Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 12 kwietnia 2025 13:45
Z OSTATNIEJ CHWILI:
Reklama
Reklama

Kolej Dużych Rozczarowań

Marzenia o szybkiej kolei oddalają się od nas coraz bardziej. Pod koniec ubiegłego miesiąca nowy minister infrastruktury ogłosił, że Polski nie stać na budowę nowoczesnych połączeń kolejowych. Tym samym nadzieje o skomunikowaniu Tomaszowa, czy Opoczna z dużymi aglomeracjami miejskimi legły w gruzach. Większość ekspertów w opiniach na temat KDP jest zgodna: jest to projekt o charakterze cywilizacyjnym. We wstępnym opracowanym przez ministerstwo, kierowane wówczas przez Cezarego Grabarczyka harmonogramie przewidywano, że inwestycja zakończona zostanie w 2020 roku. Dzisiaj mówi się, że być może stanie się to 10 lat później. Co ciekawe, PKP Linie Kolejowe przygotowały już nawet wstępny przebieg trasy kolejowej tzw. linię Y. Jej koszt miał zamknąć się kwotą 20 miliardów złotych. Kolej dużych prędkości w pierwszym etapie miała łączyć Warszawę z Łodzią Wrocławiem a następnie zostać przedłużona do Berlina i Pragi.
Reklama dotacje unijne dla firm MŚP

 

Reklama

 

- Dla Tomaszowa Kolej dużych prędkości stanowić mogła szansę -  mówi Jakub Pietkiewicz, pełnomocnik prezydenta miasta ds. komunikacji społecznej. - Prezydent Tomaszowa Mazowieckiego próbował w tej sprawie zbudować szerokie porozumienie samorządowe ponad jakimikolwiek podziałami politycznymi. Stawialiśmy przed sobą dwa podstawowe zadania. Po pierwsze wypracowanie wspólnego stanowiska co do konieczności zlokalizowania w Tomaszowie przystanka na zaproponowanej trasie, która miała przebiegać przez Tomaszów. Zostało ono już w trakcie rozmów uzgodnione. 

 

Władze miasta zamierzały też od nowego roku zainspirować ruch społeczny, którego celem miałoby być między innymi zbieranie podpisów pod petycjami do władz wojewódzkich oraz krajowych. ­Na dzień dzisiejszy wydaje się, że „para poszła w gwizdek” . - Byliśmy zaskoczeni informacjami medialnymi w tej sprawie - dodaje Pietkiewicz. - Wiadomość pojawiła się praktycznie z dnia na dzień, co budziło tym większe zaskoczenie, kiedy wzięło się pod uwagę stopień zaangażowania prac.  To bardzo zła wiadomość dla Tomaszowa.

 

Pietkiewicz podkreśla, ze istotne było skomunikowanie naszego miasta nie tylko ze stolicą województwa ale także z Warszawą, do której podróż na Dworzec Centralny trwałaby ok. 30 minut. Jego zdaniem Tomaszów mógłby stać się zapleczem kadrowym dla stolicy na miarę np. Żyrardowa czy Piastowa.

 

- Brak odpowiednich połączeń z Łodzią to duże obciążenie finansowe dla moich rodziców - mówi Michał, 22 letni student Uniwersytetu Łódzkiego.  - Wiąże się to z koniecznością wynajmowania pokoju w akademiku lub mieszkania. Jest to za każdym razem koszt rzędu kilkuset złotych miesięcznie. Oczywiście do tego dochodzą koszty dojazdu.

 

Władze Tomaszowa Mazowieckiego zapewniają, że podejmować będą wszelkie działania mające na celu poprawę komunikacji między Tomaszowem a Łodzią.  Pojawiają się różnego rodzaju koncepcje zgłaszane przez niektórych radnych dotyczące między innymi planowanych połączeń tzw. „szyno busów”, jednak Kolej Dużych Prędkości była dla nas dużo bardziej realna niż jakiekolwiek inne rozwiązanie, ze względu na pozytywne opinie ekspertów.

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

słownik JP 21.12.2011 12:26
http://pl.wiktionary.org/wiki/...przystanek "[...]co do konieczności zlokalizowania w Tomaszowie przystanka na[...]"

Reklama
tomaszowianka 20.12.2011 09:12
Nalezy najpierw samemu wziąć się do pracy i nie oczekiwać, że gwiazdka spadnie. Umie Pan analizować budżet wojewódzki, ale dlaczego nie potrafi Pan prześledzić naszego miejskiego budżetu. Wstyd. Gdzie jest słynny Plac Kościuszkii jego rewitalizacja, gdzie są Galerie i wszytstko inne co z takim zapałem było zapowiadane. Za wcześnie my jako mieszkańcy cieszyliśmy się, że wreszcie nasze miasto będzie ładne i otwarte na młodych ludzi. Panie Pietkiewicz proponuję z Prezydentami pojechać tylko do pobliskiegi Piotrkowa i Opoczna. Tam rozwój miasta jest bardzo widiczny. Piotrkowskii stary rynek przed świętami aż tętni życiem, zaś nasz Plac Kościuszki też tętni ale.......... proszę zgadnąć.

Piotr 20.12.2011 00:12
PO PIERWSZE: KDP miała łączyć Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem poprzez Łódż (w artykule nie uwzględniono tego) PO DRUGIE przez TM miała być zmodernizowana linia do 160 km/h będąca łącznikiem Łodzi z CMK.

Ja 19.12.2011 23:05
Polski nie stać... Jak władze biorą dla siebie to pewnie że nie stać! Tyle ludzi w Polsce płaci podatki i co z tego? Co raz więcej chcą (wszystko drożeje a podwyżki dla ludzi pracujących są żałosne!

J.R. 19.12.2011 22:41
Panowie , chodniki wyremontujcie na Pl.Kościuszki a nie tylko gadacie i gadacie i ... podpisy będziecie zbierać pod petycją aby Wam Szybką Kolej zrobili . Czy szliście od postoju TAXi w stronę Bazaru ? Czy byliście na płycie Pl. Kościuszki gdzie jest parking ? Wam Panowie " Kury szczać prowadzać " a nie gospodarzyć miastem . A może teraz podpisy pod petycją o lotnisko międzynarodowe na Glinniku .... Szkoda słów. Wesołych Świąt .

Piotrek 19.12.2011 18:00
Panowie są śmieszni. Z czym do gości? Najpierw to wyremontujcie dworce PKP i perony, a dopiero potem zabierajcie się za KDP. Ale w PL jak zawsze od tyłka strony wszystko. Wolę jeździć np 200 km/h po nowych torach i z nowych dworców niż tak jak jest obecnie. Poza tym KDP to tylko będzie łączyć duże miasta, a tu trzeba wspierać przede wszystkim kolej regionalną bo to ona może coś ruszyć... A na koniec to warto by było aby władze Tomaszowa wzięły się za plac Kościuszki a nie za marzenia kolejowe...

Opinie

Do 2150 r. Wenecja może okresowo znaleźć się pod wodą; zagrożone też polskie miasta

Do roku 2150 r. Wenecja oraz wyspy i bagna Laguny Weneckiej mogą okresowo znaleźć się pod wodą podczas powodzi morskich – potwierdziła analiza włoskich naukowców. W rozmowie z PAP oceanolog prof. Jacek Piskozub podkreślił, że do końca wieku zalaniu ulec mogą też niektóre polskie miejscowości, w tym dzielnice Gdańska.Data dodania artykułu: 09.04.2025 11:55
Do 2150 r. Wenecja może okresowo znaleźć się pod wodą; zagrożone też polskie miasta

„Złoty konkurs dla polskich rodzin”

Narodowy Bank Polski zaprasza do udziału w wyjątkowym konkursie na temat rezerw złota.Data dodania artykułu: 09.04.2025 10:22Liczba komentarzy artykułu: 2
„Złoty konkurs dla polskich rodzin”

80 lat Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych

Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. (WSiP) to najstarsze polskie wydawnictwo edukacyjne i jedna z najbardziej rozpoznawalnych firm działających na rynku podręczników oraz narzędzi edukacyjnych dla szkół w Polsce. Podstawę oferty stanowią tradycyjne i cyfrowe produkty dla wszystkich poziomów edukacji - od wychowania przedszkolnego, przez szkoły podstawowe, licea, technika do szkół branżowych. Firma rozwija innowacyjną platformę edukacyjną - EDURANGĘ. Dbając o najwyższy poziom przygotowywanych materiałów, WSiP nie pomija roli rozwoju zawodowego nauczycieli. Dlatego prowadzi niepubliczny ośrodek doskonalenia nauczycieli ORKE, który wspiera profesjonalnymi szkoleniami nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek oświatowych.Data dodania artykułu: 08.04.2025 09:17
80 lat Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
ReklamaAdvertisement
Reklama
Reklama