Niestety przez długi czas gigantyczną, jak na powiat tej wielkości ilość spraw, musiała się zajmować dwójka stałych pracowników mających odpowiednią fachową wiedzę oraz dwie dorabiające sobie emerytki. Tak dłużej nie można było pracować. Jak dowiadywaliśmy się od członków zarządu powiatu, liczba czekających na załatwienie spraw sięgała kilkuset. Jak będzie to wyglądać od 1 sierpnia? Wszystko wskazuje na to, że będzie jeszcze gorzej. Czas wydawania wypisów i wyrysów jeszcze bardzie się wydłuży. Tomaszowscy geodeci znowu będą pisać skargi. Z tym, że w tym przypadku, będzie to typowe "pisanie na Berdyczów". Teraz znaleźć odpowiednich fachowców nie będzie łatwo. I z całą pewnością nie będą oni tani.
Problem jest o tyle poważny, że samo zatrudnienie naczelników go nie rozwiąże, bo jak wspomnieliśmy i inni pracownicy dociążeni są obowiązkami ponad miarę. Kto odpowiada za ten bałagan? Wydziały podlegają bezpośrednio Staroście i to Starosta jest równocześnie kierownikiem Urzędu odpowiedzialnym jednoosobowo za jego organizację i sprawną pracę. Sprawy związane z geodezją i kartografią należą do najważniejszych w całym powiecie. A na przestrzeni ostatnich trzech lat nie są jedynymi, które zostały de facto zlikwidowane. Będzie to miało długofalowe skutki. Dla przykładu odbudowa zespołu specjalizującego się w pozyskiwaniu funduszy unijnych może okazać się niemożliwa.
Tak jak już wspomnieliśmy, problem nie pojawił się dziś, ani nie trzy miesiące temu. Tomaszowscy geodeci od dawne protestują przeciw przedłużającym się postępowaniom administracyjnym. Trwają one o wiele dłużej niż w jakimkolwiek sąsiednim powiecie. W lipcu ubiegłego roku Daniel Karp, prezes Stowarzyszenia Geodetów Tomaszowskich pisał w liście do Starosty i radnych - Dla nas starł się już argument – „bo nie ma Starosta ludzi”, a jak wszyscy widzą - ludzie są w pokojach, a „pieczątki” to nadanie numeru w systemie z klawiatury – sprawdziliśmy najszybciej zrobiono to w bodaj 3 minuty – zatem można. (1,5 miesiąca a 3 minuty – różnica zasadnicza w czasoprzestrzeni)
Zakres zadań Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami jest bardzo szeroki. W jego skład wchodziły dotąd: Zespół ds. ewidencji gruntów i budynków; Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej; Zespół ds. gospodarki nieruchomościami.
Zespół ds. ewidencji gruntów i budynków realizuje zadania z zakresu m.in.: ewidencji gruntów i budynków, utrzymania operatu ewidencyjnego w stanie aktualności, tj. zgodności z dostępnymi dla organu dokumentami i materiałami źródłowymi;; archiwizacji wycofanych danych ewidencyjnych; udostępniania danych ewidencyjnych; ochrony danych ewidencyjnych przed ich utratą, zniszczeniem, niepożądaną modyfikacją, nieuprawnionym do nich dostępem i ujawnieniem; sporządzania i wydawania wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów i budynków; wydawania zaświadczeń potwierdzających posiadanie gospodarstwa rolnego, do spraw sądowych o uwłaszczenie lub zasiedzenie, o posiadaniu prawa własności do budynku lub lokalu mieszkalnego; prowadzenia postępowań w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów; prowadzenia postępowań administracyjnych z zakresu ewidencji gruntów i budynków; zawiadomienia organów podatkowych, wydział ksiąg wieczystych właściwego miejscowo sądu rejonowego; prowadzenia rejestru cen i wartości nieruchomości oraz udostępniania danych rzeczoznawcom majątkowym; przeprowadzania i wykonywania scalenia i wymiany gruntów.
Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej realizuje z kolei zadania z zakresu: prowadzenia powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym: prowadzenia dla obszaru powiatu: ewidencji gruntów i budynków, geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, gleboznawczej klasyfikacji gruntów, tworzenia i udostępniania standardowych opracowań kartograficznych w skalach: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000, koordynacji usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych itd.
Zespół ds. gospodarki nieruchomościami realizuje zadania z zakresu gospodarki nieruchomościami powiatu i Skarbu Państwa, w tym w szczególności: ewidencjonowania nieruchomości, sporządzania sprawozdań z gospodarowania nieruchomościami, zapewnienia wyceny nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu, zabezpieczenia nieruchomości Skarbu Państwa oraz Powiatu przed uszkodzeniem lub zniszczeniem, sporządzania i podawania do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości Skarbu Państwa oraz Powiatu przeznaczonych do sprzedaży, oddania w wieczyste użytkowanie, trwały zarząd, dzierżawę, najem, oraz organizowania, ogłaszania i przeprowadzania przetargów, aktualizacji opłat z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu, wnioskowania i opiniowania podziałów nieruchomości Skarbu Państwa oraz Powiatu; wywłaszczania nieruchomości, wszczynania postępowania uwłaszczeniowego, prowadzenia rokowań o nabycie nieruchomości w drodze umowy, ustalania odszkodowania za wywłaszczone nieruchomości, udzielania zezwoleń za zajęcie nieruchomości na cele szczególne, orzekania o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego we własność; i wiele innych.
Jakie trzeba spełnić warunki, by zostać Geodetą Powiatowym? Wymagania niezbędne to:
- wykształcenie wyższe na kierunku geodezyjnym
- uprawnienia zawodowe do wykonywania samodzielnych funkcji w dziedzinie geodezji i kartografii w zakresach, o których mowa w art. 43 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 17 maja 1989r. prawo geodezyjne i kartograficzne
- co najmniej pięcioletni staż pracy lub wykonywanie przez co najmniej 5 lat działalności gospodarczej o charakterze zgodnym z wymaganiami na stanowisku, na które ogłaszany jest niniejszy nabór
- dwuletni staż pracy w urzędach administracji rządowej lub organach jednostek samorządu terytorialnego
- pełna zdolność do czynności prawnych oraz korzystanie z pełni praw publicznych
- kandydat nie był skazany prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe
- obywatelstwo polskie lub inne zgodnie z art. 11 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych ( Dz. U. z 2022 r. poz. 530)
- korzystanie z pełni praw cywilnych i obywatelskich
- nieposzlakowana opinia
Dla naczelnika w Wydziale Geodezji i Kartografii :
- wykształcenie wyższe na kierunku geodezyjnym
- co najmniej pięcioletni staż pracy lub wykonywanie przez co najmniej 5 lat działalności gospodarczej o charakterze zgodnym z wymaganiami na stanowisku, na które ogłaszany jest niniejszy nabór
- pełna zdolność do czynności prawnych oraz korzystanie z pełni praw publicznych
- kandydat nie był skazany prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe
- obywatelstwo polskie lub inne zgodnie z art. 11 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych ( Dz. U. z 2022 r. poz. 530)
- nieposzlakowana opinia
Napisz komentarz
Komentarze