Postępowania wobec UPC Polska i Multimedia Polska zostały wszczęte w grudniu 2010 roku. Pierwsze – po skardze konsumenta, drugie – po zawiadomieniu od przedsiębiorcy. W ich trakcie Prezes UOKiK ustaliła, że spółki nie poinformowały w odpowiednim czasie o wycofaniu kilku programów ze swojej oferty.
Zgodnie z prawem, przedsiębiorca telekomunikacyjny, który zmienia swoją ofertę, musi powiadomić konsumenta na piśmie o nowych warunkach – zarówno o tym, jakich programów konsument nie będzie mógł zobaczyć i na jakie będzie mógł liczyć. Zmiany w ofercie muszą zostać przedstawione abonentowi co najmniej z wyprzedzeniem jednego okresu rozliczeniowego. Prezes Urzędu ustaliła, że UPC Polska oraz Multimedia Polska poinformowały konsumentów o likwidacji programów z naruszeniem tego terminu, a w przypadku UPC konsumenci otrzymali informacje nawetpo wprowadzonych zmianach.
Prezes UOKiK uznała, że przedsiębiorcy naruszyli zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na nich kary finansowe. Na UPC Polska – 379 658 zł, na Multimedia Polska – 208 254 zł. Okolicznością łagodzącą przy ustalaniu wymiaru kary było to, że obie spółki zaprzestały stosowania kwestionowanej praktyki i współdziałały z Urzędem podczas prowadzonych postępowań. Decyzje nie są ostateczne, ponieważ Multimedia Polska odwołała się do sądu, a UPC jeszcze ma taką możliwość.
To nie pierwszy raz, gdy Urząd kwestionuje niedopełnienie obowiązku informacyjnego przez operatora telewizji kablowej. We wrześniu 2011 roku Prezes UOKiK zakwestionowała praktyki spółki Vectra, która informowała o nowym regulaminie po jego wejściu w życie.
Decyzje UOKiK dla konsumentów mają jednak znaczenie drugorzędne. Mimo zmiany warunków umowy świadczenia usług przez ich dostawcę nie może on odstąpić umowy - W takim przypadku konsument może zrezygnować z usług tylko na zasadach określonych w umowie - mówi powiatowy rzecznik konsumentów w Tomaszowie Mazowieckim, Agnieszka Drzewoska Łuczak. - Jeśli mamy do czynienia z tzw. umową promocyjną, będziemy musieli ponieść jej konsekwencje proporcjonalnie do pozostałego czasu, na jaki została zawarta. Natomiast pozostałe umowy możemy rozwiązać zgodnie z obowiązującymi terminami. Ostatnia decyzja UOKiK w sprawie Multimediów chroni natomiast konsumenta w zakresie świadczenia usługi zgodnie z przyjętymi wcześniej warunkami.
W sytuacji sporu z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym konsumenci mogą skorzystać z pomocymiejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Porady udzielane są także pod numerem bezpłatnej infolinii 800 007 707, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 09:00 do 17:00. W przypadku usług telekomunikacyjnych abonenci powinni szukać pomocy wUrzędzie Komunikacji Elektronicznej,który zajmuje się rozwiązywaniem sporów konsumentów z przedsiębiorcami poprzez mediacje, jak również przed działającym przy Prezesie UKE sądem polubownym.
Napisz komentarz
Komentarze