Poprowadzili je przedstawiciele Stowarzyszenia Fascynatów Matematyki działającego przy Wydziale Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Łódzkiego, któremu przewodniczą: dr hab. Antoni Pierzchalski, prof. nadzw. Uniwersytetu Łódzkiego oraz dr. Renata Wiertelak.
Myślą przewodnią zajęć dla klas czwartych była tabliczka mnożenia. Różnorodność form wykorzystanych do przedstawienia i utrwalenia tego zagadnienia bardzo zafascynowała dzieci. Przechodziły przez kolejne stanowiska: od skakania na skakance do malowania, a wszystko zostało powiązane z mnożeniem. W rywalizacji został wyłoniony mistrz tabliczki mnożenia - Filip Palimąka z kl. IVa.
Klasy piąte i szóste zajmowały się szyfrowaniem. Po krótkim omówieniu metody szyfrowania liter przez prowadzącego, uczniowie musieli złamać kod kłódki, aby dostać się do wnętrza pudełka. Tam czekały kolejne zadania i kolejne łamanie kodów. Wszyscy dobrze się bawili i znakomicie rozszyfrowali łamigłówki. Nagrodą był słodki upominek.
Na gimnazjalistów czekały bardziej ambitne zagadnienia. Uczniowie zajmowali się grafami. Poznali podstawowe treści dotyczące tego zagadnienia, a następnie zajęli się jakże ważną tematyką mostów królewieckich. Problem, nad którym rzekomo głowili się mieszkańcy Królewca, a który rozwiązał w XVIII wieku Leonhard Euler bardzo wciągnął gimnazjalistów.
To były bardzo udane zajęcia, czas twórczy a przede wszystkim wnoszący powiew świeżości w jakże trudną dziedzinę jaką jest matematyka. Oby to była iskra nadziei padająca na stwierdzenie, że matematyka da się lubić.
Napisz komentarz
Komentarze