Dla porządku przypomnijmy, że na co dzień do Tomaszowa Mazowieckiego docierają tylko pociągi Polregio i PKP Intercity. Wyjątkiem są letnie/sezonowe przejazdy turystyczne ŁKA z Łodzi do Tomaszowa czy Spały https://lka.lodzkie.pl/LKA-Odkrywa-Tomaszow .
Po wielu naciskach i dyskusjach w planach samorządu Województwa Łózkiego jest uruchomienie linii ŁKA (Łódzka Kolej Aglomeracyjna - właścicielem jest Samorząd Województwa Łózkiego na czele z Sejmikiem i Marszałkiem) w kierunku Tomaszowa i Opoczna. Nie było to wcale takie oczywiste kiedyś :) : https://www.nasztomaszow.pl/polityka/z-tomaszowa-do-lodzi-koleja/ .
Rozszerzenie sieci połączeń o te odcinki będzie możliwe po dostawach zamówionych już jednostek Newag Impuls. Dostawy Impulsów rozpoczną się we wrześniu 2018r. Zostaną one następnie skierowane właśnie na trasy do Piotrkowa, Tomaszowa, Radomska i Skierniewice. Pasażerowie otrzymają wtedy ten sam komfort podróży jak z Łodzii na liniach do Łowicza, Kutna czy Warszawy.
Pociągi wyjadą na te linie wraz ze zmianą rozkładu jazdy w grudniu 2018 roku. Dłużej na pociągi łódzkiej spółki poczekają za to pasażerowie z Opoczna. Linia do tej miejscowości jest niezelektryfikowana, a ŁKA nie posiada w swoim taborze pojazdów spalinowych. Witold Stępień Marszałek Województwa Łódzkiego potwierdzał wielokrotnie, że planowana jest elektryfikacja trasy Tomaszów Mazowiecki – Opoczno. Pozwoliłoby to na otwarcie i szerokie uruchomienie połączeń Łódź – Tomaszów Mazowiecki – Opoczno obslugiwanych taborem elektrycznym, należącym do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Te sprawy się ze sobą bardzo wiążą... Nie umiem tego prościej wytłumaczyć czytelnikom, jak że najpierw ŁKA i Impulsy do Tomaszowa (12.2018r), a później jeszcze więcej szybkich i komfotowych kursów Impulsów ŁKA na trasie Łódź-Tomaszów-Opoczno. I o to mi chodzi i mam nadzieję, że większości jeśli nie wszystkim mieszkańcom :) .
No i stało się. Dzisiaj Urząd Marszałkowski WŁ ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji na elektryfikację linii nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki - Opoczno. Inwestycja w latach 2019-2020. Szacowany koszt 40 mln PLN. Zadanie obejmuje elektryfikację 23-kilometrowego odcinka linii, poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo- drogowych w poziomie szyn, jak również przebudowę istniejących stacji i przystanków oraz budowę nowych.
„Elektryfikacja linii pozwoli na zwiększenie oferty przewozowej, przez co znacznie poprawią się możliwości podróżowania mieszkańców tej części województwa. ŁKA docierając do Tomaszowa i Opoczna otwiera się na ważny punkt przesiadkowy. Na przystanku Opoczno Południe zatrzymują się przecież pociągi kursujące po Centralnej Magistrali Kolejowej m.in. do Warszawy, Krakowa, Zakopanego czy Szczecina”- powiedział ostatnio na konferencji Witold Stępień, Marszałek Województwa Łódzkiego.
W chwili obecnej Przewozy Regionalne „POLREGIO” na zlecenie Województwa Łódzkiego realizują 3 połączenia bezpośrednie w relacji Łódź Kaliska – Opoczno – Łódź Kaliska oraz uruchamiają 3 pary pociągów łączonych w relacji Łódź Fabryczna – Tomaszów Mazowiecki – Łódź Fabryczna i Tomaszów Mazowiecki – Opoczno. Po elektryfikacji linii do Tomaszowa Mazowieckiego i Opoczna na stałe zostaną uruchomione połączenia Łódzkiej Koleji Aglomeracyjnej - taborem zakupionym w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap II”, współfinansowanym ze środków RPO WŁ 2014-2020. Przyjmowanie ofert dokumentacji potrwa do 22 września br.
Dla mnie jako radnego Samorządu Województwa Łódzkiego, który jest właścielem ŁKA https://lka.lodzkie.pl/strona-glowna/ - uruchomienie przetargu to właściwa okazja by powiedzieć, że mamy dobre wieści dla Tomaszowa. Zaniechania z minionych lat, gdy Tomaszów nie znalazł się w I etapie budowy ŁKA, zostaną nadrobione https://www.nasztomaszow.pl/polityka/szybka-kolej-nie-dla-tomaszowa/ . I za to trzymajmy kciuki i wspólnie trzymajmy Zarząd Województwa, na czele z Marszałkiem Witold Stępień, za słowo :) http://projektrpo.lka.lodzkie.pl/ .
Napisz komentarz
Komentarze