Według badania IBRiS dla Santander Consumer Banku, które przekazano PAP, tylko 12 proc. ankietowanych zakupy online robi raz na kilka miesięcy. "48 proc. deklaruje, że kupuje w sieci kilka razy w miesiącu, 23 proc. maksymalnie dwa razy w miesiącu, a 15 proc. nawet kilka razy w tygodniu" - podano. Jak zaznaczono, ponad połowa z nich (51 proc.) najczęściej korzysta ze smartfona, a 47 proc. preferuje laptopy. "Z poziomu telefonów znacznie częściej kupują osoby w wieku 18-29 lat (63 proc.). Z wiekiem tendencja ta maleje i wśród osób w wieku 60+ 71 proc. najczęściej wybiera komputery do zakupów online" - poinformowano.
Dodano, że ponad jedna trzecia badanych łączy zakupy online i offline, aby znaleźć jak najkorzystniejsze promocje. "Z kolei jedna czwarta preferuje obejrzeć produkt na żywo, a następnie zamówić go w sklepie internetowym. Takie zachowanie szczególnie charakteryzuje trzydziestolatków – 32 proc. osób z tej grupy wiekowej tak robi. Z kolei 10 proc. sprawdza w internecie cenę i dostępność danej rzeczy, a następnie kupuje ją stacjonarnie. Jedynie 6 proc. deklaruje, że najczęściej korzysta z usługi „Click and collect”, czyli składa zamówienie w internecie, ale odbiera osobiście w punkcie" - wskazano.
Zaznaczono, że niezmiennie największą popularnością cieszą się zakupy online odzieży i obuwia. "Deklaruje tak 70 proc. respondentów. Najczęściej czterdziestolatkowie – 81 proc. z nich. Na drugim miejscu znalazły się kosmetyki. Już 55 proc. Polaków zamawia je online, przy czym zdecydowanie najwięcej (61 proc.) osoby między 40. a 59. rokiem życia" - podano.
Z badania wynika, że w związku z wieloma promocjami oraz dostawą do domu, prawie 40 proc. kupuje w internecie elektronikę np. laptopy czy komputery, a jedna trzecia sprzęt RTV/AGD. "Te kategorie najchętniej wybierają trzydziestolatkowie oraz pięćdziesięciolatkowie. Nieco niższy odsetek (34 proc.) nabywa leki i suplementy diety. Co ciekawe, już jedna czwarta zaopatruje się online w chemię domową oraz meble i wyposażenie wnętrza, a ponad jedna piąta w artykuły dziecięce. Produkty dla dzieci są najpopularniejsze wśród trzydziestolatków, już 41 proc. z nich zamawia je w sieci" - poinformowano.
Badanie zrealizowano 10-14 listopada na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa tysiąca dorosłych Polaków robiących zakupy online.(PAP)
Napisz komentarz
Komentarze