Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 30 listopada 2024 07:27
Z OSTATNIEJ CHWILI:
Reklama
Reklama

Powiatówką do lasu

Do naszej redakcji często wpływają skargi na jakość dróg w Tomaszowie. Najczęściej dotyczą one ulic, których zarządcą jest powiat tomaszowski. Problem z ulicami miejskimi dotyczy głównie osiedli, gdzie zarządcami są spółdzielnie mieszkaniowe i wspólnoty lub osiedlami domków jednorodzinnych, gdzie ich siatka staje się wyjątkowo gęsta. Oczywiście powiatkówki budzą najwięcej emocji, ponieważ to po nich porusza się (chociaż nie wszędzie) najwięcej samochodów. Klasycznym już przykładem jest ulica Dąbrowska, która od lat nie może doczekać się przebudowy, mimo, że jest obecnie jednym z najbardziej ruchliwych wlotów do miasta. Starostwo Powiatowe jest w tym przypadku głucha na prośby, apele i petycje mieszkańców. O tym, które powiatowe drogi remontować rzadko decydują przesłanki merytoryczne a właśnie nigdy nie bierze się pod uwagę natężenia ruchu. Co więc ma wpływ największy? Wszystko wskazuje na to, że "kluczowym jest czyjeś widzimisie"

Ale by można było taki "klucz" zastosować trzeba mieć ku temu możliwości. A takie dają obowiązujące obecnie przepisy Potrzeba zmian w ustawie o drogach publicznych, bowiem spora ich część nie spełnia kryteriów ustawowych. Zauważa to także Związek Powiatów Polskich. Problemem jest kategoryzacja dróg, której zmiana wymaga zgody gmin i powiatów.   W czasie wdrażania reformy samorządowej 1998 roku dołożono wiele starań, aby zminimalizować ryzyko sporów kompetencyjnych między poszczególnymi poziomami samorządu terytorialnego. Aby osiągnąć ten cel, prawodawca we wszystkich możliwych przypadkach przyjął założenie rozdzielności kompetencyjnej - tzn. zasady, że określone zadanie jest realizowane tylko przez jeden poziom zarządzania publicznego.

Z takim podziałem nie było problemu w przypadku zadań mających swoją naturalną skalę realizacji. Najlepszym przykładem może tu być zarządzanie drogami, które musi być realizowane na każdym poziomie w zależności od znaczenia danego połączenia w krajowej sieci drogowej. Aby podzielić kompetencje w tym zakresie, prawodawca dokonał kategoryzacji dróg i każdą z kategorii przypisał odpowiedniemu zarządcy Zgodnie z przepisami ustawy o drogach publicznych drogami powiatowymi powinny stać się połączenia miast będących siedzibami powiatów z siedzibami gmin i siedziby gmin między sobą - o ile nie stanowią dróg kategorii krajowej albo wojewódzkiej.

Kategoryzacja dróg dokonana w 1998 roku ma się nijak do definicji ustawowych, ponieważ drogami powiatowymi stała się większość dróg, które ówcześnie były zarządzane przez wojewodów, czyli wszystko zależało od polityki drogowej prowadzonej w danym województwie. W konsekwencji powiaty otrzymały niejednokrotnie po kilkaset kilometrów dróg, z których jedynie ułamek spełnia kryteria ustawowe. Pozostałe drogi mają charakter czysto lokalny, stanowiąc nieraz nieutwardzone drogi leśne i polne prowadzące do pojedynczych zabudowań. W konsekwencji ograniczone zasoby finansowe powiaty zamiast skoncentrować na najważniejszych dla lokalnej mobilności drogach muszą rozpraszać.  Finansują również działania na drogach nie mających żadnego znaczenia z punktu widzenia wspólnoty powiatowej jako całości.  

Od kilku lat w powiecie tomaszowskim obowiązuje umowna zasada, że Zarząd Dróg Powiatowych inwestuje jedynie tam, gdzie wójtowie zgodzą się dopłacać pieniądze. Zapominając przy tym, że cele obu samorządów mogą być rozbieżne i wymykać się ustawowym definicjom. Liczne są przypadki, że grunty będące od zawsze gruntami rolnymi przekształcane są na cele budowlane. Gmina więc zainteresowana jest budową do nich drogi. Duże rozproszenie budownictwa mieszkaniowego wiąże się niestety z ogromnymi kosztami budowy infrastruktury. Drogi powiatowe, o których do niedawna poruszały się głównie ciągniki rolnicze i kombajny nagle stają się drogami dojazdowymi do osiedli mieszkaniowych. Niestety wójtowie prowadzą w tym względzie mało racjonalną politykę gospodarki przestrzennej, nastwioną na bieżące przychody. Równocześnie nie są zainteresowani zmianą kategorii drogi, do czego obecnie niezbędna jest ich zgoda. Powód jest oczywisty: koszty związane nie tylko z budową ale ich utrzymaniem. 

Ta sytuacja szybko się nie zmieni. Ważne powiatowe ciągi komunikacyjne nadal będą mniej ważna, niż droga w gminie, w której zamieszkuje radny albo członek zarządu powiatu. Co gorsza ten podział utrudnia racjonalne planowanie remontów. Mamy tego przykład obecnie ale i wiele podobnych z nieodległej historii. kiedy wszyscy zarządcy dróg rozpoczynają remonty, paraliżując równocześnie cały ruch w mieście. Tak było też w ubiegłym roku, kiedy wyjechanie w kierunku Opoczna jakąkolwiek drogą graniczyło z cudem. 

- W naszym mieście mamy duży chaos w zarządzaniu drogami gdyż mamy drogę krajową 48 która przebiega ul. Ujezdzką, Warszawską i Wysoką, wojewódzką W 713, drogi powiatowe, drogi miejskie oraz drogi którymi zarządzają spółdzielnie mieszkaniowe. Drogi w naszym mieście powinny być przejęte przez miasto od powiatu wtedy nie było by takiego chaosu. Jednak wszystkimi drogami czyli i miejskimi i powiatowymi co do organizacji ruchu i ich bezpieczeństwa zarządza jedna osoba. Jak widać poprzez moje felietony w których wykazuje jakie błędy w fazie projektu są robione ale zarządcy i tak je podpisują. Nie dawno opisywałem ul. Zawadzką, wskazując między innymi, że  linie są wytarte. Kilka dni temu je wymalowano na nowo ale zauważyłem, że na ciągach rowerowo-pieszych namalowano znaki poziome P-23 czyli rower oraz P-26 czyli piesi ale namalowane je jak widziało się tym pracownikom, gdyż niezgodnie z prawem jakie obowiązuje. Prezydent Witko powinien usiąść przy stole razem z Starostą i przejąć wszystkie drogi powiatowe jakie są w granicach miasta, zatrudnić przynajmniej 2 osoby które się znają na tym. W Piotrkowie właśnie tak jest ZDiUM zarządza wszystkimi drogami w mieście oprócz jedna wojewódzka i 2 krajowymi. Mo ale tam mamy miasto na prawach powiatu - komentuje Adam Nawrocki, który na naszym portalu często opisuje błędy w oznakowaniu ulic. 

Potrzebne są zmiany w ustawie o drogach publicznych, szczególnie w kierunku doprecyzowania przepisów - to wnioski płynące z kontroli NIK stanu dróg. Kontrola pokazała problemy z prawidłowym wykonywaniem przeglądów stanu technicznego, prowadzeniem dokumentacji ewidencyjnej czy oznakowaniem dróg. Oberwało się też zarządcom dróg samorządowym - większości z nich daleko do prawidłowego działania. - Prawie żaden z zarządców nie opracował projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich. Brak dokumentów planistycznych utrudnia racjonalne, w wieloletniej perspektywie, zarządzanie drogami. NIK jednak zauważa, że prawidłowej realizacji tych ustawowych obowiązków nie sprzyjają obowiązujące przepisy, które nie wskazują zakresu projektów planów - alarmuje NIK.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ujazd 17.06.2022 16:00
Oczywiście musi być nagłówek powiatówka ,ale wszyscy wiedzą ,że brakuje autostrad,ekspresówek,wojewódzkich ,miejskich ,wiejskich ale problem jest u nas właśnie powiatowej;)skoro powstaną już te wszystkie kiedyś drogi to te same osoby będą kwiczały ,że jest beton ,asfald wcześniej,wycinanie lasów i tak w kółko;)wiele ludzi w powiecie ,gminie nie ma utwardzonej drogi do swojej posesji i nikt nie kreci afery.Byl taki jeden wójt co w swojej gazetce nawet zrobił mapę ,które to są drogi powiatowe.Ja proponował bym w każdej gminie zrobić taką mapkę ,które to są drogi gminne i oczekiwać żeby już były zrobione.

Adam N 19.06.2022 21:38
http://zazdrog.tomaszow-maz.pl/work.php

Gminny 20.06.2022 13:35
Czy to ten wójt ,który kiedyś opowiadał jak robili pewno powiatowe,że to tylko nakładka,że radni i starosta są tacy beeee,a później kręcił jak to ta samom droga się wspaniale jedzie?i to cały malinowy:)ps.do tego jak wjechała ekipa robić drogę to był zaskoczony i o niczym nie wiedział:)

Mieszkaniec 17.06.2022 07:59
Kiedy zalataja wielkie dziury w drodze z Tomaszowa do Nagorzyc, ktory niby tez jest w Tomaszowie ale nie pamietaja o tym wladze miasta.

mieszkaniec 17.06.2022 06:56
Jak najszybciej wyremontować tę wlotówkę, dzielnica za lasem rozrasta się piorunująco a dojazd jak dla furmanek.

obo 16.06.2022 19:29
Drogi miejskie wcale nie lepsze: Mazowiecka ,Graniczna, Niska i wiele innych...

A mieszkańcy Gustka 17.06.2022 11:29
i okolicznych ulic to do kiedy przestaną chodzić jezdnią? Ludzie tu mieszkają od 1915 r. i nie mogą się doczekać chodników ? Czekacie aż będzie jakiś poważny wypadek. Ciągle Dąbrowska i Dąbrowska. Skoro deweloper wybudował wam domy, to też powinien wybudować dojazd do nich. Dlaczego wschodnia część miasta jest zaniedbana? Czyżby dlatego, że domy tam stojące nie budował deweloper? Nawet miejsca na chodniki nie są koszone, chociaż to jest obowiazkiem odpowiednich służb miasta. Wymienię tylko kilka ulic pozbawionych chodników: Żeromskiego, Koszykowa, Dobra, Sosnowa, Orla, Kępa, Kamienna, Wrzosowa, Klonowa, Lipowa, Drewniana, Zakątna, Kręta.

Opinie
5 lat więzienia za zabójstwo dziecka - SN uznał kasację prokuratury za bezzasadną Sąd Najwyższy oddalił kasację prokuratury od prawomocnego wyroku pięciu lat więzienia dla mieszkanki gminy Zbójna (Podlaskie), skazanej za zabójstwo jej nowo narodzonego dziecka - poinformował w piątek PAP zespół prasowy SN. Sąd uznał kasację za bezzasadną.Data dodania artykułu: 29.11.2024 14:135 lat więzienia za zabójstwo dziecka - SN uznał kasację prokuratury za bezzasadną Duże palenisko ogrodowe - kiedy warto je wybrać? Palenisko ogrodowe pozwala na lepszą kontrolę rozpalonego ogniska, a przy okazji stanowi doskonałą dekorację. Z pewnością sprawdzi się przy organizacji większych spotkań, jak i romantycznych wieczorów we dwoje. Są one dostępne w różnych wersjach, spośród których każdy znajdzie palenisko, którego wygląd idealnie wpisze się w klimat posiadanego ogrodu i stanie się jego stylowym elementem. Jak dobrać jego rozmiar do swoich potrzeb? W jakim przypadku najlepiej sprawdzi się duże palenisko ogrodowe i na co zwrócić uwagę przy jego wyborze?Data dodania artykułu: 29.11.2024 12:08Duże palenisko ogrodowe - kiedy warto je wybrać? Rola prawnika w procesie zakładania spółki: co warto przygotować? Założenie spółki to sposób, aby prowadzić działalność gospodarczą bezpiecznie dla przedsiębiorców chcących dynamicznie rozwijać swój biznes bez obaw o stan prywatnego majątku. W przypadku zakładania spółki warto skorzystać z pomocy prawnej. Adwokat z Gdyni to najlepszy sposób, aby proces ten przebiegał sprawnie i bezpiecznie.Data dodania artykułu: 29.11.2024 11:21Rola prawnika w procesie zakładania spółki: co warto przygotować?
Reklama
Reklamamuzyczny spektakl Metamorfozy
Poszukiwanie Świętego Mikołaja Poszukiwanie Świętego Mikołaja Bezpłatnym autobusem komunikacji miejskiej na poszukiwanie Świętego Mikołaja w SpaleWybieracie się na Poszukiwanie Świętego Mikołaja w Spale? Zachęcamy tomaszowskich poszukiwaczy przygód od skorzystania z bezpłatnego transportu publicznego. W niedzielę 1 grudnia, będzie można dojechać i wrócić ze Spały specjalną linią komunikacji miejskiej.V edycja rodzinnej gry terenowej Poszukiwanie  Świętego Mikołaja odbędzie się ona na terenie Spalskiego Parku im. Prezydentów II Rzeczpospolitej. Impreza rozpocznie się już 1 grudnia, o godzinie 12:00 w Spalskiej Sołtysówce. Organizatorzy zapraszają dzieci wraz z opiekunami do wzięcia udziału we wspólnej zabawie i odnalezieniu drogi do świętego Mikołaja.Na szlaku przygody czekają liczne atrakcje w tym m.in. stanowisko Miejskiego Centrum Kultury w Tomaszowie Mazowieckim, na którym za wykonanie zadania otrzymacie na mapie wyzwań stosowny stempel.Napiszcie list do świętego Mikołaja i wyruszajcie linią specjalną Miejskiego Zakładu Komunikacji w Tomaszowie Mazowieckim w drogę.Rozkład jazdy bezpłatnych autobusów miejskich linii nr 54 na Spalskie Mikołajki z pl. Kościuszki do Spały (i z powrotem) w niedzielę 1 grudnia br.:- odjazdy z Tomaszowa Mazowieckiego z przystanku pl. Kościuszki – centrum godz.:11:00, 12:00, 13:00, 14:30, 15:30, - odjazdy ze Spały (przystanek przy stacji paliw) godz.:11:35, 12:35, 14:05, 15:05, 17:00.Data rozpoczęcia wydarzenia: 01.12.2024
Dawid Podsiadło - Dokumentalny  w Helios na Scenie Dawid Podsiadło - Dokumentalny w Helios na Scenie W czerwcu 2024 roku Dawid Podsiadło zagrał 7 koncertów stadionowych dla pół miliona widzów. Finałem tej trasy były rekordowe dwa koncerty na Stadionie Śląskim w Chorzowie dla prawie 200 tys. osób. Ten film to zapis tych 7 wyjątkowych dni, a zobaczymy go już 3 grudnia w kinach Helios.Film „Dawid Podsiadło – Dokumentalny” to intymny portret jednej z największych postaci polskiej sceny muzycznej. Reżyser Tomasz Knittel zabiera widzów na pełną emocji podróż, towarzysząc Dawidowi Podsiadle podczas jego monumentalnej trasy koncertowej, obejmującej siedem występów na stadionach w Gdańsku, Wrocławiu, Poznaniu i Chorzowie. Jednak to nie same koncerty są tu najważniejsze, lecz Dawid – artysta, który tą trasą zamyka pewien etap swojej kariery i zastanawia się, co przyniesie przyszłość.Kamery śledzą Dawida nie tylko na scenie, ale przede wszystkim za kulisami – w chwilach skupienia, zmęczenia, radości i refleksji. Film pokazuje jego prawdziwą twarz: człowieka pełnego pasji, ale i niepewności.Dawid otwiera się przed widzami, dzieląc się przemyśleniami o drodze, którą przeszedł, o presji związanej z popularnością oraz o tym, co dalej po zakończeniu tak ogromnej trasy. Obecność znakomitych gości, takich jak Edyta Bartosiewicz, Monika Brodka, Daria Zawiałow, Kaśka Sochacka, Artur Rojek, Ralph Kaminski, Kortez i Vito Bambino zdecydowanie podkreśla wagę tego etapu.To unikalna okazja, aby zobaczyć, jak wygląda życie artysty w momentach triumfu, ale i w tych cichszych, bardziej intymnych chwilach, kiedy sceniczne światła gasną, a pytanie „co dalej?” staje się najważniejsze.Helios zaprasza melomanów na ten wyjątkowy seans! Bilety dostępne są na stronie www.helios.pl, a także w kasach kin i aplikacji mobilnej. W ramach oferty „Wcześniej kupujesz, więcej zyskujesz” dokonując zakupu z wyprzedzeniem, można wybrać najlepsze miejsca, a także - zaoszczędzić.Data rozpoczęcia wydarzenia: 03.12.2024
Reklama
Reklama
Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki nieuciskające DEOMED Cotton Silver to komfortowe skarpetki zdrowotne wykonane z naturalnej przędzy bawełnianej z dodatkiem jonów srebra. Skarpety ze srebrem Deomed Cotton Silver mogą dzięki temu służyć jako naturalne wsparcie w profilaktyce i leczeniu różnych schorzeń stóp i nóg!DEOMED Cotton Silver to skarpety bezuciskowe, które posiadają duży udział naturalnych włókien bawełnianych najwyższej jakości. Są dzięki temu bardzo miękkie, przyjemne w dotyku i przewiewne.Skarpetki nieuciskające posiadają także dodatek specjalnych włókien PROLEN®Siltex z jonami srebra. Dzięki temu skarpetki Cotton Silver posiadają właściwości antybakteryjne oraz antygrzybicze. Skarpetki ze srebrem redukują nieprzyjemne zapachy – można korzystać z nich komfortowo przez cały dzień.Ze względu na specjalną konstrukcję oraz dodatek elastycznych włókien są to również skarpetki bezuciskowe i bezszwowe. Dobrze przylegają do nóg, ale nie powodują nadmiernego nacisku oraz otarć. Dzięki temu te skarpety nieuciskające rekomendowane są dla osób chorych na cukrzycę, jako profilaktyka stopy cukrzycowej. Nie zaburzają przepływu krwi, dlatego też zapewniają pełen komfort przy problemach z krążeniem w nogach oraz przy opuchnięciu stóp i nóg.Skarpetki DEOMED Cotton Silver są dostępne w wielu kolorach oraz rozmiarach do wyboru.Dzięki swoim właściwościom bawełniane skarpetki DEOMED Cotton Silver z dodatkiem jonów srebra to doskonały wybór dla wielu osób, dla których liczy się zdrowie i maksymalny komfort na co dzień.Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów Honorujemy Tomaszowską Kartę Seniora 
Reklama
Reklama
Wasze komentarze
Autor komentarza: AjdejanoTreść komentarza: Nie mogę się napatrzeć na to zdjęcie do tego materiału powyżej. Tabliczka z napisem: "Rezerwacja VIP od 10:30. Na miejscach dla tych VIP-ów nie ma nikogo, pustka, tylko jeden "VIP" już siedzi za tą tabliczką. Kazał pajac swojemu kierowcy zdjęcie zrobić i na tym zdjęciu ten brzuchaty VIP cieszy się, jak małe dziecko. To jest brukowy poziom tomaszowskiego VIP-a. A le jednak na powiat tomaszowski i tak to wystarczyło, bo ten człowieczyna tym samorządowym powiatem i tak rządzi. Chcieli porąbani wyborcy, poprzez swoich, równie porąbanych radnych, to tak teraz mają.Źródło komentarza: Mariusza Węgrzynowskiego wstydzą się nawet... radni PiSAutor komentarza: rozsądnyTreść komentarza: chcieliście PiSokomucha to macie,to teraz moda w kubeł. Bo komuch z Żoliboza kazał to głosowaliście na nich czerwoni niewolnicy.Źródło komentarza: Mariusza Węgrzynowskiego wstydzą się nawet... radni PiSAutor komentarza: Polak patiotaTreść komentarza: hańbą miasta jest to,że tego sowieckiego agenta wybano na posła w tym mieście. Przedstawiciel ruskich onuc i złodziei! ubecy tez pewnie na to czerwone bydle głosowali.Źródło komentarza: Prokuratura prowadzi postępowanie sprawdzające dot. ewentualnej "zdrady dyplomatycznej" MacierewiczaAutor komentarza: MichałTreść komentarza: To prawda. Ja po lekcjach z panem Węgrzynowskim zrozumiałem, że boga nie ma. Są tylko ludzie i to źli ludzie.Źródło komentarza: Mariusza Węgrzynowskiego wstydzą się nawet... radni PiSAutor komentarza: wyborcaTreść komentarza: A skąd, tu dopiero jest bagno i marazm i nie ma już odważnych żeby pogonić...Źródło komentarza: Mariusza Węgrzynowskiego wstydzą się nawet... radni PiSAutor komentarza: KasiaTreść komentarza: Ten człowiek nauczał mnie religii. Boże kochany, czy ty na pewno istniejesz?Źródło komentarza: Mariusza Węgrzynowskiego wstydzą się nawet... radni PiS
Reklama
Łóżko rehabilitacyjne  Elbur PB 337 Łóżko rehabilitacyjne Elbur PB 337 Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów oraz montaż gratisNa zdjęciu: Łóżko PB 337 w wykonaniu standardowym w kolorze buk. Akcesoria: stolik Rubens 3 w kolorze buk.Łóżko PB 337 jest szczególnym łóżkiem do opieki długoterminowej, które w przeciwieństwie do klasycznych łóżek posiada możliwość opuszczenia krawędzi leża do poziomu ok. 23 cm. Niskie, dolne położenie leża ułatwia dostęp osobom z problemami z koordynacją ruchową i zwiększa bezpieczeństwo pacjenta nawet przy opuszczonych barierkach bocznych.Więcej informacjiKolory standardowe: DETALE PRODUKTU:1. Położenie leża 23 cm od podłogi4. Solidne koło z hamulcem2. Zabudowane napędy podnoszenia łóżka5. Pilot z blokadą poszczególnych funkcji3. Leże z regulacją twardości6. Dodatkowa regulacja za pomocą rastomatu OPCJE:zmiana wypełnienia leża • zmiana długości leża • zmiana kolorystykiPODSTAWOWE DANE TECHNICZNEBezpieczne obciążenie robocze175 kgMaksymalna waga użytkownika140 kgRegulacja wysokości leża:od 23 do 63 cmRegulacja segmentu oparcia pleców:0 ÷ 70°Regulacja segmentu oparcia podudzi:0 ÷ 20°Wymiary zewnętrzne długość × szerokość:219 × 102 cmPrześwit pod łóżkiem:ok. 7 cmCiężar całkowity:101,4 kgKółka jezdne:100 mm z hamulcem FUNKCJEDO POBRANIA: Karta produktu PB-337 [PDF]
Reklama
Napisz do nas
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama