Pasy bezpieczeństwa
Dla kierowców i regularnych użytkowników aut to sprawa oczywista do tego stopnia, że pasów szukają oni nawet w autobusach miejskich. Każdy nowoczesny bus do Holandii jest wyposażony w dobre pasy. Najczęściej nie będą to niewygodne i dające tylko ograniczone bezpieczeństwo biodrowe pasy dwupunktowe, ale zdecydowanie wygodniejsze i skuteczniejsze trzy punktowe, czyli takie, jakie znamy z samochodów. I najczęściej nie będą to pasy statyczne, ale bezwładnościowe, czyli z blokowaniem awaryjnym. Na dobrą sprawę dopiero od tego momentu można mówić, że pas naprawdę chroni. Wszystkie typy poniżej są skuteczne, ale zdecydowanie bardziej niewygodne, a w czasie niektórych zdarzeń po prostu nie zapewnią odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.
Lepszy, nowy bus
Dlaczego nowy bus do Holandii jest bezpieczniejszy niż stary? To już kwestia podstawowych technologii. Poprawiona konstrukcja układu kierowniczego, zoptymalizowane działanie hamulców, a także po prostu zmniejszone zużycie wszystkich elementów konstrukcyjnych mają olbrzymie znaczenie dla bezpieczeństwa podróży. Dobrze widoczną różnicą, choć jej istnienia świadomy jest głównie kierowca, będzie też innowacyjny system oświetlenia. Lepsza widoczność nocą (a właśnie nocą realizowana jest większość takich przejazdów) w oczywisty sposób poprawia bezpieczeństwo i umożliwia pewną jazdę nawet przy dużych prędkościach po nieoświetlonych autostradach.
To nie jest tylko kwestia daty na tabliczce znamionowej i w dowodzie. Rok produkcji często jest dość dobrym przybliżeniem wyjściowego poziomu bezpieczeństwa busa. Przełoży się oczywiście również na komfort, ale to już zupełnie inny temat.
Bus może być bezpieczniejszy od autobusu
Za bezpieczeństwem podróży w busach przemawia też fizyka. Co prawda konstrukcja autobusu obejmuje więcej potężnych wzmocnień, ale już sam fakt, że są one potrzebne, świadczy o pewnych niedoskonałościach tego środka transportu. Bardzo duża masa, spore oddalenie osi od siebie, większa wysokość i związane z tym podniesienie środka ciężkości: autobusy mogą w pewnych warunkach być dla kierowcy znacznie trudniejsze do opanowania. Prowadzenie busa jest łatwiejsze, choć nie zawsze na takie wygląda. Jego kierowca porusza się pojazdem o „normalnych” gabarytach i będzie w stanie poradzić sobie z dużą częścią „normalnych” zagrożeń i uniknąć wielu potencjalnie niebezpiecznych sytuacji, z którymi może sobie nie poradzić kierowca długiego autobusu.
Odrębną kwestią oczywiście pozostaje to, czy doświadczenie kierowcy pozwoli mu wykorzystać atuty pojazdu, ale w dobrej firmie przewozowej nie będzie z tym najmniejszych problemów.
Napisz komentarz
Komentarze