1. Kiedy dokładnie przygotowano projekt budowlany dotyczący przebudowy w/w drogi?
Umowę na wykonanie dokumentacji projektowej zawarto w dniu 17.07.2009 r.
Odbiór dokumentacji nastąpił w grudniu 2011 r.
2. Czy jego kształt konsultowano z lokalnymi samorządami w tym Powiatem Tomaszowskim oraz Miastem Tomaszów Mazowiecki?
Na etapie opracowywania dokumentacji projektowej organizowanie były rady techniczne, na które zapraszani byli przedstawiciele Miasta Tomaszowa Maz. i powiatu tomaszowskiego, na których projektant przedstawiał rozwiązania projektowe. Uczestnicy RT mogli wnosić uwagi do zaproponowanych rozwiązań projektowych, które były analizowane pod kątem możliwości ich wprowadzenia.
3. Jeśli takie konsultacje przeprowadzono, to kiedy dokładnie się one odbyły?
Rady odbywały się w 2010 roku: 8 stycznia , 7 maja. W późniejszym czasie również konsultowaliśmy się władzami lokalnymi przy przygotowaniu tej inwestycji. W 2013 roku przekazano pełną dokumentacje do miasta Tomaszów. Ponadto przed wystąpieniem o decyzję ZRID, ZDW w Łodzi wystąpił (luty 2014 r.) do Prezydenta Miasta Tomaszów Maz. i Starosty Powiatu Tomaszowskiego z wnioskiem o wyrażenie opinii dla ww. przedsięwzięcia. Załącznikiem do powyższego wniosku była mapa z przebiegiem drogi, przedstawiająca rozwiązania projektowe zagospodarowania pasa drogowego. Strony nie wniosły uwag.
4. Jakie zastrzeżenia i wnioski do projektu zgłaszały w/w samorządy?
Starostwo Powiatowe nie wnosiło uwag do rozwiązań projektowych. Urząd Miasta wnosił uwagi w zakresie rozbudowy skrzyżowań, zwłaszcza wprowadzenia do dokumentacji projektowej rozbudowy DW 713 budowy ronda na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej i ul. Chopina/Zawadzkiej wg projektu opracowanego na zlecenie Miasta Tomaszowa Maz.
komentarz Marcina Witko - Prezydenta Tomaszowa Mazowieckiego
Wszyscy doskonale wiemy jak ważna jest to inwestycja dla Tomaszowa Mazowieckiego. Nasz wpływ na kwestie dotyczące projektu, po objęciu przeze mnie urzędu był kosmetyczny. Udało nam się wynegocjować np. użycie lepszych materiałów na odcinku przy. pl. Kościuszki (różnicę w cenie pokryje Urząd Miasta), czyniłem również starania by jak najszybciej ta inwestycja ruszyła.
Burzenie wcześniej przyjętego projektu, mogło opóźnić modernizację na kolejne lata lub nawet całkowicie ją zablokować. Myślę, że wiele samorządów cieszyłoby się gdyby te dziesiątki milionów trafiły do nich. Dlatego pragnę raz jeszcze podziękować wszystkim tym, którzy przyczynili się do tego, że ta inwestycja w ogóle się toczy, przede wszystkim ZDW, całemu zarządowi województwa z marszałkiem Witoldem Stępniem na czele oraz radnym wojewódzkim, którzy wsparli idee szybkiego rozpoczęcia tej inwestycji.
W trakcie prac pojawiały się niestety problemy, choćby kolizja z infrastrukturą techniczną zakładów TOMTEX, sieciami PGE w obrębie ul. Mościckiego, św. Antoniego, wyłączeniami sieci PGE, co opóźniło rozpoczęcie prac na ul. Warszawskiej. Staraliśmy się te problemy wspólnie rozwiązywać. Teraz prowadzimy intensywne prace nad II etapem inwestycji. Zwracam się tym samym do mieszkańców z prośbą o przekazywanie swoich uwag dot. projektu, jeżeli takie mają. Teraz jest jeszcze czas na ich wprowadzenie, tak by uniknąć problemów w przyszłości. Podjęliśmy już rozmowy dotyczące przebudowy skrzyżowania Nowowiejska/Mościckiego/Mireckiego, a także Szczęśliwa/Mościckiego oraz Wąwalska/Opoczyńska/Gminna.
Rozumiemy argumenty wszystkich stron, zarówno kierowców, którzy chcą bezpiecznej drogi jak i przedsiębiorców, którzy prowadzą przy ul. Warszawskiej działalność gospodarczą. Zapewniam wszystkich, że chcemy te problemy rozwiązać. Pewne kroki już zostały podjęte, ale jeszcze za wcześnie by mówić o szczegółach.
5. Czy ZDW przygotował harmonogram czasowy prowadzonej inwestycji obejmujący jej poszczególne etapy?
Zgodnie z umową i SIWZ Wykonawca przedkłada szczegółowy harmonogram robót.
6. Jeśli taki harmonogram istniał, prosiłbym o jego przesłanie i informację czy ulegał on modyfikacji?
Szczegółowy harmonogram rzeczowo-finansowy robót ulegał i ulega modyfikacji - Wykonawca zobowiązany jest do jego korekty zgodnie z warunkami umowy. Na dzień dzisiejszy nie ma żadnego zagrożenia wykonania robót zgodnie z umową. Sam harmonogram jest możliwy do wglądu na miejscu, w siedzibie ZDW.
[reklama2]
7. Czy harmonogram ten /i jego ewentualne zmiany/ uzgodniono z władzami miasta?
Harmonogram to rozkład czynności w planie - wskazuje kolejność i zakres czynności oraz zależności między nimi. Zgodnie z warunkami umowy Zamawiający zatwierdza szczegółowy harmonogram rzeczowo-finansowy. Umowa nie przewiduje konieczności uzgadniania go z władzami miasta, ponieważ to zarządca drogi (ZDW w Łodzi) jest inwestorem tego zadania. Kwestie przygotowania do inwestycji były jednak przedmiotem rozmów z samorządem lokalnym. Osobną sprawą jest projekt organizacji ruchu, który uwzględnia etapowanie robót i on przy jakichkolwiek zmianach jest uzgadniany z jednostkami samorządu terytorialnego zgodnie z wymaganiami. Odbiór TOR odbywa się po powiadomieniu jednostek samorządowych, policji i pozostałych służb.
8. Czy projekt wykonywano w systemie “projektuj i buduj”?
Roboty budowlane są prowadzone w systemie "Buduj"
9. Co było powodem, że przy głównym ciągu komunikacyjnym w mieście nie zaprojektowano ścieżek rowerowych?
Inwestycja nie obejmuje swoim zakresem budowy ścieżek rowerowych z uwagi na niedostateczną szerokość pasa drogowego, a co za tym idzie brak miejsca na zmieszczenie oprócz chodników ścieżki rowerowej. Dla realizacji rozbudowy drogi wojewódzkiej Nr 713 konieczne było uzyskanie zezwolenia na odstępstwo od przepisów rozporządzenia w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie m.in. w zakresie dotyczącym szerokości pasa drogowego (wynoszącej mniej niż normatywne dla drogi klasy Z 20 metrów) oraz stosowania narożnych ścięć linii rozgraniczających pasa drogowego drogi klasy Z na skrzyżowaniach z drogami innych klas. Z uwagi na niedostateczną szerokość pasa drogowego oraz brak wystarczającej ilości miejsca w obszarze skrzyżowań budowa ścieżek rowerowych była niemożliwa, bowiem mogłyby one powstać wyłącznie fragmentarycznie, z brakiem możliwości zapewnienia zgodnych z przepisami przejazdów rowerowych w obrębie skrzyżowań. Taki układ tworzyłby rozwiązanie dysfunkcjonalne, zmuszające rowerzystów albo do częstej zmiany toru jazdy poprzez przejeżdżanie pomiędzy ścieżką rowerową a jezdnią, albo do przeprowadzania rowerów przez przejścia dla pieszych w obrębie skrzyżowań.
10. Na kiedy zaplanowano koniec inwestycji
30.09.2017
11. Poprosimy też o informacje na temat kosztów budowy
Wartość umowy na same roboty budowlane wynosi obecnie 20.143.382,44 zł brutto
Odpowiedzi portalowi udzielał
Marcin Nowicki
Kierownik
Zespołu ds. Informacyjnych
Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi
Napisz komentarz
Komentarze