Gości powitała dyrektor Ośrodka Anetta Klimczak przedstawiając cel spotkania oraz omawiając przepisy prawa oświatowego nakładające na dyrektorów szkół nowe obowiązki w kształceniu uczniów niepełnosprawnych intelektualnie.
W dalszej części spotkania prezentację multimedialną na temat pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie i autyzmem zaprezentowała kierownik ds. wychowawczych Ewa Kotela. Omówiła również ofertę edukacyjną, specyfikę pracy w szkolnictwie specjalnym i bazę placówki
Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Marcin Małek zabrał głos na temat form kształcenia dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Dyrektor zwrócił uwagę, że dla dobra dziecka wskazane jest kształcenie go w placówce specjalistycznej, dostosowanej do indywidualnych możliwości i potrzeb ucznia.
W dyskusji głos zabrały obecne panie dyrektorki szkół, które przybliżyły problematykę kształcenia uczniów niepełnosprawnych w kierowanych przez siebie placówkach.
Podsumowując dyskusję zebrani zadeklarowali chęć współpracy w celu zapewnienia jak najbardziej efektywnej formy kształcenia dzieci niepełnosprawnych w naszym mieście.
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Marii Grzegorzewskiej jest jedną z najstarszych placówek dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w Polsce. Kształci dzieci na poziomie szkoły podstawowej, gimnazjum, ZSZ i szkoły przysposabiającej do pracy.
Od trzech lat edukuje dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera również w normie intelektualnej. Dzieci zamiejscowe znajdują opiekę w grupach wychowawczych
Uwzględniając nowoczesne metody dydaktyki Ośrodek zapewnia wszechstronny rozwój i opiekę uczniom niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym. Kształceniem objęci są uczniowie w wieku od 7. do 24. roku życia.
Każde dziecko ma opracowany indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny i na co dzień korzysta z pomocy specjalistów oraz opieki pedagoga i psychologa szkolnego
Podstawą kształcenia w placówce jest rewalidacja, czyli bazowanie na mocnych stronach dziecka, maksymalne usprawnianie funkcji najmniej uszkodzonych, optymalne korygowanie funkcji zaburzonych i stymulowanie rozwoju. Celem nadrzędnym rewalidacji jest przystosowanie dziecka do jak najlepszego funkcjonowania w społeczeństwie
Proces rewalidacji przebiega prawidłowo i przynosi oczekiwane rezultaty dzięki małej liczbie uczniów w oddziale (liczba uczniów dla dzieci niepełnosprawnych w stopniu lekkim wynosi od 10 – 16, dla dzieci w stopniu umiarkowanym od 6 – 8, a dla dzieci autystycznych od 2 – 4).
Każdy uczeń uczestniczy w dodatkowych zajęciach specjalistycznych takich jak: logopedia, gimnastyka korekcyjna, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapia autyzmu, terapia behawioralna, integracja sensoryczna, arteterapia, socjoterapia i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.
W Zasadniczej Szkole Zawodowej młodzież kształci się w następujących zawodach: kucharz, stolarz, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie oraz krawiec. Realizacja zajęć praktycznej nauki zawodu odbywa się w pracowniach technologicznych.
Ośrodek dysponuje nowocześnie wyposażonymi salami lekcyjnymi, pracowniami logopedycznymi i komputerowymi, salą polisensorycznego doznawania świata, salą integracji sensorycznej, do zajęć gimnastyki korekcyjnej, salą gimnastyczną ze ścianką wspinaczkową, siłownią i 2 stołówkami. W grupach wychowawczych wychowankowie mają do swojej dyspozycji 3-osobowe pokoje, świetlice dla każdej grupy i zaplecze sanitarne.
W Ośrodku każde dziecko jest bezpieczne, lubiane i doceniane. To my dostosowujemy się do jego potrzeb, możliwości i oczekiwań.
Napisz komentarz
Komentarze