Andrzej Sibilski i członkowie kierowanego przez niego stowarzyszenia twierdzą, że uchwalone przez Radę Miejską „Studium” posiada wadę prawną, którą jest nie zastosowanie się do procedur określonych w art. 11 Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Radni nie zabierali głosu w dyskusji. Zamiast nich głos zabrał prezes Sibiński – Szanowni Państwo, wezwanie do usunięcia naruszenia prawa wzięło się stąd, że Urząd Miasta po raz kolejny przy sporządzaniu Studium do Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Miasta zostało rażąco naruszone prawo.
Sibiński krótko przypomniał historię uchwalania przez Radę zarówno Studium i jak Planu Zagospodarowania Przestrzennego. – Wojewoda już raz uchylił Studium, następnie przystąpiliście Państwo do ponownego przygotowania tego dokumentu. Tyle, że nowy projekt znacząco zmieniliście w stosunku do poprzedniego. W związku z tym powinniście ten projekt poddać pełnej procedurze wynikającej z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – argumentował. – Zmiany dotyczyły obszarów przeznaczonych pod budownictwo wielko powierzchniowych obiektów handlowych, czyli mogących znacząco oddziaływać na środowisko, to została również złamana ustawa o ochronie środowiska. Wszyscy mieszkańcy naszego miasta są zobowiązani do przestrzegania prawa. Dotyczy to także, a może przede wszystkim urzędników, zwłaszcza w tak delikatnej kwestii jak plan zagospodarowania przestrzennego miasta.
Prezesa Stowarzyszenia Kupców wspierał Mariusz Węgrzynowski. – W pełni popieram złożone wnioski - mówił. Przywoływał też debatę, jaka odbyła się kilka miesięcy temu. – Pani architekt wprowadziła nas w błąd. Prezentując projekt Studium twierdziła, że nie różni się niczym od prezentowanego w maju. Okazało się, że było jednak inaczej. Nastąpiły zmiany w Studium. To wypaczyło cała procedurę. Już nie będę mówił o tym co się działo na komisjach, o tych wypowiedziach pani architekt, która w zasadzie co komisja mówiła inaczej i dostosowywała do okoliczności.
Radny ma głębokie przekonanie, że Wojewódzki Sad Administracyjny uchyli uchwałę dotyczącą Studium, tym samym i plan zagospodarowania przestrzennego dla terenów dawnej Mazovii przestanie być obowiązującym. Pod znakiem zapytania stanie również uchwalenie w tej kadencji planu zagospodarowania przestrzennego miasta.
Na Sali obrad obecna była mała grupka kupców. – Nikogo nie zachęcałem by tu przychodził. Ludzie mają co robić, jednak sami przyszli, ponieważ SA zainteresowani tym, co się w mieście dzieje – mówił Sibiński,
Sami kupcy twierdzą, że nie chodzi im o blokowanie czegokolwiek. Chcą tylko, by decyzje były podejmowane przez władze miasta po prawdziwych konsultacjach społecznych oraz w zgodzie z obowiązującym prawem. – Pan Kumek , który wypowiadał się w sprawie, chyba nie rozumie w czym jest problem. Wystarczy tylko przyjąć dobrą i zgodą z prawem uchwałę. Nie byłoby wtedy skarg i pozwów – mówią. – Poza tym chcemy jawności. Nie może być tak, że w tak ważnych uchwałach, jak Studium, pojawiają się w tajemniczy sposób zapisy, którymi oczywiście tylko przez przypadek zainteresowani są obecny i były radny, który tytułował nawet na sesjach pana Zagozdona swoim przyjacielem. Z tego co mówią radni, to zapisy pojawiły się same z siebie, bez pisemnych wniosków. To jest absurdalne. Widać, że niektórzy są w stanie załatwiać sobie u nas różne rzeczy po prostu „na gębę”. Liczymy, że kiedyś pan Celner, Pawłowski a także pan prezydent wyjaśnią nam jaki to interes „społeczny” przemawiał za tym „tajnym i poufnym” wprowadzaniem zmian.
Trudno kupcom odmówić racji. Euforia kończy się często stanem depresyjnym. Tak też może być w tym przypadku. Już mieliśmy do czynienia z kilkoma przypadkami, gdy Sąd uchylał uchwały mimo ich utrzymania w mocy przez wojewodę.
Art. 11. Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
Wójt, burmistrz albo prezydent miasta, po podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium, kolejno:
1) ogłasza w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium, określając formę, miejsce i termin składania wniosków dotyczących studium, nie krótszy jednak niż 21 dni od dnia ogłoszenia;
2) zawiadamia na piśmie o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium instytucje i organy właściwe do uzgadniania i opiniowania projektu studium;
3) rozpatruje wnioski, o których mowa w pkt 1;
4) sporządza projekt studium, uwzględniając ustalenia planu zagospodarowania przestrzennego województwa; w przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego województwa lub niewprowadzenia do planu zagospodarowania przestrzennego województwa zadań rządowych, uwzględnia ustalenia programów, o których mowa w art. 48 ust. 1;
5) uzyskuje od gminnej lub innej właściwej, w rozumieniu art. 8, komisji urbanistyczno-architektonicznej opinię o projekcie studium;
6) uzgadnia projekt studium z zarządem województwa w zakresie jego zgodności z ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego województwa;
7) uzgadnia projekt studium z wojewodą w zakresie jego zgodności z ustaleniami programów, o których mowa w art. 48 ust. 1;
8) występuje o opinie dotyczące rozwiązań przyjętych w projekcie studium do:
a) starosty powiatowego,
b) gmin sąsiednich,
c) właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków,
d) właściwych organów wojskowych, ochrony granic oraz bezpieczeństwa państwa,
e) dyrektora właściwego urzędu morskiego w zakresie zagospodarowania pasa technicznego, pasa ochronnego oraz morskich portów i przystani,
f) właściwego organu nadzoru górniczego w zakresie zagospodarowania terenów górniczych,
g) właściwego organu administracji geologicznej,
h) ministra właściwego do spraw zdrowia w zakresie zagospodarowania obszarów ochrony uzdrowiskowej,
i) dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej w zakresie zagospodarowania obszarów narażonych na niebezpieczeństwo powodzi,
j) regionalnego dyrektora ochrony środowiska;
9) wprowadza zmiany wynikające z uzyskanych opinii i dokonanych uzgodnień;
10) ogłasza, w sposób określony w pkt 1, o wyłożeniu projektu studium do publicznego wglądu na co najmniej 14 dni przed dniem wyłożenia i wykłada ten projekt wraz z prognozą oddziaływania na środowisko do publicznego wglądu na okres co najmniej 30 dni oraz organizuje w tym czasie dyskusję publiczną nad przyjętymi w tym projekcie studium rozwiązaniami;
11) wyznacza w ogłoszeniu, o którym mowa w pkt 10, termin, w którym osoby prawne i fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej mogą wnosić uwagi dotyczące projektu studium, nie krótszy niż 21 dni od dnia zakończenia okresu wyłożenia studium;
12) przedstawia radzie gminy do uchwalenia projekt studium wraz z listą nieuwzględnionych uwag, o których mowa w pkt 11.
Napisz komentarz
Komentarze