Zmiana stawek podatku od nieruchomości ma swoje umocowanie w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z nią stanowią one dochód własny samorządu. Każdego roku poziom określa w dordze uchwały Rada Miejska, z tym zastrzeżeniem, że nie mogą być one wyższe od górnych granic obwieszczonych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych. W tym roku górne granice stawek zostały podane w obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 28 lipca
Wzrost stawek wynika z ich corocznej waloryzacji przewidzianej wprost w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Górne granice stawek kwotowych podatku, obowiązujące w danym roku podatkowym, ulegają corocznej zmianie w oparciu o półroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych. Na podstawie danych GUS parametr ten wynosił 11,8 pkt. proc. i o tyle też w 2023 roku wzrosną maksymalne stawki podatku w tym od nieruchomości. Niemniej, zdając sobie sprawę, jak to co się dzieje wpływa na sytuacje mieszkańców i jak obciąża rodzinne budżety zmiana ta nie dotknie osób fizycznych.
Dlatego też w projekcie uchwały proponuje się zachowanie stawek podatkowych od budynków i gruntów nie związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej na niezmienionym poziomie i ustalenie proponowanych stawek podatkowych dotyczących gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej jak i budynków z nią związanej.
Bez proponowanej zmiany wysokości stawek podatku od nieruchomości i zwiększenia jego wpływów do budżetu, zadania wykonywane na rzecz lokalnej społeczności, nawet uwzględniając maksymalne oszczędności, nie będą mogły być realizowane w wystarczającym zakresie.
- czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.
Niestety z podobnymi problemami borykają się też inne miasta. Wiele z nich stosuje maksymalne stawki również w stosunku do budynków i lokali mieszkalnych. Najgorzej jest w dużych miastach wojewódzkich jak Bydgoszcz, Gdańsk, Łódź, Poznań, Szczecin, Warszawa i Wrocław. Zarówno stawki na rok 2022 jak i 2023 ustalono na możliwie wysokim poziomie. Jak informuje portal samorządowy średnia wzrostu tego podatku w miastach wojewódzkich sięgnie 18,44 proc. Wynik ten zawyża jednak Zielona Góra, gdzie skok stawki to prawie 87 proc. Wynika to jednak z tego, że w poprzednich latach władze ustalały stawki o niemal 50 proc. niższe niż maksymalne kwoty wynikające z obwieszczenia.
W 10 miastach na prawach powiatu blisko połowa ich zdecydowała się na najwyższą możliwą stawkę podatku od powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych. Maksymalną stawkę uchwaliły między inny i także władze pobliskiego Piotrkowa Trybunalskiego
Wśród miast będących stolicami powiatów, podobnymi do Tomaszowa Mazowieckiego, niewiele zdecydowało się ustalić maksymalną możliwą stawkę podatku na rok 2023. Do nielicznych wyjątków należy Wejherowo. W ubiegłym roku większość samorządów utrzymywało podatki od nieruchomości na niezmienionym poziomie.
W przypadku podatku od powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych stawka na 2022 r. wynosiła 0,89 zł za m kw. W kolejnym roku Ministerstwo pozwoliło samorządom podnieść tę stawkę do 1,00 zł w roku.
Podwyżki dotkną więc tylko przedsiębiorców. W tym roku podstawowa stawka wynosiła 23,5 zł. W kolejnym roku trzeba zapłacić będzie 28,78 zł. Podwyżka sięgnie więc ponad 18 procent. Jednak najmocniej dotknie właścicieli małych lokali handlowo usługowych do 50 m. kw., którzy do tej pory korzystali z przywileju najmocniej obniżonej stawki. Wzrost to aż 32 procent. Zrównano także stawki dla lokali do 100 m kw. podnosząc je o 27 procent. Paradoksalnie wzrost podatków najmniej dotknie supermarkety, płacące dotąd stawki maksymalne.
Obecna sytuacja pokazuje, że konieczne są pilne zmiany w systemie podatków i opłat lokalnych. Już dzisiaj niezbędne jest większe urozmaicenie stawek i ich większa elastyczność. Samorządy mają ograniczone możliwości na kreowanie polityki przestrzennej oraz dochodów własnych.
Poniżej stawki podatku proponowane na 2023 rok
§ 1. Określa się następujące stawki podatku od nieruchomości obowiązujące na terenie Gminy Miasto Tomaszów Mazowiecki:
1) od gruntów:
a) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób sklasyfikowania w ewidencji gruntów i budynków - 1,16 zł od 1 m2 powierzchni,
b) pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych - 5,14 zł od 1 ha powierzchni,
c) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 0,46 zł od 1 m2 powierzchni,
d) niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji, o których mowa w ustawie z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 485) i położonych na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy, jeżeli od dnia wejścia w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres 4 lat, a w tym czasie nie zakończono budowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego - 3,21 zł od 1 m2 powierzchni.
2) od budynków lub ich części:
a) mieszkalnych - 0,82 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
b) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej - 28,78 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
c) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym - 9,64 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
d) związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń - 5,87 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
e) od pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 5,95 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, z wyjątkiem:
- garaży, dla których stawka wynosi - 7,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
- budynków letniskowych, dla których stawka wynosi - 8,20 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.
3) od budowli 2% ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 3-7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1452, poz. 1512).
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Tomaszowa Mazowieckiego.
§ 3. Traci moc Uchwała Nr LI/379/2021 Rady Miejskiej Tomaszowa Mazowieckiego z dnia 25 listopada 2021 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego poz. 5979).
§ 4. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia
Napisz komentarz
Komentarze