Jak to wygląda od strony formalnej? Prezydenta Miasta Tomaszowa Mazowieckiego decyzją z dnia 30 sierpnia 2019 r. wydał zgodę dla Archidiecezji Łódzkiej uzyskała zezwolenie na założenie przez osobę prawną lub osobę fizyczną szkoły lub placówki publicznej w celu utworzenia ośmioletniej Archidiecezjalnej Katolickiej Publicznej Szkoły Podstawowej w Tomaszowie Mazowieckim. Decyzję wydano na podstawie art. 88 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz art. 104 § 1 i art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego w związku z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r., w sprawie szczegółowych zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na prowadzenie placówek oświatowych.
Najważniejsze pytanie, jakie należy sobie zadać brzmi: czy Prezydent mógł odmówić? Czy wystarczającą przesłanką do odmowy jest nadmiar miejsc w prowadzonych przez miasto szkołach publicznych? Aby na nie odpowiedzieć należy sięgnąć do orzecznictwa sądowego w podobnych sprawach.
Okazuje się, że sprawa nie jest taka prosta. Dla przykładu Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w jednym ze swoich orzeczeń stwierdza, że niekorzystna sytuacja demograficzna miasta nie może mieć wpływu na założenie nowej szkoły. Korzystne uzupełnienie sieci szkół jest pojęciem niedoprecyzowany, Ustwodawca nie wskazuje na czym ma ono polegać. Wprawdzie kryterium ilościowe (liczba osób zainteresowanych dalszym kształceniem się) odgrywa istotną rolę, lecz niemniej kryterium jakościowe (profil szkoły) nie może być całkowicie pominięte. Istnieją inne przesłanki wskazujące na atrakcyjność nowej szkoły.
Podobne są wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego. Jeden z ostatnich pochodzi z 18 września 2019 r. i dotyczy odmowy udzielenia zezwolenia na założenie przedszkola publicznego.
W orzecznictwie sądów administracyjnych zauważa się, że kryterium korzystnego uzupełniania sieci szkół publicznych na danym terenie jest zwrotem prawnie niedookreślonym. Na jego treść składa się wiele okoliczności faktycznych, których spełnienie daje się ustalić dopiero na gruncie rozpoznawanej sprawy. W szczególności, należą do nich zarówno względy o charakterze demograficznym, jak i o charakterze fiskalnym.
- czytamy w uzasadnieniu
Napisz komentarz
Komentarze