Serwisy wózków widłowych
W Polsce obecnie istnieją setki serwisów wózków widłowych, z których każdy wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów stara się zapewnić jak najwyższy poziom świadczonych usług. Ich głównym zadaniem jest zapewnienie wózkom jezdniowym podnośnikowym dobrego stanu technicznego, który umożliwi im wydajną pracę. Ponadto serwisanci zajmują się:
- wykonywaniem przeglądów technicznych,
- konserwacją pojazdów,
- przygotowaniem do zarejestrowania użytkowanych wózków widłowych,
na ich barkach spoczywa także odpowiedzialność za:
- dokonywanie przeglądów technicznych,
- wymianę części zamiennych,
- montaż instalacji gazowych,
- gruntowną odnowę techniczną
- czy nawet przygotowywanie podnośników do sprzedaży.
Do kategorii wózków jezdniowych podnośnikowych zalicza się między innymi:
- wózki widłowe elektryczne,
- wózki widłowe spalinowe,
- wózki przegubowe,
- Reach Truck,
- wózki terenowe,
- czy wózki widłowe teleskopowe.
Konserwator wózków widłowych
Istnieje sporo przedsiębiorstw, które na co dzień mają w swoich szeregach osobę pełniącą funkcję konserwatora wózków widłowych. Pracownik zatrudniony na tym stanowisku dokonuje doraźnej konserwacji wózków jezdniowych, dbając o ich właściwy stan. Spoczywają na nim następujące obowiązki:
- wymiana oraz uzupełnianie olejów i płynów,
- wymiana nieskomplikowanych części do wózków widłowych,
- montaż osprzętu (takiego jak widły, chwytaki obrotowe, przesuwy boczne wideł oraz inne),
- codzienne przeglądy techniczne.
Konserwator powinien posiadać aktualne uprawnienia UDT, a także szeroką wiedzę z zakresu mechaniki.
Choć może się wydawać, iż zakładowy pracownik na stanowisku konserwatora to lepsze rozwiązanie niż korzystanie z pomocy zewnętrznych serwisów wózków widłowych - nie zawsze jest to prawda. Istnieją bowiem zadania, których nie sposób wykonać inaczej, niż korzystając z usług serwisu.
Kiedy usługa serwisowania jest niezbędna?
Przewagą serwisów wózków widłowych z pewnością jest doskonale zorganizowane i wyposażone zaplecze techniczne, które umożliwia przeprowadzenie większości napraw. Ponadto, serwisy wózków widłowych oferują gwarancję na każdą wykonaną naprawę czy wymieniony element. Zatem, pierwszy przypadek, gdy niezbędne okaże się skorzystanie z usług serwisu to sytuacja, gdy wózek widłowy ulega rozległej awarii, której nie można usunąć przy pomocy dostępnych w zakładzie narzędzi.
Jednak nie chodzi tylko o urządzenia, ważne są także umiejętności. Serwis wózków widłowych to zazwyczaj sztab doskonale przeszkolonych mechaników i inżynierów. Nawet jeśli zakładowy dotychczasowy technik serwisowy doskonale radził sobie ze wszelkimi usterkami, być może przyjdzie czas, gdy awaria urządzenia wymagać będzie bardziej rozległej wiedzy czy więcej rąk do pracy.
A jeśli o naprawy i wymianę części chodzi - nieocenionym atutem, z którego korzystać mogą serwisy jest zaplecze części zamiennych, gdyż zazwyczaj podpisują one porozumienia z producentami części i dzięki temu dysponują tańszymi (po cenach hurtowych) częściami do wózków widłowych, które dostępne są od ręki.
Kolejną sytuacją, gdy usługa serwisowania będzie niezbędna jest renowacja wózka widłowego. Wszelkie zmiany w zakresie modernizacji wprowadzane w pojeździe (jak np. montaż instalacji gazowej) wymagają przestrzegania wymagań UDT oraz odpowiedniego odnotowania w dokumentacji technicznej.
Skorzystanie z usług serwisu wózków widłowych jest również konieczne w okresie, gdy wózki widłowe mają poddane być przeglądom technicznym, a pracownik zakładowy nie posiada uprawnień Urzędu Dozoru Technicznego.
Pogotowie serwisowe i inne korzyści
Podsumowując - jakie korzyści związane są z podpisaniem umowy z serwisem wózków widłowych:
- możliwość usuwania nawet skomplikowanych awarii i usterek,
- szybka dostawa (lub zakup bezpośrednio na miejscu) części do wózków i osprzętu,
- bezproblemowe przeglądy wózków,
- gwarancje na wykonane naprawy i usunięte usterki.
Wiele serwisów wózków widłowych dysponuje ponadto usługą określaną jako "pogotowie serwisowe". Na czym polega? To usługa gwarantująca jak najszybszy przyjazd serwisantów do zgłoszonej awarii. W zależności od firmy mogą to być 24 lub 48 godzin.
Rozwiązanie to jest szczególnie wygodne dla klientów, którzy nie mogą pozwolić sobie na długie przestoje w pracy spowodowane brakiem sprawnego sprzętu.
Napisz komentarz
Komentarze