Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 5 listopada 2024 01:23
Z OSTATNIEJ CHWILI:
Reklama
Reklama

Paliwo i pieniądze płynęły strumieniami - aktualizacja

Dziesiątki tysięcy rocznie wydawane na benzynę. Auta służbowe Starostwa poza jakąkolwiek kontrolą

W listopadzie 2009 roku napisałem pierwszy artykuł, w którym opowiadałem o procederze wykorzystywania samochodów służbowych do celów partyjno prywatnych w Starostwie Powiatowym w Tomaszowie Mazowieckim.

 

Wydawać by się mogło, że krytyczne publikacje prasowe chociaż zawstydzają władze publiczne i eliminują patologię. Faktycznie jednak tak nie jest. Winowajcy na chwilę "opuszczają uszy" i kiedy wrzawa cichnie wracają zazwyczaj do poprzednich praktyk. Świadczą o tym kolejne artykuły na ten sam temat publikowane w kolejnych latach.

 

We wrześniu byłem przypadkiem przy rozmowie dwóch aktualnych członków Zarządu Powiatu Tomaszowskiego, która dotyczyła kosztów wykorzystania samochodów służbowych, będących w m.in. ich dyspozycji. Dziwiła ich dysproporcja pomiędzy poziomem wydatków tegorocznych a tych ponoszonych w latach ubiegłych.  Nie miałem wyjścia i musiałem zadać już całkiem oficjalnie kilka dodatkowych pytań.

 

Pisaliśmy o tym już dawno temu

 

Zacznijmy od początku. W listopadzie 2009 współpracujący wówczas z portalem młody dziennikarz uczestniczył w konferencji organizowanej przez Platformę Obywatelską w oddalonych od Tomaszowa o 100 kilometrów Bratoszewicach. Wypatrzył na niej ówczesnego działacza partii (obecnie  w Polska Razem Jarosława Gowina) i równocześnie Starostę, Piotra Kagankiewicza, który przyjechał na nią służbowym Forem Mondeo.

 

Odczekaliśmy kilka dni i zaczęliśmy drążyć temat. Okazało się, że wyjazd nie został wykazany w kartach drogowych pojazdu.

 

Czytaj cały artykuł tutaj, by dowiedzieć się więcej: Nie stosują, bo może nie znają

 

Kolejny artykuł na ten sam temat opublikowaliśmy w kwietniu 2010 roku. Opisaliśmy w nim proceder dopasowywania kart drogowych do stanu liczników samochodów.

 

Dowiedz się Jak to rozpisać?

 

Miesiąc później kiedy do radni powiatowi mieli na sugestię Julii Pitery przeprowadzić kontrolę wykorzystania aut służbowych w Powiecie Tomaszowskim, pojawił się kolejny artykuł. Z kontroli ostatecznie nic istotnego nie wyniknęło. Bo wyniknąć nie mogło.

 

Warto przeczytać: Powiat partyjno-prywatny

 

Po kilku latach, mając nieco większe możliwości pozyskiwania informacji wróciłem do tematu. Zadałem Zarządowi kilka pytań i przygotowanie zestawień. Dla porównania podobne pytania zadałem władzom miejskim.

 

 

Ile wydaje miasto?

 

Zacznijmy więc od tych drugich. Poza samochodami służbowymi jak Peugeot 407 i Skoda Supperb z aut służbowych korzysta także straż miejska. Wydatki na te pojazdy oraz ich przebiegi przedstawiają poniższe tabele.

 

Kilometry

Rok

SKODA

PEUGOT 407

PEUGOT 406

CITROEN XANTIA

RAZEM

2010

 

15223 km

451 km

do kwietnia

24044 km

39781 km

2011

 

8308 km

----------------

11207 km

19515 km

2012

od kwietnia

11014 km

18878 km

----------------

4804 km

do kwietnia

34696 km

2013

13003 km

17581 km

-----------------

-------------------

30584 km

2014

10579 km

18400 km

----------------

--------------------

28979 km

2015   I półrocze

8981 km

11835 km

---------------

---------------------

20816 km

 

Koszty zakupu paliwa

2010

2011

2012

2013

2014

2015

I półrocze

24725 zł.

26260 zł.

23437 zł.

19358 zł.

16215 zł.

14897 zł.

 

Wydatki generowane przez auta Straży Miejskiej to:

2010 – 12.723,85 zł

2011 – 17.462,35 zł

2012 – 19.141,72 zł

2013 – 15.091,07 zł

2014 – 17.058,30 zł

2015 (do 30.06) – 11.239,29 zł

 

Liczba przejechanych kilometrów:

 

2010 – 49.695 km

2011 – 49.216 km

2012 – 48.885 km

2013 – 39.560 km

2014 – 40.610 km

2015 (do 30.06) – 34.560 km

 

Ponadto miasto ponosiło w kolejnych latach koszty podróży samohodami prywatnymi. 

 

2010 rok - 28.058,95
2011 rok - 15.341,17
2012 rok - 11.626,27
2013 rok - 10.096,58
2014 rok - 11.795,84
2015 rok (do października) - 11.879,75

 

W Powiecie niewesoło

 

Pytania, jakie skierowałem do Zarządu Powiatu były dosyć oczywiste. Przygotowanie jednak odpowiedzi na nie z oczywistych względów zajęło trochę więcej czasu niż to wynika z 14 dniowego terminu odpowiedzi na interpelację radnego.

 

1.  Jaka była liczba i marki samochodów służbowych będących do dyspozycji pracowników Starostwa Powiatowego w latach 2006-2015 z zaznaczeniem pojemności silnika poszczególnych pojazdów?

 

2. Jakie były miesięczne (roczne) przebiegi poszczególnych samochodów wymienionych w pkt. 1?

 

3. Jakie były roczne koszty utrzymania każdego z w/w samochodów (z rozbiciem na koszty remontowe oraz zakupu paliwa)?

 

4.  Jakie osoby były dysponentami aut pozostających w dyspozycji Starostwa.

 

5. Prosiłbym również o podanie dla tego samego okresu czasu kosztów użytkowania samochodów prywatnych do celów służbowych.

 

 

We wskazanym przeze mnie okresie czasu Starostwo Powiatowe użytkowało 6 samochodów. Ich liczba w poszczególnych latach się zmieniała. Były to: Polonez Atu do 2008 roku, Opel Vectra do 2012 roku, Ford Mondeo (przekazany miesiąc temu Tomaszowskiemu Centrum Zdrowia), Ford Mondeo (będący wciąż w użytku), Volkswagen Transporter oraz Skoda Octavia.  

 

Samochody te były stosunkowo mocno eksploatowane. W 2014 roku przejechały łącznie 60 tysięcy kilometrów. Wykorzystywano je nawet do rozwożenia projektów uchwał radnym zamieszkałym poza miastem. Najczęściej i najwięcej użytkowane były Fordy pozostające do dyspozycji Starosty. najnowszym w ciągu dwóch lat przejechano prawie 70 tysięcy kilometrów. Dla przykładu w roku 2013 było to 35141 kilometrów. W tym czasie na paliwo do tego samochodu wydano 23.098 złotych. Wychodzi, że średnie zużycie paliwa w tym samochodzie to 12-14 litrów na 100 kilometrów.

 

Wydatki na paliwo ponoszone przez Powiat w kolejnych latach:

 

2006 - 19.214

2007 - 17.253

2008 - 20.916

2009 - 20.160

2010 - 18.094

2011 - 30.744

 

Warto w tym miejscu przerwać i zwrócić uwagę na tę datę. Jest to początek drugiej kadencji ówczesnego Starosty. Jest tu pierwszy stosunkowo duży pod względem procentowym przyrost kosztów. W tym roku w wykazie pojawia się też kolejny samochód.

 

2012 - 40.210

 

Mija kolejny rok a w ewidencji pojawia się kolejne auto i następuje kolejny drastyczny wzrost kosztów. Czy jedno z drugim ma jakiś związek? Aby to stwierdzić należy przyjrzeć się wydatkom w kolejnym roku, kiedy samochód jest o jeden mniej. Wynoszą one:

 

2013 - 42.770

 

W roku wyborczym 2014 wydatki te nieco spadają. Mniejszy jest też przebieg pojazdów. Ma to prawdopodobnie związek z kontrolą Państwowej Inspekcji Pracy i nakazem wykorzystania zaległych urlopów przez członków ówczesnego Zarządu Powiatu.

 

2014 - 34.485

 

Warto je natomiast przyrównać do pierwszych 9 miesięcy obecnego roku.

 

2015 - 21.361

 

Dzieląc je przez 9 i mnożąc przez 12 otrzymujemy prawdopodobny koszt tegoroczny na poziomie 28 tysięcy złotych. To również niemało ale do 42 tysięcy jeszcze sporo brakuje.

 

Pamiętać jednak należy, że nie są to jedyne wydatki związane z utrzymaniem aut służbowych pozostałe koszty jak remonty i ubezpieczenia w kolejnych latach wahają się na poziomie od 15 do 49 tysięcy złotych. I bynajmniej nie jest to wcale żart.

 

Oczywiście w Starostwie wykorzystuje się też samochody prywatne. Zestawienie kosztów kilometrówek znajduje się poniżej:

 

2006 - 1853 zł

2007 - 1262 zł

2008 - 4047 zł

2009 - 5444 zł

2010 - 4607 zł

2011 - 3203 zł

2012 - 3156 zł

2013 - 2219 zł

2014 - 2410 zł

2015 -  787 zł

 

Dziękuję pani Joannie Szczepańskiej za pomoc w uzyskaniu danych dotyczących Urzędu Miasta w Tomaszowie Mazowieckim oraz panu Leszkowi Ogórkowi za dane ze Starostwa Powiatowego. Wieczorem dane uzupełnię o skany z pełnymi danymi dotyczącymi omawianych kosztów 

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Mniej wnikliwy 07.12.2015 23:01
Ja na prosto policzyłem, że miasto kupiło po około 5zł ponad 3200 litrow paliwa. Auta przyjechały niecałe 29000 km co daje nam średnie spalanie ponad.11 litrów. Imponujący wynik biorąc pod uwagę, że auta te powinny spalić o 40% mniej.

N 06.12.2015 11:51
Czemu te auta pala 12-15 litrów paliwa na 100? Ford Mondeo wg producenta ma w cyklu mieszanym 6.2l na 100. Co się dzieje z tym paliwem? Gdzie auta są tankowane? Jakie są to stacje? czy są prowadzone ewidencje jazd, które pokrywają się z tankowaniem? ... Gdyby prywatny przedsiębiorca robił takie rzeczy to urząd skarbowy poddał by go ostrej korekcie... Dla bardziej wnikliwych dane o spalaniu http://www.autocentrum.pl/spal...m-od-2007/

Liczysz to czy tak strzelasz 06.12.2015 19:16
http://www.autocentrum.pl/spal...m-od-2007/

bardziej wnikliwy 06.12.2015 19:46
żeby widzieć, że tyle te auta nie palą dla diesla przebieg koszt paliwa kupiono litrow srednie zuzycie średnia cena on 31298 10868,27 2173,654 6,9450 25241 5 32827 10273,46 2185,842553 6,6 58672901 4,7 20633 10304,83 2146,839583 10, 40488336 4,8 24143 10584 1960 8,118295158 5 ,4 29068 13782,41 2297,068333 7,9 02395532 6 25580 12013,8 2071,344828 8,09 7516918 5,8 19553 9065,77 1678,846296 8,58 6131521 5,4 15407 6601,07 1347,157143 8,74 3799201 4,9 ceny paliwa średnia z autocentrum raporty spalania - http://www.autocentrum.pl/spal...m-od-2007/ dla benzyny średnia cena pb koszt paliwa przebieg kupiono litrow srednie zuzycie 6 7495,84 11360 1249,306667 10 ,99741784 5,8 23098,11 35141 3982,432759 11,33272462 5,3 18265,92 30809 3446,4 11,1 8634165 4,9 9501,28 17422 1939,036735 11,1298171 raporty spalania - http://www.autocentrum.pl/spal...m-od-2007/ jak się to policzy to już nie widać tych 12-15 litrów

xxx 05.12.2015 17:15
Tak, tak - pod jednym warunkiem, że poprzednia ekipa przejmie władzę, tj. jeden pan, który chciał zostać starostą i drugi pan, któremu zawsze z nikim nie po drodze, świstaki gadają, że obaj montują nową koalicję, nie wiem tylko czy jedną czy każdy swoją

Pan Samochodzik 05.12.2015 11:38
Kagankiewicz prezesem TCZ - przecież to polityczne samobójstwo dla koalicji rządzącej powiatem.

wyborca PiS 05.12.2015 10:12
właśnie... panie redachtorze, bo coraz częściej się mówi na mieście, że były starosta szykuje się na posadę zawiadowcy w TCZ? czy to prawda, czy to plotki?

Miecio 04.12.2015 22:03
Jak ja miałem auto służbowe to musiałem mieścić się w 6 litrach. Nie było z tym problemu Ford Focus 1.6D spalał mi średnio 5,3 (w zimę nie musiałem mieć klimy ale jazda trudniejsza a w lato ekonomiczniej ale z klimą). Tak zrobiłem 150.000 km w 2 lata. Nie czepiał bym się kilometrów bo po to są auta ale pytam kto doprowadził do takiego spalania? T auta nie mają dużych przebiegów i są dosyć nowe. Czy to paliwo jest 'utylizowane" w inny sposób?

Go and Win 04.12.2015 09:42
Baby na rynku gadajo, że kierowca Mondeo z Lubochni szykuje się na naczelnego lekaża w szpitalu. Motocyklista już się spocił i lada dzień dostanie żagiel do swojej Łodzi.

matematyk 04.12.2015 00:41
Powiat jak powiat. Miasto jest ciekawe. Jeśli podwoimy przebiegi za pierwsze półrocze, to wyjdzie nam niezłe rozpasanie.

Marian 03.12.2015 23:18
Te mendeo często widywalimy jadace w stronę lubochny

i jeszcze jedno 03.12.2015 20:54
jak do kosztów paliwa w UM doda się koszty podróży prywatnymi samochodami to jakoś te kwoty w obu jednostkach wyglądają bardzo podobnie ...

..... 03.12.2015 21:14
Jak jeszcze dodasz ilość etatów kierowców, wtedy zrozumiesz prawdziwe koszty utrzymania samochodów. W 2015 roku zatrudniono dodatkowego kierowcę.(oczywiście w Starostwie) Prawdziwe koszty wzrosły.

ciekawe 03.12.2015 20:51
z zestawień wynika że największe przebiegi auto z fotografii miało w 2008 i 2009 roku. A o czym pan redaktor pisał w listopadzie 2009 roku? czy artykuł nie był efektem waśnie tych przejechanych kilometrów?

tom 03.12.2015 20:15
a w starostwie na olowki ,dlugopisy nie ma. LUX

wypalony mózg 03.12.2015 19:46
nie chce mi się czytać pisać i iść jutro do pracy, jasne dowalcie poprzednikom obecnych wybielajcie... no i te podziękowania haha żal ps. pozdrowienia dla Barbórki - specjalisty ds rekrutacji ;-)

ciekawe, ciekawe 03.12.2015 17:28
,,Średnia dzienna samochodu, którym posługiwał się osobiście Starosta to prawie 100 km dziennie, nie wyłączając sobót, niedziel, świąt, urlopów i innych dni tego typu.,, Cóż za pracowity człowiek... Codziennie około 2 godz za kółkiem ... , a odliczając dni wolne od pracy + urlop (około 150 dni) to jeszcze więcej. Kiedy ten zapracowany człowiek miał czas pracować?

to matematycznie 03.12.2015 17:18
idąc tropem 100km dziennie auto 8 lat czyli około 2900 dni - to jakby nie liczył wychodzi około 70km dziennie (nie 100). w tym samym czasie średnia jaka wychodzi z przebiegu mojego prywatnego samochodu to 45km dziennie kolega który używa służbowego auta średnio dziennie robi blisko 180km (nie PH) oczywiście w obliczeniach uwzględniam wszystkie dni w roku. a ile redaktor robi km po Tomaszowie?

Reklama
Polecane
Podsumowanie XXVII Kwesty pn. „Ratujmy groby zasłużonych Tomaszowian”Przemysłowcy oskarżeni o niesłychane przestępstwoSkonsultuj komunikację miejskąSpotkanie z prof. Jerzym Bralczykiem w MBPUtrudnienia w ruchu 11 listopadaNisze w kolumbarium dostępne do rezerwacjiŁódzkie/ W okresie Wszystkich Świętych 14 wypadków; nie było ofiar śmiertelnychPolicja: od czwartku doszło do 161 wypadków drogowych; zginęło 11 osóbListopadowe atrakcje w Tomaszowie MazowieckimJak wybrać odpowiednie łóżko do sypialni? Oto podpowiedźW gabinetach stomatologicznych jest coraz drożejKlasyk dla Legii
Reklama
Regionalny Turniej Kół Gospodyń Wiejskich i Miejskich Regionalny Turniej Kół Gospodyń Wiejskich i Miejskich Powiatowe Centrum Animacji Społecznej po raz kolejny organizuje Regionalny Turniej Kół Gospodyń Wiejskich i Miejskich.  Będzie to już 8. edycja tego wydarzenia. Turniej skierowany jest do kół gospodyń z terenu województwa łódzkiego. Zmierzą się one w 6 konkurencjach: edukacyjnej, kulinarnej, artystycznej, sprawnościowej, modowej i teście wiedzy dotyczącym bezpieczeństwa na wsi.Tematem tegorocznej edycji jest PRL. Przedmiotem współzawodnictwa kulinarnego będzie deser. Scenka w konkurencji artystycznej będzie nawiązywała do Wszechobecnych w tamtych czasach kolejek, natomiast w edukacyjnej należy przygotować prezentację o latach 80-tych, ukrytych we wspomnieniach. Konkurencja sprawnościowa do końca pozostaje tajemnicą, natomiast pytania z wiedzy o bezpieczeństwie na wsi przygotuje KRUS. Bardzo widowiskowo natomiast zapowiada się konkurencja modowa, do której uczestnicy mają przygotować strój inspirowany modą z okresu PRL. Będą one prezentowane na wybiegu.Ponadto zapraszamy do obejrzenia wystawy, nawiązującej do PRL-u. Będzie można zobaczyć stare sprzęty elektroniczne, odzież, artykuły gospodarstwa domowego, prasę i inne eksponaty, związane z tym okresem. Nad całością imprezy czuwać będzie jury złożone z ekspertów z danych dziedzin.Na zwycięzców poszczególnych konkurencji, a także Grand Prix turnieju, czekają wspaniałe nagrody.Gwiazdą wieczoru będzie Paweł Stasiak w repertuarze Papa Dance, a na zakończenie odbędzie się zabawa taneczna z MR. SEBII. Turniej odbędzie się 9 listopada o godz. 15.00 w PCAS-ie przy ul. Farbiarskiej 20/24.Data rozpoczęcia wydarzenia: 09.11.2024
XIX Tomaszowski Bieg Niepodległości XIX Tomaszowski Bieg Niepodległości Miejskie Centrum Kultury w Tomaszowie Mazowieckim zaprasza dzieci, młodzież i dorosłych do udziału w 19. edycji Tomaszowskiego Biegu Niepodległości, który odbędzie się 11 listopada. Mieszkańcy naszego miasta i powiatu będą mogli w ten niestandardowy sposób uczcić rocznicę odzyskania przez Polskę suwerenności. Start uczestników biegu planowany jest na godz. 13 z pl. T. Kościuszki, po zakończeniu oficjalnych uroczystości patriotyczno-religijnych z okazji 106. rocznicy odzyskania przez nasz kraj niepodległości. Wydarzenie przeznaczone jest zarówno dla grup zorganizowanych (ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych, stowarzyszeń, organizacji, firm itd.), jak również dla uczestników indywidualnych. Osoby, które nie ukończyły 13 lat, mogą uczestniczyć w biegu wyłącznie pod opieką osoby pełnoletniej. Niepełnoletni mogą zostać zgłoszeni do biegu przez rodzica lub opiekuna prawnego.ZgłoszeniaBieg ma charakter rekreacyjny, do pokonania będzie trasa o długości ok. 1500 m. Zbiórka i weryfikacja zgłoszonych biegaczy odbędzie się w godz. 12-12.45 (domki na płycie pl. Kościuszki). Zgłoszenia na formularzach, których wzór znajduje się pod tekstem w załącznikach (tam też dostępny jest szczegółowy regulamin XIX Tomaszowskiego Biegu Niepodległości), w przypadku grup zorganizowanych przyjmowane będą do 6 listopada br. Uczestnicy indywidualni mogą zgłaszać się również w dniu biegu. Wypełniony formularz wraz z dołączonym do niego oświadczeniem należy dostarczyć do Biura Biegu mieszczącego się w Miejskim Centrum Kultury przy pl. Kościuszki 18. Rejestracji można także dokonać poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego online, dostępnego pod linkiem: https://cutt.ly/TeDo09HZAby podkreślić uroczysty i patriotyczny charakter biegu, organizatorzy proszą uczestników o założenie białych lub czerwonych koszulek, czapek lub innych elementów wierzchniej garderoby w tych barwach. W związku z organizacją XIX Tomaszowskiego Biegu Niepodległości oraz koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa jego uczestnikom 11 listopada między godz. 12.45 a 14 wystąpią utrudnienia w ruchu kołowym w obrębie pl. T. Kościuszki oraz w al. Piłsudskiego na odcinku od pl. Kościuszki do ul. Legionów (w obu kierunkach). Prosimy kierowców o wyrozumiałość i przyłączenie się do wspólnych obchodów Narodowego Święta Niepodległości.  Data rozpoczęcia wydarzenia: 11.11.2024
Reklama
Reklama
Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki nieuciskające DEOMED Cotton Silver to komfortowe skarpetki zdrowotne wykonane z naturalnej przędzy bawełnianej z dodatkiem jonów srebra. Skarpety ze srebrem Deomed Cotton Silver mogą dzięki temu służyć jako naturalne wsparcie w profilaktyce i leczeniu różnych schorzeń stóp i nóg!DEOMED Cotton Silver to skarpety bezuciskowe, które posiadają duży udział naturalnych włókien bawełnianych najwyższej jakości. Są dzięki temu bardzo miękkie, przyjemne w dotyku i przewiewne.Skarpetki nieuciskające posiadają także dodatek specjalnych włókien PROLEN®Siltex z jonami srebra. Dzięki temu skarpetki Cotton Silver posiadają właściwości antybakteryjne oraz antygrzybicze. Skarpetki ze srebrem redukują nieprzyjemne zapachy – można korzystać z nich komfortowo przez cały dzień.Ze względu na specjalną konstrukcję oraz dodatek elastycznych włókien są to również skarpetki bezuciskowe i bezszwowe. Dobrze przylegają do nóg, ale nie powodują nadmiernego nacisku oraz otarć. Dzięki temu te skarpety nieuciskające rekomendowane są dla osób chorych na cukrzycę, jako profilaktyka stopy cukrzycowej. Nie zaburzają przepływu krwi, dlatego też zapewniają pełen komfort przy problemach z krążeniem w nogach oraz przy opuchnięciu stóp i nóg.Skarpetki DEOMED Cotton Silver są dostępne w wielu kolorach oraz rozmiarach do wyboru.Dzięki swoim właściwościom bawełniane skarpetki DEOMED Cotton Silver z dodatkiem jonów srebra to doskonały wybór dla wielu osób, dla których liczy się zdrowie i maksymalny komfort na co dzień.Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów Honorujemy Tomaszowską Kartę Seniora 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Napisz do nas
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama