Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 13 lutego 2025 17:20
Reklama
Reklama

Badanie: ponad połowa Polaków kłóci się w domu o sprawy finansowe

O kwestie finansowe z domownikami kłóci się 55 proc. Polaków, w tym 12 proc. bardzo często lub często; co trzeci nie doświadcza takich sporów - wynika z badania BIG InfoMonitor. Finanse są jedną z najczęstszych przyczyn konfliktów czy kłótni w związkach - dodano.

"Trudności związane z zarządzaniem finansami są przyczyną około 6 proc. rozwodów" - poinformowali autorzy badania. Powołując się na dane Głównego Urzędu Statystycznego przekazali, że w pierwszej połowie 2024 r. zawarto w Polsce prawie 49 tys. małżeństw. "W tym samym okresie złożono blisko 40 tysięcy pozwów rozwodowych, a rozwiodło się około 29 tysięcy par" - zauważyli.

Zgodnie z wynikami badania, 68 proc. respondentów żyje w związkach, a 26 proc. ma niepełnoletnie dzieci na utrzymaniu. Na częste lub bardzo częste spory w kwestiach finansowych z domownikami wskazuje 12 proc. Polaków, a rzadkie i bardzo rzadkie - 43 proc. Brak takich konfliktów deklaruje co trzeci badany. "To wynik wyraźnie lepszy niż w poprzednich latach – wzrost o 5 p.p. względem 2022 roku i o 8 p.p. w porównaniu do 2021 roku" - zaznaczyli autorzy badania.

Najczęstszą przyczyną finansowych sporów w polskich domach jest inflacja i rosnące koszty życia – wskazało je 45 proc. osób, które doświadczają konfliktów finansowych - podał BIG InfoMonitor. W dalszej kolejności badani wymieniali brak oszczędności (20 proc.) i zbyt niskie łączne zarobki (17 proc.). Podobny odsetek badanych (16 proc.) stwierdził, że rozrzutność partnera lub partnerki prowadzi do konfliktu. "W tym przypadku płeć nie odgrywa istotnej roli – zarówno kobiety, jak i mężczyźni równie często oskarżają swoją drugą połówkę o nieodpowiedzialne podejście do zarządzania domowym budżetem" - dodała firma.

Blisko co piąty uczestnik badania będący w związku (19 proc.) uważa, że wspólne konto bankowe i budżet to podstawa udanej relacji.

Cytowany w badaniu dr hab. Waldemar Rogowski, prof. SGH i główny analityk BIG InfoMonitor zwrócił uwagę, że niektórzy uważają wspólne konto jako wyraz zaufania, a inni - jako potencjalne źródło konfliktu. "Kluczowe jest znalezienie rozwiązania, które odpowiada obu stronom i zapewnia im poczucie bezpieczeństwa finansowego" - stwierdził. Jego zdaniem istotne jest omówienie wzajemnych oczekiwań i ustalenie jasnych zasad wydawania pieniędzy. "Kluczowa jest szczera rozmowa, która pozwala uniknąć nieporozumień i buduje wzajemne zaufanie" - podkreślił Rogowski.

Konflikty finansowe pojawiają się najczęściej wśród osób w wieku 25-34 lat. W tej grupie 29 proc. badanych przyznało, że odczuwa dyskomfort, gdy partner zarabia więcej, a połowie nierówności w poziomie dochodów są obojętne. "Im dłużej trwa związek, tym większa skłonność do akceptowania różnic finansowych" – poinformowali autorzy badania. W grupie osób powyżej 45. roku życia "większość par deklaruje, że nie przejmuje się różnicami w zarobkach".

Osoby, którym na co dzień wystarcza jedynie na podstawowe potrzeby, znacznie częściej doświadczają konfliktów finansowych (ponad 60 proc.), natomiast wśród osób zamożnych "temat pieniędzy w związku pojawia się zdecydowanie rzadziej" - podano. "Wielkość miejsca zamieszkania również wpływa na podejście do finansów w związku" - zauważyli autorzy badania. Problem ten częściej dotyka mieszkańców dużych miast. W ocenie autorów może to wynikać "z wyższych kosztów życia w metropoliach, które zmuszają pary do większej dyscypliny finansowej".

Natomiast we wsiach i mniejszych miastach dominuje większa akceptacja dla nierówności w dochodach między partnerami. "W tych rejonach częściej spotyka się tradycyjny model finansów, gdzie jedna osoba – zazwyczaj mężczyzna – zarabia więcej i odpowiada za utrzymanie rodziny" - stwierdzono.

Badanie "Spory o finanse w związkach" przeprowadzono metodą CAWI przez Quality Watch na zlecenie BIG InfoMonitor w styczniu br. na próbie 1068 Polaków.

W skład Grupy BIK wchodzą: Biuro Informacji Kredytowej S.A. i Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A. oraz Digital Fingerprints S.A. (PAP)


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Opinie

Ekspert: po pandemii więcej dzieci ma problem z otyłością

Po pandemii koronawirusa więcej dzieci ma problem z otyłością, konieczna jest edukacja w domu i szkole, są opracowane wytyczne dla lekarzy, które są omawiane z Ministerstwem Zdrowia - poinformowała w czwartek w Białymstoku prof. Lucyna Ostrowska, prezes Polskiego Towarzystwa Leczenia Otyłości (PTLO).Data dodania artykułu: 13.02.2025 17:13
Ekspert: po pandemii więcej dzieci ma problem z otyłością

Klimczak: rozmawiamy o kolei dużych prędkości do Berlina i Pragi

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zadeklarował w czwartek, że Polska popiera pomysł Komisji Europejskiej połączenia stolic państw europejskich koleją dużych prędkości. Dodał, że z ministrami z Niemiec i Czech trwają rozmowy dotyczące szybkiej kolei z Warszawy do Berlina i Pragi.Data dodania artykułu: 13.02.2025 16:58
Klimczak: rozmawiamy o kolei dużych prędkości do Berlina i Pragi

Startuje kolejna odsłona Akademii e-marketingu, która od 13 lat z sukcesem edukuje i inspiruje małych i średnich przedsiębiorców do rozwoju własnych biznesów

Już 5 marca br. w Gdańsku rozpocznie się już 13. odsłona Akademii e-marketingu, cyklu darmowych szkoleń i warsztatów dla przedsiębiorców z sektora MŚP, które są poświęcone budowaniu strategii promocji firmy w Internecie. Tym razem w 2025 roku organizatorzy zaplanowali 15 spotkań w największych miastach w Polsce. Uczestnicy podczas spotkań z ekspertami będą mogli zdobyć lub poszerzyć swoją wiedzę z zakresu marketingu online, np. tworzenia strony WWW, działań SEO czy wykorzystania różnych narzędzi służących do promocji biznesu online.Data dodania artykułu: 13.02.2025 16:46
Startuje kolejna odsłona Akademii e-marketingu, która od 13 lat z sukcesem edukuje i inspiruje małych i średnich przedsiębiorców do rozwoju własnych biznesów
ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.
ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.
Reklama
Reklama
Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem

Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem

Skarpetki nieuciskające DEOMED Cotton Silver to komfortowe skarpetki zdrowotne wykonane z naturalnej przędzy bawełnianej z dodatkiem jonów srebra. Skarpety ze srebrem Deomed Cotton Silver mogą dzięki temu służyć jako naturalne wsparcie w profilaktyce i leczeniu różnych schorzeń stóp i nóg!DEOMED Cotton Silver to skarpety bezuciskowe, które posiadają duży udział naturalnych włókien bawełnianych najwyższej jakości. Są dzięki temu bardzo miękkie, przyjemne w dotyku i przewiewne.Skarpetki nieuciskające posiadają także dodatek specjalnych włókien PROLEN®Siltex z jonami srebra. Dzięki temu skarpetki Cotton Silver posiadają właściwości antybakteryjne oraz antygrzybicze. Skarpetki ze srebrem redukują nieprzyjemne zapachy – można korzystać z nich komfortowo przez cały dzień.Ze względu na specjalną konstrukcję oraz dodatek elastycznych włókien są to również skarpetki bezuciskowe i bezszwowe. Dobrze przylegają do nóg, ale nie powodują nadmiernego nacisku oraz otarć. Dzięki temu te skarpety nieuciskające rekomendowane są dla osób chorych na cukrzycę, jako profilaktyka stopy cukrzycowej. Nie zaburzają przepływu krwi, dlatego też zapewniają pełen komfort przy problemach z krążeniem w nogach oraz przy opuchnięciu stóp i nóg.Skarpetki DEOMED Cotton Silver są dostępne w wielu kolorach oraz rozmiarach do wyboru.Dzięki swoim właściwościom bawełniane skarpetki DEOMED Cotton Silver z dodatkiem jonów srebra to doskonały wybór dla wielu osób, dla których liczy się zdrowie i maksymalny komfort na co dzień.Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów Honorujemy Tomaszowską Kartę Seniora 
Reklama
Nie dacie tu, to wezmę tam. Czy oświata sfinansuje kaprysy starosty?

Nie dacie tu, to wezmę tam. Czy oświata sfinansuje kaprysy starosty?

Uchwalając budżet na 2025 roku radni przyjęli między innymi wniosek o zdjęcie kwoty 200 tysięcy złotych, jakie przeznaczone były na promocję. Celem było ograniczenie marnotrawienia publicznych pieniędzy na finansowanie relacji z mnogich konferencji prasowych, służących promocji Mariusza Węgrzynowskiego i zapraszanych przez niego polityków Prawa i Sprawiedliwości. Zostawiono kwotę, pozwalającą zabezpieczyć środki na bieżące wydatki promocyjne. Nikt nie miał wątpliwości, że Starosta szybko zacznie szukać pieniędzy, by kupować sobie przychylność, głównie emitowanej w kablówce telewizji. Jak się dowiadujemy ma ona nadal być ona finansowana z budżetu promocji. Najnowsze informacje, jakie przekazują nam między innymi dyrektorzy podległych powiatowi szkół, mówią, że kolejnym sposobem na podsypanie pieniędzy jest zlecenie promocji placówek oświatowych. Problem jednak w tym, że odbiorca wspomnianej telewizji, to głównie emeryt i jest ona pozbawiona innych kanałów dystrybucyjnych. Wcześniej zawierane umowy były równie bezmyślnie podpisywane przez Starostę. Nie weryfikowano zasięgów, oglądalności, liczby użytkowników. Wydawano publiczne pieniądze w sposób skrajnie niefrasobliwy. Zabieranie środków na oświatę, kiedy tnie się w niej wiele innych wydatków, a papier do ksero musza zapewniać rodzice, ma też swój wymiar etyczny. Wspomniana telewizja otrzymała w ubiegłej kadencji Mariusza Węgrzynowskiego z różnych powiatowych źródeł otrzymała kilkaset tysięcy złotych
To już nie karuzela, to prawdziwy roller coaster. Pacjenci poza wagonikami

To już nie karuzela, to prawdziwy roller coaster. Pacjenci poza wagonikami

Kiedy Starosta Mariusz Węgrzynowski powoływał nowych dyrektorów w Tomaszowskim Centrum Zdrowia ostrzegaliśmy, że szpital w krótkim czasie stanie się przechowalnią dla partyjnych działaczy PiS z całego regionu. Mamy kolejne powołania i kolejnych polityków na najważniejszych stołkach.
Reklama

Wasze komentarze

Reklama
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklamawłączenie społeczne
Reklama
Reklamawłączenie społeczne
Reklama
Reklama