E-commerce rośnie z roku na rok – warto to wykorzystać
Branża e-commerce notuje ciągły, stały i dynamiczny rozwój, a wraz z nią rośnie także liczba przedsiębiorców, którzy właśnie w sieci widzą swoje centrum biznesowe. E-handel niesie za sobą szereg możliwości i zalet dla kupujących. Warto wyróżnić wśród nich przede wszystkim wysoki komfort. Zakupu można dokonać z łatwością z fotela we własnym domu, mieszkaniu bądź biurze, a odebrać paczkę już na drugi dzień roboczy – wygodnie z automatu paczkowego lub od kuriera, który dostarczy ją aż pod drzwi. Wielu sceptyków błędnie zakłada, że zakupy w internecie są mniej bezpieczne. Do niedawna owszem, brak ochrony kupujących był dużym katalizatorem rozwoju e-commerce, teraz jednak prawo przewiduje szereg możliwości nawiązania walki z nieuczciwym sprzedawcą.
E-commerce to także zalety dla przedsiębiorcy. Warto wśród nich wyróżnić ogromny potencjalny rynek zbytu – towar można sprzedawać bez żadnych ograniczeń na terenie kraju, Europy czy całego świata. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby usługę realizować w każdym miejscu na globie i to bez zbyt dużych trudności technicznych. Atutem e-handlu jest także możliwość sprzedaży niszowych towarów lub usług.
Chcesz założyć sklep on-line? Nic prostszego!
Założenie własnego sklepu on-line to początek trudnej i wyboistej drogi aż na sam szczyt, dlatego warto na ten etap poświęcić jak najwięcej czasu. To właśnie od wyglądu naszej witryny oraz jej sposobu obsługi zależy także wartość generowanych zysków i liczba potencjalnych klientów. Na rynku znajdziemy dwa sposoby sprzedaży towaru w sieci – na własnej domenie internetowej oraz na marketplace.
Charakterystyka marketplace
Marketplace to dobre rozwiązanie na początek znajomości z e-commerce, nie jest jednak pozbawione wad. Polega na sprzedaży oferowanego przez nas produktu lub usługi na stronie zrzeszającej nawet kilkaset tysięcy sprzedawców, działających w przeróżnych branżach i gałęziach handlu oraz usług. Silnik marketplace jest postawiony na serwerze zarządzanym przez konkretną firmę, dlatego jako korzystający nie musisz obawiać się kosztów związanych z jej utrzymaniem czy konserwacją i modyfikacjami. Wystarczy umieścić swój produkt w listingu i rozpocząć jego sprzedaż na dużą lub małą skalę.
Tutaj jest pierwsza wada – jeden produkt może sprzedawać nawet kilkuset sprzedających, przez co trzeba liczyć się z bardzo dużą konkurencją. Ciężko także wyróżnić swoją ofertę spośród innych. Zaletą jest z kolei niski koszt inwestycji, np. w postaci prowizji od sprzedaży, a także minimum formalności.
Własna domena – czy to lepsze rozwiązanie?
Rozpoczęcie sprzedaży internetowej na własnej domenie wymaga nieco wiedzy i obycia, bywa jednak znacznie lepszym rozwiązaniem niż marketplace. Polega na założeniu witryny internetowej na zakupionej przez siebie domenie. Można do tego wykorzystać ogólnodostępne i tanie CMS-y (czyli silniki sklepów internetowych) bądź płatne, lecz także bardziej dopracowane. Przedsiębiorca musi samodzielnie przeprowadzić instalację danego silnika bądź zlecić jego wdrożenie zewnętrznej firmie.
Otrzymujemy w zamian jednak bardzo wiele zalet istotnych z punktu widzenia prowadzenia działalności w sieci. Podstawową jest brak konkurencji. Przedsiębiorca sam i bez ograniczeń dyktuje cenę produktu bądź usługi, dzięki czemu może być ona znacznie wyższa niż na marketplace. Nie bez znaczenia jest także łatwiejsze budowanie świadomości marki. Wady? Większe trudności techniczne, utrzymanie serwera, bieżące zmiany w kodzie źródłowym i wiele, wiele innych, w tym także uzyskanie odpowiednio dużej liczby wejść na witrynę.
Nie zapomnij o pozycjonowaniu
Prowadzenie własnej firmy w sieci bez odpowiednich działań marketingowych jest bardzo trudne, a niekiedy niemożliwe. Bez wejść na stronę WWW nawet najatrakcyjniejsza oferta nie będzie generowała sprzedaży. Najważniejszym narzędziem w ręce przedsiębiorcy jest z pewnością pozycjonowanie sklepów internetowych. Proces ten polega na poprawie widoczności witryny w sieci, a właściwie w wyszukiwarce Google, która wśród polskich internautów cieszy się zdecydowanie największą popularnością. Z reguły witryna bez odpowiedniego zaplecza SEO (Search Engine Optimization) znajduje się na ostatnich podstronach listingu. Celem pozycjonowania jest to, aby znalazła się w nich jak najwyżej – najlepiej na pierwszej podstronie. To jednak trudne zadanie.
Co w pozycjonowaniu liczy się najbardziej?
W pozycjonowaniu sklepów internetowych liczy się skuteczność i bezpieczeństwo, dlatego tak ważne jest, aby zadanie to zlecić wyspecjalizowanej firmie, która zajmuje się tym zawodowo. Tylko wtedy można liczyć na wysoką efektywność działań i korzystną cenę. Po pierwsze, nie obędzie się bez audytu SEO. Wiele firm realizuje go za darmo jeszcze przed podjęciem współpracy.
Dzięki temu mogą zaplanować dalsze działania i strategię, a także przekazać klientowi szacunkową lub ostateczną cenę za usługę. W kolejnych etapach, tuż po zawiązaniu współpracy, trzeba przeprowadzić szczegółową modyfikację kodu źródłowego w taki sposób, aby strona była dobrze oceniona przez wyszukiwarkę Google. Powinna być przyjazna zarówno dla robotów (skryptów) giganta z Mountain View, jak i dla internauty.
Kluczowy etap prowadzenia własnej firmy w sieci to oczywiście również cena. Od czego zależy koszt pozycjonowania sklepu internetowego? Przede wszystkim od poziomu skomplikowania prac oraz od oczekiwań. Duże witryny z asortymentem składającym się np. kilkudziesięciu tysięcy produktów, z pewnością zapłacą za działania więcej niż niewielkie sklepy działające w niszowej branży.
Więcej informacji poradnikowym dotyczących takich usług jak pozycjonowanie Łódź, okolicach, a także w obrębie całego kraju, znajdziesz na www.empressia.pl
Napisz komentarz
Komentarze