Już ponad połowa (55%) internatów dokonuje zakupów w e-sklepach. W 2014 roku było ich 46%, widoczna jest więc wyraźna tendencja zwyżkowa. Zgodnie z deklaracjami respondentów 88% ceni sobie przede wszystkim możliwość dokonywania zakupów przez całą dobę. Nie jest to wynik zaskakujący. Również badania przeprowadzane w latach poprzednich wskazywały ten czynnik jako główną zaletę zakupów w sieci. Klienci doceniają bowiem fakt, że nie są w żaden sposób ograniczeni godzinami otwarcia placówki handlowej. Dla 83% internatów najważniejszym atutem jest wygoda, czyli fakt, że mogą robić zakupy bez konieczności udawania się do tradycyjnego sklepu. Z kolei 77% ceni sobie możliwość porównania wielu ofert w jednym miejscu. Tym samym pod pewnym względem jest to również wygoda, ponieważ w przypadku poszukiwania określonych towarów w tradycyjnych sklepach klienci zmuszeni są do odwiedzenia wielu placówek w celu porównania cen. W sieci mogą to zrobić w jednym miejscu, oszczędzając przy tym przede wszystkim czas. Okazuje się, że taki czynnik jak cena znalazł się na miejscu czwartym. Wskazało go 76% badanych osób.
Statystyczny e-klient to osoba młoda, w wieku 25–34 lata (64%), z wyższym wykształceniem (69%), deklarująca dochód powyżej 3000 zł. Biorąc pod uwagę profil internauty robiącego najczęściej zakupy w sieci, nie dziwią wysokie notowania takich argumentów jak dostępność czy wygoda. Przedział wiekowy oraz osiągane dochody sugerują, że są to osoby czynne zawodowo. Dla nich dostępność usług e-sklepów przez całą dobę oraz możliwość porównywania ofert ma znaczenie nadrzędne z powodu zaangażowania w karierę (źródło: http://semahead.pl/blog/nowy-raport-o-polskim-e-commerce.html).
Internauci dokonujący transakcji w sieci najczęściej realizują je za pomocą szybkich przelewów internetowych (68%). Już co trzeci klient e-sklepu dokonuje transakcji przy użyciu karty kredytowej lub debetowej. Na popularności zyskują również karty przedpłacone, takie jak paysafecard. Jest to szybki, bezpieczny i wygodny sposób płatności za zakupy w sieci.
Na rynku e-commerce zarysowują się wyraźne trendy, które odegrają kluczową rolę w najbliższym czasie. Najważniejszym z nich jest wpływ urządzeń mobilnych na zakupy w sieci. Trudno się dziwić takiej tendencji, biorąc pod uwagę fakt, że dynamiczny rozwój technologiczny sprawił, że są to urządzenia wielofunkcyjne. Już dziś mają powszechne zastosowanie w dokonywaniu transakcji w bankowości internetowej czy w aktywności na portalach społecznościowych. Dla wielu przedsiębiorców są swego rodzaju mobilnymi biurami, w których przechowywane są najważniejsze informacje dotyczące kontrahentów czy klientów firmy. Wykorzystanie ich do zakupów w sieci było więc tylko kwestią czasu. Jak szacują analitycy, 60–70% transakcji dokonywanych w sieci będzie odbywało się właśnie za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
Ciekawym zjawiskiem jest inna tendencja, a mianowicie wyjście e-sklepów z sieci. Dostrzegają one bowiem potrzebę rynku na otwieranie tradycyjnych punktów, w których będą możliwe odbiór towaru, obsługa klienta lub ewentualny zwrot zamówionego towaru.
Jak wynika z licznych badań i analiz, rynek e-commerce charakteryzuje się ogromną dynamiką. Widać wyraźny trend wzrostowy podyktowany potrzebami konsumentów. Głównymi elementami decydującymi o takim rozwoju zakupów w sieci są przede wszystkim dostępność do oferty oraz możliwość dokonywania zakupów z dowolnego miejsca i porównania ofert. Coraz większy wpływ na e-zakupy ma również wykorzystanie urządzeń mobilnych.
Napisz komentarz
Komentarze