Bohaterem filmu jest człowiek, który postanawia porzucić swoje dotychczasowe życie, opuścić cywilizację i zaszywa się w lesie. Rolę głównej postaci zagra wybitny a zarazem niezwykle charakterystyczny aktor Krzysztof Majchrzak. Reżyser i aktor pracowali już razem m.in. przy filmach Pornografia i Historia Kina w Popielawach. Krzysztofowi Majchrzakowi towarzyszy Olga Bołądź, znana m.in. z serialu "Czas honoru", która tym razem wcieliła się w postać prostytutki o wrażliwym i pełnym miłości sercu.
W Konkursie Głównym znalazło się siedem debiutów, jak np. „Fale” (reż. Grzegorz Zariczny) i „Wszystkie nieprzespane noce” (reż. Michał Marczak) oraz dwa drugie filmy. Poza nimi zakwalifikowały się też: „Czerwony pająk” (reż. Marcin Koszałka), „Jestem mordercą” (reż. Maciej Pieprzyca), „Kamper” (reż. Łukasz Grzegorzek), „Królewicz olch” (reż. Kuba Czekaj), „Las, 4 rano” (reż. Jan Jakub Kolski), „Na granicy” (reż. Wojciech Kasperski), „Ostatnia rodzina” (reż. Jak P. Matuszyński), „Plac zabaw” (reż. Bartosz M. Kowalski), „Planeta singli” (reż. Mitja Okorn), „Sługi boże” (reż. Mariusz Gawryś), „Szczęście świata” (reż. Michał Rosa), "Wołyń” (reż. Wojciech Smarzowski), „Zaćma” (reż. Ryszard Bugajski), „Zjednoczone stany miłości” (reż. Tomasz Wasilewski).
O FILMIE JANA JAKUBA KOLSKIEGO
FORTS jest zamożnym, dobrze zorganizowanym człowiekiem. Nosi markowe garnitury, drogie zegarki i buty. Kiedy go poznajemy, wydaje się królem życia. Któregoś dnia spektakularnie opuszcza korporację w której jest wiceprezesem. Zniszczenia jakie po sobie zostawia nie dają szansy na powrót.
Las, 4 rano kilka lat później. Na wpół zdziczały dziad leśny; zarośnięty, brudny, w łachmanach – zakłada wnyki na zwierzęta. Rozpoznajemy, to ten sam człowiek – Forst.
Mężczyzna mieszka w lesie w wybudowanej przez siebie ziemiance. Za towarzystwo ma kota i psa. Żywi się mięsem upolowanej zwierzyny oraz resztkami zbieranymi dla niego przez NATĘ, prostytutkę pracującą przy nieodległej drodze. Mają dobre porozumienie, rozmawiają o literaturze i o … życiu.
Któregoś wieczoru Nata staje się ofiarą porachunków gangów wystawiających prostytutki na drogę. Forst wpada w rozpacz. Uświadamia sobie, że bliskość jakiej doświadczał z Natą Trzymała go przy życiu. Prawdziwe relacje tych dwojga odkrywają się w retrospekcjach, dają one obraz nadwrażliwych uciekinierów od życia, ratujących się nawzajem w czymś w rodzaju zwariowanej, „leśnej terapii”.
W kilka dni po śmierci Naty, przed ziemianką Forsta staje trzynastoletnia Jadzia. Żąda dla siebie opieki, nie wyjaśniając kim jest i dlaczego uciekła z miasta. Mężczyzna nie chce niczyjej obecności. Próbuje odprawić Jadzię ale ta jest uparta i nie zamierza ustąpić. Ustalają warunki. Forst przyjmuje Jadzię na dwutygodniowy okres próbny.
Wyczerpują się zapasy żywności (dostawca, Nata – nie żyje). Forst wyprawia Jadzie do sklepu, przedtem charakteryzując ją „na dorosłą”. Przez cały dzień czeka przy szosie, obserwując nową prostytutkę, która zajęła plac po Nacie. Jest nią młoda Bułgarka PENKA.
Wkrótce Jadzia wraca ze sklepu stopem. Nieszczęśliwie, w tym samym momencie zajeżdża na plac ALEKSANDYR, zabójca Naty, opiekun bułgarskich dziwek. Jadzia bardzo przypada mu do gustu, próbuje ją zaczepiać. Z lasu wybiega Forst, robi zamieszanie, zabiera dziewczynkę z drogi. Mijają dni, Jadzia wrasta w las i w trudne życie z Forstem. Znosi je zadziwiająco dzielnie, sama odciskając ślad na wzajemnych relacjach; Forst łagodnieje, uczy Jadzię zwyczajów lasu, otwiera się krok po kroku. Niestety o dziewczynkę upomina się przeszłość. Musi uciekać.
Forst odnajduje Jadzię na leśnym cmentarzu, zabiera do domu, wyznaje tajemnicę; prawdziwą przyczynę dla której uciekł do lasu. Jadzia przyznaje się, że jest córką… Naty.
Pod nieobecność Forsta Aleksandyr porywa Jadzię. Dziad leśny zdobywa broń, znajduje kryjówkę bandytów, zabija ich, razem z Jadzią zakopują ciała w kopalni piasku.
Nie mają wyjścia, muszą razem wracać do świata.
Napisz komentarz
Komentarze