Z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca Teatr Muzyczny w Łodzi zaprasza 24 kwietnia o godz. 18.30 na wieczór baletowy zatytułowany „Taneczne zderzenia”. Część pierwsza to benefis Roberta Sarneckiego, wspaniałego tancerza, od wielu lat występującego na scenie Teatru Muzycznego. Robertowi Sarneckiemu będzie towarzyszyć zespół baletowy teatru.
Drugą część wieczoru wypełni Premiera baletowej adaptacji arcydzieła światowej literatury – „Kobiety z wydm” noblisty Kobo Abe. Opowieści o człowieku uwięzionym wśród piaszczystych wydm, zniewolonym i uzależnionym od przedmiotów i ludzi, uznana za przejmujące studium psychologiczne współczesnego człowieka, zostanie przeniesiona na scenę teatru tańca.
Kobieta z wydm japońskiego pisarza Kōbō Abe – opowieść o człowieku uwięzionym wśród wydm, zniewolonym i uzależnionym od przedmiotów i ludzi – to arcydzieło światowej literatury, epopeja grozy ukrytej wśród nadmorskich piasków. Abe buduje metaforę naszego życia, zależnego od mnóstwa ograniczających nas czynników.
Bohater – nauczyciel wyrwany z wielkomiejskiej egzystencji – w poszukiwaniu owadów dociera do małej wioski nad morzem i na nocleg zatrzymuje się u samotnej kobiety, w domu znajdującym się w głębokiej jamie w piasku. Następnego dnia odkrywa, że drabina, po której zszedł, zniknęła, a on sam nie potrafi się wydostać. Okazuje się, że mieszkańcy wsi utrzymują się ze sprzedaży wydobywanego piasku, a entomolog stał się ich więźniem.
Nadając wszechobecnemu piachowi symboliczny wymiar, autor powieści próbuje zmierzyć się z czysto ludzką potrzebą nadania sensu egzystencji. Czy walka z piaskiem do czegoś prowadzi?
Jak wielka jest ludzka niedoskonałość? Czy należy poddawać się bezwolnie losowi? Te pytania zadaje sobie miotający się u boku obcej, a z czasem coraz mu bliższej kobiety, schwytany w pułapkę mężczyzna. Te pytania zadaje też choreograf i reżyser Artur Żymełka, przenosząc akcję powieści na deski sceniczne. Układy choreograficzne inspirowane są rodzajem ekspresji, stosowanym w japońskim teatrze i filmie, a także ruchem wywodzącym się ze wschodnich sztuk walki.
Muzyka – kolaż utworów Jana Garbarka, Takehiko Abe, Togi Hideki, Yamato, Filipa Appla, Brunona Coulais, Emilia Kauderera i Tony`ego Gatlifa (nagranie odtworzone w systemie surround) – otacza widza ze wszystkich stron, budując mroczny nastrój i potęgując emocje. Twórca spektaklu (także autor opracowania muzycznego, reżyser światła i współautor projekcji) udanie oddaje atmosferę niepewności i zagrożenia, pokazując przemiany następujące w psychice bohatera, z którym każdy z nas może się utożsamić.
Napisz komentarz
Komentarze