W listopadzie 2009 roku napisałem pierwszy artykuł, w którym opowiadałem o procederze wykorzystywania samochodów służbowych do celów partyjno prywatnych w Starostwie Powiatowym w Tomaszowie Mazowieckim.
Wydawać by się mogło, że krytyczne publikacje prasowe chociaż zawstydzają władze publiczne i eliminują patologię. Faktycznie jednak tak nie jest. Winowajcy na chwilę "opuszczają uszy" i kiedy wrzawa cichnie wracają zazwyczaj do poprzednich praktyk. Świadczą o tym kolejne artykuły na ten sam temat publikowane w kolejnych latach.
We wrześniu byłem przypadkiem przy rozmowie dwóch aktualnych członków Zarządu Powiatu Tomaszowskiego, która dotyczyła kosztów wykorzystania samochodów służbowych, będących w m.in. ich dyspozycji. Dziwiła ich dysproporcja pomiędzy poziomem wydatków tegorocznych a tych ponoszonych w latach ubiegłych. Nie miałem wyjścia i musiałem zadać już całkiem oficjalnie kilka dodatkowych pytań.
Pisaliśmy o tym już dawno temu
Zacznijmy od początku. W listopadzie 2009 współpracujący wówczas z portalem młody dziennikarz uczestniczył w konferencji organizowanej przez Platformę Obywatelską w oddalonych od Tomaszowa o 100 kilometrów Bratoszewicach. Wypatrzył na niej ówczesnego działacza partii (obecnie w Polska Razem Jarosława Gowina) i równocześnie Starostę, Piotra Kagankiewicza, który przyjechał na nią służbowym Forem Mondeo.
Odczekaliśmy kilka dni i zaczęliśmy drążyć temat. Okazało się, że wyjazd nie został wykazany w kartach drogowych pojazdu.
Czytaj cały artykuł tutaj, by dowiedzieć się więcej: Nie stosują, bo może nie znają
Kolejny artykuł na ten sam temat opublikowaliśmy w kwietniu 2010 roku. Opisaliśmy w nim proceder dopasowywania kart drogowych do stanu liczników samochodów.
Dowiedz się Jak to rozpisać?
Miesiąc później kiedy do radni powiatowi mieli na sugestię Julii Pitery przeprowadzić kontrolę wykorzystania aut służbowych w Powiecie Tomaszowskim, pojawił się kolejny artykuł. Z kontroli ostatecznie nic istotnego nie wyniknęło. Bo wyniknąć nie mogło.
Warto przeczytać: Powiat partyjno-prywatny
Po kilku latach, mając nieco większe możliwości pozyskiwania informacji wróciłem do tematu. Zadałem Zarządowi kilka pytań i przygotowanie zestawień. Dla porównania podobne pytania zadałem władzom miejskim.
Ile wydaje miasto?
Zacznijmy więc od tych drugich. Poza samochodami służbowymi jak Peugeot 407 i Skoda Supperb z aut służbowych korzysta także straż miejska. Wydatki na te pojazdy oraz ich przebiegi przedstawiają poniższe tabele.
Kilometry
Rok |
SKODA |
PEUGOT 407 |
PEUGOT 406 |
CITROEN XANTIA |
RAZEM |
2010 |
|
15223 km |
451 km do kwietnia |
24044 km |
39781 km |
2011 |
|
8308 km |
---------------- |
11207 km |
19515 km |
2012 |
od kwietnia 11014 km |
18878 km |
---------------- |
4804 km do kwietnia |
34696 km |
2013 |
13003 km |
17581 km |
----------------- |
------------------- |
30584 km |
2014 |
10579 km |
18400 km |
---------------- |
-------------------- |
28979 km |
2015 I półrocze |
8981 km |
11835 km |
--------------- |
--------------------- |
20816 km |
Koszty zakupu paliwa
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 I półrocze |
24725 zł. |
26260 zł. |
23437 zł. |
19358 zł. |
16215 zł. |
14897 zł. |
Wydatki generowane przez auta Straży Miejskiej to:
2010 – 12.723,85 zł
2011 – 17.462,35 zł
2012 – 19.141,72 zł
2013 – 15.091,07 zł
2014 – 17.058,30 zł
2015 (do 30.06) – 11.239,29 zł
Liczba przejechanych kilometrów:
2010 – 49.695 km
2011 – 49.216 km
2012 – 48.885 km
2013 – 39.560 km
2014 – 40.610 km
2015 (do 30.06) – 34.560 km
Ponadto miasto ponosiło w kolejnych latach koszty podróży samohodami prywatnymi.
2010 rok - 28.058,95
2011 rok - 15.341,17
2012 rok - 11.626,27
2013 rok - 10.096,58
2014 rok - 11.795,84
2015 rok (do października) - 11.879,75
W Powiecie niewesoło
Pytania, jakie skierowałem do Zarządu Powiatu były dosyć oczywiste. Przygotowanie jednak odpowiedzi na nie z oczywistych względów zajęło trochę więcej czasu niż to wynika z 14 dniowego terminu odpowiedzi na interpelację radnego.
1. Jaka była liczba i marki samochodów służbowych będących do dyspozycji pracowników Starostwa Powiatowego w latach 2006-2015 z zaznaczeniem pojemności silnika poszczególnych pojazdów?
2. Jakie były miesięczne (roczne) przebiegi poszczególnych samochodów wymienionych w pkt. 1?
3. Jakie były roczne koszty utrzymania każdego z w/w samochodów (z rozbiciem na koszty remontowe oraz zakupu paliwa)?
4. Jakie osoby były dysponentami aut pozostających w dyspozycji Starostwa.
5. Prosiłbym również o podanie dla tego samego okresu czasu kosztów użytkowania samochodów prywatnych do celów służbowych.
We wskazanym przeze mnie okresie czasu Starostwo Powiatowe użytkowało 6 samochodów. Ich liczba w poszczególnych latach się zmieniała. Były to: Polonez Atu do 2008 roku, Opel Vectra do 2012 roku, Ford Mondeo (przekazany miesiąc temu Tomaszowskiemu Centrum Zdrowia), Ford Mondeo (będący wciąż w użytku), Volkswagen Transporter oraz Skoda Octavia.
Samochody te były stosunkowo mocno eksploatowane. W 2014 roku przejechały łącznie 60 tysięcy kilometrów. Wykorzystywano je nawet do rozwożenia projektów uchwał radnym zamieszkałym poza miastem. Najczęściej i najwięcej użytkowane były Fordy pozostające do dyspozycji Starosty. najnowszym w ciągu dwóch lat przejechano prawie 70 tysięcy kilometrów. Dla przykładu w roku 2013 było to 35141 kilometrów. W tym czasie na paliwo do tego samochodu wydano 23.098 złotych. Wychodzi, że średnie zużycie paliwa w tym samochodzie to 12-14 litrów na 100 kilometrów.
Wydatki na paliwo ponoszone przez Powiat w kolejnych latach:
2006 - 19.214
2007 - 17.253
2008 - 20.916
2009 - 20.160
2010 - 18.094
2011 - 30.744
Warto w tym miejscu przerwać i zwrócić uwagę na tę datę. Jest to początek drugiej kadencji ówczesnego Starosty. Jest tu pierwszy stosunkowo duży pod względem procentowym przyrost kosztów. W tym roku w wykazie pojawia się też kolejny samochód.
2012 - 40.210
Mija kolejny rok a w ewidencji pojawia się kolejne auto i następuje kolejny drastyczny wzrost kosztów. Czy jedno z drugim ma jakiś związek? Aby to stwierdzić należy przyjrzeć się wydatkom w kolejnym roku, kiedy samochód jest o jeden mniej. Wynoszą one:
2013 - 42.770
W roku wyborczym 2014 wydatki te nieco spadają. Mniejszy jest też przebieg pojazdów. Ma to prawdopodobnie związek z kontrolą Państwowej Inspekcji Pracy i nakazem wykorzystania zaległych urlopów przez członków ówczesnego Zarządu Powiatu.
2014 - 34.485
Warto je natomiast przyrównać do pierwszych 9 miesięcy obecnego roku.
2015 - 21.361
Dzieląc je przez 9 i mnożąc przez 12 otrzymujemy prawdopodobny koszt tegoroczny na poziomie 28 tysięcy złotych. To również niemało ale do 42 tysięcy jeszcze sporo brakuje.
Pamiętać jednak należy, że nie są to jedyne wydatki związane z utrzymaniem aut służbowych pozostałe koszty jak remonty i ubezpieczenia w kolejnych latach wahają się na poziomie od 15 do 49 tysięcy złotych. I bynajmniej nie jest to wcale żart.
Oczywiście w Starostwie wykorzystuje się też samochody prywatne. Zestawienie kosztów kilometrówek znajduje się poniżej:
2006 - 1853 zł
2007 - 1262 zł
2008 - 4047 zł
2009 - 5444 zł
2010 - 4607 zł
2011 - 3203 zł
2012 - 3156 zł
2013 - 2219 zł
2014 - 2410 zł
2015 - 787 zł
Dziękuję pani Joannie Szczepańskiej za pomoc w uzyskaniu danych dotyczących Urzędu Miasta w Tomaszowie Mazowieckim oraz panu Leszkowi Ogórkowi za dane ze Starostwa Powiatowego. Wieczorem dane uzupełnię o skany z pełnymi danymi dotyczącymi omawianych kosztów
Napisz komentarz
Komentarze