Pierwszym punktem obrad miało być podjęcie uchwały w sprawie przejęcia należącej do powiatu ulicy E. Orzeszkowej oraz fragmentu ulicy Legionów w Tomaszowie Mazowieckim i zaliczenia jej do kategorii dróg gminnych. Przejęcie ma umożliwić przebudowę ulicy przez Miasto i stanowi część polityki zmierzającej do maksymalnego ujednolicenia zarządców dróg w granicach administracyjnych Tomaszowa Mazowieckiego. Niestety reforma samorządowa doprowadziła do sytuacji, gdzie w miastach występuje równolegle kilku zarządców, co powoduje problemy z remontami i bieżącym utrzymaniem. Przypomnijmy, że aby było możliwe przejęcie drogi przez miasto, niezbędna jest opinia zarządu województwa łódzkiego oraz podobna uchwała właściciela, czyli w tym przypadku samorządu powiatowego. Spośród obecnych na sesji radnych Paweł Łuczak i Tomasz Zdonek doszli do wniosku, że miastu ulic przekazywać nie należy, co jest równoznaczne z brakiem możliwości przeprowadzenia przebudowy w najbliższym czasie. Tymczasem Prezydent Miasta deklaruje, że jego celem jest właśnie remont tej i kolejnych tzw. "wlotówek" do miasta w możliwie najszybszym czasie przy użyciu pieniędzy pochodzących z rządowych programów pomocowych. Ostatecznie punkt z porządku obrad zdjęto. Powodem były problemy ze zwołaniem sesji w Powiecie. Dzięki Staroście i radnym powiatowym, radni miejscy będą mieli w tym tygodniu zwołaną kolejną sesję nadzwyczajną. Szerzej na ten temat w linku poniżej.
W ten sposób radni na początek zajęli się zmianami w "Budżecie Miasta Tomaszowa Mazowieckiego na rok 2023". Propozycje przedstawiła Skarbnik Elżbieta Dratwa. Cezary Krawczyk skierował wniosek dotyczący dotacji do spółek miejskich. Zwrócił uwagę na 2 miliony złotych na pokrycie strat dla spółki Tomaszowskie Centrum Sportu , ponad miliona złotych na podwyższenie kapitału MZK oraz dla spółki ZGWiK na kontynuowanie odwiertu przy ulicy Milenijnej. Radny podkreślał, że kwoty wydatkowane na miejskie spółki prawa handlowego budzą zazwyczaj kontrowersje i komentarze. Jego zdaniem tego rodzaju wydatki nie powinny być przyjmowane w formule sesji nadzwyczajnych. W jego ocenie nie powinno łączyć się też tego typu zmian budżetowych z innymi zmianami, kiedy nie ma możliwości odrzucenia tylko części zmian w zakresie miejskich wydatków. Krawczyk mówił też o niedoszacowaniu wydatków oświatowych. Pytał o całościowe wydatki na oświatę i ile w nich stanowi subwencja oświatowa.
Na wątpliwości radnego odpowiadał Robert Urbański, audytor miasta. Wyjaśniał konieczność zwołania sesji w trybie nadzwyczajnym związaną z potrzebą pokrycia wydatków związanych z inwestycjami i pokrycie, wydatków bieżących w tym energii elektrycznej. MZK musi natomiast otrzymać rekompensatę za realizowane bezpłatne przewozy mieszkańców.
Elżbieta Dratwa natomiast odpowiedziała na pytania dotyczące poziomu kosztów związanych z utrzymaniem oświaty publicznej i niepublicznej w mieście. Wynoszą one według aktualnego planu na ten rok 108 milionów złotych. Wielkość subwencji to zaledwie 59 milionów. Oznacza to, że miasto dopłaca do systemu oświatowego 50 milionów złotych. Warto na te kwoty zwrócić uwagę, szczególnie w kontekście kryzysu demograficznego. Od kilku lat na naszym portalu wskazujemy, że bez zmian systemowych w finansowaniu z budżetu krajowego, koniecznym będzie zlikwidowanie 2 szkolnych placówek Na problemy demograficzne nakładają się też braki kadrowe.
Uchwałę ostatecznie przyjęto, a w konsekwencji także zmiany w "Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Tomaszowa Mazowieckiego na lata 2023 - 2040”.
Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego uczniów objętych wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat, w publicznych przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, prowadzonych przez Gminę - Miasto Tomaszów Mazowiecki nie wzbudziła już większych emocji. Uchwałę podejmowano po raz kolejny. Tym razem konieczność podjęcia wynika z faktu, że Wojewoda Łódzki wszczął postępowanie kontroli legalności tego aktu prawnego . Wątpliwości budził zapis dotyczący daty jego wejścia w życie.
W kolejny punkcie postanowiono, że miasto przystąpi do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu położonego pomiędzy ulicami: Św. Antoniego, Prez. I. Mościckiego, Nowowiejską i rzeką Wolbórką.
Obszar wskazany do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest częściowo objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W ostatnim czasie do Prezydenta Miasta Tomaszowa Mazowieckiego wpłynął wniosek Łódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru stanowiącego bezpośrednie otoczenie zabytkowego parku przypałacowego, wpisanego do rejestru zabytków nieruchomych, obecnie parku „Solidarności”. Konserwator Zabytków, po przeprowadzeniu wizji w terenie stwierdził konieczność ustanowienia nowej formy ochrony zabytków, w postaci ustaleń zapisów planu miejscowego, w tym utworzenia strefy ścisłej ochrony konserwatorskiej oraz strefy ochrony ekspozycji na zabytkowy park w celu zapewnienia odpowiedniej ekspozycji zabytkowego obszaru.
Propozycja podjęcia przedmiotowej uchwały poprzedzona została przeprowadzeniem analizy dotyczącej zasadności przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz stopnia zgodności przewidywanych rozwiązań planu z ustaleniami Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Tomaszowa Mazowieckiego
Napisz komentarz
Komentarze