Jest wiele rzeczy, o których powinien pamiętać każdy pracodawca przygotowujący stanowiska biurowe
Odpowiednie warunki podczas pracy biurowej
Praca zawodowa to bez wątpienia jedna z kluczowych aktywności w życiu każdego z nas. Środowisko pracy powinno zapewniać pracownikom wygodę i bezpieczeństwo oraz odpowiednią higienę pracy. Dotyczy to nie tylko zawodów związanych z pracą na dużych wysokościach, w kopalniach, czy przy niebezpiecznych substancjach. Pracodawcy, którzy zatrudniają pracowników w biurze, zawsze powinni pamiętać o dostosowywaniu się do aktualnych przepisów BHP. W końcu praca w biurze wymaga od pracowników skupienia i koncentracji na powierzonych obowiązkach, a odpowiednie warunki pracy pozytywnie wpływają na ogólną wydajność pracy. Biurowe pomieszczenia powinny m.in. być wyposażone w wentylację, odpowiednie oświetlenie i ogrzewanie.
Potrzebujesz lokalu? Sprawdź lokale do wynajęcia Łódź i znajdź miejsce dopasowane do Twoich potrzeb.
Co trzeba zapewnić pracownikom w biurze?
Miejsce pracy ma duży wpływ na wydajność pracowników oraz ich komfort psychiczny. Jakie elementy powinno zawierać środowisko pracy? Do najważniejszych elementów zalicza się:
- Bezpieczne instalacje elektryczne. Awaryjne sprzęty i uszkodzone okablowanie mogą narażać pracowników na duże niebezpieczeństwo, dlatego należy ograniczyć ryzyko porażenia prądem.
- Ergonomiczne fotele. Siedzenie przez wiele godzin w biurze obciąża plecy, dlatego ważne jest zapewnienie pracownikom miękkich siedzisk z odchylanymi, wysokimi oparciami.
- Stoły i biurka, które są dopasowane do wzrostu pracownika. Trzeba pamiętać, że wysokość miejsca pracy powinna być dopasowana do potrzeb zatrudnionej osoby. Blat nie powinien być zbyt wysoki, bo będzie to wymuszać przyjęcie niewygodnej pozycji ciała.
- Powierzchnia robocza blatu. Trzeba pamiętać, że stanowisko biurowe powinno być wyposażone w biurko o powierzchni blatu umożliwiającej swobodną pracę z komputerem i dokumentami.
- Mikro warunki panujące w pomieszczeniach biurowych. Wilgotność powietrza powinna mieścić się w granicach 30–65%. Najbardziej komfortowa wilgotność powietrza w zamkniętym pomieszczeniu to 40–60%, natomiast temperatura między 20 a 22°C.
- Dostęp do najnowocześniejszych technologii, mediów, parkingu i kuchni w miejscu pracy. Możliwość wygodnego zaparkowania auta w miejscu pracy i przygotowania posiłków wpływa na komfort psychiczny pracowników.
BHP – co warto wiedzieć w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa?
Przepisy BHP są często zaniedbywane, co jest dużym błędem. Porządek, czystość i spełnienie wymagań bezpieczeństwa w miejscu pracy nie jest przejawem dobrej woli czy wychowania pracodawcy – to jego obowiązek! To samo dotyczy zapewnienia okresowego remontu oraz konserwacji pomieszczeń, dzięki którym zachowane zostaną wszelkie wymogi BHP w miejscu pracy. Obowiązkiem pracodawców jest zadbanie o to, by wszystkie pomieszczenia biurowe miały odpowiednie oświetlenie. Pokoje pracowników powinny posiadać odpowiednią temperaturę, ochronę przed dużym nasłonecznieniem, zabezpieczenie przed wilgocią i innymi czynnikami, które są szkodliwe. W pomieszczeniu biurowym konieczne jest zapewnienie wymiany powietrza. Odpowiednie parametry powietrza można znaleźć w Polskiej Normie.
Zastanawiasz się, jakie wymiary powinno mieć biuro? Zgodnie z § 19 są one uzależnione od liczby pracujących w pomieszczeniu osób. Każde z nich powinno mieć przynajmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia i co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi. Jeśli pracodawca chciałby zapewnić swoim pracownikom nieco bardziej kameralne warunki, może wprowadzić w biurze podział na boksy za pomocą szklanych ścian działowych. Ścianki powinny być zrobione z materiału odpornego na rozbicie. Oprócz tego pracowników nie powinno się zamykać na klucz! W ciągu pracy muszą mieć możliwość swobodnego wychodzenia z biura.
Napisz komentarz
Komentarze