas pojazdu co najmniej 60 m. Ja uczę już od dawna, aby taka odległość wynosiła 3 sekundy, czyli widząc jak pojazd przed nami mija słupek prowadzący i my musimy się w tym samym miejscu znaleźć po 2 lub 3 sekundach jadąc z prędkością 100 km/h pojazd pokonuje 27 metrów czyli 2 sekundy dają nieznacznie większą odległość niż ustawa obecnie wprowadziła
- komentuje instruktor Auto bisu
Napisz komentarz
Komentarze