Na czym polega wycena przedsiębiorstwa?
Proces wyceny przedsiębiorstwa ma na celu oszacowanie wartości rynkowej firmy i wyrażenie jej w jednostkach pieniężnych. Istotne w tym przypadku jest to, że obowiązujące przepisy w żaden sposób nie regulują tego, w jaki dokładnie sposób ma zostać przeprowadzona wycena przedsiębiorstwa. W celu jej uwiarygodnienia warto jednak zadbać o to, by wycena przedsiębiorstw była dokonywana przez specjalistów posiadających odpowiednią wiedzę i doświadczenie. Będą oni w stanie nie tylko dobrać właściwe metody wyceny, ale zastosują się również do prawnych rekomendacji, które zostały wydane przez Polską Federację Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych (PFSRM) i są znane jako Powszechne Krajowe Zasady Wyceny. Nota ta została uchwalona przez Radę Krajową PFSRM i włączona jako Nota interpretacyjna nr 5 „Ogólne zasady wyceny przedsiębiorstwa”(NI 5) do zbioru Powszechnych Krajowych Zasad Wyceny.
Od czego uzależniona jest wycena spółki?
Określenia rzeczywistej wartości rynkowej firmy niezależnie od tego, czy jest to wycena wartości spółki, czy szacowanie wartości jednoosobowej działalności gospodarczej dokonuje się z punktu widzenia zlecającego wycenę przedsiębiorstwa, czyli jego właściciela. W przypadku sprzedaży firmy ważniejsza jest jednak wartość przedsiębiorstwa z punktu widzenia kupującego, ponieważ w praktyce będzie ono warte tyle, ile ktoś jest w stanie za nie zapłacić. Wycena spółki uzależniona jest zatem w dużej mierze od posiadanego przez nią majątku, który należy pomniejszyć o istniejące zobowiązania. Wartość rynkowa udziałów w spółce z o.o. uzależniona jest jednak nie tylko od jej majątku, ponieważ istotne są również dochody generowane przez przedmiot wyceny.
Metody wyceny przedsiębiorstw
Niezależnie od tego, czy przeprowadzana jest wycena spółki, wycena zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czy może proces wyceny pewnych typów aktywów należy zrealizować to uwzględniając metody wyceny przedsiębiorstw. Klasyfikowane są one jako metody dochodowe, majątkowe i porównawcze. Wśród tych pierwszych wyróżnić należy przede wszystkim metodę zdyskontowanych przepływów pieniężnych. Metoda dochodowa skupia się na określeniu zdolności firmy do generowania zysków. Metody majątkowe to natomiast metoda skorygowanych aktywów netto, która pozwala wycenić firmę uwzględniając wartość jej majątku, który dzięki odpowiedniej korekcie pozwala uzyskać wartość rynkową. Uwzględnia się wówczas między innymi wartości niematerialne i prawne. Metody porównawcze wymagają natomiast tego, by zestawić wyceniane przedsiębiorstwo z inną firmą działającą w tej samej branży i posiadającym zbliżoną wielkość.
Jak określić wartość przedsiębiorstwa rodzinnego?
Właściwy wybór metody wyceny przedsiębiorstw uzależniony jest nie tylko od jej celu (np. dla potrzeb zarządzania przedsiębiorstwem czy w przypadku transakcji kapitałowych), ale również specyfiki danej firmy. W związku z tym warto wiedzieć, że wycena udziałów w przedsiębiorstwie rodzinnym powinna zostać przeprowadzona przez specjalistów, którzy będą w stanie odłożyć na bok wartość emocjonalną i sentymentalną firmy. Udział właściciela w procesie wyceny mógłby sprawić, że akcje spółki zostałyby wycenione znacznie drożej, a co za tym idzie doszłoby do zakłamania danych finansowych. Czy kwestie emocjonalne powinny być zatem brane pod uwagę? Jedynie w przypadku negocjacji, które mają na celu osiągnięcie kompromisu przy sprzedaży udziałów. Będą wówczas wzmacniać siłę przetargową jednej ze stron. Mając na celu potrzeby formalne oraz dostarczenie niezbędnych informacji wyceny spółek rodzinnych nie powinny uwzględniać wartości sentymentalnej.
Podsumowując należy stwierdzić, ze wycena przedsiębiorstwa rodzinnego powinna zostać przeprowadzona przy wykorzystaniu metod wyceny stosowanych w przypadku innych firm. Na wartość firmy wpływa bowiem majątek spółki oraz zdolność do generowania przepływów pieniężnych, a nie wartość sentymentalna i emocjonalna, która jest istotna jedynie dla jej założyciela.
Napisz komentarz
Komentarze