Impreza czy usługa turystyczna?
Podstawowym dokumentem, określającym zobowiązania podmiotów organizujących wycieczki all-inclusive, wczasy last minute oraz pozostałe wydarzenia o charakterze turystycznym, jest Ustawa z dnia 26 listopada 2017 roku o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Rozróżnia ona dwa podstawowe pojęcia – usługi oraz imprezy turystycznej:
- usługa turystyczna – przewóz, zakwaterowanie, wynajem pojazdów, zapewnienie biletów wstępu oraz wszelkie inne pojedyncze usługi związane z obsługą turystów,
- impreza turystyczna – połączenie co najmniej dwóch różnych usług turystycznych przez to samo biuro podróży. Z imprezą turystyczną mamy do czynienia również wówczas, gdy poszczególne usługi oferowane są turystom na podstawie dwóch odrębnych umów, ale w jednej, łącznej cenie.
Zobowiązania biura podróży
Różnice między usługą a imprezą turystyczną określają zakres odpowiedzialności po stronie operatora, dlatego zarówno organizując wycieczki, jak i korzystając z oferty biur podróży, warto wiedzieć, z jakim rodzajem wydarzenia mamy do czynienia. Jakim obowiązkom podlega więc organizator turystyczny?
Wpis do rejestru organizatorów turystyki
Przedsiębiorca chcący prowadzić działalność w zakresie organizacji wczasów lub wycieczek zobowiązany jest poza wpisem do KRS, lub CEIDG, uzyskać również wpis do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych. Rejestr prowadzony jest przez marszałka województwa.
Zabezpieczenie na wypadek niewypłacalności
Kolejnym zobowiązaniem po stronie biura podróży jest obowiązkowa gwarancja ubezpieczeniowa lub bankowa na wypadek niewypłacalności. Stanowi ona formę zabezpieczenia podróżnych i pozwala odzyskać pieniądze za niezrealizowane usługi.
Odprowadzanie składki na TFG
Poza obowiązkową gwarancją, biuro podróży musi również odprowadzać składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Wysokość opłaty, będącej dodatkowym zabezpieczeniem podróżnych wynosi maksymalnie 30 zł za każdego klienta.
Obowiązek informacyjny
Operator organizujący wczasy all-inclusive czy wakacje last minute musi również zadbać, by zarówno w ofercie, jak i w umowie znalazły się podstawowe informacje, takie jak:
- miejsce i czas trwania imprezy turystycznej,
- jej dokładny program,
- liczba noclegów oraz posiłków,
- wymagania dotyczące znajomości języka obcego,
- czas trwania wakacji,
- rodzaj i klasa środka transportu,
- informacje o ewentualnych ograniczeniach dla osób z niepełnosprawnościami.
Biuro podróży – wybierz mądrze!
Jak widać, firmy z branży turystycznej zobowiązane są do wypełnienia wielu obowiązków, mających maksymalnie obniżyć ryzyko niewywiązania się przez nie z umów zawieranych z klientami. Również sami, jako turyści, możemy dołożyć swoją cegiełkę do bezpiecznego wypoczynku, wybierając sprawdzone i biuro podróży. Zaufany przewoźnik to ważny element udanych i niezapominanych wakacji - tak samo jak słoneczna pogoda czy nowoczesny hotel.
Napisz komentarz
Komentarze