Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 10 kwietnia 2025 17:16
Reklama Sklep Medyczny Tomaszów Maz.
Reklama

Spór za 10 groszy

Radni Rady Miejskiej zdecydowali dzisiaj, że osoby korzystające z przejazdów autobusami MZK będą płacić o 20% więcej niż dotychczas. Dyrektor Jarosław Jopek argumentował, że podwyżki są konieczne, ponieważ do zbilansowania tegorocznego budżetu przedsiębiorstwa zabraknie ponad 650 tysięcy złotych. W jego ocenie wzrost kosztów funkcjonowania związany jest przede wszystkim z drastycznym i podwyżkami cen paliw, do jakich doszło w tym roku a także zaplanowaną podwyżką stawki podatku akcyzowego. Dyrektor podkreślał, że sama podwyżka cen biletów nie wystarczy aby pokryć straty i konieczne będzie jeszcze w tym roku zwiększenie dotacji do zarządzanego przez niego zakładu o kolejne trzysta tysięcy złotych. Uchwała wzbudziła wiele emocji, o czym świadczy fakt, że radni debatowali nad nią przez kilka godzin. Efekt, dyskusji, negocjacji i kolejnych ogłaszanych przerw praktycznie żaden
Reklama dotacje unijne dla firm MŚP

- Żeby nie robić w Zakładzie żadnych rewolucji związanych z ograniczaniem kursów, ze zwalnianiem ludzi, bo jeżeli byśmy robili cos innego, to tylko o tym możemy rozmawiać, strata musiałaby być zrekompensowana z dotacji -  wyjaśniał radnym konieczność podwyżek cen biletów Jarosław Jopek.

Reklama

 

Dyrektor na wniosek radnego Arkadiusza Gajewskiego przedstawił też podstawowe wskaźniki finansowe. Bieżąca płynność finansowa MZK na koniec I kwartału 2011 wynosiła 0,64, co oznacza, że zakład nie jest w stanie na bieżąco regulować swoich zobowiązań. Wskaźnik tzw. płynności szybkiej wyniósł 0,34.

 

Tomasz Kumek przedstawił opinię gmin powiatu tomaszowskiego, do których dojeżdżają autobusy komunikacji miejskiej oraz związków zawodowych (OPZZ i Solidarność).  Nikt nie zgłosił zastrzeżeń, co do planowanego wzrostu cen.

 

Negatywnie natomiast uchwałę zaopiniowały Komisje ds. Rodziny Rady Miejskiej oraz Gospodarki komunalnej i mieszkaniowej.

 

Klub radnych SLD, reprezentowany przez Tomasza Trzonka, okazał się być przeciwnym podwyżce ceny biletów o 50 gr. – Jesteśmy gotowi do negocjacji tych podwyżek – mówił. - Czekamy na ruch ze strony prezydenta abyśmy te podwyżki przyjęli w innej wysokości. - Ostatecznie radni SLS, wytargowali 10 gr.

 

Serię pytań, jak zwykle rozpoczął Marcin Witko. Pytał o wynik finansowy zakładu za dwa ubiegłe lata. Zdaniem radnego rok 2010 nie jest miarodajny ze względu na zwiększone przychody z reklam związanych z kampaniami wyborczymi.  – Paliwo nie drożeje od wczoraj – mówił.  – Czemu przez cały poprzedni rok, kiedy zacząłby się podwyżki paliwa nikt nie zasugerował podwyżki cen biletów. Skutek byłby taki, że dzisiaj nie podnosilibyśmy o 25% ale o jakąś mniejsza kwotę. Nie przypominam sobie aby zarobki, stypendia, emerytury i renty wzrosły o tyle samo. Skąd weźmiecie Państwo pozostałe brakujące pieniądze. – Radny prosił też o przybliżenie sposobu zakupu paliwa dla autobusów. – Przy cenach, które pan przytoczył, wychodzi, że cena paliwa wynosi ponad 5 złotych a przy takich ogromnych ilościach można ja przecież negocjować. Jakie były koszty utrzymania taboru na przestrzenie dwóch, trzech lat wstecz? – zadawał kolejne pytania. – Czy do takiej kondycji finansowej nie przyczynia się fakt posiadania bardzo starego taboru? MZK nie kupuje nowych autobusów, tylko są to autobusy mocno wyeksploatowane.

 

O stan techniczny autobusów pytał też Henryk Dworczak. – Ile jeszcze autobusów należy wymienić, biorąc pod uwagę ich stan techniczny?

 

- Czy wszystko, co tylko możliwe zrobiono w Zakładzie w celu uzyskania oszczędności, racjonalizacji kosztów itd. – dopytywał Gajewski

 

Odpowiadając  radnym, Jarosław Jopek przypominał, że prawdziwe problemy tomaszowskiego MZK zaczęły się wraz z upadkiem „Wistomu”. – Kiedyś zatrudnialiśmy ponad 200 osób, dzisiaj niewiele ponad 140. Najwięcej wśród zatrudnionych jest kierowców, których mamy 75.  

 

 

Radni debatowali nad możliwościami zwiększenia przychodów z reklam zamieszczanych w autobusach i na ich karoserii. Krystyna Wilk wprost zawnioskowała o zwiększenie opłat dla przedsiębiorców. Dyrektor Jopek wyjaśniał, że koszt reklamy na autobusie jest dosyć wysoki, ponieważ razem z przygotowaniem może sięgać 20 tysięcy złotych.

 

Radna Wilk nie mogła zrozumieć argumentacji dyrektora MZK, który tłumaczył, że przy zbyt wysokich cenach mogą się wycofać nawet ci reklamodawcy, którzy mają obecnie podpisane umowy.

 

- Dlaczego nie podnieść, no dlaczego– pytała radna. – Dlaczego tylko ten mieszkaniec ma płacić za to, że jest coraz trudniej w Polsce. (…) Przyjdą panie dyrektorze, jak będzie im zależało na reklamie, to przyjdą – przekonywała.

 

W tym miejscu pozwolę sobie wtrącić małą dygresję o charakterze politycznym. Po wypowiedziach radnej Krystyny Wilk widać doskonale, że w Platformie Obywatelskiej występuję wyraźny kryzys światopoglądowy. Całkowite niezrozumienie zasad gospodarki rynkowej, ekonomii i cenowej elastyczności popytu nie świadczy najlepiej o partii, która jeszcze do niedawna uchodziła za pro przedsiębiorczą. Potraktowanie opłat za miejsce reklamowe na miejskich autobusach, jak para podatku świadczy o tym najdobitniej.

 

Wracając do tematu debaty radny Witko dopytywał jeszcze o przyczyny likwidacji linii numer 12, kursującej do Piotrkowa Trybunalskiego. – Była to najbardziej deficytowa linia, jaka mogła być – odpowiedział dyrektor MZK.

 

Ogłoszono przerwę, po której zdecydowano, że zamiast 25% ceny biletów wzrosną o 20%. Klub radnych PiS glosował przeciwko uchwale, radni SLD się podzielili, za projektem uchwały zagłosowali radni PO i Forum Samorządowo Ludowego.

 

Zanim jednak doszło do głosowania, ogłoszono przerwę w celu przygotowania nowej wersji załącznika do uchwały. Zmiana kilku cyfr trwała prawie godzinę.

 

Przy okazji radni nie zauważyli, że zmieniając cennik biletów jednorazowych, zapomnieli o cenników biletów nabywanych u kierowcy, pozostawiając go w zaproponowanej wcześniej wysokości. Oznacza to, że bilet kupowany w autobusie jest o 60 gr droższy niż w kiosku.

 

Najzabawniejsze jest to, że radni wyrazili zgodę na to, by MZK pobierało marżę o ponad 20% większą niż ma to miejsce w przypadku sprzedawców detalicznych, których marża wynosi niecałe 5%.  W ten sposób niskodochodowi ajenci kiosków Ruchu i właściciele sklepów osiedlowych, kredytują publiczną jednostkę budżetową, jaką jest Miejski Zakład Komunikacji. Tego rodzaju dysproporcje wpływać muszą demotywująco na sprzedawców i jest tylko kwestią czasu, kiedy większość z nich zrezygnuje ze sprzedaży biletów. Ale może o to właśnie chodzi decydentom w naszym mieście. Warto też na zakoncznei dodać, że spór trwający kilka godzin nie przynióśł żadnych rozwiązan systemowych. Wciąż miasto, a więc my wszyscy dokładamy do miejskiej komunikacji 4,5 miliona złotych rocznie.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

--- 27.05.2011 15:04
Najpierw pisze o gospodarce wolnorynkowej i braku zrozumienia jej zasad u rzadzacych, a pozniej sam strzela byki, ze malo z krzesla nie spadlem. Kioskarze raczej powinni byc wniebowzieci, ze bilety w autobusach sa az o 60 groszy drozsze, bo beda mieli wiekszy zysk, nie Szerloku? Co ich obchodzi poziom marzy?

Reklama
a@ 27.05.2011 07:01
Co z tego że podnieśli cenę biletu, jak autobusami jeżdżą 75-latkowie? Radny Gajewski znowu się popisał BRAWO!

tiki 26.05.2011 21:18
sądzę ,że busy to strzał w kolano... zaraz po ich wprowadzeniu zaczniemy na nie narzekać tak jak w Piotrkowie wiadomo koszty mają mniejsze bo i stan techniczny słaby i kierowca na czarno pracuje a partyzantka z nimi nieziemska wyścigi kto pierwszy pod przystankiem i to wszystko kosztem bezpieczeństwa z tą inspekcją td to prawda sam to widziałem a nasze autobusy jakie są każdy widzi ale szanowni państwo SĄ i uszanujmy to oraz zadbajmy żeby były, bo jak ich nie będzie to na pewno za nimi zatęsknimy.... tylko ktoś z małym rozumkiem może nazywać autobusy zawalidrogami ale u jaskiniowców też nie było techniki i jakoś sobie radzili... tak to do ad.2 zastanawiam się jakim trzeba być prymitywem aby wypisywać takie głupoty Panie Veto zajrzyj pan do książki od historii z piątej klasy sp ...tam też było veto i jak się skończyło... ja korzystam z usług mzk ale na przykład nie chcę finansować wielu dziedzin z moich podatków jednak finansuję bo to demokracja o ile pan veto rozumie co to jest , dla ułatwienia podaję ,że tego się nie spożywa pozdrawiam

podróżnik 26.05.2011 20:13
#10 I wreszcie ktoś zauważył negatyw busów.Popieram jak się pojawia ITD to wszystkie busy krążą po mieście i boją się podjechać na stanowiska odjazdowe - MOŻE WIECIE DLACZEGO. Bo to nie busy tylko szroty........i prawie każdemu poleciał bu za pewne dowodzik za stan techniczny. Gratuluję "ADVENTO" spostrzeżenia. Często jeżdżę z Łodzi do Tomaszowa PKS-em tym 17.30 i o dziwo często widuję jak osoby na przystankach nie PKS-owskich machają i chcą zatrzymać autobus bo - bus się nie zatrzymał. Głosujcie za busami to będziecie mieli więcej samowolki i wtedy będziecie marudzić że busy - to busy - tamto. Przejedźcie się parę razy busem z Łodzi to może zmienicie zdanie. Ja odczuwam że coraz więcej osób zaczyna korzystać z komunikacji PKS-u. Reasumując chyba normalne że jak by się wyeliminowało busu z komunikacji zarówno miejskiej i PKS-u to więcej byłoby funduszy przeznaczonych na tabor miejski i PKS-u. A tak jedzie autobus przez miasto a w nim 10 osób bo reszta czeka na busa - czyli popularną konserwę. To może delikatnie na tyle:))

misza 26.05.2011 19:59
Wprowadzić bilety czasowe - 10- , 20- minutowe, może godzinne. Wprowadzić linię autobusową do Spały!

adveto 26.05.2011 17:25
ad2 i 5. W Piotrkowie jeżdżą busy. Wystarczy, że rano pojawi się inspekcja transportu drogowego i nie ma żadnego. Ot stan techniczny prywatnych sprzętów.

bartek27tm 26.05.2011 16:52
#6 Wszystkich nie zadowolisz. 7# No to zostawmy te, które po prostu są niezbędne i tak wyjdzie taniej. Co do babuni. Te kobiety i ci mężczyźni wystarczająco już zapracowali na to, aby od tej 70 jeździć bez biletu.

kiki 26.05.2011 12:18
Qrde...dziadzio powiedział,że jak tak się żrą i nie mogą tego rozwikłać,rozgonić to siamrajstwo i wprowadzić riksze i biegusów kasując tym samym,ruch kołowy w mieście. Na zdrowie ponoć wszystkim to wyjdzie.

Kolejarz 26.05.2011 12:09
AD 5 No chciałem ci powiedziec ze jeszcze 11 jedzie przez całe miasto 14 łaczy dwa konce miasta 8,9 tez ciagna przez całe miasto . . . A czy nie myslicie ze prace by straciło troche osob?? Cała polska Polak mysli o sobie a moze tez o innych ja bym byl za tym zeby te babunie zaczeły płacic i sadze ze to by dało troche kasy.

ułomny pasażer 26.05.2011 10:57
A co w takim razie z pasażerami o słabej sprawności ruchowej, ludźmi na wózkach inwalidzkich, matkami z dziećmi w wózkach - jak oni dostaną się do busów?

bartek27tm 26.05.2011 10:40
#2 Bardzo mądry wpis. Zgadzam się w 100 proc. Busy zarobią, miasto zaoszczędzi, ludzie będą zdrowsi. Tomaszów jest mały, takie wielkie autobusy nie są potrzebne. No może jedynie 3, która praktycznie zahacza o całe miasto.

Reklama
mieszkaniec 26.05.2011 09:59
Kiedy pan.Gajewski ostatni raz jechal autobusem????Ciekawie rozkladaja sie glosy.Trudno sie zorientowac kto tu jest koalicja a kto opozycja.Moze pora na prywatyzacje.Prywatne buziki jeszcze przynosza zysk!!!

XYZ 26.05.2011 09:17
może byłoby lepiej gdyby emeryci zaczęli jeździć na ulgowych biletach bo nie trudno zauważyć że większości jeżdżących to są starsi ludzi... i raczej po podniesieniu ceny biletów Ci którzy będą mogli pójdą na pieszo lub pojadą innym środkiem transportu. Więc będzie jeszcze gorzej niż jest do tej pory.

veto 26.05.2011 00:06
autobusami nie jeżdżę i nie mam ochoty żeby z mojej kasy dotować te śmierdzące spalinami wraki autobusów, veto. Jak ktoś chce i potrzebuje jeździć to niech za siebie buli, jego sprawa i jego życie. Lepiej i zdrowiej się bujnąć rowerem. Po cholerę w takim małym mieście, gdzie wszędzie się idzie maks 30 minut te zwalidrogi z MZK? Tylko korki i smród sa przez te autobusy. Wpuścić PRYWATNE firmy, z małymi busikami i będzie i taniej, i czyściej i wszyscy będą zadowoleni bo z zaoszczędzonej kasy drogi się poremontuje czy tam pobuduje. Proste i skuteczne?

:) 25.05.2011 23:36
niech ta Wilk po prostu zostanie dyrektorem MZK i narzuci słuszne ceny reklam, a jeszcze lepiej niech napisze uchwałę żeby każda firma z Tomaszowa przymusowo dała reklamy na autobusy za kupę kasy i może w ogóle bilety nie będą potrzebne :) . SocPlatfusy :) :) :)

Opinie

Do 2150 r. Wenecja może okresowo znaleźć się pod wodą; zagrożone też polskie miasta

Do roku 2150 r. Wenecja oraz wyspy i bagna Laguny Weneckiej mogą okresowo znaleźć się pod wodą podczas powodzi morskich – potwierdziła analiza włoskich naukowców. W rozmowie z PAP oceanolog prof. Jacek Piskozub podkreślił, że do końca wieku zalaniu ulec mogą też niektóre polskie miejscowości, w tym dzielnice Gdańska.Data dodania artykułu: 09.04.2025 11:55
Do 2150 r. Wenecja może okresowo znaleźć się pod wodą; zagrożone też polskie miasta

„Złoty konkurs dla polskich rodzin”

Narodowy Bank Polski zaprasza do udziału w wyjątkowym konkursie na temat rezerw złota.Data dodania artykułu: 09.04.2025 10:22Liczba komentarzy artykułu: 2
„Złoty konkurs dla polskich rodzin”

80 lat Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych

Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. (WSiP) to najstarsze polskie wydawnictwo edukacyjne i jedna z najbardziej rozpoznawalnych firm działających na rynku podręczników oraz narzędzi edukacyjnych dla szkół w Polsce. Podstawę oferty stanowią tradycyjne i cyfrowe produkty dla wszystkich poziomów edukacji - od wychowania przedszkolnego, przez szkoły podstawowe, licea, technika do szkół branżowych. Firma rozwija innowacyjną platformę edukacyjną - EDURANGĘ. Dbając o najwyższy poziom przygotowywanych materiałów, WSiP nie pomija roli rozwoju zawodowego nauczycieli. Dlatego prowadzi niepubliczny ośrodek doskonalenia nauczycieli ORKE, który wspiera profesjonalnymi szkoleniami nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek oświatowych.Data dodania artykułu: 08.04.2025 09:17
80 lat Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych
Reklama
ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.
Reklama
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 6°C Miasto: Tomaszów Mazowiecki

Ciśnienie: 1019 hPa
Wiatr: 24 km/h

Reklama
Reklama

Wasze komentarze

Autor komentarza: Tomaszowianin i wędkarz.Treść komentarza: Niech Pan Prezydent obejrzy również w sobotę śnięte ryby w Wolborce i czarne jej wody. Zatruto piękną rybną rzekę…brak słów by wyrazić oburzenie…ale jest nowy Park! Ukłony dla Pana Prezydenta.Źródło komentarza: Panom z "różowego trabanta" nie dam się zastraszyćAutor komentarza: ...)Treść komentarza: to przyjdź nad ranem około 13Źródło komentarza: Panom z "różowego trabanta" nie dam się zastraszyćAutor komentarza: Andrzej KiermasTreść komentarza: Oto tomaszowskie piekło, tego się nie da uleczyć. pomogła by tylko zmiana ordynacji ograniczająca możliwość sprawowania funkcji z wybory tylko i wyłącznie przez dwie kadencje. Tych wszystkich wypowiedzi jedynie sprawiedliwych nie da się czytać. Pogonić te kliki z miasta i powiatu. To miasto i powiat powoli umieraj powoli umierają.Źródło komentarza: Kataklizm w powiatowym samorządzieAutor komentarza: .......Treść komentarza: Myślę że do radnego kucharskiego on jest wielki działacz to pomoże jakiś protest zrobi albo doniesie gdzie trzebaŹródło komentarza: Panom z "różowego trabanta" nie dam się zastraszyćAutor komentarza: Mieszkańcy TomaszowaTreść komentarza: Mieszkańcy ul Handlowej czekają już parę lat na postawienie ekranów bo ze stacji BP od myjni ciągle jest okropny hałas Nie wspomnę że cała chemia idzie z wiatrem na drzewa i krzewy Czy ktoś to kontroluje czy trzeba zgłosić ten fakt do ochrony środowiska?Źródło komentarza: Panom z "różowego trabanta" nie dam się zastraszyćAutor komentarza: XxTreść komentarza: 6 rano toż środek nocy 🤣Źródło komentarza: Marcin Witko zaprasza na otwarcie Parku Miejskiego
Reklama
Łóżko rehabilitacyjne  Elbur PB 533DB

Łóżko rehabilitacyjne Elbur PB 533DB

Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów oraz montaż gratisCzy łóżko rehabilitacyjne można otrzymać od nas niemal za darmo? Tak. Pomożemy załatwić wszelkie formalności  Na zdjęciu: Obudowa PB 533 DB w kolorze orzech, z dwoma wkładami PB 521 wraz z okrągłymi podstawami łóżka.Obudowa PB 533 DB wraz z wkładami PB 521, to nasza propozycja rozwiązania umożliwiającego korzystanie z łóżka przez oboje partnerów przy zachowaniu wszystkich jego istotnych funkcji. To jedyne w swoim rodzaju łóżko umożliwia stałe wsparcie i obecność opiekuna/partnera, co stanowi istotny czynnik w rekonwalescencji i opiece nad chorym.Więcej informacji Kolory standardowe: Kolory niestandardowe*:DETALE PRODUKTU:1. Aplikacje z drewna bukowego4. Indywidualne sterowanie leżami2. Możliwość konfiguracji z barierką składaną5. Podwójny system podnoszenia3. Różne wymiary leża 6. Okrągłe podstawy łóżkaOPCJE:zmiana długości i szerokości leża • zmiana kolorystyki • możliwość zastosowania okrągłych podstaw kółPODSTAWOWE DANE TECHNICZNEBezpieczne obciążenie robocze330 kgMaksymalna waga użytkownika2 × 140 kgRegulacja wysokości leża:od 39 do 80 cmRegulacja segmentu oparcia pleców:0 ÷ 70°Regulacja segmentu oparcia podudzi:0 ÷ 20°Wymiary zewnętrzne długość × szerokość:206 × 165 cmPrześwit pod łóżkiem:ok. 16 cmCiężar całkowity:
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
ReklamaAdvertisement
Reklama
Reklama