Według najnowszego raportu PolCard from Fiserv "Preferencje płatnicze Polaków 2024", wynika, że ponad 38 proc. Polaków rozlicza się bezgotówkowo zawsze, kiedy ma taką możliwość. Blisko 75 proc. regularnie płaci kartą, telefonem bądź zegarkiem.
"Polacy coraz chętniej korzystają z płatności bezgotówkowych. W tegorocznym badaniu zanotowaliśmy wzrost o prawie 5 pkt proc. w porównaniu do 2022 roku" - wskazał prezes Fiserv Polska Krzysztof Polończyk. Dodał, że blisko 23 proc. robi to kilka razy w tygodniu, a prawie 14 proc. raz w tygodniu.
"Podobnie jak w poprzedniej edycji badania najrzadziej bezgotówkowo płacą osoby najstarsze. Warto jednak zaznaczyć, że 44 proc. respondentów powyżej 70 lat rozlicza się regularnie bezgotówkowo i jest to wzrost o 4 pkt proc. w porównaniu do poprzedniej edycji badania" – dodał.
Z badania wynika, że im większa miejscowość tym rzadziej używana jest gotówka.
"84 proc. mieszańców miast powyżej 250 tys. docenia transakcje kartą telefonem bądź zegarkiem i regularnie z nich korzysta" - podkreślono. Jak dodano, w przypadku wsi 67 proc. korzysta z takich płatności - to wzrost o 7 pkt proc. w porównaniu z rokiem 2022.
"86 proc. osób, które ukończyły studia wyższe preferuje płatności bezgotówkowe. W ten sposób rozlicza się również 77 proc. badanych z wykształceniem średnim i policealnym oraz ponad połowa - 53 proc. respondentów posiadających wykształcenie podstawowe" - zauważa Polończyk.
Najczęściej bez użycia gotówki rozliczają się osoby zarabiające między 4000 a 4999 zł netto, najrzadziej osoby, których dochód wynosi do 2000 zł netto.
Jak wynika z badania, prawie 18 proc. osób nie płaci bezgotówkowo bądź robi to bardzo rzadko (raz w miesiącu bądź rzadziej). Prawie 59 proc. respondentów w tej grupie twierdzi, że płaci gotówką z przyzwyczajenia. Z kolei 47,5 proc. z nich uważa, że dzięki gotówce łatwiej kontroluje swoje wydatki, a 39 proc. nie lubi płacić bezgotówkowo.
"56 proc. młodych osób w wieku 18-29 lat, które nigdy nie używają płatności bezgotówkowych bądź robią to bardzo rzadko odpowiedziało, że powodem tego jest to, że nie mają takiej możliwości w miejscach, gdzie robią zakupy" - podano.
Badanie zrealizowano przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2024 r. na zlecenie Fiserv Polska, właściciela marki PolCard from Fiserv, metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI)na próbie 1000 osób. (PAP)
Napisz komentarz
Komentarze