Kompetencje miękkie są związane z cechami psychofizycznymi. Dotyczą zachowań i postaw człowieka, a przejawiają się w różnych umiejętnościach: interpersonalnych, zarządzania własną osobą oraz motywowania się.
- Pracodawcy poszukują osób charakteryzujących się wysoką komunikatywnością, dynamizmem, kreatywnością, umiejętnością pracy w zespole, umiejętnością zarządzania czasem oraz odpornością na stres – mówi serwisowi infoWire.pl specjalista ds. rekrutacji Beata Piechocka z agencji pracy tymczasowej Timberworks.
Sprzedawca czy specjalista ds. kontaktu z klientem to stanowiska dla osób, które wykazują bardzo dobrze rozwinięte kompetencje miękkie. Z kolei twarde są wymagane w zawodach bazujących na znajomości języków obcych, wiedzy specjalistycznej i umiejętności obsługi programów komputerowych.
Kompetencje te jest łatwiej ocenić. Można je potwierdzić dyplomami czy certyfikatami oraz rozwijać przez naukę, udział w szkoleniach, kursach, a także pracę na danym stanowisku. Ćwiczenie kompetencji miękkich jest trudniejsze i bardziej złożone.
Obecnie wykształcenie akademickie traci na rzecz praktyki. Odpowiedzią na tę sytuację jest Polska Rama Kwalifikacji.
- Pozwoli ona uporządkować umiejętności i kwalifikacje osób, które mają doświadczenie, ale niepotwierdzone odpowiednimi dyplomami. Dzięki temu będzie można szybciej znaleźć wymarzoną pracę – podkreśla ekspertka.
Napisz komentarz
Komentarze