Wejście w życie nowego prawa energetycznego, według szacunku parlamentarzystów, pozwoli zaoszczędzić gminom ok. 100 mln zł rocznie. Projekt przewiduje podział finansowania uwzględniający kryterium potrzeb mieszkańców danej miejscowości. W przypadku dróg publicznych wyodrębniono autostrady, drogi ekspresowe (wszystkie) oraz drogi krajowe (odcinki poza terenem zabudowy), które ze względu na ich przeznaczenie i warunki techniczne służą zaspokajaniu potrzeb ponadlokalnych.
Planowanie i finansowanie oświetlenia na autostradach, drogach ekspresowych (wszystkich) oraz innych drogach krajowych (odcinki poza terenem zabudowy) należeć ma wyłącznie do zarządcy drogi. Projekt nowej ustawy stanowi więc odpowiedź na postulaty zgłaszane przez gminy, które twierdzą, że drogi mające charakter ponadlokalny w ograniczony sposób służą lokalnej społeczności .
Gminy będą miały obowiązek finansowania oświetlenia dróg krajowych tylko wówczas, gdy będzie to wpływać na poziom bezpieczeństwa przede wszystkim ruchu lokalnego (samochodowego, rowerowego i pieszego).
Jest to logiczne o tyle, że istnieje pewna liczba dróg krajowych o niższych klasach technicznych, przebiegających przez teren zabudowy, które stanowią zazwyczaj na tych odcinkach ulice i których oświetlenie w sposób nie budzący najmniejszych wątpliwości, służy potrzebom mieszkańców gminy.
To samo dotyczy części dróg krajowych poza terenem zabudowy przeznaczonych do ruchu pieszych lub rowerów (np. chodniki, ścieżki rowerowe itp.) wymagających odrębnego oświetlenia. Ruch tgo rodzaju ma przede wszystkim charakter lokalny.
Na początku stycznia miało miejsce spotkanie samorządowców z miast i gmin popłożonych przy drogach ekspresowych numer 8, 12 i 14. Uczestniczył w nim również prezydent Marcin Witko, który krytykował fakt nakładania na samorządy nowych zadań bez wskazanie środków na ich finansowanie.
Napisz komentarz
Komentarze