Jak zwrócili uwagę autorzy raportu CBRE „Trendy w omnichannel w Polsce”, częstotliwość zakupów w internecie zwiększyły głównie pandemia i wojna. Obecnie 75 proc. osób zamawia produkty online co najmniej raz w miesiącu, w tym 27 proc. kupuje tak przynajmniej raz w tygodniu – wynika z najnowszego badania
Konsumenci najczęściej zamawiają ubrania, sprzęt RTV i AGD oraz kosmetyki i perfumy. "Rozwojowi e-commerce, poza pandemią i wojną, sprzyjają duża digitalizacja społeczeństwa oraz powszechność płatności mobilnych" - wskazano w poniedziałkowej informacji CBRE. W ocenie autorów raportu Polska ma sporo do nadrobienia w zakresie gotowości do dynamicznego rozwoju e-commerce.
Według Mariusza Majkowskiego z CBRE, Polska należy do krajów mniej przygotowanych na wzrost rynku e-commerce. "Słabo wypadamy pod kątem mobilnej sprzedaży internetowej, której wskaźnik według najnowszych danych The World Bank wynosi 1,8 proc." - zauważył. Dodał, że niski jest też dostęp do stacjonarnego szerokopasmowego internetu, który ma 22 osób na 100. "Euromonitor wskazuje, że Polska osiągnie 23 proc. penetracji e-commerce dopiero w 2026 roku. Taki poziom już teraz występuje w Holandii, Brazylii i Tajwanie" – stwierdził.
Obecnie 29 proc. osób deklaruje, że częściej zamawia online produkty niż przed pojawieniem się Covid-19 i atakiem Rosji na Ukrainę - wynika z raportu. Częściej dotyczy to kobiet (30 proc. wobec 28 proc. mężczyzn).
Dodano, że 75 proc. Polaków zamawia produkty w sieci przynajmniej raz w miesiącu. Grupą najchętniej wydającą pieniądze w internecie są osoby w wieku 25-44 lata, wśród których ok. 86 proc. kupuje z taką częstotliwością. Spośród wszystkich respondentów 13 proc. robi zakupy online co najmniej 2-3 razy w tygodniu, a 14 proc. - raz w tygodniu. W grupie osób do 24. roku życia co czwarta co najmniej raz w tygodniu kupuje online. Jedna piąta Polaków (21 proc.) odwiedza sklepy internetowe rzadziej niż raz na miesiąc, a 4 proc. - wcale.
Respondenci najczęściej przez internet kupują ubrania - deklaruje tak 58 proc. To głównie osoby w wieku 25-44 lata i kobiety, wśród których 69 proc. zamawia odzież online. Spośród mężczyzn przyznało tak 46 proc. Na drugim miejscu najchętniej kupowanych produktów w sieci jest sprzęt RTV/AGD (45 proc. wskazań). Częściej kupują go mężczyźni (57 proc.) niż kobiety (37 proc.). W pierwszej trójce są tez kosmetyki i perfumy, które online zamawia 4 na 10 respondentów. Przez internet chętnie kupowane są też artykuły przemysłowe, takie jak środki czystości (37 proc.), książki i płyty (36 proc.) oraz zabawki dla dzieci (27 proc.). (PAP)
Napisz komentarz
Komentarze